Gå till innehåll

SvS 2,5/5 AK floppar tvåpar och får reraise mot sig på turn


Recommended Posts

Lirade denna hand igår och har funderat en del efteråt. En av de spelare som jag respekterar på nivån.

 

FI är reg på nivån och spelar 3-5 bord. Har statt 26/20 och postflopp agg på 3,9. Han har 0% i c/r på turn. Iofs på enbart 385 händer.

Han har en 3-bet på 5% med 10% i BB.

 

Så hur gör vi här på turn.

 

OBS:Fold finns inte på kartan så det behöver vi inte ta upp ens. Frågan är om vi synar eller stoppar in?

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

Hero ($747)

BB ($2,182)

CO ($384)

BTN ($488)

 

Dealt to Hero K:diamond:A:heart:

 

CO calls $5, fold, Hero raises to $22.50, BB calls $17.50, fold,

 

FLOP ($50) Q:heart:A:spade:K:heart:

 

Hero bets $37.50, BB calls $37.50,

 

TURN ($125) Q:heart:A:spade:K:heart:9:spade:

 

Hero bets $62.50, BB raises to $165, Hero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade stoppat in. Du är ju nära toppen av din range och brädan är dragig.

 

FIs range borde inte ha så många set och nöten måste han ju höja på den floppen om man inte är asdålig. Kombodrag & 2par är nog större delen av hans range. Kanske ett svagt A eller K som försöker köpa billig showdown.

 

26/20 antyder ju att han spelar en hel del svaga A. 3bet statsen är ju lite osäkra med så få händer men tyder ju på att han 3betar damerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida FI inte är dum i huvudet så är du slagen här. Svårt att se att han skulle sitta på hjärterdraget eller sämre 2 par.

 

J10 eller 99+. Spaderdraget vore ju värdelöst att spela så. Förutom 10 8

i spader då.

 

Har inte Hero position på BB?

 

 

Hur kan du sätta fi på en så sjukt snäv range? Han har ju spelat handen jätteweak. 99+ e ju sjukt, alla de händerna 3betar han ju med preflop. Känns som fi försöker köpa potten då hero gör en så liten turnhöjning. Dock ser jag inte att det är så mycket värde i att höja då fi inte synar med så mycket som hero slår. Jag hade synat och check/synat alla river inprincip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade stoppat in. Du är ju nära toppen av din range och brädan är dragig.

 

FIs range borde inte ha så många set och nöten måste han ju höja på den floppen om man inte är asdålig. .

 

Det kan man tycka men är ju inte helt säkert.

 

26/20 antyder ju att han spelar en hel del svaga A. 3bet statsen är ju lite osäkra med så få händer men tyder ju på att han 3betar damerna.

 

Han bör ha 3-betat QQ+ pre tycker man.

 

 

 

Hans range lär väl va något i stil med JT, A9(?) eller något drag/combodrag. Jag ställer, blir jobbigt att sitta med drygt ett potbet kvar på river när alla J,T, hjärter och spader är potentiella scarecards.

 

Lägg även till 99 då jag sett honom syna den på liknande flopp.

 

Såvida FI inte är dum i huvudet så är du slagen här. Svårt att se att han skulle sitta på hjärterdraget eller sämre 2 par.

 

J10 eller 99+. Spaderdraget vore ju värdelöst att spela så. Förutom 10 8

i spader då.

 

Har inte Hero position på BB?

 

Tycker oxå det är en för snäv range här.

 

Nej jag är SB om du läser HHn igen så ser du det nog.

 

vem är FI? är han bra foldar jag.

 

Vill inte avslöja hans nick utan att han själv gör det i så fall. Men jag anser han är en av de bättre på nivån men urvalet händer är fortfarande rätt litet. Baserar det på vad jag sett.

 

Men:

 

OBS:Fold finns inte på kartan så det behöver vi inte ta upp ens.

 

Hur kan du sätta fi på en så sjukt snäv range? Han har ju spelat handen jätteweak. 99+ e ju sjukt, alla de händerna 3betar han ju med preflop. Känns som fi försöker köpa potten då hero gör en så liten turnhöjning. Dock ser jag inte att det är så mycket värde i att höja då fi inte synar med så mycket som hero slår. Jag hade synat och check/synat alla river inprincip.

 

Tror inte han 3-betar 99 här faktiskt.

 

Då gör du ett misstag.

 

Instämmer.

 

Intressanta kommentarer jag ska ut ett tag nu och återkommer ikväll med vad som hände. Vill avvakta och se om det kommer fler åsikter först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att FI är ganska duktig och han ser hyffsat aggresiv ut om jag kikar på statsen. Nu vet jag inte hur FI ser dig men jag utgår från hyffsat solid spelare.

 

PRE

Det här är ju ett blindbattleläge vilket gör hans 3bets-range vidare och hans synrange också väldigt vid (han ser ut inte vek ut enligt stats). Han väljer alltså att syna pre vilket får mig att tro att han har en lite svagare hand men som han ändå vill spela. Han ser nog även din steal-range som ganska vid också.

 

FLOPP

Han väljer att syna vilket jag inte tror han gör med en J10, om han nu gör det så är det bara att bita i det sura äpplet...för då är det en cooler. Jag betar här med intention att fortsätta att v-betta dom flesta turns.

 

TURN

Förändrar egentligen ingenting, du c-bettar han gör en ganska mesig raise vilket får mig att tro att han inte har en alltför stark hand utan kanske nåt han vill ha en gratis nedcheckning med på river eller så har han ett svagare 2p, par+drag. Jag väljer nog att 3betta honom här för att hans raise är så pass liten hans bet+250 till kanske lr en push....jag 3bettar för värde och synar gladeligen av en push. Hade han raisat större på turn hade jag kunna tänkt mig att syna men inte nu.

 

just my opinion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för stats och table image vid det här bordet?

 

Troligen TAG. Hade väl ungefär 22/17 vid detta tillfälle. Ligger annars runt 23/18.

 

Jag antar att FI är ganska duktig och han ser hyffsat aggresiv ut om jag kikar på statsen. Nu vet jag inte hur FI ser dig men jag utgår från hyffsat solid spelare. .

 

Troligen ja då vi även chattat en del och jag vet att han använder HM.

 

PRE

Det här är ju ett blindbattleläge vilket gör hans 3bets-range vidare och hans synrange också väldigt vid (han ser ut inte vek ut enligt stats). Han väljer alltså att syna pre vilket får mig att tro att han har en lite svagare hand men som han ändå vill spela. Han ser nog även din steal-range som ganska vid också. .

 

Jag vet att han enligt statten foldar ca 83% av händerna totalt i BB mot "steals" enligt HM. Jag vet att jag nog hade runt 30-40% "stealförsök" vid tillfället och att han trebetat mig en eller två gånger. En folda jag en 4-beta jag (obs. kan blanda ihop det med en annan gång vi mötts). Men han vet att jag iaf inte är passiv i SB.

 

FLOPP

Han väljer att syna vilket jag inte tror han gör med en J10, om han nu gör det så är det bara att bita i det sura äpplet...för då är det en cooler. Jag betar här med intention att fortsätta att v-betta dom flesta turns. .

 

För mig är det en självklar c/b för värde.

 

TURN

Förändrar egentligen ingenting, du c-bettar han gör en ganska mesig raise vilket får mig att tro att han inte har en alltför stark hand utan kanske nåt han vill ha en gratis nedcheckning med på river eller så har han ett svagare 2p, par+drag. Jag väljer nog att 3betta honom här för att hans raise är så pass liten hans bet+250 till kanske lr en push....jag 3bettar för värde och synar gladeligen av en push. Hade han raisat större på turn hade jag kunna tänkt mig att syna men inte nu. .

 

När det görs "mesiga" rais på turn kan det va två saker tycker jag.

1. Helt i linje med ditt tankesätt

2. Monster som han vill att jag ska syna.

 

Om jag synar har jag ca 520 kvar till en pott på ~350. Raise till ca 400 lämnar mig med ca 200 kvar. Är det inte bättre då att trycka direkt iom det finns en del kort vi inte vill se på river :s: typ.

 

just my opinion.

 

Mottages med största ödmjukhet.

 

Jag vill få in det här. Enda anledningen att syna, som jag ser det är om han är helt tom och du vill han ska bluffa river också. Men samtidigt kan han sitta med en hand som typ Ks-10s och då är det mycket bättre att få in det här och nu.

 

Ärligt talat så tror jag inte han är helt tom när det hela utspelades. Har inte sett denna typ av moves från honom iaf. Han foldar ca 55% av händerna mot cb vid raisad pott enligt HM.

 

Fått en hel del input och vettiga svar. De flesta föreslår att vi 3-betar (ev ai) och några att vi synar. Har därför följdfrågor.

 

Rent hypotetiskt om vi synar.

 

1. Checkar vi blank (ingen spader eller J/T/Q/9) river och synar alla bett? (iofs foldar jag nog aldrig där om jag hamnar så)

2. Samma men crai?

3. Bettar vi ut på blank river och synar alla omslag?

4. Hur gör vi om det faller en spader på river alternativt en J/T/Q/9?

 

Kommer så småningom tala om hur jag gjorde på turn och varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hih, jag som är BB här då.

 

Jag håller med er som säger att min raise är för liten på turn, jag skulle såklart sizat upp det så att det var ett potbet på rivern om synad så man får in pengarna/ser ut som man vill få in dem.

 

:-D Tjena.

 

Var just det som satte lite myror i huvet på mig.

 

Men en bra spelare gayraisar väl inte nötter här? sjukt kass size om han vill få in pengarna på riv.

 

Känns bara som att det är fisk som tar den gayraise-linjen med nötter.

 

Iofs men se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Om jag synar har jag ca 520 kvar till en pott på ~350. Raise till ca 400 lämnar mig med ca 200 kvar. Är det inte bättre då att trycka direkt iom det finns en del kort vi inte vill se på river :s: typ.

 

 

 

Rent hypotetiskt om vi synar.

 

1. Checkar vi blank (ingen spader eller J/T/Q/9) river och synar alla bett? (iofs foldar jag nog aldrig där om jag hamnar så)

2. Samma men crai?

3. Bettar vi ut på blank river och synar alla omslag?

4. Hur gör vi om det faller en spader på river alternativt en J/T/Q/9?

 

Kommer så småningom tala om hur jag gjorde på turn och varför.

 

Tror du räknat fel på hur stor potten blir vid syn, jag får det till 455 och du kommer ha 522 kvar. Inte tänkt över det så jättenoga men tror helt enkelt jag vill pusha allt jag spelar vidare på turn där. Blir väldigt svårt att få in någon synrange och utan någon aning om hans bluff-frekvens samt vilka kort som är safe att syna blir det bara knepigt på river.

 

Enda troliga handen vi ligger efter mot får väl sägas vara JT eller möjligtvis en AA/KK som trixat till det pre och av någon anledning inte velat höja flop. Har svårt att se att en bra spelare skulle floata den floppen med 99.

 

Sen förstår jag inte riktigt argumentet att man skulle vika mot en bra spelare. Skulle snarare säga tvärtom. Är väl ingen bra spelare som endast raisar turn med exakt JT och aldrig med hjärter eller något floatat spader-combodrag? Skulle vara om man med bra spelare menar en extremt förutsägbar nit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det e klart att han ligger före en hel del. Men om ängeln smäller om all-in är det intressanta hur många av händerna som han leder över faktiskt synar, lägger sig alla finns det ju inte mycket till anledning att höja.

 

Visst visst, men det finns en del drag som säkert degar.

Samt nått sämre 2par. Borde finnas en del semibluffar i hans range, och jag tror dom kanske synar. Tror däremot inte att dom så ofta skjuter tomt på riv om dom missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du räknat fel på hur stor potten blir vid syn, jag får det till 455 och du kommer ha 522 kvar. Inte tänkt över det så jättenoga men tror helt enkelt jag vill pusha allt jag spelar vidare på turn där. Blir väldigt svårt att få in någon synrange och utan någon aning om hans bluff-frekvens samt vilka kort som är safe att syna blir det bara knepigt på river.

 

Enda troliga handen vi ligger efter mot får väl sägas vara JT eller möjligtvis en AA/KK som trixat till det pre och av någon anledning inte velat höja flop. Har svårt att se att en bra spelare skulle floata den floppen med 99.

 

Sen förstår jag inte riktigt argumentet att man skulle vika mot en bra spelare. Skulle snarare säga tvärtom. Är väl ingen bra spelare som endast raisar turn med exakt JT och aldrig med hjärter eller något floatat spader-combodrag? Skulle vara om man med bra spelare menar en extremt förutsägbar nit.

 

Räknade lite för snabbt där :oops:. Vik har aldrig varit ett alternativ för mig iaf, det försökte jag skriva tydligt i första posten.

 

 

så hur gick handen? antar att du låg under eftersom du ifrågasätter så många invändningar :)

 

Jag tyckte i efterhand att jag spelade handen fel. Oavsett om jag vann eller förlorade den så det är inte resultatet som är det viktiga.

 

Det jag i egentligen va ute efter här är om man ska syna eller stoppa in. Vilket man tror ger mest EV. De flesta här verkar anse att raise/push är det bästa och det va oxå min första tankte som jag normalt hade gjort. Tyvärr så började jag fundera för mycket vilket kan bero på att jag haft ett antal coolers och badbeats den kvällen, så:

 

Tyvärr valde jag nog fel väg eftersom jag valde att bara syna.

Jag började resonera som så att antingen är jag WB eller WA. Syna och check-syna alla rivrar. Så vad som hände va att jag synade bara och sen checkade vi båda ner river och jag vann potten.

 

 

Så tack för alla tankar och det är skönt att veta att man egentligen tänkte rätt från början men sen såg alla spöken och gjorde fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...