Gå till innehåll

Framtida SM-upphandlingar


Recommended Posts

I SVEPOFs ledare i First Poker (troligen står samma sak i Poker Magazine, har ej lusläst) så står en passus som gör mig obekväm:

 

Det är för övrigt stor risk att detta var det sista Poker-SM vi såg med dagens sponsorstruktur. Den svenska marknaden har stagnerat en aning, och sponsorerna blir allt mer svårflörtade. Antingen måste konceptet utvecklas rejält, alternativt får man titta på en annan sponsorstruktur inför framtiden

 

Det här gör mig orolig. Jag har ett tag haft känslan att det enda SVEPOF är intresserad av är att arrangera SM online och live, för att dra in så mycket pengar till förbundet som möjligt, så att det kan betalas några löner.

 

Förra året var det 277 deltagare i SM. I år var det 190 nånting... De som saknades var inte onlinekvalare från olika sajter, tvärt om. Men var i helvete fanns klubbarna? Hur många kval har spelats på klubbarna runt om i landet? Inte många.

 

Det är främst två sajter som ska ha en stor eloge för årets live-SM: Unibet och Full Tilt.

 

Utan Full Tilt så skulle inte Svenne Trähatt känna till SM över huvud taget, Full Tilt hade stående annonser i kvällspressen om att "slå ut Johan ur SM". Jag tycker förbundet för övrigt var usla att marknadsföra SM, det är löjligt att exempelvis Pokerfinnkampen får mer press inför tävlingen än SM.

 

Utan Unibets storsatsning på SM så hade vi kunnat räna 50 deltagare färre (de hade ju 55+ spelare i turren, dvs mer än 25% av startfältet).

 

En snabb analys kanske då säger att "okej, vi säljer ut SM till en sponsor!". Jag är övertygad om att detta är helt fel väg att gå!

 

Fine, sälj ut online-SM till högstbjudande (det kan ju bara spelas på en sajt åt gången) och gör där gärna ett bra avtal som sträcker sig över flera år. Men gå inte samma väg i live-SM! Låt inte SM bli ett Unibet open light eller Betsson live light. Om det säls ut till en aktör, så kommer inte andra sajter att köra satelliter. Då tappar ni hela bredden som gör SM till en unik tävling.

 

Orsaken till att sajterna är "svårflirtade" är för att de inte kan räkna hem paketen, det är den bistra sanningen. Sajterna får betala en avgift, vet inte om den är €2k eller €3k per sajt, för rätten att hålla satellliter. Fine, det må så vara. Problemet är att sajterna även backar på själva paketen (jag vet utfallet för Betway, och jag pratade om detta med flera andra sajter på plats i Tallinn. Nästan alla sa samma sak).

 

Se inte SM som ett sätt att tjäna pengar! ta bort avgiften för sponsorskapet, och var glad att sajterna över huvud taget skickar spelare till SM. Förbundet är så misskött så ni ska vara glada att sajterna ännu bryr sig om er och inte skrattar åt er.

 

SM (i alla fall live) bör väl inte vara en kassako, utan ett politiskt redskap.

 

Slutligen, när jag har gnällandet uppe på högvarv: Det var 200 pers på plats i Tallinn. Var i helvete fanns informationen om förbundet? Inte en monter med förbundsinfo... nej inte ens en endaste liten broschyr om förbundet? Och ni undrar varför spelarna skiter i SVEPOF?

 

Jag antar att jag talar för döva öron, i alla fall döva styrelseöron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det krävs att sm flyttas från Tallinn för att det ska komma fler folk. 18+ är ett krav imo och förmodligen är Åland som tidigare tänkt bäst lämpat, alt våra nordiska grannländer. Iofs kanske det tom kommer spela i Sverige nästa år mtp hur domen föll nyligen om turneringspoker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sajtspelaren" har en jävla substans i det han skriver.
Dock inte i uttalandet att det inte gjorts reklam för SM, jag fick en fil från Lasse som visade motsatsen.

 

Men det är inte det mitt inlägg siktade mot, utan min rädsla att SVEPOF i sin iver att ha många medlemmar har glömt bort just medlemmarna, när man "slarvade bort" klubbarna.

 

Något är allvarligt fel när Bridge-SM drar fler deltagare än Poker-SM, och när Poker-SM tappar en tredjedel av startfältet från ett år till ett annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svepofs nyheter på hemsidan är inte uppdaterade sen den 9 februari. Man har inte ens orkat bemöda sig med att lägga in vinnarna från sitt eget SM som avslutades för över en vecka sen.

 

Det säger väl allt om Svepof. Marknadsföring och information är A och O för alla företag/organisationer idag. Tyvärr verkar de fortfarande befinna sig på djungeltrumme- och/eller brevduve-stadiet.

 

De har helt klart gett upp, så tolkar jag det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svepofs nyheter på hemsidan är inte uppdaterade sen den 9 februari. Man har inte ens orkat bemöda sig med att lägga in vinnarna från sitt eget SM som avslutades för över en vecka sen.

 

Det säger väl allt om Svepof. Marknadsföring och information är A och O för alla företag/organisationer idag. Tyvärr verkar de fortfarande befinna sig på djungeltrumme- och/eller brevduve-stadiet.

 

De har helt klart gett upp, så tolkar jag det iaf.

 

Ledsen över att behöva hålla med om allt detta.

 

Fullkomligt övertygad om att det finns kompetent folk inom pokern som skulle kunna driva ett förbund på ett bra sätt, men vissa vill inte och vissa har antagligen inte ens blivit tillfrågade. Vad vet jag? Inte mkt, mer än att nuvarande förbundet inte ingett speciellt mkt förtroende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma förbund vill även få pokern att gå under epitetet sport.

Hur såg marknadsföringen ut innan årets stora reklampelare SM?

Där man faktiskt har all chans att framföra "pokerns budskap", vad nu det kan vara, i dem olika medierna.

Varför satt inte Peder Månsson i någon TV-soffa och berättade vilken fantastisk folkfest SM är?

Där man för bara en liten slant kan komma med via någon satelit etc etc.

 

Vid vilken tidpunkt hade ni då tänkt marknadsföra pokern och inte minst er själva om inte veckorna innan SM?

 

Riktigt pinsamt Svepof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen, när jag har gnällandet uppe på högvarv: Det var 200 pers på plats i Tallinn. Var i helvete fanns informationen om förbundet? Inte en monter med förbundsinfo... nej inte ens en endaste liten broschyr om förbundet? Och ni undrar varför spelarna skiter i SVEPOF?

 

Jag antar att jag talar för döva öron, i alla fall döva styrelseöron.

 

Peder sitter väl inte i någon TV-soffa för att inget TV-program skulle vara intresserade av att ta emot honom... Vill ni gnälla på förbundets infohantering så kan ni väl starta en egen tråd om detta, det här är min gnälltråd över medlemshanteringen och sponsring.

 

*host*

 

Men visst, jag ska inte lägga mig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker-SM skall inte vara ngn kassako, det är helt riktigt. Dock måste det iaf gå runt. Årets upplaga ger ett lillplus. Det är ganska dyrt att arrangera Poker-SM utomlands.

 

Även jag är mot exklusiv sponsring, och hoppas att nästkommande styrelse hittar ett bra alternativ i Sverige där det inte behövs ngn sponsoravgift.

 

Hemsidan är (har varit, en ny ligger uppe) katastrof, annan annonsering har varit helt ok efter ett bra jobb från vår mediabyrå. Att själva annonsera hade blivit alldelse för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...