Gå till innehåll

Pokerdagboken León


León

Recommended Posts

  • Svars 134
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Håller med johanhall som fan. Jag var i exakt samma sits som du för två år sedan; det gick bra med pokern, kändes onödigt att sticka iväg etc men jag kan bara säga att jag är sjukt nöjd att jag gjorde det, och jag längtar tom tillbaks vissa dagar. Det fanns stridspittar, idioter, latmaskar you name it men de allra flesta där är helt vanliga personer som är i liknande sits med plugg, jobb etc och är 'tvungna' att vara där.

 

Dels lär man sig helt nya saker om sig själv typ hur man fungerar vid hunger/trötthet, du får kanske inte så mkt civila meritvärden men lär dig desto fler saker du får nytta av senare typ disciplin, ansvarskännande och lättare att samarbeta. Sen knyter man ganska unika band med folk. Man kastas in i ett rum tillsammans med 7-8 andra personer som plötsligt blir ens familj och som man spenderar 24 timmar om dygnet med i alla tänkbara situationer.

 

Jag tycker att du minst ska vara där första veckorna för att se hur det verkligen är, det kommer antagligen att vara en helt annan sak än du inbillat dig på gott & ont. Om man vantrivs grovt får man frisedel som du säkert vet. Vart ska du rycka in och vilken tjänst har du? GL och hoppas att du tar till vara på chansen, som sagts tidigare är det en möjlighet du bara får en gång i livet.

 

+1

 

Det där är så jävla klockrent skrivet! Klart du ska göra det.

Det va 2 stycken som vantrivdes direkt när jag gjorde, dom fick frisedel. Jag tycker du ska åka in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för åsikten å lutar än mer mot att ringa å förklara läget till dom å hoppas slipa undan. Rent teoretiskt kan jag ju bli intvingad nu, men förhoppningsvis kan jag slipa undan trots kort tid till inryck.

 

Känns inte riktigt som man passar in i lumpen heller. På infohelgen träffade man folk som snackade om olika kalibrar på vapen, vad för militära meriter (fbu å dyl) de har sen tidigare osv. Folk som är riktigt motiverade inför lumpen, som kör dagsnedräkning till inryck på facebook.

Rena motsatsen till mig som har noll vapenintresse, skrattat åt vänner då man hört vad de gjort för meningslösa saker i fbu och inte alls ser fram emot lumpen...

 

Fördelarna med lumpen (som gjorde att jag signade upp) jag ser är väl den meriten (om det nu ens är det) det ger att ha det i CV:et, samt att det skulle vara en kul utmaning med krävande övningar.

 

Ännu något som talar mot lumpen är ju pokern. Kommer ju knappt ha tid alls för det under lumpentiden, och känns ju trist att prioritera bort pokern när det gått rätt schysst resultatmässigt på sistone. Har ju dock bara ett samplesize på 68k händer så känns inte som att man ska ta allt för givet att man ska kunna fortsätta plussa i samma stil framöver på nl200.

 

Lumpen är kul, och min erfarenhet av folk som gjorde fbu och dyl var att de inte var omtyckta av vare sig andra värnpliktiga eller befälen.

Och som andra har sagt, det är en erfarenhet, och du kommer mogna och få en bättre fysisk status om du skiter i coop och den lokala pizzan varje dag.

 

Ps. Du har tid att lira poker, jag lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter. Blir ju än mer velig när så många är positivt inställda till det.

 

Var väl kanske lite naivt att tro att lumpen är en väldigt bra merit i CV:et så där har man blivit lurad av inskrivningsförrättare som fick en att svälja den lögnen. :-)

 

Och nä, är ju inte vapenupplevelsen som lockar. Vapenupplevelsen kan jag nog när som helst fixa i hemlandet så ingen fara på den fronten. Å en levande ko som måltavla kan man få för några tusen kronor där. ;-)

 

Precis som eyedol hade jag inte heller tänkte göra lumpen inför mönstringen. Ringde å sjukanmälde mig för den första mönstringen tom och planen var ett tag att sjukanmäla mig till alla mönstringar dom skulle kalla in mig till, då det inte kändes motiverande att åka 4h buss ToR för att mönstra när man ändå inte var intresserad av lumpen.

 

Men när andra mönstringen kom, cirka en månad innan studenten, så stod man där med diffusa framtidsplaner. Att få ett schysst jobb verkade omöjligt, att söka in till ett högskoleprogram direkt var jag för skoltrött för men att vara "heltidslacker" en längre tid lockade inte heller allt för mycket... Så då blev lumpen ett ok alternativ och gick till mönstringen med inställningen att jag kör testerna och erbjuder dom mig någon tjänst så "ställer jag upp".

Väl hos inskrivningsförrätarren blev man iaf erbjuden en plats på stadsskytte, Livgardet. Skulle inte behöva vänta på besked om jag får platsen, utan jag skulle få platsen helt bekräftad där på plats hos inskrivningsförrättaren, och då blev det att man tackade ja. Så gled ju in på ett bananskal i lumpen jämfört med vissa som verkligen vill göra lumpen men får inte plats.

 

Men nu, lite mer än en månad innan inryck är som sagt motivationen inför lumpen i botten. Enda som motiverar mig litegrann är ev utgångar i sthlm under ledig tid... :roll:

 

Ska fortsätta fundera vidare, men just nu känns det som att det lutar åt att jag föredrar och avstå från lumpen. Nöjd med hur vardagen ser ut idag och känns dumt att byta bort det mot en militär vardag som inte alls är lockande för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svara medvetet fel på intelligenstestet eller vad man ska kalla det, vet inte riktigt vad det heter, men där du ska svara på massa frågor på en dator. Bedömningen görs sedan på dina svar och där man hamnar på en poängskala mellan 1-9, jag kryssade samma svarsalternativt på varje fråga medvetet och hamnade på poäng 1 :lol:

 

Blev genast uppskickad till psykologen dom hade, väl där uppe skrev hon ut mig direkt och blev hemskickad direkt efter en halvtimme från mönstringen (medans alla andra idioter fick sova över), dom hade tydligen ingen användning av mig förklarade hon 8-)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter. Blir ju än mer velig när så många är positivt inställda till det.

 

Var väl kanske lite naivt att tro att lumpen är en väldigt bra merit i CV:et så där har man blivit lurad av inskrivningsförrättare som fick en att svälja den lögnen. :-)

 

Och nä, är ju inte vapenupplevelsen som lockar. Vapenupplevelsen kan jag nog när som helst fixa i hemlandet så ingen fara på den fronten. Å en levande ko som måltavla kan man få för några tusen kronor där. ;-)

 

Precis som eyedol hade jag inte heller tänkte göra lumpen inför mönstringen. Ringde å sjukanmälde mig för den första mönstringen tom och planen var ett tag att sjukanmäla mig till alla mönstringar dom skulle kalla in mig till, då det inte kändes motiverande att åka 4h buss ToR för att mönstra när man ändå inte var intresserad av lumpen.

 

Men när andra mönstringen kom, cirka en månad innan studenten, så stod man där med diffusa framtidsplaner. Att få ett schysst jobb verkade omöjligt, att söka in till ett högskoleprogram direkt var jag för skoltrött för men att vara "heltidslacker" en längre tid lockade inte heller allt för mycket... Så då blev lumpen ett ok alternativ och gick till mönstringen med inställningen att jag kör testerna och erbjuder dom mig någon tjänst så "ställer jag upp".

Väl hos inskrivningsförrätarren blev man iaf erbjuden en plats på stadsskytte, Livgardet. Skulle inte behöva vänta på besked om jag får platsen, utan jag skulle få platsen helt bekräftad där på plats hos inskrivningsförrättaren, och då blev det att man tackade ja. Så gled ju in på ett bananskal i lumpen jämfört med vissa som verkligen vill göra lumpen men får inte plats.

 

Men nu, lite mer än en månad innan inryck är som sagt motivationen inför lumpen i botten. Enda som motiverar mig litegrann är ev utgångar i sthlm under ledig tid... :roll:

 

Ska fortsätta fundera vidare, men just nu känns det som att det lutar åt att jag föredrar och avstå från lumpen. Nöjd med hur vardagen ser ut idag och känns dumt att byta bort det mot en militär vardag som inte alls är lockande för mig.

 

Muckade från Livgardet Stadsskytte december 2008, PMá om du har några frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar du är kroat. Om du är det så är det inte så svårt att komma undan. Bara säga att du har minnesbilder av kriget där nere och får mardrömmar ofta utav det och att du ej vill påminnas det varje dag du är i lumpen. Sen kan du säga om du vill förtydliga det bara att du förlorat familj i kriget och att du mår psykiskt dåligt utav det. Du kommer undan till 100%. Du behöver inte ens göra ett ända test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh mönstringen har man härliga minnen från. Först 6h buss för att komma till Östersund. Svarade fel på alla frågorna på IQ-testet, fick knappt en siffra. "Uppfyller kravet för utbildningar med låga krav på teoretisk förmåga" lol. Sedan drog jag nån historia för läkaren att jag var allergisk mot diverse saker. Bla mot pälsdjur och då han vill veta hur allvarligt det var så sa jag "jo vi fick ta bort kisse" hehe. Gymmade 6 dgr i veckan på den tiden men styrketestet kunde jag ju inte göra för att jag hade för ont i ryggen lol. Fick inte ens surra med psykologen. Helt oduglig :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid kul med mönstringshistorier från folk som gjorde sitt sämsta där. =)

 

Jag har en lite udda historia från mönstringen. Stod å väntade vid styrketestet på en sköterska, när en yrkesmilitär gick förbi å frågade om jag ville ha info om hur styrketestet fungerade. Han förklarade iaf hur det funkade, och gav tips på vilken teknik man bör använda innan han själv skulle demonstrera ett lyft med stången.

Han tog i för kung och fosterland och fick... inget resultat alls. Sedan försökte han både en andra och en tredje gång, med med samma utgång. Gissningsvis drog han väl inte stången till toppen så han klarade inte av att få en etta ens. Kändes ju smått ironiskt då när han minuterna innan förklarat att det inte är allt för svårt att klara av en 6a (vilket är minikravet för mest krävande utbildningarna) för en normalbyggd människa.

 

Muckade från Livgardet Stadsskytte december 2008, PMá om du har några frågor.
Tack, men fick svar på allt under infohelgen så har inte mkt funderingar om själva tjänsten.

 

Antar du är kroat. Om du är det så är det inte så svårt att komma undan. Bara säga att du har minnesbilder av kriget där nere och får mardrömmar ofta utav det och att du ej vill påminnas det varje dag du är i lumpen. Sen kan du säga om du vill förtydliga det bara att du förlorat familj i kriget och att du mår psykiskt dåligt utav det. Du kommer undan till 100%. Du behöver inte ens göra ett ända test.
Stämmer. Dock tror jag du missuppfattat en sak. Har redan gjort mönstringen, och ska alltså rycka in i januari är det tänkt. Iofs kanske "krigsflyktingkortet" fungerar även nu om jag skulle bestämma mig för att vilja hoppa av och om dom ev försöker tvinga dit mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stod inför samma val men tänkte aldrig särskilt mycket över det egentligen. Enda som var aktuellt för mig var att göra det "ordentligt" som jägare, men efter att ha fått följa brorsan när han gjorde det var det inte lockande över huvud taget längre och jag var ännu mer nöjd över valet såhär efteråt när jag fick träffa polaren som är kustjägare atm som berättade all möjlig skit o inte verkade han gilla det över huvud taget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom hade tydligen ingen användning av mig förklarade hon 8-)

 

Inte för att vara taskig, men inga muppar får göra lumpen. Känns inte som nån merit att bli hemskickad redan efter första testet.

 

By the way så tycker jag det borde vara värnpliktstvång. Inte för den direkt överhängande krigsrisken, utan för att det faktiskt stämmer att pojkar blir män av lumpen. Malajtjänster undantaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst alla kommentarer men.. nu på senare tid vågar jag påstå att det är i princip omöjligt att bli antagen om du inte är 100% motiverad själv. Oavsett om du har toppfysik, mentalitet osv.

 

Nej det är inte omöjligt. Jag sa att jag inte visste om jag ville och jag fick göra. En som tom sa att han inte vill blev antagen:shock:

 

Om du ska vara några veckor och känna efter kommer du verkligen inte vilja gå för dom första veckorna är så oerhört tråkiga. Nu när jag gått snart månader så är det ju inte lika tungt längre, men skulle gärna slippa. Iofs kommer jag bara hem varannan helg vilket suger mest av allt.

Dock kommer det ju vara en livserfarenhet som inte går att jämföra med.

 

Dock skulle jag inte göra det om jag fick chansen att välja nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten pokerupdate nu.

 

Fick in 1,6k händer igår fredag. Sprang lite sämre i allin-situation än jag gjort tidigare, och hann bl.a. med att förlora KK allin pre två ggr (vs A6 & AQs) samt förlora AA vs AKs allin pre inom loppet av en kvart.

Kunde gått utför efter det med lite tiltande, men när han som drog ut mina ess ber om ursäkt i chatten kan man inte vara allt för tiltad. =)

 

Lyckades iaf vända backet från $500 minus som mest till drygt $800 plus innan jag stängde ner igår.

 

Sessionens sista hand avslutades med en fin HU-hand mot en rätt stabil 6max-reg. Hade redan på förhand bestämt för att det var sista handen, så kände för att gambla litegrann då. :-)

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $2(BB) Replayer

BB ($200)

Hero ($860)

 

Dealt to Hero 7:diamond: 5:diamond:

 

Hero raises to $6, BB raises to $18, Hero calls $12

 

FLOP ($36) 2:heart: 6:spade: 3:club:

 

BB bets $21, Hero calls $21

 

TURN ($78) 2:heart: 6:spade: 3:club: 7:heart:

 

BB bets $44, Hero calls $44

 

RIVER ($166) 2:heart: 6:spade: 3:club: 7:heart: K:diamond:

 

BB bets $117 (AI), Hero calls $117

 

BB shows Q:spade: A:spade:

(Pre 61%, Flop 64.6%, Turn 13.6%)

 

Hero shows 7:diamond: 5:diamond:

(Pre 39%, Flop 35.4%, Turn 86.4%)

 

Hero wins $399

 

---

 

1/12: +$3820

2/12: +$2880

4/12: +$790

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara taskig, men inga muppar får göra lumpen. Känns inte som nån merit att bli hemskickad redan efter första testet.

 

By the way så tycker jag det borde vara värnpliktstvång. Inte för den direkt överhängande krigsrisken, utan för att det faktiskt stämmer att pojkar blir män av lumpen. Malajtjänster undantaget.

 

Jag siktade på att bli hemskickad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pott för top15... FML!

 

***** Hand 1184808336 *****

350.00/700.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 5 december 2009 23:20:08

POKER SM (Vanlig/Turnering)

Plats 1: SKSKSK (74979.00)

Plats 2: Cro-Cop (44416.00)

Plats 3: Scapa123 (33393.00)

Plats 4: gotyou69 (54134.00)

Plats 5: jagar1337 (73250.00)

Plats 6: Dede85 (84839.00)

Plats 7: Wassberg (25586.00)

Plats 8: Ace3 (97277.00)

Plats 9: Treasure (54706.00)

Plats 10: mouchakes (9123.00)

Cro-Cop lägg LM 350.00

Scapa123 lägg SM 700.00

** Giv **

Cro-Cop [Kr, Ks]

*** Bet Runda 1 ***

gotyou69 Lägg

jagar1337 Lägg

Dede85 Lägg

Wassberg Lägg

Ace3 Lägg

Treasure Lägg

mouchakes Lägg

SKSKSK Höj till 1850.00

Cro-Cop Höj till 4950.00

Scapa123 Lägg

SKSKSK Höj till 12125.00

Cro-Cop All-in 44416.00

SKSKSK Syna 44416.00

*** Flop(Board): *** : [7h, 3s, Eh]

*** Turn(Board): *** : [7h, 3s, Eh, 9r]

*** River(Board): *** : [7h, 3s, Eh, 9r, 7r]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 90032.00

SKSKSK [Es, Ds] Två par, ess och sjuor Vinst: 90032.00

Cro-Cop [Kr, Ks] Två par, kungar och sjuor Vinst: 0.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...