Gå till innehåll

Frågor angående lagar för livespel.


Slimmyjimmy

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag fuderar på att starta en pokerförening. Vi ska spela inom ett slutet sällskap och enbart folk med medlemskort får spela. Vid sidan ska det finnas ett cafe där man kan inhandla diverse saker. Jag vill att allt ska ske enligt svensk lag så här kommer några frågor.

 

Hur stora insatser får man ha i turneringar? Har hört att 300 ska vara helt okej men gäller detta även i slutna sällskap eller kan man spela högre där?

 

Är det okej att spela cashgame inom ett slutet sällskap?

 

Skulle det vara okej att tillhandahålla med Alkohol inom det slutna sällskapet? Självklart bara till personer som är över 20år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt missat vad lagen säger.

Det står INTE slutet sällskap.

 

Lotteriinspektionen skriver:

"Detta uttrycks på juristspråk så, att man endast får anordna poker för en liten och sluten krets, med påvisbar gemenskap som inte har med pokerspelandet att göra."

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Lotteri--och-spelformer/Information-om-Poker/

 

Har ni däremot ett slutet sällskap så har ni fördelen av att det är väldigt svårt för polisen att bevisa att er verksamhet är olaglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att ni ska vara ett slutet sällskap?

Är ni 15-16 polare som gillar att knyta flugor och har tänkt spela lite poker så går ni nog under slutet sällskap.

Är ni 2-3 st som bara tänkt starta en pokerförening och få in så många speltorskar som möjligt kan ni aldrig klassas som slutet sällskap, även om man måste lösa medlemskort osv osv.

Ni kan inte ha poker som främsta intresse om det ska gå under slutet sällskap så starta en fiskeklubb alternativt en bokbindarförening eller vad som helst förutom en pokerklubb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag studerar på universitet just nu. Skulle jag då kunna starta en spelförening, utan vinstsyfte, där vi spelar poker om pengar, och anta medlemmar som jag studerar med?

Vi har ju då studierna gemensamt, medlemskriteriet måste alltså vara att man studerar på universitetet.

 

Vidare om detta skulle fungera, visst borde jag då kunna ta en medlemsavgift, för att använda till att exempelvis hyra lokal eller annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotteriinspektionen skriver:

"Detta uttrycks på juristspråk så, att man endast får anordna poker för en liten och sluten krets, med påvisbar gemenskap som inte har med pokerspelandet att göra."

 

Räknas då ett pokerforum som en påvisbar gemenskap etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag studerar på universitet just nu. Skulle jag då kunna starta en spelförening, utan vinstsyfte, där vi spelar poker om pengar, och anta medlemmar som jag studerar med?

Vi har ju då studierna gemensamt, medlemskriteriet måste alltså vara att man studerar på universitetet.

 

Vidare om detta skulle fungera, visst borde jag då kunna ta en medlemsavgift, för att använda till att exempelvis hyra lokal eller annat?

 

 

Där jag pluggade var det ett gäng som regelbundet träffades och spelade poker i en gemensam lokal bland studentbostäderna. Sådana föreningar eller vad man ska kalla dem drabbas inte av Sveriges idiotiska lagar. Så länge det i princip bara är några kompisar som träffas kring bordet går det bra lira CG med 100K i big blind om man känner för det. Men sätter man upp en lapp på Ica om en trevlig pokerturnering med 20 spänn i buyin ska man straffas likt rånare, mördare och våldtäktsmän enligt Svea rikes moderna lagar.

 

Som kompisgäng går det alldeles utmärkt att gå samman och hyra en lokal att vistas i. Caféet kan bli en smula trixigt om det är något som genererar vinst till någon, dels med lagarna kring spel och dels kring "vanliga" lagar o regler också. Att vänner över 20 som träffas någonstans bjuder varandra på alkohol bör inte heller vara något hinder, för är det också olagligt så kan det nog vara läge att sätta galler på vart o varannat fönster :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag studerar på universitet just nu. Skulle jag då kunna starta en spelförening, utan vinstsyfte, där vi spelar poker om pengar, och anta medlemmar som jag studerar med?

Vi har ju då studierna gemensamt, medlemskriteriet måste alltså vara att man studerar på universitetet.

 

Vidare om detta skulle fungera, visst borde jag då kunna ta en medlemsavgift, för att använda till att exempelvis hyra lokal eller annat?

Det borde fungera om du kan påvisa att medlemsantalet inte kan överstiga 150 pers.

Du måste alltså ha lite hårdare krav än student då det antagligen finns tusentals som studerar på universitetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det faktiskt är ett frimärksforum som arrangerar en pokerturnering för sina medlemmar, så kan man tala om en påvisbar gemenskap vid sidan om pokern. Om man däremot arrangerar en turnering för ett pokerforums medlemmar och hävdar att pokerforumet är ett frimärksforum så ligger man nog inte så bra till.

 

Edit: Att konstruera ett frimärksforum som ingen deltar i är knappast en bra idé, för det är svårt att påvisa nämnda gemenskap med hjälp av ett skalforum. Du kommer ingen vart med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det faktiskt är ett frimärksforum som arrangerar en pokerturnering för sina medlemmar, så kan man tala om en påvisbar gemenskap vid sidan om pokern. Om man däremot arrangerar en turnering för ett pokerforums medlemmar och hävdar att pokerforumet är ett frimärksforum så ligger man nog inte så bra till.

 

Edit: Att konstruera ett frimärksforum som ingen deltar i är knappast en bra idé, för det är svårt att påvisa nämnda gemenskap med hjälp av ett skalforum. Du kommer ingen vart med det.

 

Du är full...!

 

Vadå skalforum? Det är en gemensam nämnare utanför poker.

Vi samlar frimärken, vill du se dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett fullt fungerande forum, där folk faktiskt skriver relevanta inlägg om filatelism, och medlemmarna i detta forum också spelar poker, då är det helt OK.

 

Det som får mig att tvivla är följande sekvens av inlägg:

 

Räknas då ett pokerforum som en påvisbar gemenskap etc?

 

Påvisbar gemenskap UTANFÖR pokern. Ett pokerforum låter inte som utanför pokern.

 

Tja... Det kan ju vara ett frimärksforum som råkar ha samma medlemmar dom pokerforumet.

 

Det låter som att ditt frimärksforum är en efterkonstruktion för att kunna påskina snarare än påvisa en gemenskap utanför pokern. Om så inte är fallet vore det mycket intressant att se en länk till ditt frimärksforum, vore lite roligt att se vad man diskuterar där, om det finns frimärksforumtroll och hur man levlar i frimärkstrådar.

 

"Vadå skalforum" undrar du - om det nu är så att dina pokerspelare inte egentligen är filatelister, utan går med i ditt frimärksforum bara för att hjälpa till att påskina en intressegemenskap, så är det nog tämligen lätt att se att det inte rör sig om ett faktiskt frimärksforum, utan ett skalforum. Och det gör tyvärr inte din pokerklubb laglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett fullt fungerande forum, där folk faktiskt skriver relevanta inlägg om filatelism, och medlemmarna i detta forum också spelar poker, då är det helt OK.

 

Det låter som att ditt frimärksforum är en efterkonstruktion för att kunna påskina snarare än påvisa en gemenskap utanför pokern. Om så inte är fallet vore det mycket intressant att se en länk till ditt frimärksforum, vore lite roligt att se vad man diskuterar där, om det finns frimärksforumtroll och hur man levlar i frimärkstrådar.

 

"Vadå skalforum" undrar du - om det nu är så att dina pokerspelare inte egentligen är filatelister, utan går med i ditt frimärksforum bara för att hjälpa till att påskina en intressegemenskap, så är det nog tämligen lätt att se att det inte rör sig om ett faktiskt frimärksforum, utan ett skalforum. Och det gör tyvärr inte din pokerklubb laglig.

 

Klart som fan att det är en efterhandskonstruktion, vad trodde du? Nu pratar vi teoretiskt, detta är inte min pokerklubb ELLER frimärksforum. Precis som du själv erkänner så:

 

"Om du har ett fullt fungerande forum, där folk faktiskt skriver relevanta inlägg om filatelism, och medlemmarna i detta forum också spelar poker, då är det helt OK."

 

Problemet löst. Och farbror blå kan ta sig i daimkrysset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som fan att det är en efterhandskonstruktion, vad trodde du?

 

Eh, precis vad jag sa: Att det är en efterkonstruktion.

 

Nu pratar vi teoretiskt, detta är inte min pokerklubb ELLER frimärksforum. Precis som du själv erkänner så:

 

"Om du har ett fullt fungerande forum, där folk faktiskt skriver relevanta inlägg om filatelism, och medlemmarna i detta forum också spelar poker, då är det helt OK."

 

Problemet löst. Och farbror blå kan ta sig i daimkrysset.

 

Tyvärr är det du som blir kysst i daimkrysset (av en medfånge) när polisen kollar upp det skalforum som du desperat försöker använda för att påskina en intressegemenskap utanför pokern. De ser att det är en uppenbar fasad och forumet är inte värt kattskit.

 

Nåt mer du vill tillägga, eller ska vi nöja oss med att bara skriva samma sak tre-fyra gånger till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, precis vad jag sa: Att det är en efterkonstruktion.

 

Tyvärr är det du som blir kysst i daimkrysset (av en medfånge) när polisen kollar upp det skalforum som du desperat försöker använda för att påskina en intressegemenskap utanför pokern. De ser att det är en uppenbar fasad och forumet är inte värt kattskit.

 

Nåt mer du vill tillägga, eller ska vi nöja oss med att bara skriva samma sak tre-fyra gånger till?

 

Eh, NEJ.

 

Vad som behövs är en gemensam nämnare utanför pokern. Detta frimärksforum är just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...