Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Finns väl INGENTING som är så värt att betala bra för som riktigt bra mat? Man kan lätt lägga några tusen på en sunkig utekväll man inte minns, då är väl några hundralappar för en riktigt fin måltid sjukt värt in comparizon.

 

 

 

Absolut helt enig. Räknar dock inte in hamburgare i kategorin riktigt bra mat... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl INGENTING som är så värt att betala bra för som riktigt bra mat? Man kan lätt lägga några tusen på en sunkig utekväll man inte minns, då är väl några hundralappar för en riktigt fin måltid sjukt värt in comparizon.

 

Håller helt med!

Dock har jag iallafall aldrig känt att någon hamburgare jag har ätit har varit värt 360kr! Blir dock gärna motbevisad och har man grisat iväg 400kr på mcdonalds en kväll så kan man fan hellre lägga de på en riktig hamburgare istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut helt enig. Räknar dock inte in hamburgare i kategorin riktigt bra mat... ;)

 

Den hamburgaren jag åt lägger jag i kategorin riktigt bra mat. ;-)

 

Som sagt jag blev inte mätt på enbart den utan åt även 2 förrätter + en efterrätt + passande dryck för totalt 3000 kr tillsammans med min sambo. Bästa jag någonsin ätit ska tilläggas och servicen på stället var i världsklass.

 

Min chef spenderade samtidigt kvällen på matsalen (Mathias Dahlgrens andra restaurang) och betalade totalt 7000 kr för en 8 rätters avsmakningsmeny inklusive vinpaket tillsammans med sin fru.

 

Inget man gör varje helg med andra ord om man är knegare :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med!

Dock har jag iallafall aldrig känt att någon hamburgare jag har ätit har varit värt 360kr! Blir dock gärna motbevisad och har man grisat iväg 400kr på mcdonalds en kväll så kan man fan hellre lägga de på en riktig hamburgare istället!

 

kan tyckas dyrt men samtidigt är matbaren en av sveriges bästa restauranger, ligger på en väldigt exklusiv adress och levererar en extremt komplett och mycket bra produkt. tycker inte att det är konstigt att hamburgaren kostar 300kr+ även om det kan tyckas dyrt i jämförelse med annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan tyckas dyrt men samtidigt är matbaren en av sveriges bästa restauranger, ligger på en väldigt exklusiv adress och levererar en extremt komplett och mycket bra produkt. tycker inte att det är konstigt att hamburgaren kostar 300kr+ även om det kan tyckas dyrt i jämförelse med annat.

 

Ok =)

Det förklarar ju varför isåfall! Får röra mig upp till Stockholm och pröva den helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med!

Dock har jag iallafall aldrig känt att någon hamburgare jag har ätit har varit värt 360kr! Blir dock gärna motbevisad och har man grisat iväg 400kr på mcdonalds en kväll så kan man fan hellre lägga de på en riktig hamburgare istället!

 

Sjuka priser för en cheeseburgare :lol:

 

Du bor i Göteborg har jag för mig? Vilka nya hamburgerhak har du testat(har ju poppat upp ett par renodlade på senare), Och vilken håller du som favorit?

 

Har själv besökt burgersson, butchers market, holy cow och the barn.....den sistnämda var bäst tätt följd av butchers market.

 

 

---------

Fick mitt isländska smör idag, snabb leverans och det smakade riktigt fint. Tack för tipset Chofritz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bor i Göteborg har jag för mig? Vilka nya hamburgerhak har du testat(har ju poppat upp ett par renodlade på senare), Och vilken håller du som favorit?

 

Tja, hoppas Chofritz & Opteron inte tycker vi går för OT nu!

Var mer när jag var i New York som jag lärde mig gilla att äta hamburgare på restaurang, i princip aldrig gjort det tidigare typ haha.

 

Snabbbetyg, är ett tag sedan nu man åt i Göteborg senast:

Berså (riktigt kass)

O'learys Avenyn (besvikelse)

O'learys Kungsport (mycket bättre än Avenyn)

Joe Farelli's (väldigt fräsch och god hamburgare)

Incontro (Eeeextremt goda pommes och en förvånansvärt god hamburgare)

Tranquilo (brorsan som beställde men jag smakade, har hört mycket om den men tyckte inte den levde upp till förväntningarna)

Texas Long horn (länge sedan men har för mig den var riktigt god)

Lasse på heden (bör vara i samtligas bucketlist att äta en big kahuna)

Danilo (Käkade king kong burgaren och den var väldigt maffig men har för mig att jag ändå blev semibesviken)

 

Jag och polaren hade planer att testa massa olika hamburgehak i somras men då vi båda jobbade så extremt mycket så hann vi inte speciellt många. Har inte testat några utav de ställena du skrev med där men har hört extremt mycket gott om burgersson och står först på listan att testa när jag är hemma i Göteborg igen.

 

Vilket som är bäst så skulle jag säga att det står mellan Incontro eller Joe Farellis. Där Joe Farellis vinner om det är lunch och Incontro om det är middag.

 

Ställen jag skall testa i sommar där jag har hört mycket gott om:

2112

Flippin'

lou lou

Burgersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, hoppas Chofritz & Opteron inte tycker vi går för OT nu!

Var mer när jag var i New York som jag lärde mig gilla att äta hamburgare på restaurang, i princip aldrig gjort det tidigare typ haha.

 

Snabbbetyg, är ett tag sedan nu man åt i Göteborg senast:

Berså (riktigt kass)

O'learys Avenyn (besvikelse)

O'learys Kungsport (mycket bättre än Avenyn)

Joe Farelli's (väldigt fräsch och god hamburgare)

Incontro (Eeeextremt goda pommes och en förvånansvärt god hamburgare)

Tranquilo (brorsan som beställde men jag smakade, har hört mycket om den men tyckte inte den levde upp till förväntningarna)

Texas Long horn (länge sedan men har för mig den var riktigt god)

Lasse på heden (bör vara i samtligas bucketlist att äta en big kahuna)

Danilo (Käkade king kong burgaren och den var väldigt maffig men har för mig att jag ändå blev semibesviken)

 

Jag och polaren hade planer att testa massa olika hamburgehak i somras men då vi båda jobbade så extremt mycket så hann vi inte speciellt många. Har inte testat några utav de ställena du skrev med där men har hört extremt mycket gott om burgersson och står först på listan att testa när jag är hemma i Göteborg igen.

 

Vilket som är bäst så skulle jag säga att det står mellan Incontro eller Joe Farellis. Där Joe Farellis vinner om det är lunch och Incontro om det är middag.

 

Ställen jag skall testa i sommar där jag har hört mycket gott om:

2112

Flippin'

lou lou

Burgersson

 

2112 har bra burgare. Tycker Burgersson är lite halvtråkiga, lagar godare burgare själv med samma kött ändå. Lite wildcard som faktiskt har riktigt fina burgare är JA Pripps.

http://www.chalmerskonferens.se/restauranger/johanneberg/j-a-pripps-pub-cafe/

Skippa alltid burgarna på Karlssons om ni testar dem där.

 

Ett ställe som får för lite kärlek är Grill Grotesque, inte provat deras burgare men deras "GRISKINDER YUCATAN-STYLE" var sjukt god, så tvivlar på att burgaren är dålig.

http://www.grotesque.se/

 

Sinclair's har fina burgare också, även om jag brukar beställa Zebra är där :)

http://www.sinclairs-steakhouse.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att snacka gbgburgare i Chofritz och Opterons db är ganska OT men om det blir för mycket kan väl en modd flytta?

 

JA Pripps har jag käkat burgare på 3 gånger och tycker inte det är bra, till prisklassen ok men bra burgare tycker jag verkligen inte. Köttet ganska torrt och köpta friscobröd till det. Men dom kostar ju 70-80 spänn så det kan det ju vara värt. Byt ut pommesen som är kassa mot potatiskryss eller vad dom heter som kostar 10kr extra, bra mycket godare :).

 

2112 smakade jag en kompis kalvfärsburgare som var riktigt fin, smälte fint i munnen och var ett bra gäng ostar på har jag för mig.

 

Burgerssons var ju hypeat. Tyckte det var gott men blev inte riktigt mätt på en burgare då de var ganska små, hade gärna tagit 2 hamburgare istället för hamburgare+pommes. Även om pommesen var nice.

 

The Rover har ganska fina hamburgare. Har käkat deras konfiterade ankburgare två gånger då jag tyckte den var så jävla god att jag behövde testa den igen. Första gången hade jag druckit ett par tre öl så var nog inte i mina sinnes fulla bruk då jag inte tyckte den var lika god andra gången. God men inte så god att jag behöver ta den igen. Smakade på några kompisars burgare där också och över lag bra tycker jag.

 

Lasse på heden är ju skoj, bra gatuköksburgare men inte mer.

 

Dom klassiska stora kedjorna tycker jag sällan levererar typ Olearys och Hard rock.

 

Blev mycket sugen på att testa en av dom du nämnde bigdwarf, ska göras snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa burgaren jag har ätit var kobeburgare på kobe i centrala prag vid ambassador, 180 svenska, extremt god och balanserad, allt underbart, fortfarande väldigt simpel. ett måste om man är där. grymt bra service och blev även serverade väldigt bra italienskt rött som jag ångrar att jag inte kommer ihåg namnet på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och prata med dom så löser dom nog det..

 

Finns hur mycket som helst i Sverige så fattar inte vitsen att köpa scamsmör från Island eller Frankrike..

 

Klöverbloms smör som vann silvermedalj i svenskt mathantverk..

http://www.eskestagardsmejeri.se/produkter.html

 

Många andra smågårdar

http://www.ostforum.se/gardsmejerier/gardsmejerier.html

Sidorna såg trevliga ut, inte alls gjort speciellt mkt research angående smörleverantörer. Verkar ju inte finnas nån svensk officiell webbutik som säljer gräsbetat vilket är konstigt med tanke på att efterfrågan bör vara ganska stor och lär inte direkt bli mindre med tiden.

 

Btw, scamsmör....why? Har du nån källa eller länk till diskussioner på nätet angående ämnet? Eller är det allmänt känt att just islänningarna och fransoserna fifflar med det gula guldet?

Låter ju ganska, ganska mkt coolare med isländskt smör

Yes indeed, därför jag snapsynade choffans inlägg om det isländska supersmöret och bad om sidan i ett gulligt pm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan va kul med lite action här! Får komma ihåg hamburgertipsen här om jag råkar ha vägarna förbi gbg =) Jag vet inte anledningen till att det blivit just hamburgare jag snöat in på men det har väl varit en liten hype för just den rätten i stockholm då många krogar gjort anspråk på att ha den bästa senaste året. Är ju en relativt billig rätt att utforska med irl-polare osv. Jobbigare för IRL-plånboken om man ska hitta den bästa matupplevelsen överlag i Stockholm =)

 

Angående smöret så vet jag inte riktigt varför det blev isländskt från början. Jag tror att jag googlade efter gräsuppfött och hade problem att hitta någonting svenskt men på något diskussionsforum rekades det isländska så det blev att jag handlade där. Var väldigt nöjd med själva produkten och efter att jag förbrukat mina första 2,5 kg gjorde jag ingen vidare effort att söka svenskt igen utan det blev att beställa en ny batch. Jag håller dock med om att det är rätt befängt att betala en jäkla massa för att skicka smör över halva världen, så det blir väl till att kolla ut ett svenskt alternativ till nästa gång. Det har ju postats en del intressanta länkar här så jag får utforska det =) Fortsätt gärna dela med er om ni hittar mer.

 

Jag har två oxhjärtan hemma som jag har funderat lite på vad jag ska göra med. Någon som har tips på maträtter där de kommer till rätta? Jag har varit lite inne på att koka chili på ett av de, mest för att få kalla rätten beef heart chili som jag tycker klingar väldigt bra. Har även ett gäng njurar och en tunga så sådana tips mottages tacksamt det med =)

 

Poker då, jo jag har spelat som en apa senaste sessionerna så ska nog ta det lugnt i några dagar =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...