Gå till innehåll

vad ska jag göra med mina pengar?


Recommended Posts

Har lite fråger om vad jag ska investera mina pengar skrev det här i min dagbok förutt men kanske bättre om jag startar en tråd här.

 

 

Har lite tankar på att köpa fonder idag för ca 25000 kr. Men vet inte riktigt vad jag ska köpa funderar lite på ryssland fonden Indien, Asien och Europa fonden vad tycker ni ? Det är nordea. Vet att ryssland och Indien har gått riktigt bra i år men fråga är om det kommer fortsätta så? Hur skulle ni lägga upp pengarna % i dom olika fonderna?

 

Är bered att ta risker men sen är det väll inte jätte risker med fonder? Men frågan är om jag ska köpa fonder eller om jag ska ta en valutaobligation eller andra obligationer. Återbetalning 2011 29 augusti då är det så att man får tillbaka vad man satsat om man går – i så fall blir det nog 2 st chans för 10200kr st och för att man ska gå + så ska liran (Turkiets valuta) gå upp mer gentemot euron dom tror (Nordea) att liran kommer gå upp med minst 16% högst 20 % sen tar Nordea 2% av vinsten

Sen finns det också aktieobligation ryssland som jag funderar lite på men då är det 4 år och som bästa kan jag öka mina pengar med 80% minst 40% enligt dom.

 

Men vet inte vad som är den bästa investeringen obligationer eller fonder vad tror ni ?

 

Eller ska man köpa isländska kr den bode ju kunna gå upp rätt mycket kan inte tänka mig att den kan bli svagare eller är jag och cyklar jag i skogen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du bör tänka om när det gäller valuta som placeringar för små spelare. Att placera i högriskfonder och tro att det är låg risk för att det är "fonder" är ett fel tänk. Även tänket att "veta" hur det ska gå med ganska liten kunskap och när andra har vetskapen att placeringar faktiskt kan gå åt helvete för personer med stor kunskap. Avslutar med med den något tråkiga klassikern "there´s no such thing as a free lunch"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, se om det blir nåt bra förslag.

Har lite deg med att investera eventuellt, måste läsa på mer dock.

 

Men blir nog att köpa trisslotter för många tusenlappar när månadenslön ska ut.

 

Hojtar till när jag skrapar i tv4. Så kan ni raila mig.

 

får man köpa %?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tipsa om någon billig etf (en fond som säljs via aktiemarknader) med billiga avgifter. iShares har bra billiga med mkt att välja på. Deras världsindexfond kanske är bäst om du inte har så stor koll så får du endå mkt spridning. Vill du ha en svensk så kanske avanza zero är bra men vet inte exakt hur den handlas eller vilka avgifter de tar.

 

Är du intresserad av att lära dig lite på området kan du ju läsa "The Intellegent Investor" av Benjamin Graham, "One up on wall street" av Peter Lynch mm. Finns en bra boktråd på 2+2 bfi har jag för mig.

 

Mvh Molle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man göra "reklam" för andra forum? Här hittar man i så fall ganska många fondnördar (t ex mig :-D )

 

http://borssnack.di.se/

 

Om man tål svängningar (se t ex rysslandfonder de senaste åren) och har tänkt sig att placera ett par år så är fonder ett trevligt val. I nuläget har jag dessa:

 

Störst innehav överst

- Skagen Kon-Tiki

- Robur Ryssland

- Carlson Asian small cap

- Lannebo småbolag

- SEB Latinamerika

- Carlson China micro cap

- Länsförsäkringar småbolagsfond

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att få överblick är att gå in på ppm och jämföra alla fonder där. Relativt enkelt att begripa. Har man inte gjort det innan är det dessutom ett måste att investera dessa pengar enligt samma principer som du gör med andra. Du kan dessutom investera i de flesta av de fonderna med andra pengar också.

 

Ska du bara investera i några år och inte till pensionen så bör du dessutom hålla en mycket lägre risknivå. Satsar du på udda marknader/branscher i något år är risken lika stor att du blir av med hälften som att du fördubblar pengarna.

 

Det finns i alla fall en hel del verktyg för att jämföra fonder långsiktigt. Har du jobbat i de 10-12 åren ppm funnits har du garanterat mer än 25.000 där. Själv har jag med en del tur i timingen lyckats hålla 14% årlig avkastning trots att marknaden nu kraschat två gånger sen starten. Kan man hålla sig över 10% så gör det en otrolig massa stålar jämfört med de 4-5% som verkar vara snittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man göra "reklam" för andra forum? Här hittar man i så fall ganska många fondnördar (t ex mig :-D )

 

http://borssnack.di.se/

 

Om man tål svängningar (se t ex rysslandfonder de senaste åren) och har tänkt sig att placera ett par år så är fonder ett trevligt val. I nuläget har jag dessa:

 

Störst innehav överst

- Skagen Kon-Tiki

- Robur Ryssland

- Carlson Asian small cap

- Lannebo småbolag

- SEB Latinamerika

- Carlson China micro cap

- Länsförsäkringar småbolagsfond

 

BS har sin användning men det är bättre att ta råd av en pilkastande apa än 95% av folket därinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BS har sin användning men det är bättre att ta råd av en pilkastande apa än 95% av folket därinne.

 

 

Om du menar i aktieforumet så tror jag siffran är värre än så:-D. Men om man hittar rätt folk i fondforummet så faktiskt en del kunskap.

 

Glömde skriva tidigare. Vid alla placeringar bör man absolut öppna en depå hos t ex Nordnet eller Avanza då det gäller fonder. Då får man tillgång till ett enormt utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klockrent!

 

Skönaste kommentaren till det inlägget postades av någon Vikholm på bloggen.

 

"Vinstration står på lotterna, den är lite knappt 50% om man ska beräkna utfallet matematiskt medan SvS garanterar är att den är 50% exakt så 1000 lotter á 25 kr styck ska alltså generera 12500 kronor i vinst, verkar som om Cici och hennes pojke har haft otur.... Personligen skulle jag efter en förlustomgång återinvstera alla vinster i nya lotter eftersom oddsen för att hitta en enda med 25 000 kr i vinst ökar dramatiskt för varje 100-tal man skrapar, antagligen inte bra nog men tillräckligt för att jag skulle tycka det var spännande... "

 

Han verkar ha stenkoll på hur det funkar med Trisslotter och odds! :roll::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...