Gå till innehåll

Radio Skaraborg - pokerskatt


gdaily

Recommended Posts

varför hålla på och tjata om det där? skatteverket har aldirg och kommer aldrig ta skatt för varje vunnen pot så lägg ner det där tjatet. De tar ut skatt på uttag, även det kan såklart bli fel för många men det är det som gäller just nu antar jag

 

Eftersom det är så de har gett informationen i all publicerad form så är det ju så det ska vara också. Då ska man ju inte komma i efterhand och kräva att spelaren ska skatta på själva uttagen, eller hur?

Med tanke på att nästan alla faktiskt torskar pengar så torde även kopplingen mellan uttag och vinst dessutom vara väldigt vag.

Jag har väldigt svårt att se hur deras resonemang skulle kunna hålla i en seriös och rättvis domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket är så jävla äckliga och hur mycket dubbelmoral är det inte att säga att pokerspelarna ska hålla koll på vilka regler som gäller när man själv är semiöppen om att man inte gör det och skattar på uttag?

Jag har bra lust att skriva vad jag tycker om SKV, men är rädd för att det kan leda till en avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket är så jävla äckliga och hur mycket dubbelmoral är det inte att säga att pokerspelarna ska hålla koll på vilka regler som gäller när man själv är semiöppen om att man inte gör det och skattar på uttag?

Jag har bra lust att skriva vad jag tycker om SKV, men är rädd för att det kan leda till en avstängning.

 

Jo, visst är det väldigt konstigt att skatta på uttag men i det här fallet är det väl inte så konstigt att killen fått skatta?

Alla har ju vetat att Full Tilt och Pokerstars antagligen är skattebelagda så det var väl inte förvånande om man nu väjer att spela där?

 

Får väl hålla med skatteverket att man borde ha någon koll på skattereglerna och var man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Sunpoker, så sa dem själva att dem var skattefria när dem låg på Cryptologic nätverket. De skyltade dessutom med en EU symbol på deras hemsida, för att påvisa att dem låg inom EU. Sen hurvida dem verkligen gjorde detta eller inte vet jag inte. Dock så ska det väll detta räcka för att slippa skattetillägg ialalfall, då det va mer eller mindre omöjligt att veta att pokern inte var EU baserad och alla fakta som fanns talade för att pokersidan var EU baserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Sunpoker, så sa dem själva att dem var skattefria när dem låg på Cryptologic nätverket. De skyltade dessutom med en EU symbol på deras hemsida, för att påvisa att dem låg inom EU. Sen hurvida dem verkligen gjorde detta eller inte vet jag inte. Dock så ska det väll detta räcka för att slippa skattetillägg ialalfall, då det va mer eller mindre omöjligt att veta att pokern inte var EU baserad och alla fakta som fanns talade för att pokersidan var EU baserad.

 

Att dom själva säger att dom är skattefria ska man ju inte lägga för mycket vikt på. Skrämmer ju bort spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju exempel på sajtrepresentanter här som sagt att deras sajt varit skattefri, för att de har licens inom EU, men vid en noggrannare granskning så var bolaget placerat på någon västindisk ö. Inte skattefritt alltså.

 

Jag tycker att alla europeiska pokerspelare ska i en gemensam aktion bojkotta alla sajter som inte finns inom EU.

 

Poker är ändå olagligt i USA, så var sajterna finns skiter jänkarna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@cyntax: Jobbar ni för att få bort skattetillägget eller argumenterar ni för att nån av sajterna ska vara skattefria? Eller är det nått annat kanske?
Det är en annan sak vi måste avvakta innan vi vidtar några andra åtgärder.

 

Men! Jag är inte säker på att det här är min kille ens. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eurolinx finns väl iaf rimliga skäl att argumentera emot. Deras licens må vara i indianterritoriet men verksamheten drivs sedan flera år från Malta... :mrgreen:

 

För övrigt finns det väl inte heller någon operatör som faktiskt bedriver verksamhet från Aruba, än mindre är licenserad där. Har de blandat ihop det med Antigua?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite följdfrågor i ämnet,

Förstår jag det rätt att alla pengar som vunnits på Pokerstar och Fulltilt poker och plockats ut(gjorts uttag på) är skattepliktiga oavsett om dom är vunna på cashgame eller turneringar?

 

Läste t.ex. att de som kom etta och två i sunday million på pokerstars i söndags var svenskar

 

Så dessa ska då skatta 30% av dessa pengarna om dom plockar ut dom till sina konto?

 

Läste även en blogg där en spelare berättar att han vunnit 200.000 dollar på cashgame på Full Tilt. Räcker denna typ av information för att skatteverket ska få rätt att kräva t.ex. Kontoutdrag från denna spelares bank konto?

 

Om han t.ex har förlorat 180.000 dollar dagen innan som han satt in från sitt bankkonto i Sverige och sedan vunnit de 200.000 dollarna och plockat ut dessa dagen efter så ska han ändå skatta på alla 200.000 dollar trots att insättning mot uttag skillnaden är en vinst på bara 20.000 dollar?

 

Please enlighten me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dom själva säger att dom är skattefria ska man ju inte lägga för mycket vikt på. Skrämmer ju bort spelare.

 

Frågan är om skatteverket gjort rätt bedömning i Sunpoker fallet. Att det inte skulle råda något tvivel om att det är skattepliktigt är väll ett löjligt uttalande! All info jag hittade om Sunpoker när de låg på crypto nätverket pekade på att de var EU baserade. Sen de flyttat till Ipoker så har denna info kommit på deras hemsida : "with offices in Malta, Antigua, Curacao and Cyprus." Alltså borde det fortfarande vara ett osäkert fall som går att överklaga. Det borde väll dessutom inte bli skattetillägg, då spelaren haft bra belägg för att tro att sidan var EU baserad, på den info som fanns tillgänglig.

 

Eurolinx måste ju också anses högst osäkert och mer som pekar för EU baserat än ej.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aruba, har inte Full Tilt hemvist där... (eller hade?)
I såna fall hade.

Full Tilt har aldrig flyttat någon verksamhet från Aruba. Den flytt du tänker på var från Los Angeles till Dublin. Det står fortfarande i många dokument, t.ex. affiliate-avtalet, att sajtens operatör är Kolyma Corporation AVV, ett företag som är registrerat på Aruba. (Ett AVV-företag betalar ingen skatt och jag tror att de inte får ha några anställda heller. Så det är i princip bara en brevlåda). Jag tycker att det är ganska klart att den "huvudsakliga verksamheten" b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WTF, var är resten av mitt inlägg?! Det där är bara en tredjedel av vad jag skrev. Jag använder alltid preview-funktionen, så det verkar osannolikt att jag bara har klantat till en copy/paste. Nu ids jag inte skriva om allt, så jag tar bara och lagar den avklippta meningen: ...ganska klart att den "huvudsakliga verksamheten" bedrivs i Dublin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...