Gå till innehåll

DoN fråga


Recommended Posts

En liten fundering på en situation som jag ofta hamnar i. Observera att detta är en DoN. Hade jag varit SS så hade jag givetvis gått allin 100%. Men nu sitter Paymeplzzzzz med enbart 510 och har Affamn före sig. Denna Affman är en förlorande spelare och har varit aktiv i varje pot. Han älskar att ha en stor stack och jävlas med alla. Något som givetvis brukar straffa sig i en DoN.Så jag anser att han kommer att calla en allin från mig nästa 100%. Han kommer också sätta Paymeplzzzzz allin 100% av gångerna.

 

Gör jag rätt som foldar i detta läge eller är det en läcka som jag har?

 

 

 

Starting Hand #832840050

Start time of hand: 09 Jun 2009 14:17:58

Last Hand #832839085

Game Type: HOLD'EM

Limit Type: NO LIMIT

Table Type: TOURNAMENT

Money Type: TOURNAMENT CHIPS

Blinds are now $100/$200

Button is at seat 7

Seat 4: Paymeplzzzzz - $510

Seat 5: PatCash73 - $2,705

Seat 7: Mielemans - $2,915

Seat 8: PKR680317 - $1,085

Seat 9: EmptyV - $2,615

Seat 10: affman - $5,170

Moving Button to seat 8

EmptyV posts small blind ($100)

affman posts big blind ($200)

Shuffling Deck

Dealing Cards

Dealing [6s Ac] to PKR680317

Paymeplzzzzz folds

PatCash73 folds

Mielemans folds

PKR680317 folds

EmptyV folds

affman doesn't show

affman wins $200

Seat 4: Paymeplzzzzz - $510

Seat 5: PatCash73 - $2,705

Seat 7: Mielemans - $2,915

Seat 8: PKR680317 - $1,085

Seat 9: EmptyV - $2,515

Seat 10: affman - $5,270

End Of Hand #832840050

 

Table #17083018 - STT #10487203

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan fortsätta till handen efter ovanstående. Jag hade spekulerat om att Affman och Paymeplzzzzz skulle vara allin nästa hand med 50% chans för mig attt vinna DoN på den handen. Paymeplzzzzz lägger BB och har kvar 310 efter detta. Jag med en stack på 1,085 viker upp AKo.

 

Seat 4: Paymeplzzzzz - $510 BB har kvar 310 efter lagt BB

Seat 5: PatCash73 - $2,705 Foldar

Seat 7: Mielemans - $2,915 Foldar

Seat 8: PKR680317 - $1,085 har fått AKo

Seat 9: EmptyV - $2,515 Button

Seat 10: affman - $5,270 SB

 

 

Det är foldat till mig som har AKo. Affman callar allt och EmtyV viker det mesta. Vad är bästa att göra i detta läge?

 

Folda?

Calla?

Miniraise?

Raise så Paymeplzzzzz hamnar allin?

Allin?

 

Spontant känns det som om jag kanske valde fel men jag kan redogöra hur jag tänkte. Skulle vara kul att veta hur andra resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa in. Folda om det blir omslag och BB lägger sig (du har inget emot att förlora marker i detta läge faktiskt, om bara BB förlorar ännu snabbare....)

 

Om vi ser följande läge då, du limpar in, Dåren med stacken höjer och BB synar sig allin. Synar vi då och tar ett race mot BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpa in. Folda om det blir omslag och BB lägger sig (du har inget emot att förlora marker i detta läge faktiskt, om bara BB förlorar ännu snabbare....)

 

Om vi ser följande läge då, du limpar in, Dåren med stacken höjer och BB synar. Synar vi då och tar ett race mot BB i princip eftersom vi vinner så länge du eller storstacken plockar hem potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ser följande läge då, du limpar in, Dåren med stacken höjer och BB synar. Synar vi då och tar ett race mot BB i princip eftersom vi vinner så länge du eller storstacken plockar hem potten?

 

Ja, då har vi kommit i den situation vi vill, en trevägspott med honom all-in. Fyra alternativ finns då, varav bara en är dålig:

 

a) Vi vinner hela

b) Dåren vinner hela

c) BB vinner mitten (får 1500), vi vinner sidopotten (får 1000)

d) BB vinner mitten, dåren vinner sidopotten

 

Alternativ A+B ger oss vinst i denna DoN. Alternativ C är halvdålig, men inte katasrofal. Alternativ D är usch. Som inses så kan man inte göra det här spelet med en random skithand, men AK borde vara tillräckligt starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med exakt dessa stackstorlekar och ingen ante så händer dock följande om vi lägger oss med AK:

 

affman höjer shortstacken all in. Shortstack bör ta syn och vi har då en 50 / 50. Vinner affman så har han strax över 1k och postar nästan varv 100 i SB. Vi har fortfarande nästan 1,1k. Om inte BB har ökat från 200 när den kommer till oss så kommer affman fortfarande bli tvingad till ett move innan oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...