Gå till innehåll

TT - farlig hand


Riggdevil

Recommended Posts

Jag spelade 0.25/50 dollars. Fick TT i sen position, höjde till 3 och fick syn av en kille. Floppen var låg så jag bettade 10 direkt. Kusligt nog så synade den andre vilket gjorde att jag fruktade JJ-AA eller en triss. Jag passade därför och då bettade han hela 22. Uppenbarligen i syfte att skrämma till fold med ett annat pp för med en triss vill man ju knappast skrämma iväg sin mjölkko. Men om jag "bara" hade synat hans 22 så hade potstorleken nog gjort honom så beslutsam om att vinna att han dessutom hade gått all in på river, oavsett kort, och det är inte kul att vara commited med en så osäker hand. Om jag istället hade återhöjt så hade han antingen lagt sig eller gått all in redan där. TT är helt enkelt en sjukt svårspelad hand i sådana lägen. Jag la mig där trots att han troligtvis bluffade med ett lägre pp men det är ju väldigt svårt att veta. Brukar ni andra spela TT med stor försiktighet? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som oftast i poker beror det på situationen :) Vem motståndaren är, hur spelet varit innan osv.

Var det en TAG 8-bords grinder som gjorde spelet, skulle jag oftast tro att han satt på set/minst ett överpar och folda i vanliga fall.

 

Var det en fisk skulle jag nog tryckt all-in på en flop som :2s::5s::7h:. Tror oftast han har färg-/stegdrag där, eller nåt som A7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera på betsizing. Du höjer 6 BB preflopp, sedan betar du 1,5 gånger pott och tycker att han betar mycket när han betar UNDER pott på turn.

 

Satt ni med 100 BB i effektiva stackar eller mindre hade han omöjligen kunna via turn om du hade höjt.

Han satt med runt 110 och jag hade ca 75 dollar. Tidigare hade han spelat ett ganska neutralt och välbalanserat spel så han gav inte intryck av att vara någon bully. Men plötsligt så började han spela aggressivt i flera potter på raken. Han kanske var tiltad p g a tunga förluster vid något annat bord. Det stämmer ju att 22 var strax under pot men det var ett ovanligt kraftigt bet i jämförelse med den närmaste timmans spel. Uppenbarligen i skrämselsyfte men jag var rädd för att han satt med JJ-QQ och bara ville skydda sin hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istället för att skrämmas av betsizingen så kan du istället börja fundera på hur din range står sig mot hans range

Det är iallafall för mig sjukt svårt att uppfatta och hålla reda på 5 andra spelares range när man bara har spelat i runt 1,5 timme och därför blir bedömningsgrunden i princip bara hur aggressivt eller defensivt han har spelat hittills plus hans presyn och betsize.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man spelat i 1.5timme på samma bord så borde man ha så pass bra read att man kan sätta sina motståndare på en rimlig range. kan man inte det så gör man något fel.

 

något är uppenbarligen fel på mig, har spelat i 1.5h idag och har inte någon read på någon motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något är uppenbarligen fel på mig, har spelat i 1.5h idag och har inte någon read på någon motståndare.

 

vill inte tjafsa med dig också, en av de få personerna som man faktiskt lär sig saker av.

 

det går ju verkligen att försöka misstolka ett inlägg om man försöker. det jag försöker säga är: har han spelat 1.5h timme på samma bord så borde han få en uppfattning om hur löst eller tight folk öppnar samt lirar post. eller? baserat på det samt hur de spelar handen och brädans textur kan han sedan sätta dem på en ungefärlig range, eller?

 

i korthet är hans fråga detta:

 

"Brukar ni andra spela TT med stor försiktighet?"

 

du kan inte svara ja eller nej på den frågan, eller? jag pratade om reads samt ranges istället för att tänka såhär:

 

"Jag la mig där trots att han troligtvis bluffade med ett lägre pp men det är ju väldigt svårt att veta. "

 

"Uppenbarligen i syfte att skrämma till fold med ett annat pp för med en triss vill man ju knappast skrämma iväg sin mjölkko."

 

om han börjar tänka på hur motståndarna vid bordet spelar samt hur hans TT står sig mot deras range så kommer det obv gå bättre.

 

nu ska jag dra å träna, have fun. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 saker:

 

1: Ni kanske har missat från OPs tidigare inlägg att han är en spelmissbrukare av stora mått som lider av enorma inslag av FPS och inte borde spela poker.

 

2: I originalinlägget som han skrev så fanns inte ens frågan om hur andra spelar TT med. Syftet med OPs originalinlägg var alltså att få skriva av sig eftersom han var tvungen att lägga TT där. Han lade till frågan för att: ?

(Man har ett antal minuter att redigera inlägg innan det står att de redigerats)

 

3: Heltok, men du har iaf PT stats efter 1,5h som du orienterar dig efter?

 

4: Ja, TT spelar jag försiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förvisso, men det är inget jag är stolt över och troligtvis något som kostar mig pengar i längden.
Hmm.. Två spontana rader av briljans. Självkritik är underskattat.

 

Jag la mig där trots att han troligtvis bluffade med ett lägre pp men det är ju väldigt svårt att veta
Allt är alltid svårt att veta, så ta det beslut du tror ger mest pengar. Kan ju inte göra något annat. Har du KK preflop är det jävligt svårt att veta om någon har AA, men du kommer ju antagligen besluta att det är bäst att betala ändå.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...