Gå till innehåll

Amatör och turneringar


R.Mojo

Recommended Posts

Jag är relativt ny inom poker, har spelat lite till och från men nu har jag kört cirka 2 månader.

 

hittills har jag mest spelat Sit & go turneringar, Double or nothing bord.

Samt några få cashgames.

Det går verkligen upp och ner hela tiden, jag prövar olika spelstilar etc,

Jag kör mestadels på 10 - 20 $ turneringar.

 

Så min fråga lyder, är sit & go's ett bra alternativ för nybörjare?

Eller finns det något enklare som är både lätt att vinna på och ger bra erfarenhet?

 

Jag spelar på Pokerstars

 

MVH

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ! Liten update för idag.

Jag fick ett tips av en vän att han spelar på Fulltillt och trivs bra med den klienten.

 

Bättre klient, lite tur, eller Placeboeffekt? avgör själva.

hur som helst så har jag spelat 7 st 6.50 $ SNG's och kommit på prispall på alla.

Jag satte in minimum 30 $ på kontot som nu är cirka 100 $

 

Är grymt nöjd ( för att vara mig ) och jag hoppas att turen,flytet,vinsterna fortsätter.

 

Vill man lära sig poker så är cashgames vägen att gå. Sit and goes kan vara roligt, men knappast utvecklande. Sen kan jag nog påstå att $20 stt inte är lika enkelt som det en gång var. Gå ner i nivå och lär dig grunderna ordentligt. Som nybörjare slår man inte stars $20stt:s

 

Cashgames verkar inte passa min spelstil riktigt.

Varje gång jag kört oavsett om det är 0,01 / 0,02 mörkar och uppåt så går det minus i slutänden, och det med råge.

Finns det folk som bara spelar turneringar? och tjänar pengar på det? eller tom lever på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det folk som bara spelar turneringar? och tjänar pengar på det? eller tom lever på det.

Ja det gör det. Finns bla. flera här på PF som nästan uteslutande spelar MTT.

Kika och pröva på ett par turneringar på PokerStars, dem har väldigt många turneringar som går varje dag i varierande inköp så kommer du se ifall du tycker det är kul=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det. Finns bla. flera här på PF som nästan uteslutande spelar MTT.

Kika och pröva på ett par turneringar på PokerStars, dem har väldigt många turneringar som går varje dag i varierande inköp så kommer du se ifall du tycker det är kul=)

 

MTT? :rolleyes:

 

Jag känner mig helt besatt, satt och spelade till sent igår, spelade på jobbet när tid fanns och här sitter man återigen.

 

Jag har hittills fortsatt med turneringar, det flyter på förvånansvärt bra när jag spelar turneringar, och ja.... mindre bra när jag kör cashgames :lol:

 

Nu tillbaka till borden på Full Tilt så får vi se hur det går

 

 

//R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ! Liten update för idag.

...

hur som helst så har jag spelat 7 st 6.50 $ SNG's och kommit på prispall på alla.

Jag satte in minimum 30 $ på kontot som nu är cirka 100 $

 

Är grymt nöjd ( för att vara mig ) och jag hoppas att turen,flytet,vinsterna fortsätter.

....

 

Det är väl lika bra jag säger det för någon borde ju. Det du upplevt är tur. Inte ens väldigt duktiga SnG spelare vinner så ofta.

 

Du kommer snart upptäcka att du kommer förlora 10 SnG på raken där du i alla fall du åkt ut varit favorit att vinna handen.

 

Tur eller otur kallas i sådana sammanhang med pokertermer för varians.

 

SnG = sit n go dvs enbords (eller flerbords) turnering som startar när tillräckligt antal deltagare anmält sig.

MTT = Multi Table Tournament.

STT = Singel Table Tournament (oftas är dessa SnG)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om man skall satsa på turneringar så är SNG inte en bra idé?

Känns inte som du kan vinna en stor online MTT på bara skicklighet.

 

Det finns många som satsar bara på SnG och vinner pengar. Så det funkar nog. Men du måste vara beredd på svåra svägningar i resultatet. Du kan vara AI flera turneringar i rad med bästa handen och ändå åka ut i alla.

 

10 turneringar i rad utanför pengarna är ingen ovanlighet.

 

Men om du har 50-100 buyins (för den nivå du vill spela på) i bankrulle och nöter på så kan du nog vinna på SnG.

 

Vad gäller varians så brukar det sägas att:

Lägst varians har Cashgame

Högre varians har SnG

Högst varians har MTT

 

Tänk dig en MTT 10% vinner pengar. Men det är bara top 3 som vinner mycket och bara ettan tar hela 30% av potten. Tänk dig då att genom att komma ITM 11% av gångerna så kommer du ändå backa på grund av raken. Men om du kommer ITM bara 3% men att du i 0,3% blir etta så kommer du förlora mycket pengar innan du plockar hem storvinsten som gör dig till vinnare totalt. Stor varians i MTT.

 

Men som någon sa man kan blanda även om spelet/strategin skiljer sig mycket mellan en SnG och MTT och cashgame med för den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...