Gå till innehåll

Att donera pengar till (i brist på avlatsbrev)


jacobmal

Recommended Posts

nyligen ärvde jag en summa pengar efter en bortgången släkting. i det brev utöver testamentet som personen lämnade efter sig framgick det att personen ville att en del av arvet skulle skänkas till välgörenhet. specifikt ville hon att svenska missbrukare och/eller hemlösa skulle få del av det hon lämnade efter sig (jag tror tyvärr inte att hon menade spelmissbrukare, annars hade jag kunnat behålla allt!). tyvärr verkar det inte finnas någon svensk motsvarighet till http://www.charitynavigator.org/ vilket försvårar det hela.

 

den första organisationen jag tänkte på var stadsmissionen men deras affärside är "att utifrån en kristen människosyn utmana och komplettera samhällets insatser för utsatta grupper och individer.". jag donerar helst till en organisation utan religiösa förtecken. någon som har förslag? självklart inser jag hur ineffektivt det är att skänka pengar till människor som kanske redan har bränt ett skepp men det är trots allt inte min önskan jag avser att tillfredställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...