Gå till innehåll

Varför är så många pokerspelare otrevliga?


jna

Recommended Posts

Är så less på stämningen på de flesta pokersajter. Varför är stämningen så hätsk? Varför är wp nästan aldrig ärligt menat, varför måste man spy galla över motståndaren efter en förlorad pott?

 

Om man har en annan åsikt än motståndaren, förs den fram med hån och sarkasmer. Varför?

 

Idag mötte jag en motståndare som läste mig väldigt bra och gjorde mina beslut väldigt svåra. Tyvärr hann jag inte skriva det till honom i chatten innan hann stack, vilket grämer mig. Det är alltid kul att få (och även ge) beröm!

 

Skulle vara kul att få igång en diskussion kring varför det är på det här viset. Live är det oftast en helt annan sak, där är det ofta betydligt trevligare stämning.

 

Och är det inte så att man egentligen har förlorat om man tiltar i chatten? Man visar dels att man är arg och dels att man inte kan kontrollera det...

 

Till slut ett exempel på det jag menar i form av en HH från idag. Det är väldigt långt ifrån det värsta, men gick fort att hitta i historiken. Nästan lite humor faktiskt...

 

$100 USD PL Omaha - Friday, August 07, 08:51:35 EDT 2009

Table Table 166830 (No DP) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 5: Idiot ( $220.91 USD )

Seat 2: Nekniv ( $158.99 USD )

Seat 1: Tidus8888 ( $199.55 USD )

Seat 3: bondnata ( $73 USD )

Seat 6: danielk193 ( $105.06 USD )

Seat 4: Genious ( $134.82 USD )

Nekniv posts small blind [$0.50 USD].

bondnata posts big blind [$1 USD].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Idiot [ 7c 5h As Ad ]

Genious raises [$3 USD]

Idiot calls [$3 USD]

danielk193 calls [$3 USD]

Tidus8888 folds

Nekniv calls [$2.50 USD]

bondnata calls [$2 USD]

 

** Dealing Flop ** [ Ac, 3d, 9c ]

Nekniv checks

bondnata checks

Genious bets [$11 USD]

Idiot raises [$47.25 USD]

danielk193 folds

Nekniv folds

bondnata folds

Genious is all-In [$120.82 USD]

Idiot calls [$84.57 USD]

 

** Dealing Turn ** [ Ts ]

 

** Dealing River ** [ 7d ]

Idiot shows [ 7c, 5h, As, Ad ]three of a kind, Aces.

Genious doesn't show [ 9d, 2d, 9s, 2c ]three of a kind, Nines.

Idiot wins $275.64 USD from the main pot with three of a kind, Aces.

 

Genious: unbelivable id iot this one too

Genious: how can you play so shi t ?

danielk193: now ure ti lt

Genious: which of my moves was unreasonable ?

danielk193: absolut wp AA

Genious: sure

Genious: it is SUCH A STRONG HAND

Genious: yeah when you hit your 2 out

Genious: and someone else has a strong holding

Genious: so , OFTEN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätspelare kanske kan vara lite sarkastiska, elaka och osociala men det är kankse lite taktik bakom också... Jag vet inte riktigt.

 

Men däremot live så tycker jag att det knappast finns några trevligare människor än just pokerspelare. Alltid tillmötesgående mot media, bjuder på sig själva, ställer upp och inte alls dryga trots flera miljoner inspelade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahh, folk tiltar ju och börjar koka i skallen säkert du själv också. Sen tillhör väl inte många nätgrinders det mest socialt kompetenta släktet...

 

Visst kokar det, men varför skriva skiten man tänker? Tänker på när farsan (som nöjesspelar då och då och inte är någon stjärna på varken pokerspråk eller engelska) kom och frågade mig vad "fking fish" betydde. Betydde det att jag hade otur? Jag slätade över...

Man kan ju skrika hur mycket man vill framför datorn, men varför utsätta sporadiska nöjesspelare för detta i chatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätspelare kanske kan vara lite sarkastiska, elaka och osociala men det är kankse lite taktik bakom också... Jag vet inte riktigt.

 

Men däremot live så tycker jag att det knappast finns några trevligare människor än just pokerspelare. Alltid tillmötesgående mot media, bjuder på sig själva, ställer upp och inte alls dryga trots flera miljoner inspelade.

 

Rubriken kanske var lite missvisande, det kanske skulle varit "nätgrinders" istället för "pokerspelare". Håller med om det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om allt du säger förutom den delen att man har förlorat och inte kan kontrollera sin tilt om man skriver i chatten. Kan ju faktiskt vara så att man går lös i chatten för att inte försöka få ilskan att gå ut över spelet, avreagera sig eller vad som helst.

 

Brukar väldigt sällan skriva i chatten men ibland händer det också att man "fake-tiltar" om man just blivit utdragen / förlorat en stor pott och sedan handen efter plockar upp ett monster. Kan vara väldigt effektivt och nog har man fått lite extra action på det viset :-)

 

I övrigt kan jag bara instämma!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu. Själv kan man ju skriva lite skit ibland. Anledningen till att jag gör det är för att när jag förlorar ibland blir jag så arg att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

 

Och för att inte tilta bort pengar finns det några alternativ.

 

1. Skriva skit i chatten(detta ångrar man alltid när man lugnat sig lite)

 

2. Slå handen i något

 

3. Skrika någon svordom

 

4. Whina på msn.

 

5. Whina i dagboken

 

Nu för tiden så har jag blivit betydligt bättre på att inte skriva i chatten då det är riktigt grisigt och svinigt. Men ibland så gör man även det tyvärr.

 

Edit: Det va ingen rangordning på sakerna utan slå handen i något kommer nog 1a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Anonymitet - Iofs inget unikt för pokerspelande. Du kan ju fundera över varför i princip varje tråd som startas på diverse forum har tendens att förr eller senare "selfdestruct" i form av pajkastning och personliga angrepp. Du ser ju inte personen du spelar mot utan kan gömma dig bakom datorskärmen, du har inte samma behov av att hålla en hövlig nivå på relationen.

 

2. Pengar - Ingen vill förlora pengar. Pengar är bra. Att förlora pengar är liksom en genväg till att känna sig förnedrad (särskilt till någon anonym super-donkey på nätet).

 

3. "Poker is easy" - Eftersom poker är ett så pass lätt spel att lära sig, regler och grunder, och att man relativt fort kan nå en relativt hög nivå på sitt spel gör nog att många spelare överskattar sin förmåga och har för höga förväntningar på sitt spelande.

 

4. Fiskeffekt - Spelar man mot någon som uppenbarligen är en fisk kan det vara svårt att smälta att man blivit slagen av en pokeranalfabet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tycker någon är fisk, varför vill man kalla denna person en massa dumheter och be han dra åt helvete? Är det inte han som synar all-in på hålstege man vill ha vid bordet? Känns ju mer logiskt att man vill uppmuntra killen att sitta kvar för att det är så trevligt.

"Grattis" eller kanske "Vad modig du är" fyller syftet varför man sitter och spelar bättre än "Lär dig spela din djävla idiot" eller varför inte några obscena uttalanden om vederbörandes mamma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller verkligen med.

 

Jag tror de flesta som drygar i chatten gör det just för att dom är skyddade bakom burken och kaxigare blir man när man vet att ingen kan säga eller göra något åt saken.

 

Förstår verkligen inte heller varför så många regulars sitter och munbajsar när de blir utdragna. Finns faktiskt inget jag stör mig på mer :shock:

 

" Gashhsd!?!? WP WP WP WP KJo bra spelat ur pos WP "

 

spyr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har detta problemet, dock kommer det under perioder det går mindre bra. mest är det mot reg shorties som alltid flyr bordet efter uppdubbling. , först kollar jag igenom handen och upptäcker om jag gjort något fel, om inte, lägger jag en kommentar i stil med: f*** off, go f***uself, just för att jag känner mig orättvist behandlad. längtar tills den dagen de blocka mig från chatten.

 

Om jag drar ut tycker jag det är okej ifall de kränker mig lite, har ju trots allt tagit deras pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag chattar när jag börjar tilta. Vet att det inte är bra och det står på min lista med "triggers" Men det känns ändå som man avreagerar sig och spelar bättre då. Brukar skriva typ nh och instafolda när man blir raisad av en nit t.e.x. Inte bra alls för man ger ju information att man börjar steama. Man förlorar slaget om reciprocality som Angelo skulle sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att man inte ska göra det men jag brukar skriva av mig i chatten för att det inte ska gå ut över mitt spel. Får alltid dåligt samvete efteråt så har plockat fram anteckningar inför sessionerna ibland och skriver vad jag vill säga där istället. När jag skrivit klart slår jag hårt på enter precis som jag skulle ha gjort om jag skrev i chatten :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att man inte ska göra det men jag brukar skriva av mig i chatten för att det inte ska gå ut över mitt spel. Får alltid dåligt samvete efteråt så har plockat fram anteckningar inför sessionerna ibland och skriver vad jag vill säga där istället. När jag skrivit klart slår jag hårt på enter precis som jag skulle ha gjort om jag skrev i chatten :mrgreen:

 

:lol:

Bra tips! Kan bli kul att läsa det dokumentet när man lugnat ner sig litegrann.

 

Jag brukar sällan jävlas med fiskar men igår var jag ganska tiltad, hade backat typ 1900$ (fram med intresseblocken) och en firre som satt ut skrev typ "fuuking cuuunt" och jag svarade med smileys och skrev "Pleasure doing business with you" Då blev han tyst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En standard fras från mig, efter att någon i mitt tycke, gjort en otroligt dåligt syn brukar vara

"Wow du verkar duktig"

Får man då ett tx eller tack tillbaka, så är lyckan gjord :twisted:

 

Edit: Självklart har jag ju snott den här från en god vän. Så dessvärre är denna strålande kommentar inte min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med vissa här, jag är själv närmast en idiot i chatten och kan av någon anledning inte hantera det särskilt bra. Dock har jag mer och mer lärt mig att åtminstone utnyttja det till min fördel. Man kan ganska ofta få reda på vad FI haft eller annan info om man så att säga ställer saker på sin spets...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker du spelade dina aces bra? Vad gnäller han över? Är ju superstandard spel att syna i position med nakna aces sådär, att börja pumpa in pre med nakna aces är ju att göra flop spelet oändligt svårt för en tycker jag. AA57 helt osuitat kan man ju inte direkt behandla som ett monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En standard fras från mig, efter att någon i mitt tycke, gjort en otroligt dåligt syn brukar vara

"Wow du verkar duktig"

Får man då ett tx eller tack tillbaka, så är lyckan gjord :twisted:

 

Edit: Självklart har jag ju snott den här från en god vän. Så dessvärre är denna strålande kommentar inte min

 

Men ett tx här, då vann ju han ordväxlingen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...