Gå till innehåll

Regelfråga - hand från Malmö Open


JoseGuti

Recommended Posts

Lite osäker på om jag postar på rätt ställe.

 

Följande incidident utspelar sig cirka en halvtimma innan första dagen skall avslutas.

 

Jag synar ner ett bet på 10k på rivern när brädan ligger :Kh::Jh::8s::Tg::9b: . Jag sitter själv på :As::Kg: .

 

Det mest intressanta i handen börjar att utspela sig först nu. Min motståndare suckar och skakar på huvudet och säger "bara en åtta". Jag blir ju självklart glad och nöjd med mig själv då denna pott är runt 50k och jag hade haft 6-7k kvar om jag torskat potten. Dealern skjuter över markerna till mig och jag börjar stapla. Någonstans under tiden jag börjar stapla, märker min motståndares bordsgranne att min FI har en 7:a bakom sin 8, dvs lillstegen. Jag är lite osäker på händelseförloppet men när diskussionen övergår till kalabalik ligger i alla fall hans hand i mucken. Jag har själv inte sett att han haft en 7:a eftersom jag var fullt upptagen med att stapla mina nyvunna marker. Jag är också rätt osäker på vem det är som upptäcker att han har stegen. Det är möjligtvis så att han inser det själv.

 

Brush tillkallas och hans första utlåtande är att jag vinner potten eftersom de inte till 100% kan vara säkra att han haft stegen (kamera existerade inte). Sen frågar brush lite diskret dealern om han är 100% säker på att han hade stegen och dealern svarar då ja på frågan. De börjar räkna ut vad som fanns i potten och till slut åker markerna över till min motståndare. Jag bustar två händer senare.

 

Vad jag egentligen tycker är intressant här är:

 

1. Räcker det att han flashar sina kort för att det ska räknas om "face up"?

 

2. Hur kan dealern skjuta över markerna till mig, och sedan vara 100% säker på att den andre killen har stegen? Är inte det ett tecken på att dealern inte sett min motståndares hand "face up"?

 

3. Hur slowrollad kan man bli? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det är showdown o han muckar ska väl inte dealern ta upp FIs hand o kolla..

 

DU:JA har par i K A kicker

FI: OK, enbart par i 8or du tar mig, MUCK

DU: skönt

DEALER:nejmen vi får kolla noga, kan tänkas att FI inte läst bordet korrekt.

 

måste ju vara så att han la upp handen med 8an lite snett över sjuan...när han visade 8an... låter sick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är annars en av de skönare slowrollarna man kan åka på. Man gör först en "bra" syn mot någon som tror att han bluffat som säger att man gjort en bra syn men sitter kvar med korten i handen och upptäcker efter 30 sekunder med förtjusning - "vänta, jag har ju stege!" när man redan börjat greppa efter potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det över huvud taget någon idé att överklaga?

 

Själva tanken med tråden är få igång en diskussion om huruvida man måste eller inte måste lägga korten på bordet med ryggen nedåt för att de ska räkna som face up. Har dealern en skyldighet att kontrollera vilken som är vinnande hand om så är fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är lite problematiskt vad som hände iom dealerns agerande.

OM dealern eller någon annan spelare sett att han muckat den vinnande handen så är det deras skyldighet att påpeka att så är fallet.

Denna hand blir väldigt konstig om det är återberättat korrekt, att spelarens granne "såg" att han hade 87 men ingen annan hade sett det och handen blandas in i mucken( alltså inte kan med 100% säkerhet återskapas).isf så ska du ha fått potten.

 

Men i "kalabaliken", som du skriver om, så uppfattar du inte om dealern ser att din motståndare har 87 eller inte , men OM dealern har sett det och kan garantera detta till 100% så är det korrekt att återskapa potten och ge den till din motståndare , men då måste det vara till 100% klart för dealern att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i "kalabaliken", som du skriver om, så uppfattar du inte om dealern ser att din motståndare har 87 eller inte , men OM dealern har sett det och kan garantera detta till 100% så är det korrekt att återskapa potten och ge den till din motståndare , men då måste det vara till 100% klart för dealern att så är fallet.

 

Och en dealer som först skjuter över marker till spelaren som alla vid bordet ser som vinaren och först efter att handen åkt in i mucken säger sig vara säker på vilka kort fi hade kan knappast anses vara hundraprocentigt säker. Antingen så är dealern osäker i sin yrkesroll eller så föll h*n helt enkelt under trycket av klantskallen till FI och fegade ur.

 

Om orsaken var osäkerhet så borde det inte anses vara någon biggie eftersom alla gör misstag ibland och med bestämdare protester samt övriga spelares stöd så borde rimligtvis brush ha tilldömt dig potten.

 

Var det så att h*n fegade och föll under trycket så borde vederbörande inte tillåtas jobba innan ett omprov av regelkunskaperna avklarats med godkänt resultat.

 

I det här fallet tycker att det låter solkart att det är en feldömd pott. Och rent teoretiskt så spelar det väl ingen roll om fan & hans moster sett ena kortet när det andra redan är i mucken?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...