Gå till innehåll

Min nya fotoblogg, kritik tack =)


nysta

Recommended Posts

NICE! Jag gillar foto som fan. Har ingen kamera(förutom mobilen då) men en sak på min too do list är att skaffa systemkamera och börja foto. Älskar att se ett snygg foto. Så ska kolla in din blogg :)

 

Edit: Alltså du är säkert 5 gånger bättre än mig på allt som har med foto att göra så därför känns det bara dumt att kritisera nåt. MEN kortet, trapp upp till berget. Vill bara säga att jag gillade dom två som fan. Fast på det vänstra så kändes det som att toppen av fotot, himmelen dvs, blev för ljus eller för vit. Vet inte om det beror på min skärm men lite för ljus/vit tycker jag. Det blir så otydligt på nåt sätt.

 

Annars älskade jag kortet på prästkragarna och tredje kortet uppifrån på bilen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är duktig! Jag gillar att du hittat en redigeringsstil som passar dig och som du kör med konsekvent i dina bilder.

 

De färger du främst behandlar är markerade och står ut.

 

Spontant skulle jag nog inte ställa mig på exakt samma ställen som du gjort (med undantag för bröllopsbilden), men vi pratar inte stora skillnader nu.

 

Makrobilden gillar jag inte. Min personliga preferens vill ha antingen enfärgad bakgrund, gradient eller markerad bokeh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhm, eller var det bloggen du ville ha kritik på? :oops:

 

Hehe, både och =)

 

Tack så mycket för kritiken på bilderna.

Är hyffsat ny på sån här typ av foto. Har mest plåtat sport såsom enduro/cross, hockey och fotboll förut. Men ska nu försöka ta tag och ta lite mer porträtt och sånt. Känner bara mig lite blyg när man ska ta på andra folk utan att sitta bakom ett plexiglas och följa spelet med kameran =)

 

Det jag märker är att jag inte tänker alls mycket på hur bakgrunden kommer bli. Så det försöker jag få in nu. Tex som på den blåa prästkragsbilden. Det låg en gammal blå presenning bakom blommorna och testade mot den.. funka ju bra tycker jag själv iaf =)

 

Har annars svårt för att styra folk hur dom ska stå osv. Men det kanske kommer med tiden. Sen ibland när man är ute på stan eller så med kameran och ska ta någon bild ur någon frän vinkel som man tror, så tänker jag nästan så att folk tittar på mig och tycker att: "herregud, det där lär ju inte bli någon bra bild" Hehe, skitlöjligt, jag vet =)

Så jag behöver bli lite "modigare" i min porträttplåtning osv.

 

oj nu blev det långt =)

Men tack för alla fina ord än så länge =)

 

 

Hur tycker ni det ska vara förresten, enbart bilder, eller kan man slänga in lite skrivet ibland också, eller ska man kombinera med lite text och någon bild?

 

MVH

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NICE! Jag gillar foto som fan. Har ingen kamera(förutom mobilen då) men en sak på min too do list är att skaffa systemkamera och börja foto. Älskar att se ett snygg foto. Så ska kolla in din blogg :)

 

Edit: Alltså du är säkert 5 gånger bättre än mig på allt som har med foto att göra så därför känns det bara dumt att kritisera nåt. MEN kortet, trapp upp till berget. Vill bara säga att jag gillade dom två som fan. Fast på det vänstra så kändes det som att toppen av fotot, himmelen dvs, blev för ljus eller för vit. Vet inte om det beror på min skärm men lite för ljus/vit tycker jag. Det blir så otydligt på nåt sätt.

 

Annars älskade jag kortet på prästkragarna och tredje kortet uppifrån på bilen. :)

 

Ja du har nog lite rätt att det blev lite väl överexponerat upp mot himlen.

Kul att du tog dig tid att kommentera på bloggen med =) och lycka till med kameraköp och fotning =)

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggen bokmärkt! Jag förebehåller mig rätten att be om tips och råd i den här tråden, då jag bestämt mig för att börja fotografera i sommar. :)

 

Kul! Ska försöka uppdatera ofta, speciellt nu på semestern när man har tid samt sugen är enormt nu när bloggen är nystartad =)

Hoppas jag har något att komma med i råd-väg. Är ganska grön själv tycker jag.

 

MVH

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har annars svårt för att styra folk hur dom ska stå osv.

 

Det är inte nödvändigtvis motivet som ska flytta sig - kan inte Mohammed komma till berget... :)

 

Jag var precis likadan med nojan om hur fånig man ser ut. Sedan lade det sig. Det är nog en övningsfråga. Och bilderna du tar är ju bra dessutom, så du har inte så mycket att oroa dig för.

 

Hur tycker ni det ska vara förresten, enbart bilder, eller kan man slänga in lite skrivet ibland också, eller ska man kombinera med lite text och någon bild?

 

Det är helt upp till dig, tycker jag. Båda varianter funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt kul med fotobloggare på pf. är helt färsk själv, men har införskaffat en skön kamera och har tänkt bli bättre å bättre, å så småningom kanske t.o.m. bra själv. :)

 

Lycka till!

 

/SK

 

Tack!

Vad har du köpt för kamera?

Går själv i tankarna på ny kamera.. men ska nog vänta lite tror jag.

Är sugen på en Canon 50D. Har en gammal Canon 10D just nu.. men det får duga så länge, men den har ju några år på nacken nu =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sambon, som har en tvåårig foto-utbildning i ryggen, ska uppgradera sin gamla Nikon D60(?) till en Nikon D90. En snabb koll på prisjakt gav att det visst var ett något billigare kamerahus än den som du kikat på men jag vet samtidigt att sambon inte skulle köpa något som hon inte var 100% nöjd med. Kanske ett alternativ?

 

Dev, hos oss gäller det omvända. När sambon byter kamera får jag den gamla :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som är haj på "bloglovin.com"?

La till min blogg där i går, och den hittades och så.. inga problem.

Men nu så uppdaterar den inte när jag skrivit ett nytt.. utan bara inläggen som var skrivet innan jag reggade mig och skriv in deras länk i ett inlägg hittas.

Har sökt på deras sida men hittar ingen hjälp där heller.

Någon som har någon lösning? =) Mitt RSS-flöde verkar funka bra och så iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...