Gå till innehåll

Negreanu anklagad för o vara rasist


R.Mojo

Recommended Posts

Att det är en nackdel i (t.ex.) USA att tillhöra den svarta minoriteten när det gäller att söka jobb kan nog anses vara bevisat, det har ju gjort tester där man skickat samma cv med olika namn och tydligt märkt att "svarta namn" diskrimineras.

Eh?

Jag vet att det är skillnad i sverige om man söker jobb med svenskt namn och icke-svenskt namn.

Men du får gärna utveckla vad du menar med svarta namn i USA.

(av vad jag vet så är det ingen större skillnad mellan svarta och vita namn i USA, vita skulle mycket väl kunna heta martin luther king, jesse jackson, will smith o.s.v.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 90
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så problemet är alltså mindre i USA än t ex Sverige?
Jag sa "netto", mycket för att det i USA är ett välutforskat område.

 

Angående Sverige har jag faktiskt ingen aning.

 

Definiera "väldigt farligt".
Fetstora skadestånd, etc.

 

Hur ofta fälls egentligen företag enligt den 80%-lagen? Enligt texten du länkas har procentgränserna ifrågasatts sedan åttiotalet.
Googla själv.

 

Men du får gärna utveckla vad du menar med svarta namn i USA.
Svarta namn är namn som U'nique, Lashawn, Montell, Beyonce, etc. Ofta är det helt nyskapade namn. Ju extremare namn, ju mer är det ett lås att bäraren kommer från riktigt risiga omständigheter och i förlängningen troligare att vara någon man inte vill ha på en arbetsplats.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarta namn är namn som U'nique, Lashawn, Montell, Beyonce, etc. Ofta är det helt nyskapade namn. Ju extremare namn, ju mer är det ett lås att bäraren kommer från riktigt risiga omständigheter och i förlängningen troligare att vara någon man inte vill ha på en arbetsplats.
Antar att du skämtar...

 

För övrigt skriver man ut "race" i ansökningar och andra officiella handlingar i USA på ett sätt som vi inte gör i Sverige. Det är inte särskilt svårt att avgöra om personen är svart om det står "Black/African American" under "Race".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du skämtar...

 

För övrigt skriver man ut "race" i ansökningar och andra officiella handlingar i USA på ett sätt som vi inte gör i Sverige. Det är inte särskilt svårt att avgöra om personen är svart om det står "Black/African American" under "Race".

 

Och jag antar att du skämtar.. Vad vill du ha sagt egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag antar att du skämtar.. Vad vill du ha sagt egentligen?

 

Man behöver inte gissa om personen är svart utifrån efternamnet om det står i klartext på ansökan.

 

Vad är det jag skulle skämta om?

Svarta namn är namn som U'nique, Lashawn, Montell, Beyonce, etc. Ofta är det helt nyskapade namn. Ju extremare namn, ju mer är det ett lås att bäraren kommer från riktigt risiga omständigheter och i förlängningen troligare att vara någon man inte vill ha på en arbetsplats.
Det här är helt taget ur luften och OK, kanske lite roligt, men jag antar att han skämtar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade i en bok jag läste för ett tag sen och hittade namnen på de som gjort den undersökning jag hade i bakhuvudet när jag skrev om "svarta namn" och att de diskrimineras.

 

Marianne Bertrand och Sendhil Mullainathan samlade in 5 000 CVs. De delade in dem i bra och dåliga och svarade sedan på över 1 000 jobbannonser. Till varje arbetsgivare som annonserade skickade de in två bra och två dåliga CVs. På de bra skrev de ett typiskt svart namn* på det ena och ett typiskt vitt namn på det andra och likadant för de dåliga. Vita namn fick mer än 50% fler intervjuer. De märkte också att för de svarta namnen spelade det ingen roll om CV:t var bra eller dåligt medan de vita bra fick fler intervjuer än de vita dåliga.

 

*Svarta namn var t.ex. Tyrone och Latoya och vilka namn som skulle anses vara svarta respektiva vita kom man fram fram till genom att fråga folk på gatan om vilka namn de ansåg vara typiskt svarta och typsikt vita.

 

Boken går rätt mycket längre gällande diskriminering, t.ex. förklaras rationell diskriminering och varför det är fullt logiskt för arbetsgivare att diskriminera vissa folkgrupper. Det tänker jag inte gå in på här men jag kan rekommendera boken The Logic of Live av Tim Harford. Hade varit extra intressant att få Hjorts kommentarer på den (främst för att jag i det allra mesta anser Hjort vara oerhört bright och gärna sett vettiga kommentarer på boken som jag tyckte var intressant).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte gissa om personen är svart utifrån efternamnet om det står i klartext på ansökan.

 

Gaaah, du vet att alla ansökningar inte sker via blankettform va?

 

Vad är det jag skulle skämta om?Det här är helt taget ur luften och OK, kanske lite roligt, men jag antar att han skämtar.

 

Nej, det är inget som är taget ur luften. Hur tror du att etnisk diskriminering går till egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boken går rätt mycket längre gällande diskriminering, t.ex. förklaras rationell diskriminering och varför det är fullt logiskt för arbetsgivare att diskriminera vissa folkgrupper. Det tänker jag inte gå in på här men jag kan rekommendera boken The Logic of Live av Tim Harford. Hade varit extra intressant att få Hjorts kommentarer på den (främst för att jag i det allra mesta anser Hjort vara oerhört bright och gärna sett vettiga kommentarer på boken som jag tyckte var intressant).

 

By the way, något säger mig att Hjort är väldigt gynnsamt inställd till rationell diskriminering, det kapitalistiska maskineriet måste ju effektiviseras :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du skämtar...

 

För övrigt skriver man ut "race" i ansökningar och andra officiella handlingar i USA på ett sätt som vi inte gör i Sverige. Det är inte särskilt svårt att avgöra om personen är svart om det står "Black/African American" under "Race".

 

eeh varför skulle han skämta. folk med fina namn har ingen anledning att byta. folk från ghetton med dåliga namn/rykten har det däremot.

Verkar också rimligt att dom kommer byta till namn som är snarlika fina namn men att dom undviker/inte kan ta namn som redan finns.

alltså är det rationellt för företag att rata dåliga namn på ansökningar.

 

Sedan har vi den % som byter av andra anledningar än för att få ett finare namn. har kanske inte så stor betydelse om det är jämt fördelat vilket verkar rimligt vad vet jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnen som Hjort och lolzor syftar på är ju namn som är tagna, dvs de har bytt från "vanliga" namn typ Johnson, Smith (deras slavägares namn) till mer exoktisk klingande namn (om man så vill ;)) så som Laqeesha, Latoya, Shenainai. Det är inte att de bytt från ghettonamnen till mer vardagliga och mindre avvikande namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnen som Hjort och lolzor syftar på är ju namn som är tagna, dvs de har bytt från "vanliga" namn typ Johnson, Smith (deras slavägares namn) till mer exoktisk klingande namn (om man så vill ;)) så som Laqeesha, Latoya, Shenainai. Det är inte att de bytt från ghettonamnen till mer vardagliga och mindre avvikande namn.

 

Fast dom namn som Hjort radade upp i sitt inlägg är väl ändå typiska svarta FÖRnamn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Mona Sahlin vågade ta debatten mot Jimmy Åkesson och jag har aldrig sett en person så överkörd i direktsänd tv. Åkesson är riktigt skicklig.

 

Debatten går att se här:

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeYRjJjX3u8

Antar att du då inte sett särskilt många debatter. Sällan har man skådat en sämre, genomskinligare och mer enkelspårig argumentation. Sök på Palme på youtube eller nått om du vill lära dej något om skicklig debatt teknik.

 

Ps. Din mening kan ju iofs även grunda sig mer i din politiska läggning .Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du skämtar...
Nej. Tror det finns ett kapitel i freakonomics. Namn spelar roll och är informativa.

 

För övrigt skriver man ut "race" i ansökningar och andra officiellatfinns et handlingar i USA på ett sätt som vi inte gör i Sverige.
Ja, det gör man för att det är en fördel att kryssa i.

 

Letade i en bok jag läste för ett tag sen och hittade namnen på de som gjort den undersökning jag hade i bakhuvudet när jag skrev om "svarta namn" och att de diskrimineras.
Förvånansvärt bra undersökning. Men ja, Hartford har rätt i att det, frånsett annan info, är rationellt att diskriminera efter etnicitet.

 

Frånsett saker som IQ (vilket inte alltid gynnar vita) så finns det saker som grupplojalitet som spelar roll.

 

By the way, något säger mig att Hjort är väldigt gynnsamt inställd till rationell diskriminering, det kapitalistiska maskineriet måste ju effektiviseras :lol:
Pretty much ja.

 

Angående Sahlin vs Åkesson så undrar jag mest vad laserstrålarna har med saken att göra. I övrigt är det väl retard vs retard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker han har en väldigt bra poäng. Lycka till att starta upp en kanal som heter "underhållning för vita" lixom.. Men ganska idiotiskt att ta upp det i bloggen. Va fan hade han väntat sig för reaktioner?

 

Fast poängen med att ha en blogg är väl att kunna ha möjlighet att skriva det man själv vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Mona Sahlin vågade ta debatten mot Jimmy Åkesson och jag har aldrig sett en person så överkörd i direktsänd tv. Åkesson är riktigt skicklig.

 

Debatten går att se här:

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeYRjJjX3u8

 

Var intressant att se hur människan reagerade när hon blev kallad för kontroversiell.

Visst är det härligt med personer som saknar självinsikt och verklighetsförankring helt och hållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...