Gå till innehåll

Rakeback utan affiliate?


mmiioo

Recommended Posts

Är rakeback från affiliates typ rakebacklovers, pengar man måste skatta på? Cyntax antydde något sådant i ett PM till mig nyss

 

Svårt att säga. Följande två sidor från SKV säger emot varandra:

 

Sida 1:

 

Även sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back är beskattningsbara. Med rake-back menas den bonus en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till en spel-webbplats. Här hittar du mer information om s.k. rake-back.

 

Sida2:

 

När du spelar poker ska du skatta för de pokervinster som du gör på spel hos anordnare som finns utanför EU/EES området. Det är ingen skatt på vinster som inte överstiger 100 kronor, sådana vinster behöver du alltså inte ta upp i din inkomstdeklaration. Du får då inte heller avdrag för rake som du betalar och som en följd av detta så är inte heller den rake-back du kan tänkas få skattepliktig. Observera att det är bara när det är fråga om en ren rake-back som denna blir skattefri. Om det är fråga om någon form av bonus inblandad kan bedömningen bli en annan.

 

Sida 1 länkar till Sida 2 i ordet rake-back, precis som jag har visat i citaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tordde det var klartlagt att dom menar affiliateinkomst på sida 1 och det vi menar med rb på sida 2?

 

Jag har inte läst något om det. Du får gärna länka till trådar där det diskuteras.

 

Den rakeback som jaken syftar på måste väl vara enligt sida 2 i alla fall? Om Cyntax då sagt att den ÄR skattepliktig så står det ju fel på sida 2.

 

Det är i alla fall svårt att veta som privatperson...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tordde det var klartlagt att dom menar affiliateinkomst på sida 1 och det vi menar med rb på sida 2?

 

Det är rätt klarlagt det ja. Så tolkar jag det också.

Om spelaren betalar 100$ och sedan får 30$ tillbaka vid slutet av månaden så bör det bli rätt svårt att få det till en "vinst".

 

Nu har väl inte det så stor praktisk betydelse idag eftersom de spelare som skattar skattar på uttagen vare sig det är fråga om RB, vinstpengar, insatta pengar etc.

 

Jag har inte läst något om det. Du får gärna länka till trådar där det diskuteras.

 

Det är väl lika lätt för dig som för Jensax att leta upp de trådarna?

Kan tänka mig att det står någonstans i den här mega-tråden:

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/58-skatt-pa-pokervinster-68.html

edit:

Närmare bestämt runt sidan 61 och framåt, kanske även bakåt.

 

http://pokerforum.nu/forum/906553-post904.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tordde det var klartlagt att dom menar affiliateinkomst på sida 1 och det vi menar med rb på sida 2?

 

Affiliateinkomst är det om jag värvat nån spelare? Så min rb jag får från rakebacklovers är den skattefri eller ej? Som jag tolkar det på dig är den skattefri men då är det ju skumt att Cyntax skriver till mig att "affepengar ska jag skatta på" Jag trodde han va en person som kunde det här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affiliateinkomst är det om jag värvat nån spelare? Så min rb jag får från rakebacklovers är den skattefri eller ej? Som jag tolkar det på dig är den skattefri men då är det ju skumt att Cyntax skriver till mig att "affepengar ska jag skatta på" Jag trodde han va en person som kunde det här

 

Och med "affepengar" menar han nog de pengar du drar in som affiliate inte från en affiliate (dvs rakeback).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lika lätt för dig som för Jensax att leta upp de trådarna?

 

Du menar att jag som inte vet var jag ska leta ska hitta rakeback-/affiliateinformation i en gigantotråd om pokervinster?

 

Sen undrar jag om ett inlägg av baller verkligen klargör vad SKV menar. Finns inga andra kommentarer om det framåt i tråden vad jag ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...