Gå till innehåll

SvS erkänner SVEPOF som SM-arrangör!


Recommended Posts

Så jag skulle kunna starta ett bandy-SM om jag ville?

 

Ja. Du kan starta ett eget bandyförbund och varför skulle du inte få arrangera ett svenskt mästerskap för dina medlemmar?

(Lycka till...:-) )

 

Eller en skandinavisk enskild bank, som jag förkortar SEB?

 

Nej. Du får förstås starta en bank med samma tjänster som SEB men du får hitta på ett annat namn. Fast jag håller med om att namnet ligger nära gråzonen.

 

 

Är ingen expert på immaterialrätt, men det känns inte riktigt som ditt resonemang håller.

 

Inte jag heller.

 

Men jag har aldrig begripit hur SVEPOF kan anse sig ha ensamrätt till att anordna poker-SM och utropa svenska mästare. Finns det överhuvudtaget något förbund i den demokratiska världen med sådana befogenheter? Inget förbund är väl större än dess medlemmar?

 

Det stör mig när SVEPOF med utalanden som "Vi representerar spelarna" och "Vi kontrollerar SM-titeln" beter sig som ett allsmäktigt förbund. Svepof representerar sina medlemmar och utropar Svenska mästare inom sitt förbund och inget annat.

 

Vägen till att utse en "obestridd svensk mästare" går genom att värva de svenska pokerspelarnas mandat och inte genom domstolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlade om rent juridiskt var att bevisa att "Poker-SM" genom åren varit inarbetat inom pokerkretsar i Sverige, vilket vi inte lyckades göra. Väldigt svårt då "pokersverige" växt enormt de senaste 10 åren. Dock tvivlar jag inte en sekund på att Poker-SM fram till år 2000 var mer än väl inarbetat i dåtidens pokerkretsar.

 

Jämför med om Barcelona startat ett konkurrerande "Champions League". Uefa skulle då rimligen inte ha några större problem att visa på att deras "Champions League" var inarbetat i fotbollskretsar i Europa.

 

Att värva svenska spelares mandat för ett SM är och måste vara ett självklart mål oavsett. Dock är det ett oehört handikapp att SM hållits utomlands. Såväl för att få dit er spelare, som det absurda i att ett SM inte hålls i Sverige.

 

Ett pokerförbund ska representera dess medlemmar, inget annat. Dock så är det öppet för vem som helst att engagera sig i Pokerförbundet, och påverka i den riktning de så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det handlade om rent juridiskt var att bevisa att "Poker-SM" genom åren varit inarbetat inom pokerkretsar i Sverige, vilket vi inte lyckades göra. Väldigt svårt då "pokersverige" växt enormt de senaste 10 åren. Dock tvivlar jag inte en sekund på att Poker-SM fram till år 2000 var mer än väl inarbetat i dåtidens pokerkretsar.

 

Det betvivlar inte jag heller, men ett varumärke måste väl ha någon form av särart för att betraktas som ett varumärke?

Det finns 2 VM i poker (WPT world championchip och WSOP world championchip), ett antal VM i boxning och det fanns tidigare 2 världsmästerskap i schack. Varför kan det då inte finnas 100 :-P SM i poker?

 

Jämför med om Barcelona startat ett konkurrerande "Champions League". Uefa skulle då rimligen inte ha några större problem att visa på att deras "Champions League" var inarbetat i fotbollskretsar i Europa.

 

Jag är ingen expert som sagt, men jag tycker inte det är någon bra jämförelse. Jag snackar SM, EM, VM och liknande. UEFA kallar ju inte turneringen för "klubblags-EM" vilket IMO inte är ett varumärke. "Champions League" ligger väl i gråzonen. Turneringen heter officiellt "UEFA Champions League" vilket definitivt är ett varumärke eftersom UEFA ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...