Gå till innehåll

Att försörja sig på poker?


Micke72

Recommended Posts

Funderade på det när jag tittade på World Series Of Poker. Jag antar att samtliga som deltar där borde ha förmågan att kunna leva på poker ganska lätt. De borde ju lätt kunna dra in storkovan varje dag på t ex Expekt, men det kanske de också gör, fast de sitter väl förmodligen vid borden med väldigt höga insatser.

 

Kolla på länken som jag postade i pokertråden på dvdforum innan jul: http://www.aftonbladet.se/vss/spel/story/0,2789,402455,00.html Skaffar man sig kunskaper finns det pengar att hämta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lite trådflyttar nojja! :D

 

Helt klart intressant, visserligen så gillar jag inte hur AF vanligtvis vinklar sina "nyheter", men det är klart en intressant grej, spel är ju ett av dom snabbast växande sektorerna inom e-commerce och just poker är ju intressant eftersom det inte bara är "tur" utan en stor del skicklighet.

 

Själv hoppas jag på att kunna ta hem lite vinster på ren statistik och teknik, just nu ser det rätt mörkt ut! :lol:

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej större delen av deltagarna i WSOP är sopor, precis som överallt annars i poker. Dessutom är turneringspoker väldigt annorlunda jämfört med cash-games (inte bättre eller sämre, annorlunda), så bara för att någon är duktig turneringsspelare innebär det inte att de är så bra på att spela cash-games.

 

Sen är poker en rackarns osäker inkomst, om än ganska hög i snitt för vissa. Detta gör att det mestadels är ett komplement för de flesta som inte är helt fågelfria. Väldigt många professionella pokerspelare blir av med alla pengar de för tillfället har någon gång under sin karriär, och då är det ju bra att ha något att falla tillbaks på.

 

Sen finns det ju en hel del som tjänar rätt bra på online-poker, men de tillhör en ganska exklusiv minoritet. Runt 90% av alla pokerspelare är förlorare och större delen av de övriga 10% är inte så lysande heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större delen av de tio procenten vinner inte särskilt mycket. Det hela beror naturligtvis på raken som drar fetmycket pengar. Det är möjligt att det där kommer ändras en del med internetpoker eftersom mediokra spelare (som jag ;)) kan applicera sin edge mångdubbelt fler gånger per timme, dels genom att spela mer än ett bord och dels genom att det går fortare. Främst ger internetspel ett sådan enormt utbud av saftiga spel att folk som tänker efter lite innan de väljer bord tjänar bra mycket mer än live, där det inte finns mycket att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Nog för att jag har en god uppfattning om hur mycket pengar jag behöver få ut varje månad för att klara hyra och räkningar ;-> men poker är ju som sagt inte en särskilt stabil inkomstkälla, så det skulle vara intressant att veta lite hur mycket man kan behöva plussa för att klara både svägningarna i bankrullen, samt hyran.

 

Kanske finns här någon som livnär sig på poker?

 

Hur mycket tar ni ut per månad? (om man får fråga)

 

Kanske ännu viktigare, hur mycket pengar ser ni till att spara i bankrullen för att kunna tjäna ihop till nästkommande månads förnödenheter?

 

Nu har jag inga planer (ännu) på att livnära mig på poker, men det skulle ändå vara intressant att veta hur pass mycket man behöver spela, och tjäna, för att klara sig.

 

Anser ni att inkomsten från pokerspelande är tillräckligt tillförlitlig för att satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på det när jag tittade på World Series Of Poker. Jag antar att samtliga som deltar där borde ha förmågan att kunna leva på poker ganska lätt. De borde ju lätt kunna dra in storkovan varje dag på t ex Expekt, men det kanske de också gör, fast de sitter väl förmodligen vid borden med väldigt höga insatser.

 

Kolla på länken som jag postade i pokertråden på dvdforum innan jul: http://www.aftonbladet.se/vss/spel/story/0,2789,402455,00.html Skaffar man sig kunskaper finns det pengar att hämta :)

 

Är det TheSalmon som intervjuats av AF?

 

Hur som helst...tjänat mest pengar på internetpoker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det TheSalmon som intervjuats av AF?

 

Jag är nästan 100% på att det är han, vunnit den (då) största internettävlingen hade han ju gjort och han var 20 samt bor i en medelstor svensk stad, vilket ju är en rätt träffande beskrivning av Linköping.

 

Mitt favoritcitat:"Jag är lite av en gambler". Århundradets understatement?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intressant rykte är ju att de är ett helt gäng (6-7st) barndomsvänner som livnär sig på online-poker. Hur kan det komma sig att alla lyckats??

Måste kännas jobbigt för andra i vänkretsen som inte hoppade på tåget...

 

Stämmer det att de har hus och är skrivna i Monte Carlo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att spela med gemensam bankroll, riktigt underskattat.

 

Om jag skulle slå ihop men bankrulle med min hypotetiska tvilling, som jag litade fullständigt på, och som spelade på samma sätt som jag, så skulle både jag och han kunna dubbla oss i limits. Alltså tjänar vi snabbare ihop till ännu större gemensam bankrulle, och kan d¨öka ännu mer, osv. Många professionella blackjackspelare gör på detta sättet (kommer snabbare "in the long run")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intressant rykte är ju att de är ett helt gäng (6-7st) barndomsvänner som livnär sig på online-poker. Hur kan det komma sig att alla lyckats??

Gissningsvis för att de hjälpt varandra mycket dels med själva spelet, men antagligen också att de hjälpt varandra ekonomiskt så att alla kunnat hoppa upp i limits i ganska snabb takt på ungefär samma sätt som Ola beskriver.

 

Stämmer det att de har hus och är skrivna i Monte Carlo?

Ingen aning, antagligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag har en god uppfattning om hur mycket pengar jag behöver få ut varje månad för att klara hyra och räkningar ;-> men poker är ju som sagt inte en särskilt stabil inkomstkälla, så det skulle vara intressant att veta lite hur mycket man kan behöva plussa för att klara både svägningarna i bankrullen, samt hyran.

 

Kanske finns här någon som livnär sig på poker?

 

Hur mycket tar ni ut per månad? (om man får fråga)

 

Kanske ännu viktigare, hur mycket pengar ser ni till att spara i bankrullen för att kunna tjäna ihop till nästkommande månads förnödenheter?

 

Nu har jag inga planer (ännu) på att livnära mig på poker, men det skulle ändå vara intressant att veta hur pass mycket man behöver spela, och tjäna, för att klara sig.

 

Anser ni att inkomsten från pokerspelande är tillräckligt tillförlitlig för att satsa på?

 

 

eftersom jag är för lat för att sommarjobba etc så blir pokern min enda inkomstkälla under sommarmånaderna, jagvet dock inteom det här räcker för att jag ska kunna anses livnära mig på poker. jag ser det mest som att jag är en parasit som livnär mig på andra, oavsett om det är via deras skatter eller deras misstag vid pokerborden.

 

den mängd pengar jag plockar ut varje månad är oerhört varierande, för tillfället har jag ganska gott om pengar utplockade varför jag numer sysslar med att utöka min bankroll för att kunna spela högre limits. (mitt fyllebesök på 10/20 NL efter Sveriges seger över Bulgarien hjälpte inte till med den saken på något vis.. note to self, stay away from higher limits while drunk.) det brukar dock vanligtvis bli mer än de pengar jag får från csn under övriga månaderl.

 

för närvarande har, eller, hade snarare, jag en bankroll på 4000$ vilket räcker bra för 1/2 NL, spelar dock mest 0.50/1. Har tänkt att öka rullen till 8000$ under sommaren för att kunna spela upp till 2/4.

 

vad det gäller den tid jag lägger ner på poker så är också det väldigt varierande. jag försöker att enbart spela när jag känner för det och är på humör eftersom jag spelar så mycket sämre annars. den sista tiden har det väl dock blivit ett par timmar om dagen i vart fall.

 

huruvida det är en säker inkomst eller inte beror nog på din spelstil.. om man spelar äckligt tight och tråkigt på de låga NL borden är din inkomst nog att betrakta som relativt säker, dock kan det bli svårt att hålla sig vaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag är för lat för att sommarjobba etc så blir pokern min enda inkomstkälla under sommarmånaderna

 

Om du är för lat för att jobba en sommar, hur räknar du med att ha ork att skaffa diciplinen och kunskapen som behövs för att bli en långsiktig vinnare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag är för lat för att sommarjobba etc så blir pokern min enda inkomstkälla under sommarmånaderna

 

Om du är för lat för att jobba en sommar, hur räknar du med att ha ork att skaffa diciplinen och kunskapen som behövs för att bli en långsiktig vinnare?

 

Det är ju inte så fysiskt ansträngande att skaffa diciplin direkt. Eller kan man var lat psykiskt oxå ? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så fysiskt ansträngande att skaffa diciplin direkt. Eller kan man var lat psykiskt oxå ?

 

Det är knappast särskilt många jobb som är fysiskt jobbiga, och vill du inte ha ett sådant så finns det många andra att välja på och JA man kan vara lat psykiskt också. Eftersom han skrev att han var lat och förstärkte med att benämna sig parasit så förutsätter jag att han är bådadera.

 

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom jag är för lat för att sommarjobba etc så blir pokern min enda inkomstkälla under sommarmånaderna

 

Om du är för lat för att jobba en sommar, hur räknar du med att ha ork att skaffa diciplinen och kunskapen som behövs för att bli en långsiktig vinnare?

 

att arbeta är direkt tråkigt, eller jag tror det i vart fall, har aldrig provat på. man har fasta arbetstider. tråkiga arbetsuppgifter. poker spelar jag när jag själv vill, och enbart då, vilket gör det hela till en mer uthärdlig sysselsättning.

 

sen tror jag bestämt att jag redan besitter kunskapen, och ibland till och med diciplinen, för att vara en långsiktig vinnare, åtminstone på de nivåer jag spelar för tillfället. roligare att studera sånt man finner roande än annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser det mest som att jag är en parasit som livnär mig på andra, oavsett om det är via deras skatter eller deras misstag vid pokerborden.

 

Ehm, konstigt tänkande. Alla kommer ju till bordet med vetskapen att de kan förlora eller vinna. Endel bryr sig mindre om de vinner eller inte, utan vill har lite kul, andra spelar seriöst. Det är inte synd om förlorarna på något sätt som jag ser det, tycker man det bör man nog inte spela poker :)

 

hah, jag tycker inte synd om någon på något vis, inget fel med att leva som en parasit. alla sätt är bra bara de fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att arbeta är direkt tråkigt, eller jag tror det i vart fall, har aldrig provat på. man har fasta arbetstider. tråkiga arbetsuppgifter. poker spelar jag när jag själv vill, och enbart då, vilket gör det hela till en mer uthärdlig sysselsättning.

 

sen tror jag bestämt att jag redan besitter kunskapen, och ibland till och med diciplinen, för att vara en långsiktig vinnare. roligare att studera sånt man finner roande än annat.

 

Men dåså, lycka till...

but hey, who needs luck? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att arbeta är direkt tråkigt, eller jag tror det i vart fall, har aldrig provat på. man har fasta arbetstider. tråkiga arbetsuppgifter. poker spelar jag när jag själv vill, och enbart då, vilket gör det hela till en mer uthärdlig sysselsättning.

 

sen tror jag bestämt att jag redan besitter kunskapen, och ibland till och med diciplinen, för att vara en långsiktig vinnare. roligare att studera sånt man finner roande än annat.

 

Men dåså, lycka till...

but hey, who needs luck? ;)

 

tackar.. och jag behöver tur. eller åtminstone behöver jag slippa oflyt som gör att min största fiende tilten sätter in ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att arbeta är direkt tråkigt, eller jag tror det i vart fall, har aldrig provat på. man har fasta arbetstider. tråkiga arbetsuppgifter.

Vad har du kollat på för yrken egentligen, hemhjälp, städare?

 

poker spelar jag när jag själv vill, och enbart då, vilket gör det hela till en mer uthärdlig sysselsättning.

Att spela bara när andan faller på tycker jag inte verkar vara sådär väldigt tillförlitligt för att vara en vinnare i längden (läs: livnära sig på poker).

Min uppfattning är att vilket arbete man än väljer så blir det förr eller senare ett grindande, pokern kommer antagligen inte vara lika kul varje dag, men med den som enda inkomstkälla så krävs det att du jobbar på eftersom du inte har någon inkomst de dagar då du inte spelar.

 

/Stevie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att arbeta är direkt tråkigt, eller jag tror det i vart fall, har aldrig provat på. man har fasta arbetstider. tråkiga arbetsuppgifter. poker spelar jag när jag själv vill, och enbart då, vilket gör det hela till en mer uthärdlig sysselsättning.

 

Om man skall försörja sig på poker så kommer man förr eller senare till en nivå när man inte längre själv bestämmer när man vill spela. man skall dra in x antal tusen och då måste man spela x antal timmar per månad (antagligen x+ett antar extra timmar).

 

Skillnaden mellan poker och fasta arbetstider, tråkiga arbetsuppgifter, självstyre mm är mindre än många tyckts tro. Det är ungefär smo att ha eget företag, man får jobba häcken av sig bitvis när det uppstår möjligheter till bra spel osv, man väljer oftast inte själv osv osv.

 

Och slutligen det är få spelare som försörjer sig på poker som inte tycker att poker kan vara jävlig tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns lite intressant läsning här http://www.internettexasholdem.com/view_article.php?article_id=224

 

Inte vill jag vare en dysterkvist men det är som vanligt : skulle det vara så enkelt skulle alla livnära sig på poker, vadslagnig, börsen osv osv. Ingen skulle behöva jobba! Kanon! :D

Sedan är det inte säkert att det är så bra att börja leva på sin hobby. De allra flesta jag pratat med säger redan efter ett några år att det inte är roligt längre, det blir ett vanligt jobb, för att få mat på bordet och hyran betald. Jag tänker mest på lokala musiker, fotografer mfl

 

Men vad skulle man göra om man inte fick drömma? :D

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...