Gå till innehåll

Slänga bra händer


Duktig

Recommended Posts

Tjena,

 

I och med att jag ofta förlorar lite för mycket när jag förlorar potter så har jag funderat lite. Händer det ofta att de lite bättre spelarna slänger bra eller till och med de för tillfället bästa händerna?

 

T.ex. då de olika möjligheterna floppen etc bidragit med och i samband med att någon annan bettar stort. Hur resonerar ni när ni kastar iväg ett två-par för att det kom en 3:e hjärter på turnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån sån där vis pokerspelare lär ju ha sagt att man inte är en bra pokerspelare förrän man kan lägga den bästa handen. Vem det var har jag ingen aning om...

 

Hur definierar du "förlorar lite för mycket"? Om du känner dig obekväm med spel över en viss summa BB, lämna bordet när du vunnit en del och hitta ett nytt bord så att du slipper spela så djupt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni när ni kastar iväg ett två-par för att det kom en 3:e hjärter på turnen?

 

resonerar ungefär såhär.

tilt, missklick, måste stänga något bord, gah fiskar på alla, äh lägger 2 bord med överlapp och kör 10bord tills någon fisk drar sedan stänger jag det bordet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra är en relativ term. Oavsett hur bra din hand är så är den värdelös om din motstpelare har en ännu bättre.

 

Uppskatta hur stora oddsen är att du sitter på bästa handen och jämför med pottoddsen. Då vet du om du ska ge upp handen eller fortsätta, förenklat sett.

 

Vad vet du om spelaren? Om det t.ex är en kille som satsar allt på varje färgdrag så är sannolikheten större att du är slagen om han plötsligt slår om efter att ett tredje hjärter faller på turn.

 

Tänk på att inte slowspela för många händer. Ett tvåpar är inget monster, och om det ligger två ruter på floppen så vill du inte ge motståndarna ett gratis kort för att komplettera sitt färgdrag.

 

Räkna också med sannolikheten att det faller ett fjärde kort i samma färg på rivern. Om du har ett högt kort i samma färg så har även du en färg att dra på som livlina. Om inte så ökar det sannolikheten ytterligare att du förlorar om motståndaren inte redan prickat färgen.

 

Det är alltid obehagligt när det ligget en potentiell färg på bordet. Det är också svårt att hinna ta hänsyn till alla kriterier innan det är dags att ta ett beslut. Det är lätt att det slutar med att man inte klarar av att släppa sitt tvåpar trots att man borde. mitt tips är att använda pokertracker, pokeroffice eller motsvarande program för att analysera ditt spel i lugn och ro efter varje session. Då kommer du att få en bättre överblick om var du gör fel och i framtiden veta hur du ska agera i en liknande situation. Varva även med regelbunden läsning av pokerlitteratur så är du snart en duktig spelare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

I och med att jag ofta förlorar lite för mycket när jag förlorar potter så har jag funderat lite. Händer det ofta att de lite bättre spelarna slänger bra eller till och med de för tillfället bästa händerna?

 

Att vara HU och lägga bästa handen är nog att betrakta som olycksfall i arbetet för "de lite bättre spelarna" (jag tillhör inte dessa:). Men det finns många nyanser av brunt när fler spelare är med i potten och man sitter på TPTK eller dylikt.

 

T.ex. då de olika möjligheterna floppen etc bidragit med och i samband med att någon annan bettar stort. Hur resonerar ni när ni kastar iväg ett två-par för att det kom en 3:e hjärter på turnen?

Går inte att generalisera, men man bör dra öronen åt sig i standardsituationer som när en uppenbart tight spelare agerar ut ett av sina två höjningar per timme. Det finns tusen scenarion där du bör lägga handen i denna situation som du beskriver, och lika många där ett omslag eller syn är berättigad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, bortsett från Heltok.

 

Men om man tänker bort från färg- och stegdrag, och istället tänker på ett-par. Jag floppar högsta paret med en helt okej kicker, låt säga en knekt. Det är nog här jag har störst problem.

 

Jag spelar på nivåer där det sitter många lösa spelare som gillar att limpa, och träffar jag då ett topp par med en bra kicker kan de utan tvekan sitta på samma par och sedan ytterligare ett par i 3:or eller vad som helst. Det kanske blir lite lättare på högre nivåer, men med tanke på där jag är borde man väl även lära sig detta.

 

Men annars, ett-par över huvud taget kan bli lite svårt, speciellt i full ring. Synar dem dessutom bettet på floppen blir jag alltid fundersam, och det kan sluta med att jag lägger handen, trots topp par och en bra kicker.

 

Ni kanske har någon insyn att bidra med här också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du mot lösa spelare som går med på allt möjligt så kommer du bli utdragen ofta, men eftersom du betar med dina bra händer så ser du till att de inte har oddsen på sin sida och att du går med vinst i längden.

 

Ofta hör man folk klaga över dåliga spelare på låga nivåer som drar ut en hela tiden och som påstår att det är mycket lättare på högre nivåer. "Vadå, vill du inte spela mot dåliga spelare?" Brukar jag svara. För varje dålig syn de gör mot dig så växer din edge lite. Tänk som ett pro, var glad ju mindre skickliga dina motstpelare är och ha tålamod.

 

Som sagt är det en mycket bred fråga du stället som är svår att besvara med några få ord. Lägg upp några praktiska exempel som du stött på medan du spelat istället så kan vi säkert hjälpa dig bättre. :)

 

/Largo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...