Gå till innehåll

Slippa undan Forex-scammen?


Okok

Recommended Posts

Växlade till mig ett gäng döda presidenter till kursen ~8.10 när jag åkte till vegas för några veckor sen, gick hyfsat på resan och hade med mig mer när jag kom tillbaka. Nu när jag ska växla tillbaka ser jag att jag skulle få kursen 7.225* vid inväxling.

Finns det något sätt att få en bättre kurs eller är det bara att svälja? Tar verkligen emot något helt enormt...

 

 

*Forex köpkurs ligger på ~7.83 för en spread på 61 öre eller 8.5% (!).

Senaste säljkurs enligt xe.com är ~7.59.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med dig. Växlade också in till över 8 innan vegas och fick 7,3 när jag kom hem. Finns väl egentligen inte mycket att göra. Var beredd på att du får en del frågor när du växlar tillbaka också. Växlade $2k och fick i stort sätt sitta i förhör om hur och varför jag hade "så mycket" kontanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var i USA senast så växla jag allt på banken, fick rätt bra kurser, vill minnas att dom var bättre än forexs. Det enda som var jobbigt var hinna till banken innan 13:00 för tydligen stängde dom kontant hanteringen då under sommaren i denna lilla by jag bor i.

 

Edit: Eller gör som kompisen sälj dom på blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hålla på och växla hela tiden? Förr eller senare åker man utomlands igen. När jag är i ex Tallinn så växlar jag Danska och Engelska till Estniska.

 

Dåliga tider. Skramlar ihop varenda mynt jag har för att sätta in på ett stadigt sinande bankkonto...

 

Robster: brukar vara lugnt bara man kan härleda pengarna till uttag man gjort tidigare. I mitt fall lugnt då jag backade i vegas förra året och inte plussade någon jättesumma i år.

 

Angående blocket så ser jag inte skymten om någon som vill växla till sig dollar där.

 

Ringde just min bank (SHB) och frågade vad de kunde göra. De hade kursen 7.415 jämfört med Forex 7.18 idag, men frågan är om de verkligen tar emot dollar i stora belopp? Tjejen var väldigt trevlig och skulle återkomma efter att ha pratat med kontorschefen men killen på Forex sa att bankerna ofta har väldigt bra kurser men ofta inte tar emot någonting. Har en stark känsla av att det blir Forex till slut =(

 

Sidenote: nån som är sugen på att starta en bank med mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj på blocket imo.

 

Tanken om egen bank är inte så dum. Det är så många pokerspelare som åker till USA att det inte är så orimligt att tradea med varandra om man bor i samma stad och känner till varandra. Iaf så länge det är pengar i handen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj på blocket imo.

 

Tanken om egen bank är inte så dum. Det är så många pokerspelare som åker till USA att det inte är så orimligt att tradea med varandra om man bor i samma stad och känner till varandra. Iaf så länge det är pengar i handen direkt.

 

Kan locka till sig intressanta människor att annonsera på blocket om att man har en hög dollars som man vill växla? Dessutom inte värt besväret om man måste dela upp det på fler än 1-2 transaktioner.

 

Pratat med min kontorschef nu iaf och jag får växla tillbaka det jag växlade in hos Forex, vilket täcker lejonparten av det jag har med mig hem. Även lugnt att täcka förra årets postväxel fullt ut om jag kan få tag i ett Forex-kvitto även för det. Kan bli tufft att få fram. Väldigt dålig på att spara kvitton osv men ska prata med Forex.

 

Tack för hjälpen iaf och om någon vill starta en bank i GBG, pm:a! Skojar icke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som hört talas om icabanken :mrgreen:

 

Vet att det inte löser ditt nuvaranda växlingsproblem men dom har liksom inga avgifter på att använda kortet utomlands, varken i bankomat eller om man vågar lämna ifrån sig det i en butik. Så slipper man ha så mycket kontanter med sig tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som hört talas om icabanken :mrgreen:

 

Vet att det inte löser ditt nuvaranda växlingsproblem men dom har liksom inga avgifter på att använda kortet utomlands, varken i bankomat eller om man vågar lämna ifrån sig det i en butik. Så slipper man ha så mycket kontanter med sig tillbaka.

 

Det blir nog ändå skapliga växlingsavgifter när pengarna växlas från usd till sek? Jag vet inte riktigt hur ICA-kortet funkar dock. Dessutom så vill man ju ha mycket cash i vegas (och med sig hem!) så att man bekvämt kan spela vad man vill osv. Krångligt att hålla på och ta ut allt i bankomaten?

 

Eftersom du vann på resan så ska SkV ha 30% av pengarna. Kan man inte lämna USD i cash till SkV?

 

Om jag nu skulle ha vunnit pengar i Vegas så skulle jag ta mig själv friheten att kvitta detta mot tidigare förluster. Det är ju så logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banker tar aldrig emot pengar nuförtiden om du inte har nånting som du kan begrunda var de kommer ifrån. Har haft problem med 20k+ belopp, både i SEK och Euro. Den enda lösningen vad jag vet är att växla på forex eller liknande, ta med kvittot och sedan sätta in på banken. Som nämnt tidigare, ställs en väldans massa frågor nuförtiden :rolleyes:

 

För er som lirar live på CC, går det att få med kvitton från när man växlar ut marker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...