Gå till innehåll

Texas Hold'em variant med mer skicklighet?


tintin

Recommended Posts

Den är bara bättre om det kommer fler kort.

 

I t ex 7CS bestäms ju turordningen av vem som har bästa tvåkortshanden (osv). Det är inget okänt eller märkligt i det att jämföra offullständiga pokerhänder.

 

Ja, men då återigen, vad skall vi spela poker för? Ge alla ett kort och betta på det.

 

Jag förstår inte hur QoS kan låta bli att pilla på den här rubriken, för mig så skulle en sådan här variant innebära mindre skicklighet, inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många % är tur och hur många % är skicklighet i fixed limit tex?ola har du någon uppfattning?

 

Korta loppet, 75% tur, 25% skicklighet

Långa loppet, 25% tur, 75% skicklighet

 

I fixed limit vinner den skickligare spelaren inte fler potter eller så än den dålige (tvärt om), utan den skicklige spelaren ser till att vinna en extra bet här och var, eller att undvika att förlora en extra bet här och var, och alla dessa små betar är det som summerar ihop till hans bankrulle efter ett långt tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många % är tur och hur många % är skicklighet i fixed limit tex?ola har du någon uppfattning?

 

Korta loppet, 75% tur, 25% skicklighet

Långa loppet, 25% tur, 75% skicklighet

Varför får jag känslan av att vare sig frågan eller svaret har någon som helst användbar betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det skulle vara intressant att höra om det fanns någon sorts statistik eller liknande om tur vs skicklighet. när man sitter och spelar fixed och blir utdragen gång på gång, så känns det som att det är 90%tur med i spelet och kanske 10% skicklighet, dvs att du inte spelar vilka skithänder som helst och att du slänger dig i tid när du är slagen osv men när man läser om vissa på forumet så låter det som att det är 90% skicklighet? det var bara därför jag ställde frågan ursäkta mig Hjort det ska inte upprepas!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar?vi är ett gäng på jobbet som har diskuterat hur mycket som är tur vs skicklighet ,en del killar säger att det är bara tur. Men det kan ju inte vara bara tur när samma killar går plus nästan hela tiden och vice versa ett gäng som går back hela tiden, däremot tror jag att det är mera skicklighet när det gäller nl, dem vet när dem ska höja för att få bort stegdrag färgdrag etc medan du i fixed kan gå med på vilka drag som helst utan att bli utfattig,så det borde vara mer tur inblandat i fixed limit,eller har jag helt fel?men Ola verkade förstå vad jag menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv (läser just nu en kurs i elektrisk mätteknik, är lite miljöskadad) ser jag på det här med tur vs skicklighet som en sinusformad växelspänning med en pålagd likspänningskomponent (mindre än växelkomponenten), där ens tur svänger upp och ner i perioder "någorlunda" regelbundet och där ens skicklighet kan ses som en godtyckligt stor positiv/negativ likspänningskomponent. alltså:

- under korta perioder av "j-vla otur" kan inte skickligheten kompensera för oturen, a.k.a "det är omöjligt att plussa v a r j e dag".

- en skicklig spelare vinner mer när han/hon vinner än förlorar när han/hon går back.

- "i långa loppet" förväntas alltså en spelare med "positiv skicklighet" att gå med vinst, förutsatt att han/hon drabbas av lika mycket tur som otur.

 

sedan återstår den eviga frågan om hur långt detta långa lopp är, något som det finns lika många svar på som (vinnande) spelare. detta är för övrigt mest applicerbart på FL skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och för att knyta an till frågan angående hur många % som är tur resp. skicklighet i FL:

 

jag ser det som högst personligt. för en spelare som kan ses som fullständigt genomsnittlig, som alltså varken är bättre eller sämre än genomsnittet är det 100% tur eftersom han/hon inte har någon skicklighet att förlita sig på.

 

ett annat exempel är en spelare som är så j*vla kass (extremfall: som knappt kan reglerna) att inte ens en period av kraftig tur kan göra honom/henne till en vinnare. en sådan spelare att dömd att förlora, och för den gäller alltså 0% tur, -100% skicklighet.. eh.. nåt sånt.

 

jag tänker kanske helt åt h-e, men det är iaf min syn på saken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många % är tur och hur många % är skicklighet i fixed limit tex?ola har du någon uppfattning?

 

Jag tar mig friheten att svara på detta trots att mitt namn inte är Ola.

 

Om min 65-åriga mor spelar fixed limit handlar det för hennes del om 99 % (möjligen 100 %) tur om hon vinner. Detta gäller egentligen alla tänkbara kortspel.

 

Om min alldeles för överförfriskade bror spelar fixed limit handlar det i runda slängar om 50 % tur när han vinner. (Förutsatt att han inte spelar heads up mot min mor).

 

Om jag spelar handlar det till 100 % om otur om jag inte vinner. Detta oavsett motstånd och allmäntillstånd. Om jag vinner så är allt bara som det ska.

 

Frågan är alltså helt och hållet omöjlig att svara på med ett enkelt svar. Det är alldeles för många parametrar man måste ta hänsyn till. Dessutom är det väldigt svårt att deffiniera begreppet tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar?vi är ett gäng på jobbet som har diskuterat hur mycket som är tur vs skicklighet ,en del killar säger att det är bara tur. Men det kan ju inte vara bara tur när samma killar går plus nästan hela tiden och vice versa ett gäng som går back hela tiden, däremot tror jag att det är mera skicklighet när det gäller nl, dem vet när dem ska höja för att få bort stegdrag färgdrag etc medan du i fixed kan gå med på vilka drag som helst utan att bli utfattig,så det borde vara mer tur inblandat i fixed limit,eller har jag helt fel?men Ola verkade förstå vad jag menade.

Ja jag menar att det måste ju ha någon innebörd att säga t.ex. att 42 % är tur och 58 % är skicklighet. För att det ska ha nån innebörd måste vi tala om vad det är som siffrorna kvantifierar.

 

Om jag t.ex. säger att min aktieportfölj består av 42 % Ericsson och 58 % Nokia så innebär det att värdet av mina Ericssonaktier dividerat med hela portföljvärdet är lika med 0,42 och värdet av mina Nokiaaktier divididerat med hela portföljvärdet är 0,58.

 

På samma sätt måste du tala om vad 42 % tur och 58 % skicklighet skall betyda. Ska det betyda att 42 % av potterna man vinner är ett resultat av ren tur och 58 % ett resultat av ren skicklighet? Ska det betyda att när man tar ett korrekt beslut så är det i 42 % av fallen tack vare tur och i 58 % av fallen tack vare skicklighet? Ska det betyda att om en skicklig spelare spelar mot en som bara "litar på tur" så vinner den skicklige spelaren 58 % av gångerna? Ska det betyda att 42 % av alla spelare som gått plus bara haft tur och 58 % är skickliga?

 

Ja, det är det du måste tala om, och jag anser att det inte finns något vettigt sätt att definiera det.

 

Vad man kan definiera är ett mått på hur stort övertag en skicklig spelare har, t.ex. genom att säga att den förväntade vinsten (EV) över 100 händer är 1 BB, och man kan definiera hur stora svängningar slumpen orsakar, att man t.ex. har en standardavvikelse på 10 BB över 100 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv (läser just nu en kurs i elektrisk mätteknik, är lite miljöskadad) ser jag på det här med tur vs skicklighet som en sinusformad växelspänning med en pålagd likspänningskomponent (mindre än växelkomponenten), där ens tur svänger upp och ner i perioder "någorlunda" regelbundet och där ens skicklighet kan ses som en godtyckligt stor positiv/negativ likspänningskomponent. alltså:

 

Ganska bra liknelse, tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar?...............

Ola verkade förstå vad jag menade.

 

Verkade Ola förstå vad du menade eller gav Ola ett svar som du förstod?

 

Du kan ju inte be oss att svara på hur stor del av TH FL som består av tur respektive skicklighet när du inte har definierat begreppen. Du ber oss att enkelt svara på en filosofisk fråga som har diskuterats i tusentals år. Vad är tur? Vad menar du med tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv (läser just nu en kurs i elektrisk mätteknik, är lite miljöskadad) ser jag på det här med tur vs skicklighet som en sinusformad växelspänning med en pålagd likspänningskomponent (mindre än växelkomponenten), där ens tur svänger upp och ner i perioder "någorlunda" regelbundet och där ens skicklighet kan ses som en godtyckligt stor positiv/negativ likspänningskomponent.

Med den skillnaden att svängningarna inte utgörs av en deterministisk sinussignal utan en stokastisk "random walk"-process. (Vilket bl.a. innebär att det inte finns någon regelbundenhet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då återigen, vad skall vi spela poker för? Ge alla ett kort och betta på det.

 

Rent definitionsmässigt skulle man ju kunna säga att detta ÄR poker. En ganska degenererad form men givet att man skulle ha blinds (eller ante) att spela om så uppfyller väl denna spelform alla krav för att få kallas poker. Kan ju spelas både FL, PL och NL, ja till och med spead limit om man nu skulle vilja.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då återigen, vad skall vi spela poker för? Ge alla ett kort och betta på det.

 

Rent definitionsmässigt skulle man ju kunna säga att detta ÄR poker. En ganska degenererad form men givet att man skulle ha blinds (eller ante) att spela om så uppfyller väl denna spelform alla krav för att få kallas poker. Kan ju spelas både FL, PL och NL, ja till och med spead limit om man nu skulle vilja.

 

/Bjorn

 

Måste man inte ha en femkortshand i alla former av poker? Kan ha fel dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men då återigen, vad skall vi spela poker för? Ge alla ett kort och betta på det.

 

Ett hålkort, 5 community kort, ett nytt spel. " One card hold em" :lol: Gdaily du är ett geni ;)

 

Ska pröva det ikväll :D

 

Det känns som man i så fall ska spela med fler communitykort (för att dra ner antalet splittade potter) och att de efter floppen kommer två och två (för att det inte ska bli "för genomskinligt").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...