Gå till innehåll

Köpt grisen i säcken, vad tror ni om den här laptopen?


LobL

Recommended Posts

Köpte just en bärbar dator utan att veta speciellt mycket, fick betala 5400. Det enda jag vet är att den har Intel Core2Duo 2.4GHz, 4gb ram och 150gb hdd. Tror det är 17" skärm också, borde vara 1920x1200: http://img139.imageshack.us/i/dellk.jpg/ (foto från konkursauktioner.se)

 

Var det ett bra köp tror ni? Ska hämtas senare i veckan men vore kul om någon kunde luska ut någon mer info. Vore skönt att få fastslaget att det faktiskt är 1920x1200! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De säljer saker från företag som har konkat och har nog itne tid att leta reda på exakta modellnamna på allt. Det var många hundra olika annonser, man fick lite basic infomration och en bild. Har inte lyckats hitta någon info på Dells hemsida, en utgången modell tydligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror itne att det var något överpis, blev nog ganska billigt. Om någon känner igen vilken modell det kan vara så hojta gärna till, skulle vara skönt att veta vad det finns för utgångar för extern skärm/batteritid/grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror itne att det var något överpis, blev nog ganska billigt. Om någon känner igen vilken modell det kan vara så hojta gärna till, skulle vara skönt att veta vad det finns för utgångar för extern skärm/batteritid/grafikkort.

de är så gott som hopplöst att säga exakt nåt då varje modell kan ha massor av under modeller(grafik, disk storlek, hastighet osv konfigurationer som skiljer), för att veta säkert bör man ha serienumret på undersidan av datorn, gå till tillverkarens hemsida, knappa in det där och läsa manual/specs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de är så gott som hopplöst att säga exakt nåt då varje modell kan ha massor av under modeller(grafik, disk storlek, hastighet osv konfigurationer som skiljer), för att veta säkert bör man ha serienumret på undersidan av datorn, gå till tillverkarens hemsida, knappa in det där och läsa manual/specs

 

 

Okey, väntar spänt på att kontrollera allt! Men skärmen ser onekligen väldigt öhgupplöst ut? Tänker då främst på hur liten den tvåradiga startmenyn är i förhållande till ytan ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ähh, det är bara döda pixlar som ser ut som startmenyn

 

:mrgreen:

 

Kan dock hålla med om att skärmen ser högupplöst ut.

 

Dock så tycker jag inte det var något super pris. Beg laptops är knappt värda något. Är tex batteriet slut så kostar det typ 1500 för ett nytt och då är du uppe på samma pengar för en ny.

 

Men hoppas den är bra och du blir nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Dell Latitude. Det är en laptop som är riktad mot företag, men funkar givetvis bra för poker också, men sämre för datorspel. Sannolikt så är den såld med 3års på platsen-service ifall den skulle braka, vilket e rätt tryggt. När det gäller upplösning så får du helt enkelt hålla tummarna o se sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Dell Latitude. Det är en laptop som är riktad mot företag, men funkar givetvis bra för poker också, men sämre för datorspel. Sannolikt så är den såld med 3års på platsen-service ifall den skulle braka, vilket e rätt tryggt. När det gäller upplösning så får du helt enkelt hålla tummarna o se sen.

 

Okej, då har jag något att leta vidare på. Vill få hem datorerna nu, är alltid så jävla otålig när det gäller nya prylar... Precis, deras support med den typen av service är helt underbar. Bara och hoppas på att de är köpta med den. Följer en sådan garanti också med vid ägarbyte? Tvivlar på att jag kommer att få se röken av något originalkvitto. Men sånt borde vara sparat via serienumret på datorn. Slog till på tre stycken när jag ändå var igång, man måste hämta på plats (15 mil bort, motorväg iof så tar inte så lång tid) så kändes mera värt så. Hoppas folk bjuder bra på tradera sen!

 

Ni vet väl vad dom säger: I rather burn in Hell before I own a Dell ;)

 

 

Har faktiskt kört Dell förut och tyckte det fungerade bra, var visserligen en stationär. Ända tills man vill konfigurera/uppgradera datorn, då blir det ett jävla pyssel. Men så är inte fallet riktigt med bärbara så jag ska nog bli nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, garantin är knuten till datorn och inte till företaget. Något kvitto behöver du heller aldrig visa upp för att nyttja supporten.

 

Kan inte hålla med om att Dell är hell, har kört dell många år både privat och på företag med goda erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D830 är det till 100% sjukt bra pokerdator med rätt skärm (15.4 1920*1200 förhoppningsvis) Har en själv som jag precis uppgradera med bättre processor och lite annat, håller för allt nästan och du fick ett ruggit bra pris också så du vet. Älskar den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D830 är det till 100% sjukt bra pokerdator med rätt skärm (15.4 1920*1200 förhoppningsvis) Har en själv som jag precis uppgradera med bättre processor och lite annat, håller för allt nästan och du fick ett ruggit bra pris också så du vet. Älskar den!

 

Låter överjävligt bra, jag bara hoppas att upplösningen är 1920x1200 som jag tror. Annars blir det nog att sälja alla tre, skärmutgångar föresten? Är det bara VGA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D830 är det till 100%

 

om de nu e en sån så finns de väl nåt att bläddra i där

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/latd830/en/index.htm

finns 3 olika möjligheter både vad gäller grafikkretsen och skärmen på den

 

Video controller discrete graphic solutions:

nVIDIA Quadro NVS 135M or nVIDIA Quadro NVS 140M

integrated graphics solution: Intel GM965

 

Display

Type (active-matrix TFT) WXGA, WSXGA+, or WUXGA

den bästa grafikkretsen är väl antagligen nVIDIA Quadro NVS 140M och skärmen bör vara WUXGA för 1920x1200
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, garantin är knuten till datorn och inte till företaget. Något kvitto behöver du heller aldrig visa upp för att nyttja supporten.

 

Är du hundra på det? Enligt KKL så gäller garantin bara den ursprungliga ägaren. I.o.f.s. är ju den ursprungliga ägaren ett företag så mellan dom och DELL gäller ju inte KKL utan där är det KL som reglerar villkoren.

 

Whatever, det kanske helt enkelt är DELL som är extra generösa i sina garantivillkor?

 

/#LOUDmout#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på det? Enligt KKL så gäller garantin bara den ursprungliga ägaren. I.o.f.s. är ju den ursprungliga ägaren ett företag så mellan dom och DELL gäller ju inte KKL utan där är det KL som reglerar villkoren.

 

Whatever, det kanske helt enkelt är DELL som är extra generösa i sina garantivillkor?

 

/#LOUDmout#

 

En polare till mig köpte en begagnad Dell för drygt ett år sedan privat och spillde saft i den = hej då dator. Då ringde han bara Dell och de hade tekniker på plats dagen efter med nya delar/tangentbord. Rimligen så borde det väl gälla oavsett ägare i 3 år? Jag menar, någon har trots allt betalat Dell för service i 3 år till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare till mig köpte en begagnad Dell för drygt ett år sedan privat och spillde saft i den = hej då dator. Då ringde han bara Dell och de hade tekniker på plats dagen efter med nya delar/tangentbord. Rimligen så borde det väl gälla oavsett ägare i 3 år? Jag menar, någon har trots allt betalat Dell för service i 3 år till datorn.

 

Jo, rimligen borde det vara så men allt som oftast har tillverkarna garantivillkor som täcker bara det som KKL/KL tvingar dom till s.a.s. Och enligt konsumentköplagen så gäller säljarens ansvar/åtagande bara den ursprungliga avtalsparten (köparen). Vad köplagen säger är jag inte lika säker på men förmodligen är den likadan på just den i diskussionen aktuella punkten.

 

Men men, nu bekräftar ju Mattie här ovan att DELL's garantivillkor uppenbarligen är generösare än vad dom måste vara enligt KKL så i detta fallet är det ju lugnt.

 

Däremot kan det vara jävligt bra att veta i största allmänhet vid begagnatköp att man inte kan räkna med att ev. kvarvarande garanti/reklamationsrätt följer med utan att det är helt och hållet upp till tillverkare och/eller ursprunglig återförsäljare.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl skillnad om man betalt extra för nån försäkring och tex fabriksgaranti som alltid följer med nya varor.

 

Tex jag köper det mesta i delar och har då kanske 3 års fabriksgaranti på nån vara....om jag säljer/överlåter den till nån så är det väl tveksamt garantin följer med.

 

Isf får den nya ägaren komma via mig så jag kan skicka in den, men själv kan h*n väl knappast räkna med att få nåt från affären jag köpte varan ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl skillnad om man betalt extra för nån försäkring och tex fabriksgaranti som alltid följer med nya varor.

 

Alltså, ska vi vara petiga så följer det inte alls alltid med garanti. Garanti är ett helt frivilligt åtagande. Och gällande ev. betalda extragarantier ska man nog i.a.f. inte räkna med att garantin följer produkten som i Dell's fall.

 

Tex jag köper det mesta i delar och har då tex 3 års fabriksgaranti....om jag säljer/överlåter nåt till nån så är det väl tveksamt garantin följer med.

 

Med risk för att vara tjatig så garanti? Om vi bara ser till vad lagen säger och för diskussionens skull struntar i att ÅF ofta ger 1års garanti så kan man lite förenklat säga att enligt lagen så har man alltid 6 mån motsvarande det som vi kallar garanti men efter det och upp till 3 år så är det upp till konsumenten att bevisa att felaktigheten är ett ursprungligt fel. Har man att göra med en jobbig/gniden åf. så kan det bli problem men vettiga åf. köper oftast kundens (rimliga) argument.

 

Isf får den nya ägaren komma via mig så jag kan skicka in den, men själv kan h*n väl knappast räkna med att få nåt från affären jag köpte varan ifrån.

 

Stämmer bra!

 

Tycker bara att det är lite lustigt när man läser privatannonser eller har något ute till försäljning på t.ex. Blocket så är det alltid sån kvittohysteri och frågor om det finns garanti kvar etc. Om folk bara visste :-D

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...