Gå till innehåll

Kommentarer kring Mjonassons enkät!


Mjonasson

Recommended Posts

Det är kul att folk faktiskt bryr sig så mycket om undersökningens utformning. Undersökninge är alltså en del av en kurs till min magisterkurs, den ligger inte till grund till själva uppsatsen. Tilläggas bör att det inte är en del av varken lärarutbildning eller att det är min första magisterexamen. Det som är lite intressant är att folk faktiskt inte inser att deras kommentarer faktiskt riskerar att göra enkäten värdelöst. Genom att kommentera enkäten så andra som inte gjort den än kan läsa det påverkas testpersonen, vilket är katastrofalt ur ett testperspektiv.

 

Okej. Egentligen borde jag inte kommentera ett pågående undersökning men nu har jag lagt det i en ny tråd och kör iaf:

 

Vilken skulle man kryssa i om man är 17 år? Confused

Detta är helt klart en miss av mig: under 18 skall det stå.

 

Jag skulle råda dig att göra en pilot. Jag vet inte vad ni har för krav på lärarhögskolan men Din enkät är på gymnasienivå jämfört med den jag gjorde på C nivå. Cool

Här är tydligen en bugg i programmet. O andra sidan skall inte detta ligga till grund för min magisterexamen utan till en rapport, vilket är all skillnad i världen.

 

Jag går med stor vinst" eller liten eller what ever, det finns inget mått här så svaret på denna fråga är helt irrelevant eftersom olika svarande uppfattar stor och liten olika. Du måste kvantifiera för att frågan skall ha någon betydelse.

Här har du fel. Svaret är högst relevant och det är vanligt att man ställer liknande frågor på enkäter. Även om det alltid finns risken med introspektion så innebär det inte att frågor av denna typen inte är intressanta ur ett vetenskapligt perspektiv.

 

Sen avslutar du med "en enkätundersökning av pokerforum.nu", "

Det är just det undersökningen är: en enkätundersökning av pokerforum.nu. Att sedan inte forumet står bakom det officiellt poängeras dels i inlägget och dels är det egentligen inte relevant för undersökningen mer än ur ett integritetsperspektiv.

 

Självklart kan jag inte ändra eventuella fel som smugit sig in i undersökningen, utan de får ligga kvar tills enkäten plockas ner.

 

Tack än en gång ni som svarat.

 

//Mjonasson

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"en enkätundersökning av pokerforum.nu" Jag förstår vad du menar MEN det är lätt at läsa ovan rad som om det är pokerforum.nu som ligger bakom undersökningen. Av har den betydelsen.

 

Här har du fel. Svaret är högst relevant och det är vanligt att man ställer liknande frågor på enkäter. Även om det alltid finns risken med introspektion så innebär det inte att frågor av denna typen inte är intressanta ur ett vetenskapligt perspektiv.

 

Om du nu finner ett värde i denna fråga som är klart odefinierbar och därmed garanterat är misstolkad kan du lika bra ha, -, 0 eller + som tre variabler då du får ungefär samma svar men större tillfärlitlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"en enkätundersökning av pokerforum.nu" Jag förstår vad du menar MEN det är lätt at läsa ovan rad som om det är pokerforum.nu som ligger bakom undersökningen. Av har den betydelsen.

Jag förstår din poäng här, men tyckte än då att jag skulle kalla enkäten en undersökning av pf.nu då jag faktiskt inte undersöker någonting annat än just pf.nu. Dessutom finns det ju pf.nu-specifika inslag i enkätet.

 

Om du nu finner ett värde i denna fråga som är klart odefinierbar och därmed garanterat är misstolkad kan du lika bra ha, -, 0 eller + som tre variabler då du får ungefär samma svar men större tillfärlitlighet.

Undersökningen är sociologisk av sin natur, och du kommer inte på ett lätt sätt ifrån försökspersonens tolkning av många enkätfrågor som skall kunna vara meningsfulla rent sociologiskt. Hade det handlat om en ekonomisk enkät, där hur stor personernas faktiska inkomst är det intressanta hade frågan som du skriver varit ganska meningslös. Här har den dock ett existensberättigande i och med att den upplevda vinsten kan sättas i relation med andra variabler, t ex förtroende. Om man inte fick syssla med introspektiva frågor där försökspersonens tidigare erfarenehter delvis definierar tolkningen av alternativen hade många undersökningar inte gått att genomföra. Hur frågar du någon om han/hon mår bra eller dåligt t ex utan att ge personen rätt att tolka in vad bra/dåligt innebär?

 

Kul med metod-diskussioner btw :)

 

//Mjonasson

 

edit: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en enkätundersökning?

 

enkät är synonym med undersökning.

 

som att säga en undersökningsundersökning.

 

men men...

En enkät är en metod att göra en undersökning. Det finns flera andra metoder(t ex djupintervjuer) att genomfröa undersökningar. En enkätundersökning är helt enkelt en undersökning som använder en enkät för att inhämta data. Susning.nu skriver något liknande.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 35 år gammal och undrar vilken ruta jag ska kryssa i på frågan om ålder. De som ligger närmast till hands är "30-33" och "36-39", men jag vet inte om jag ska avrunda uppåt eller nedåt. ;)

Hum :) Jag verkar av misstag laddat upp min näst-senaste version istället för senaste. Ett klantigt misstag minst sagt. Välj det du känner dig som idag :) Det skall stå 30-34, 35-39. jag ändrade åldersspannet i sista sekunden och tydligen glömde jag spara dem innan jag laddade upp det. Klantigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fastnade direkt på första frågan. Jag lärde mig pokerhändernas rangordning när jag var liten och har spelat en massa femkortspoker och Chicago. Ytterst sällan om pengar dock, förrän jag började spela på nätet nyligen. Vilket svar vill du ha på frågan? "Poker" är ju bara ett samlingsnamn för flera hundra spelvarianter. Se här till exempel:

 

http://pokermike.com/poker/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ange när du först började spela poker, alltså poker som du definierar det. Om du började spela med kompisar för 15 år sedan så anger du det, oavsett vilken pokerform. Det behöver inte vara holdem eller någon annan "vanlig" form av poker.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...