Gå till innehåll

en simpel fråga om pottodds


topboy

Recommended Posts

Hej! jag har börjat lära mig lite smått att räkna med odds. Men nu har jag en fråga om det.

 

Jag tar ett vanligt exempel. jag sitter på två hjärter och på floppen har det kommit upp två hjärter. Då har jag 9 outs av 47 för att träffa färgen.

 

Men nu till min fråga. om jag spelar med 6st till så har ju alla dom 2 kort var. ska jag inte räkna med dom på något sätt i hur många outs jag har? så jag tex har 9 outs av (47-12) 35 för att träffa färgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, motståndarnas kort kommer också innehålla en viss del hjärterkort. På de 47 osedda korten så är chansen 9/47 att ett specifikt kort är hjärter, oavsett om det läggs på turn eller har delats till en motståndare. I genomsnitt kommer dina motståndare hålla 12x(9/47)=2,3 hjärterkort, muckade eller ej. Det gör att du har 6,7 hjärterkort att träffa av 35 kvarvarande kort i leken.

 

9/47 är precis samma sak som 6,7/35, vilket gör att du kan räkna med 9/47 utan att räkna fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag har också en fråga om pottodds.

 

Vi säger att dina pottodds är 9:1.

Floppen är framme och du har ett färgdrag som du vet att du vinner på (skit i implicita odds nu :P)

 

Vilken metod ska man använda för att komma fram till ett bra beslut eller kvittar det vilken??

 

Alternativ 1:

Jämför du då pottoddset 9:1 med 4,22:1 (som oddset är för en färg på turn enligt odds tabell). VIlket ger en syn.

 

Alternativ:

Pottoddset 9:1 betyder att du måste ha en vinstchans på 10 %. Färgdraget ger 18 % vinstchans å turn (9outs x 2). Vilket ger en syn.

 

 

Hoppas ni förstår, ja undrar alltså om ni tänker det i odds eller procent och vad som är bäst.

 

Tacksam för svar!

 

Man kan också tänka på följande sätt ( för att ni ska förstå vad jag menar)

 

Du vet att din motståndare har ett öppet stegdrag efter turn.

 

Alternativ 1:

Satsar du halva potten så ger du din motståndare oddsen 3-till-1. Vilket är en dålig syn för honom eftersom hans vinstchans är 4,5-till-1

 

Alternativ 2:

Satsar du halva potten så måste din moståndare betta 25 % av potten. Vilket är en dålig syn eftersom hans vinstchans är 16 % (8 outs x 2)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...