Gå till innehåll

Starbreeze railtråd


Chofritz

Recommended Posts

Vilka teknikföretag tror du på Heltok?

 

,
,
, AAPL. De två första tror jag är undervärderade baserat på vad jag vet om bilindustrin, Google tror jag på för deras övertag inom AI och Apple för jag dels tror de förr eller senare måste börja dela ut sina enorma vinster och för att de har en bra position att gå in i andra branscher och ser inga direkt hot för deras lönsamma "nisch".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uppskattningen av mitt skrivande. Betydligt roligare att skriva om Starbreeze än om Poker av flera anledningar =)

 

Ska nedan försöka mig på att göra en följbar uträkning för hur en rimlig värdering kan se ut i samband med Walking Dead-release.

 

Börjar med lite bakgrundsfakta

 

Augusti 2013 släpptes Payday 2 på Steam och hade en knapp månad efter release sålt 1.3M kopior till fullpris och 300k kopior till konsol. Tack vare en mycket väl fungerande pulsförsäljingsstrategi med ett ständigt betalt utbyggande av spelet för att hålla intresset uppe har nu två år senare drygt 10m kopior sålts totalt.

 

Eftersom Starbreeze var ett företag utan egna pengar när payday2 utvecklades bekostade förläggaren 505 games utvecklingen av payday2 och tar därför 50% av alla försäljningsintäkter av spelet. De har på sistone skrivit avtal om att stoppa in ytterligare 127M SEK för att förlänga den dealen och för att bekosta fortsatt utvecklande av Payday 2.

 

Plattformen Steam växer just nu fantastiskt snabbt och hade i februari över 125 miljoner aktiva användare, vid release av Payday2 var antalet användare strax över 60 miljoner.

 

505 games har nyligen köpt rättigheterna till att förlägga Walking Dead till Xbox samt playstation, samt tagit på sig alla kostnader för att marknadsföra spelet genom traditionella kanaler. Detta är något som starkt minskar risken för starbreeze. Starbreeze behåller däremot hela kakan själv av Steam-försäljningen.

 

Ägaren till 505 games, Digital Bros, skriver i samband med detta i ett officiellt uttalande att de förväntar sig att Walking Dead ska duplicera eller till och eclipsa framgångarna med Payday 2.

 

 

Press Release 29(th) of April 2015

 

Starbreeze AB, one of Sweden's leading independent game developers, today

announced its console publishing agreement with Digital Bros owned subsidiary

505 Games. The agreement covers next-gen console adaptations of "OVERKILL's The

Walking Dead" for the lifetime of the product and gives Starbreeze a license fee

of 10 MUSD.

 

Once on the market, Starbreeze is entitled to royalties of console sales from

"OVERKILL's The Walking Dead". The collaboration will also support Starbreeze in

its intended commercialization on other platforms and media.

 

"OVERKILL's The Walking Dead", based on the hugely popular The Walking Dead-

series created by Robert Kirkman, is currently under development by OVERKILL - A

Starbreeze Studio. The game will deliver a completely new co-op experience to

The Walking Dead-universe, exploring new characters and storylines.

 

"Partnering with 505 Games partner with us on the console publishing for

'OVERKILL's The Walking Dead' will streamline the distribution and marketing of

the title in the traditional space and on the digital console marketplace.

Having worked together before on the successful PAYDAY-franchise, we are certain

this will be a fruitful collaboration." said Bo Andersson Klint, CEO of

Starbreeze Studios.

 

"In the last few years Starbreeze has demonstrated an incredible capability for

not only delivering great games but doing so profitably." Raphael Galante, CEO

of Digital Bros commented "We believe that 'OVERKILL's The Walking Dead'

represents a huge opportunity to duplicate, even eclipse the success PAYDAY 2

has enjoyed in the last few years by leveraging the existing business

relationship between our two companies."

 

 

Anledningen till att Starbreeze lyckats få spelet Payday 2 att växa så mycket sedan release är (som sagt) genom en fantastiskt väl utförd digital marknadsföring där man arbetat väldigt nära spelarna och mycket listigt lyckats knyta en stor del av spelartruppen till gruppen "Payday 2" på Steam som faktiskt nu är Störst på hela Steam med drygt 2.7 miljoner användare och som automatiskt prenumererar på allt Starbreeze delar och där Starbreeze mycket aktivt lyssnar på allt som skrivs och sägs och anpassar sig.

 

Walking Dead kommer utnyttja denna grupp till fullo, huvudkaraktären Hoxton kommer vara en karaktär i Walking Dead och spelet kommer utspela sig i en postakopalyptisk version av Washington där Payday utspelar sig.

 

 

Nu börjar vi räkna; Varumärket "The walking Dead" är mycket större än varumärket "Payday" var vid Payday2-release. Plattformen Steam kommer ha försiktigt räknat 150% fler användare än vid Payday2 release. Marknadsföringen har börjat nu och kommer ta fart ordentligt i samband med E3-mässan och kan förväntas sedan byggas upp under 12 månader framöver inför release.

 

Förutsatt att inget katastrofalt händer på vägen känner jag mig trygg i att räkna på fem gånger större antal sålda ex (pre-order och första månaden) av Walking Dead vid release av Payday 2 på Steam - 6.5M ex

 

Ett förväntat försäljningspris bör vara $49.99, av det försvinner sedan 30% rakt av till Steam, robert kirkman ska sedan har royalty, det har kommunicerats att den ska vara av "branch-standard", dvs aldrig högre än 20%, väljer att räkna på 15%. Sedan ska det skattas på det. Räknar vi med dollarkursen 8kr får vi en ren skattad inkomst till Starbreeze på 166kr/spel.

 

Detta ger 1.08 Miljarder kronor i skattad vinst till Starbreeze :shock:

 

Om vi fortsättningsvis på detta lägger, grovt höftat, 3 miljoner sålda ex till konsol där 505 games ska ha en stor del av kakan och en grovt höftad med rimlig vinst per ex bör kunna vara ca 80kr får vi för enbart releasemånaden; helt exkluderat payday2 som fortfarande ska vara i produktion samt geminose och inkomster från våran nyligen axlade roll som förläggare

 

en förväntad vinst på ca 1.32 miljarder kronor.

 

Företaget Starbreeze kommer vid denna tidpunkt handlas på Stockholmsbörsens huvudlista OMX, en rimligt P/E-tal vore 25.

 

Om vi accepterar allt ovanstående rakt av och sätter hela årets övriga inkomster till noll ger detta en aktiekurs:

 

P/e 25 ger då en aktiekurs på 227kr...

P/e 15 ger kursen 136kr

P/e 35 ger kursen 318kr :roll::mrgreen:

 

Sen är det förstås inte meningen att resten av årets inkomster ska vara noll, förutsatt att spelet blir ett riktigt bra spel vilket inte känns helt orimligt med tanke på att starbreeze nu har erfarenheten från två riktigt lyckade 4 player co-op spel, deras vind i ryggen, nya jättestarka ekonomiska resurser så är förstås meningen att spelet ska växa under flera års tid med nya banor, nya vapen och precis samma pulsförsäljnings-koncept som Starbreeze nu är branchledande på att genomföra.

 

Vi har även en förläggarverksamhet under utveckling som kommer innebära en förhållandevis riskfri inkomstkälla där detta är vårat första projekt:

 

 

Press Release May 8, 2015

 

Starbreeze AB, one of Sweden's leading independent game developers, today

announced its agreement with the Croatian studio Lion Game Lion regarding the

game development project RAID: World War II. Starbreeze will fund the

development with 8 MUSD, and will have the opportunity to recoup 120% of its

investment with an ensuing 50/50 royalty split. Lion Game Lion and Starbreeze

Studios will each own 50% of the intellectual property rights for the game.

 

RAID: World War II is an action-packed, four player co-op shooter game that lets

players team up as the Raid crew and venture through the epic events of World

War II.

 

"Lion Game Lion has already shown they know how to make awesome gameplay with

passion. Now it's time for the lions to take a bigger bite. With RAID it's

war!", said Bo Andersson Klint, CEO of Starbreeze Studios. "We think the world

is ready for an amazing co-op game set during an era of heroes and villains,

horror and bravery."

 

"It's great to see Lion Game Lion succeed so well in our PAYDAY 2 collaboration.

By delivering great gameplay, they have not only gained our trust, but also the

trust of players. Now it's time for them to bat in the big leagues with RAID:

World War II," said Mikael Nermark, COO of Starbreeze Studios.

 

"The dream for any developer is to make your own game with a partner who cares

about your future. With Starbreeze as our wingman, we get the opportunity to

show the world what we can create with our own brand. With RAID: World War II,

we're taking everything we've learned to create an experience to die for in a

World War II setting," said Nikica Petrusic, President of Lion Game Lion.

 

RAID: World War II is in its initial production phase. Platforms and release

dates have not yet been decided.

 

 

Starbreeze looks for the potential best partners and will give you the same. Any

aspiring stars should contact Mikael Nermark, Starbreeze COO at

business@starbreeze.com.

 

Starbreeze aims at becoming a catalyst for the developer's success. Projects

will be selected and managed carefully and game developers will be encouraged to

retain part of the IP. By leveraging its know-how in digital publishing,

distribution partnerships and game marketing, Starbreeze will drive game sales

and revenue over the games life-span. Read more about Starbreeze publishing

business here: http://starbreeze.com/2015/05/starbreeze-launches-publishing-

business

 

 

Jag kan erkänna att det är första gången jag lagt timmarna på att skriva ner allt detta i text och inte förlita mig på andras försiktiga uträkningar. Siffrorna är min version av ett ärligt "most probably" scenario där det rimligtvis skulle kunna gå klart sämre men där jag inte heller har några problem att se hur det skulle kunna gå ännu bättre.

 

Ändrar således min riktkurs för slutet av 2016 till intervallet 135 till 320kr och självklart då en stark köprekommendation :mrgreen:

 

Uppmanar också självklart alla att försöka hitta orimligheter i mina antaganden och att verkligen själv verifiera så mycket som möjligt innan eventuella lägenheter säljs av för att köpa Starbreeze :roffe:

 

xoxo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läsvärda poster!. Själv har man noll koll på aktier, men man skulle kanske börja.

 

Har läst denna db:n i flera år och du handla väl när kursen var jättelåg så då är du väl dollarmiljonär nu?:-D gg!

 

 

Hög klass på dina aktieposter, men saknar era sjuka highstakes händer lite...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin post. Ökade på mitt innehav en del med en limiterad order jag fick in idag. Tilt på hur segt det var att sälja av AZ vars innehav jag insåg att jag varken gillar eller tror på, la ordern i typ lördags, fick in den sent på måndag så missade 2% bara där. Så nu är jag är väldigt tung i teknikföretag och STAR :)

 

När ungefär kan man räkna med att värdet på STAR har stabiliserats till gul eller månen?

 

Ett tips är att skaffa ett kreditkonto och nyttja det sånna här gånger när du inte vill vänta på försäljning av t.ex. fonder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket text att ta in för det första, men min version kommer låta bra mycket mer negativ än den egentligen är. Tror dock det till största del handlar om att du (i mina ögon) räknat lite med ett trollspö. Men till att börja med tror jag du antingen tolkar meningen fel eller bara skriver tokigt.

 

Ägaren till 505 games, Digital Bros, skriver i samband med detta i ett officiellt uttalande att de förväntar sig att Walking Dead ska multiplicera eller till och eclipsa framgångarna med Payday 2.

 

We believe that 'OVERKILL's The Walking Dead'

represents a huge opportunity to duplicate, even eclipse the success PAYDAY 2

 

Min tolkning är att de hoppas att de kan uppnå SAMMA nivå som pd2 eller kanske tom bättre. Ska vi multiplicera är det många många miljoner ex extra kontra pd2 som du iof verkar har räknat på. Vilket jag är ganska övertygad om inte är fallet de vill förmedla.

 

Walking Dead kommer utnyttja denna grupp till fullo, huvudkaraktären Hoxton kommer vara en karaktär i Walking Dead och spelet kommer utspela sig i en postakopalyptisk version av Washington där Payday utspelar sig.

 

Jag håller med dig om att de sannolikt kommer kunna dra stor nytta av deras redan stora kundbas, och kommer skickligt migrera över spela innan de vet ordet av. Likväl är folk hyperallergiska mot just denna typ av "reklam", vilket vi fick ett smakprov på under OTWD avtäckande i form av countdownen där de rörde sig i pd2 territorium. Med andra ord bryter man lite ny mark här där vi har svårt att förutse exakt utfall.

 

Förutsatt att inget katastrofalt händer på vägen känner jag mig trygg i att räkna på fem gånger större antal sålda ex (pre-order och första månaden) av Walking Dead vid release av Payday 2 på Steam - 6.5M ex.

 

Tycker det känns väl magstark att räkna hem spelet som ett av (kanske nr1) världens genom tiderna mest sålda spel under releasemånad(?). Vi har fått en konceptbild. Ja starb har hyfsat sample på liknande spel i form av Riddick och The Darkness. Men mig veteligen är mer eller mindre hela personalstyrkan utbytt sedan dess. Då det var enbart starbreeze i bygget utan Overkill, som nu tom pryder namnet på omslaget för spelet. Men ja, det kan säkerligen bli ett bra spel.

Nästa problem som kan uppstå oavsett hur bra spelet är att det inte säljer av olika anledningar som är svåra att förutse. Titta på brothers, ett av förra årets mest kritikerrosade spel, som har dränkts i priser och utmärkelser. Drog in på rak arm under 10mkr i profit? Absolut annan marknadsföring mm kommer ske med OTWD, men innan det släpps gameplay eller tom recensioner tror jag man kan peka på så kraftiga försäljningskurvor som du pekar på.

 

Ett förväntat försäljningspris bör vara $49.99, av det försvinner sedan 30% rakt av till Steam, hur mycket Robert Kirkman tar är helt okänt med en rimlig gissning är 10%. Sedan ska det skattas på det. Räknar vi med dollarkursen 8kr får vi en ren skattad inkomst till Starbreeze på 176kr/spel.

 

Jag tror också det är aningen optimistikt att räkna på 50$ som utgångpris, då som sagt vi fått en konceptbild att jobba med. Det är någon typ av AAA-titel javisst men likväl har vi inte fått någon exakt hint om pris. Därav tycker jag man gör bäst i att räkna aningen lägre. Därtill har diverse obsykra sajter som affärsmodell att köpa in stora volymer av spel under rea och sedan sälja billigare än på steam då det är ordinariepris igen.

 

Jag har tyvärr ingen källa på det men merparten av gissningar som skett har hamnat kring 20% till Herr Kirkman.

 

Om vi fortsättningsvis på detta lägger, grovt höftat, 3 miljoner sålda ex till konsol där 505 games ska ha en stor del av kakan och en grovt höftad med rimlig vinst per ex bör kunna vara ca 90kr får vi för enbart releasemånaden;

 

Jag gissar att du räknar då på att OTWD sedan kommer följa PD2s utveckling fast i mycket kraftigare magnitud, vilket då är ca 7,5x. 1,3m release månad för PD2, 9,5m för OTWD. Då det är ungefär så det fungerat på PD1 kontra PD2 och även finns uttalat i rapporter.

Efter PD2s release har det sålt ca 9m spel till under en 2årscykel. Har jag tolkat dig rätt ska det då säljas lite över 71m ex av OTWD under 2 år. Vilket då också överensstämmer hyggligt med att PD2 då sålt kring 10m ex 2 år senare. Jämförelsetal här är tex gta har sålt 52m enheter, ex nysläppet på pc. OTWD skulle då placera sig som ett toppspel i världen försäljningsmässigt. När jag blickar över försäljningslistan (wiki) finns där inget spel som är först ut i en ev framtida franchise som sålt över 15m enheter.

 

Sist men inte minst tycker jag också att det är mer orimligt att värdera starbreeze till pe 40 2016/17 än idag (då de har bränt av allt krut som vi idag vet). Det kan mycket väl ändras mycket under periodens gång men från vad vi vet nu anser jag iaf det. Och som avslutning är jag inte negativt inställt till starbreeze då jag själv har en hygglig kakbit där inne bara det att denna analys inte tittat på något utfall där det går lite sämre. Som jag gärna vill belysa då det känns elakt att låta folk stoppa in pengar och tror det bara är att hämta 1000%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Opteron,

Tack för att du skriver! Tycker SB är spännande ämne, helt klart!

 

När du säger dina riktkurser. Är de då baserade på dagens aktier eller efter uppdelningen till A/B-aktier?

 

Fondemissionen kommer ju dra ner dagens kurs då två aktier blir tre, om än i olika aktieslag, medan börsvärdet förblir detsamma.

 

Kommer ju skilja sig en hel del beroende på hur man räknar.

 

Exempelvis:

 

Finns ju i dagsläget 144 985 325 aktier och en kurs om 140 kr (tar den lägre i ditt spann) ger ett börsvärde om 20 297 945 500 DVS ca 20,2 miljarder.

 

Efter 5 juni (datum?) ökas aktieantalet (två nuvarande aktier blir 1 st A och 2 st B) vilket ökar antalet aktier med 72 492 622 och det finns då totalt 217 477 987 aktier på marknaden. Räknar man då snittkurs för båda aktieslagen om 140 på dessa har vi ett börsvärde om ca 30,4 miljarder istället.

 

 

Rätta mig gärna om jag tänker fel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att skaffa ett kreditkonto och nyttja det sånna här gånger när du inte vill vänta på försäljning av t.ex. fonder.

 

Aldrig tänkt på att man kan använda dem så. Hade nog lite irrationell aversion mot kredit antagligen pga min socialistiska uppväxt där skuld ansågs väldigt farligt och ofint. Tack för tipset!

 

Fin dag för STAR idag änsålänge, tar vi 20kr innan dagen är över? 8-)

 

Lite roligt att vi lever här i vår bubbla, undrar när media börjar rapportera om STAR eller oss. Till månen! Also var försiktiga och bli inte överentusiastiska nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer även jag i kören. Det är väl fan att banken ska ta så lång tid på sig att skicka över pengar.

 

Ja, som Bitcoin-fanatiker är det alltid kul att bli påmind om hur stenålder legacy-systemen är. Stängt hela helgen, öppet 8-17.30, ta 11h för att casha ut avanza zero, ta dagar att överföra från annat konto och avanza vill ha 99kr i transaktionsavgift... Overstock som tänker lansera en blockchainbaserad aktiehandel kan förhoppningsvis lösa samtliga av dessa problemen.

 

Also 20kr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte även jag kliva in och tacka för bra inlägg, både från Opteron och Jimmy. Har själv ägt och följt Starbreeze sen Augusti 2013 och köpt på mig mer och mer längs vägen.

 

Jag ser mycket ljust på framtiden, men kan ibland tycka att STORM diskuteras för lite. I mina ögon ligger det minst lika stor potential i detta projekt som oTWD, med tanke på den kundbas vi kommer ha efter oTWD-släpp. Att då vara en lite mer etablerad studio med ett nytt, helt eget IP där man inte behöver dela på kakan. Lägg även till Steams tillväxt plus SteamOS som är på intåg. Dock så ska man inte underskatta hur svårt det kan vara att introducera ett helt nytt IP som STORM.

 

Vill också flika in att Börspodden intervjuat Avanzamannen, där det pratas en del om STAR. Kan ha missat att du har med detta i din länksamling redan.

 

http://borspodden.se/avsnitt-83-avanzamannen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Opteron,

Tack för att du skriver! Tycker SB är spännande ämne, helt klart!

 

När du säger dina riktkurser. Är de då baserade på dagens aktier eller efter uppdelningen till A/B-aktier?

 

Fondemissionen kommer ju dra ner dagens kurs då två aktier blir tre, om än i olika aktieslag, medan börsvärdet förblir detsamma.

 

Kommer ju skilja sig en hel del beroende på hur man räknar.

 

Exempelvis:

 

Finns ju i dagsläget 144 985 325 aktier och en kurs om 140 kr (tar den lägre i ditt spann) ger ett börsvärde om 20 297 945 500 DVS ca 20,2 miljarder.

 

Efter 5 juni (datum?) ökas aktieantalet (två nuvarande aktier blir 1 st A och 2 st B) vilket ökar antalet aktier med 72 492 622 och det finns då totalt 217 477 987 aktier på marknaden. Räknar man då snittkurs för båda aktieslagen om 140 på dessa har vi ett börsvärde om ca 30,4 miljarder istället.

 

 

Rätta mig gärna om jag tänker fel =)

 

Jag har räknat på nuvarande aktiestruktur, dvs 145.000.000 aktier

 

 

Mycket text att ta in för det första, men min version kommer låta bra mycket mer negativ än den egentligen är.

Tror dock det till största del handlar om att du (i mina ögon) räknat lite med ett trollspö.

 

 

Min klara ambition var att inte räkna med något trollspö, har bollat min text med så många jag kunnat senaste dygnet, främst pålästa Starbreeze-ägare men också ett par andra betydligt mer än mig seniora investerare.

 

Summarum har väl snarare varit att analysen verkar väldigt vettigt uppbyggd och att trots att slutsatserna av den är väldigt provocerande, inte går att avfärda som trollande.

 

Men till att börja med tror jag du antingen tolkar meningen fel eller bara skriver tokigt. Min tolkning är att de hoppas att de kan uppnå SAMMA nivå som pd2 eller kanske tom bättre. Ska vi multiplicera är det många många miljoner ex extra kontra pd2 som du iof verkar har räknat på. Vilket jag är ganska övertygad om inte är fallet de vill förmedla.

 

Ja, uttryckte mig tokigt och har rättat det nu i min ursprungspost

 

 

Jag håller med dig om att de sannolikt kommer kunna dra stor nytta av deras redan stora kundbas, och kommer skickligt migrera över spela innan de vet ordet av. Likväl är folk hyperallergiska mot just denna typ av "reklam", vilket vi fick ett smakprov på under OTWD avtäckande i form av countdownen där de rörde sig i pd2 territorium. Med andra ord bryter man lite ny mark här där vi har svårt att förutse exakt utfall.

 

Bra att vi är överrens om att de kommer kunna dra nytta av att ha Steams största spelargrupp. Vill dock motsäga ditt påstående med kraft att folk är "hyperallergiska" mot crosspromotion generellt.

 

Star har senaste två åren använt denna typ av reklam så mycket som det någonssin gått ungefär och dessutom exprimeterat endel med väldigt nyskapande events. De har varit väldigt lyhörda och säger öppet att de läser precis allt som skrivs på Reddit, Steam och övriga forum. När det ska betalas för nytt innehåll eller när saker legat långt fram i tiden har det tidvis skrikits rätt mycket bland spelarna men i mitt tycke har Starbreeze fingertoppskänsla förbättrats rätt avsevärt de senaste åren.

 

Starbreeze generella rykte bland spelarna är väldigt bra och magnituder bättre än "giriga EA" och övriga större aktörer.

 

Är inte ett särskilt vägat påstående att säga att deras kunskap inom direktriktad marknadsföring på Steam är marknadsledande.

 

 

 

 

 

Tycker det känns väl magstark att räkna hem spelet som ett av (kanske nr1) världens genom tiderna mest sålda spel under releasemånad(?). Vi har fått en konceptbild. Ja starb har hyfsat sample på liknande spel i form av Riddick och The Darkness. Men mig veteligen är mer eller mindre hela personalstyrkan utbytt sedan dess. Då det var enbart starbreeze i bygget utan Overkill, som nu tom pryder namnet på omslaget för spelet. Men ja, det kan säkerligen bli ett bra spel.

Nästa problem som kan uppstå oavsett hur bra spelet är att det inte säljer av olika anledningar som är svåra att förutse. Titta på brothers, ett av förra årets mest kritikerrosade spel, som har dränkts i priser och utmärkelser. Drog in på rak arm under 10mkr i profit? Absolut annan marknadsföring mm kommer ske med OTWD, men innan det släpps gameplay eller tom recensioner tror jag man kan peka på så kraftiga försäljningskurvor som du pekar på.

 

 

Du får skilja på starbreeze pre-payday och post-payday. För länge sedan under utvecklandet av Riddick och Darkness jobbade de som work for hire som vilken annan liten studio som helst. Det är självklart smickrande att många av de anställda har erfarenhet av att skapa riktigt bra datorspel men är helt irrelevant när man ska analysera Walking Dead.

 

Starbreeze hela affärsmodell är helt rekonstruerad sedan nyemissionen då varumärket Payday köptes och de axlade rollen som förläggare för sina egna spel med fokus på digital distrubution.

 

Fortsättningsvis ägs inte ens Brothers av Starbreeze längre, vi har sålt spelet för $0.5M i cash till 505 games eftersom spelet inte är skalbart, replayable och helt enkelt svårt att tjäna pengar på. Star har officiellt sagt att de inte ska utveckla några fler spel av denna typ (trots det fantastiska mottagandet från kritiker och media).

 

 

 

Jag tror också det är aningen optimistikt att räkna på 50$ som utgångpris, då som sagt vi fått en konceptbild att jobba med. Det är någon typ av AAA-titel javisst men likväl har vi inte fått någon exakt hint om pris. Därav tycker jag man gör bäst i att räkna aningen lägre. Därtill har diverse obsykra sajter som affärsmodell att köpa in stora volymer av spel under rea och sedan sälja billigare än på steam då det är ordinariepris igen.

 

 

Walking Dead spelet ska inte bli "någon typ av AAA-spel". Det ska 100% verifierat bli ett AAA-spel, det är möjligt att priset blir både $39.99 eller för den delen $59.99. Jag tycker 49.99 känns absolut rimligast. Dessutom kan nämnas att Payday2 till nextgen kostar $49.99 och tycker det känns lite ologiskt att behöva sänka priset till walking dead.

 

Payday 2 Crimewave till Xbox One

 

 

ang. obskyra sajter med spelet på rea så är det öht inte applicerbart med spel på Steam, ska det vara rea så är det Starbreeze som bestämmer när och marginalen behålls exakt intakt. Två spel till 50% rea ger alltså exakt samma intäkt som ett spel till fullpris. Vidare är det inte heller en faktor på konsol då jag bara tagit upp pre-sales och första månaden då garanterat ingen rea kommer ske.

 

 

 

 

Jag har tyvärr ingen källa på det men merparten av gissningar som skett har hamnat kring 20% till Herr Kirkman.

 

 

Ja, här har du absolut en poäng. Har försökt få fram det som sagts om eventuell royalty och det officiella uttalandet är att den ska vara "av branchstandard". 20% är det absolut högsta som generellt betalas ut och eftersom volymerna förväntas bli stor guestimerar jag att 15% bör vara rimligt där det finns marginal åt båda hållen.

 

 

 

Jag gissar att du räknar då på att OTWD sedan kommer följa PD2s utveckling fast i mycket kraftigare magnitud, vilket då är ca 7,5x. 1,3m release månad för PD2, 9,5m för OTWD. Då det är ungefär så det fungerat på PD1 kontra PD2 och även finns uttalat i rapporter.

Efter PD2s release har det sålt ca 9m spel till under en 2årscykel. Har jag tolkat dig rätt ska det då säljas lite över 71m ex av OTWD under 2 år. Vilket då också överensstämmer hyggligt med att PD2 då sålt kring 10m ex 2 år senare. Jämförelsetal här är tex gta har sålt 52m enheter, ex nysläppet på pc. OTWD skulle då placera sig som ett toppspel i världen försäljningsmässigt. När jag blickar över försäljningslistan (wiki) finns där inget spel som är först ut i en ev framtida franchise som sålt över 15m enheter.

 

 

Ser nästan hela detta sista stycke som ett försök till hån? Om får sammanfatta stycket säger du här att hela min estimation kan reduceras till att "Payday2 sålde sju ggr så mycket som Payday the heist, Walking dead kommer efter Payday2 och kommer därför sälja sju ggr så mycket som Payday2, im gonna get rich!"

 

Tycker jag har varit tydligt med hur jag estimerat försäljningen av Walking Dead på Steam, uppmanar dig att läsa om min post och komma med sakligare argumentation.

 

Sist men inte minst tycker jag också att det är mer orimligt att värdera starbreeze till pe 40 2016/17 än idag (då de har bränt av allt krut som vi idag vet). Det kan mycket väl ändras mycket under periodens gång men från vad vi vet nu anser jag iaf det.

 

 

Här är jag med dig, P/e 40 är lite väl positivt för att ta med i detta skede, eventuellt är även P/e 20 en aning mer realistiskt än P/e 25.

 

 

Och som avslutning är jag inte negativt inställt till starbreeze då jag själv har en hygglig kakbit där inne bara det att denna analys inte tittat på något utfall där det går lite sämre. Som jag gärna vill belysa då det känns elakt att låta folk stoppa in pengar och tror det bara är att hämta 1000%.

 

Min analys var ett ärligt försök att göra ett "most probably" scenario där jag lämnat gott med utrymme både för att det ska kunna gå "lite sämre" men också för att det ska kunna gå bättre. Skulle jag bara vilja haussa aktien hade det självklar varit effektivare och mindre provocerande att räkna fram en riktkurs som inte ligger 1300% över vad den låg i då :roll:

 

 

Avslutningsvis vill jag iaf tacka för att du skrev och konstatera att även om vi framöver skulle hitta faktorer jag överskattat eller missat är det kul när "ett sämre scenario" fortfarande innebär ett gäng 100% upp ((: ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som Bitcoin-fanatiker är det alltid kul att bli påmind om hur stenålder legacy-systemen är. Stängt hela helgen, öppet 8-17.30, ta 11h för att casha ut avanza zero, ta dagar att överföra från annat konto och avanza vill ha 99kr i transaktionsavgift... Overstock som tänker lansera en blockchainbaserad aktiehandel kan förhoppningsvis lösa samtliga av dessa problemen.

 

Also 20kr :)

 

Nu är jag inne i skiten med, har SEB, tog 5 min innan pengar var inne på Avanza, ingen avgift. Vill också minnas att zero var instasale och inte tar några 11h när jag hade det för några år sen. Vad har du för bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via vanlig kontoöverföring? Tog nog 5h för mig från ICA-banken.

 

Tror iofs Avanza har nån deal med SEB, eller i alla fall nåt som gör att det går fortare, googlade men hitta inget förutom vid uttag där SEB verkar ha förtur...

 

Om du begär uttag innan kl 09.00 så bör pengarna finnas på mottagarkontot under eftermiddagen samma dag. Begär du uttaget innan kl 13.00 så bör pengarna nå mottagarkontot efter kl 16.00 samma dag, om du är kund hos SEB. Om du är kund hos en annan bank kommer pengarna att finnas på kontot under förmiddagen efterföljande bankdag. Vid helger, när bankerna har öppet halvdag, behöver din begäran vara oss tillhanda innan kl 09.00 för att pengarna ska hinna utbetalas samma dag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...