Gå till innehåll

Gällande potodds


Duktig

Recommended Posts

Tjena!

 

Om man räknar lite på potodds, så är det som jag förstått antal outs delat på antalet osedda kort.

 

Scenario: Sitter man nu på floppen med 2 lite lägre hjärter och inget annat att spela på, och floppen visar 2 hjärter. Då har man ju teoretetiskt sett 10 outs och 47 osedda kort.

 

10/47 ~= 21%

 

Det borde väl betyda att det är 21% chans att nästa kort som kommer är en hjärter. Nu kom det dock något annat och då till nästa uträkning:

 

10/46 ~= 22%

 

Då bör man alltså ha 22% att få sin färg på rivern.

 

Men som jag hört någonstans så brukar man räkna på att det är runt 30-35% chans att få in färgen på antingen turn eller river. Tror att brorsan hade någon bok där det stod att man då i längden tjänar på att syna alla bets som är lika med eller mindre än 1/3 av potten.

 

Men säg att man får ett bet på 1/3 av potten, synar det, får inte färgen på turn, och sedan får ett nytt bet på 1/3 av potten. Då har man ju betalt mer av potten än dessa 33%~.

 

Då borde det väl vara mer logiskt att enbart syna då betten är ~1/5 av potten, både på turn och river?

 

Edit: Det är mycket möjligt att min matematik sviker mig, och då hoppas jag att ni kan ge mig lite klar syn i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 13 kort av varje färg, har du 2 och det ligger 2 på bordet så finns det 9 kvar.

 

Om du räknar med följande:

 

A) du kommer vinna potten om du får färg.

B) Fi kommer inte syna betar från dig, så du får bara det som ligger i potten.

 

så gäller att din vinstchans ska vara högre än den del av potten som du har bidragit med. Edit: högre än den delen som din syn kommer utgöra alltså.

 

Säg att du har färgdrag, och exakt 20% chans att träffa (stämmer väl inte helt, men på ett ungefär) och Fi betar 1/3 av pottens storlek. Om vi räknar med en pott på 3 från början, så är potten 4 efter Fis bet. Dina pottodds är nu 4:1, dvs du måste vinna 1 gång för varje 4 gånger du förlorar. Du synar 1, och potten blir 5 totalt. Ditt Ev är 20% av denna potten, dvs 5*0.2=1. Alltså kommer du gå break even på syn i ett sånt här fall. Skulle hans bet vara mindre så kommer du gå plus i det långa loppet på att syna.

 

Sen är det tyvärr aldrig precis så enkelt. Du kanske lyckas få Fi att syna betar på turn/river om färgen sitter, dvs du har implicita odds, vilket gör att du kan syna större betar. Det kan också vara så att Fi sitter på högre färgdrag, alternativt drar in en kåk/fyrtal, vilket man också måste ta med i beräkningen. Det går alltså inte att säga att man alltid kommer ha rätt odds för att dra till en färg om Fi betar en viss summa.

 

När du räknar odds, tänk särskilt på att om du får X:1 i odds, så måste din vinstchans överstiga 1/(X+1) för att du ska ha direkta odds att syna. Många räknar fel här och tror att vinstchansen ska vara över 1/X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag hört någonstans så brukar man räkna på att det är runt 30-35% chans att få in färgen på antingen turn eller river. Tror att brorsan hade någon bok där det stod att man då i längden tjänar på att syna alla bets som är lika med eller mindre än 1/3 av potten.

 

Men säg att man får ett bet på 1/3 av potten, synar det, får inte färgen på turn, och sedan får ett nytt bet på 1/3 av potten. Då har man ju betalt mer av potten än dessa 33%~.

 

Då borde det väl vara mer logiskt att enbart syna då betten är ~1/5 av potten, både på turn och river?

 

Ang detta förresten.

 

När du synat floppen och ett turnkort viks upp, då spelar det ingen roll om det är du eller någon annan som har lagt in pengarna i potten. De är inte dina, och du ska inte behandla dem som dina heller. Får du pottodds på 4:1 på turn och du bedömmer dig ha mer än 20% vinstchans ska du syna (enligt oddsen), även om du har synat floppen tidigare.

 

Jämför tex följande två scenarion i en HU-match.

 

1) Du och Fi ser en flopp, potten är 30 kr. Floppen ger dig färgdrag. Ni checkar båda. På turn betar han 10 kr in i potten på 30kr.

 

2) Du och Fi ser en flopp, potten är 18 kr. Floppen ger dig färgdrag. Fi betar 6 kr in i potten på 18 kr, du synar. Turn är blank. Fi betar nu 10 kr in i potten på 18+6+6=30 kr.

 

Oddsen du får på turn är nu helt oförändrade. Både i 1 och 2 så får du pottodds 4:1 för att se river. I båda fallen så har du lagt in hälften av pengarna och Fi hälften. Det spelar dock som sagt ingen roll då potten varken tillhör dig eller Fi förrän någon av er har vunnit den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Detta gav mig verkligen bättre insyn i det hela. Har sett folk som gått all-in med färgdrag (förvisso med 2 höga kort) och undrat vad de sysslat med.

 

Känns ju i alla fall minst sagt vettigt att lära sig de exakta oddsen för detta, även om man kan ha flyt någon gång. Har flertalet gånger lagt mig efter flopp/turn då jag ansett höjningarna vara för stora i jämförelse med potten för att sedan se färgen komma.

 

Men som ni inbitna pokerspelare gillar att säga: Spelar du efter oddsen så är sannolikheten att du kommer tjäna på det i längden.

 

Jag har inga planer på att enbart spela efter oddsen såklart, men det är alltid bra att lära sig alla aspekter inom pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gav mig verkligen bättre insyn i det hela. Har sett folk som gått all-in med färgdrag (förvisso med 2 höga kort) och undrat vad de sysslat med.

 

Att ha överkort till floppen ger dig ju en extra edge. För att återigen åskådliggöra det med ett exemepl.

 

Floppen visar :Jh::4h::2c:. Fi har :Js::Ts:.

 

Skulle du ha :Ah::Kh: så leder du med 54% vinstchans trots att du egentligen inte har träffat något.

 

Med :8h::Th: så har du 38% vinstchans. Det är alltså väsentlig skillnad att ha överkort jämfört med att ha ett lågt färgdrag.

 

 

 

Dessutom ska du tänka på att det är en stor skillnad på att vara den som höjer all in och den som synar all in. Om Fi betar och du höjer all in så kanske han lägger sig, varpå du får potten. En höjning med ett bra drag brukas kalla semibluff, man vill helst inducera fold hos motståndaren, men synar han kommer man ha ganska god chans att ta hem potten ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du ha :Ah::Kh: så leder du med 54% vinstchans trots att du egentligen inte har träffat något.

 

Med :8h::Th: så har du 38% vinstchans. Det är alltså väsentlig skillnad att ha överkort jämfört med att ha ett lågt färgdrag.

 

Intressant, minst sagt.

 

Hur gör du för att räkna ut oddsen räknat på både turn och river, istället för ett kort för sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, minst sagt.

 

Hur gör du för att räkna ut oddsen räknat på både turn och river, istället för ett kort för sig?

 

Jag fuskar lite. :-D

 

Det finns en mängd olika program ute på nätet som kan räkna ut vinstchans åt dig. Googla "poker odds calculator" så kommer du hitta en hel drös.

 

Orkar du inte googla kan du kolla den här som jag använde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, minst sagt.

 

Hur gör du för att räkna ut oddsen räknat på både turn och river, istället för ett kort för sig?

Använd gärna exempelvis twodimes.net och "lek" med olika kortkombinationer - det är väldigt nyttigt faktiskt, och ibland lan man få svar som man får fundera lite på.

 

Testa bland annat detta preflop:

 

2:h: 2:s: mot A:c: K:d:

 

Därefter

A:c: K:d: mot J:d T:d:

 

Därefter

J:d T:d: mot 2:h: 2:s:

 

Lite som Sten Sax Påse-spelet, att händerna är favorit mot varandra så att säga.

 

Slutligen kör du alla tre händerna mot varandra och ser vem som är favorit i en trevägsall-in. Varför blev det som det blev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, minst sagt.

 

Hur gör du för att räkna ut oddsen räknat på både turn och river, istället för ett kort för sig?

 

Multiplicera sannolikheten för att du inte träffar på turn med sannolikheten för att du inte träffar på river. Ta 1-svaret så får du sannolikheten för att du träffar om du får se två kort.

 

Should be correct?

 

/SK

 

EDIT: Flum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att räkna om man använder regeln om 2 och 4.

 

Med 1 kort kvar - dvs på turn till rivern eller på flop till turn - så är varje kort du kan vinna med - kallad outs - värt 2% att du vinner - med färgdrag har du 9 kort så du har då ca 9*2= 18% chans att få in färgen.

 

Med 2 kort kvar - dvs på floppen till rivern- så har du 4% chans att träffa ett av de kort du vill ha på de nästa två korten så med färgdrag så har du ca 9*4= 36% chans att få in färgen till rivern.

 

Regeln gör det enkelt att räkna på pottodds vid pokerbordet medan man spelar.

 

Sedan kommer det mera komplicerade med implicita odds - dvs de pengar du kan vinna även när du träffar ditt drag. De är de som gör att det kan vara rätt att syna även om man får helt korrekta pottodds att syna på denna gatan dvs det är därför boken säger att det kan vara korrekt att alltid syna med drag om motståndaren bara betar 1/3-del av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lät ju som en jäkligt simpel regel i alla fall, även om inte helt precis. Kan vara bra att använda sig utav i trånga lägen där, speciellt där tiden inte låter mig tänka efter ordentligt, tills dess att man lär sig detta bättre.

 

Tack allihopa försvaren!

 

Edit:

Just detta med ~35% chans att få in färgen på antingen turn eller river. Är det alltså värt att syna då om potoddsen är ~35% eller mindre, eller skall man utgå från de 20% som gäller turn, då det ändå kommer ske en ny betting-runda där man kommer bli tvungen att totalt satsa mer än dessa ~35% som kom efter floppen?

 

Just där är lite av det som förvirrar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Passar på att bumpa denna tråd lite. Har precis suttit och räknat lite för skojs skull, och fick fram samma fråga som jag ställde i det senaste inlägget.

 

Om det är 33% chans (för enkelhetens skull) att få färgen på antingen turn eller river, ska man syna 33% av potten på både turn och rivern då, eller ska man bara syna cirkus 21% på både turn och river?

 

Säg att potten är på 3,4 kr, motståndaren höjer till 3,3kr efter floppen då jag sitter på ett färgdrag. Då kostar det exakt 33% av potten om jag synar (3,4+3,3+3,3=10, 3,3/10 = 0,33). Frågan är alltså, ska jag syna vid detta tillfälle, eller ska jag enbart syna om det kostar cirkus 20% av potten, då det är två betting-rundor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

det var en mycket märklig post...

men jag antar att du menar syna flop o turn, för du behöver ju inte betala av mer om du missar river och fi bettar!

~33% är ju för att träffa till river, så får man en bet på flop måste man ta ställning till om det är värt att se turn med de potodds (~20%) och implicita odds som bjuds då samt chansen för att fi ger gratiskort på turn.

 

med ett potbet på flop garanterar man ju att inte ge färgdrag odds (så länge man inte betalar av mer om den kommer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...