Gå till innehåll

Push/fold i mikro SNG:s


bloomberg

Recommended Posts

Jag spelar mestadels 3-5 dollars SNGs på Pokerstars och försöker jobba mig uppåt. Ligger ca 35 % ITM men tycker mig ofta åka ut på 3-4 plats.

 

Generellt så brukar det förespråkas att man skall vara aggressiv i bubblan och pusha mkt när stacken ligger runt 10bb. Frågan är om denna strategi är optimal vid de allra lägsta nivåerna?

 

Jag brukar spela aggressivt när blindsen stiger till 75/150 om jag har någorlunda stor stack men det känns som att efter jag har stealat ett par blinds så börjar folk syna alla min höjningar och motbetta vilket slår hårt mot stacken. När man sedan kommer till bubblan och pushar får man även där syn av all möjliga händer och åker ut. Känns nästan som folk börjar ta det personligt när de blivit raisat dem till fold ett par gånger? =)

 

Någon som känner igen sig? Skall man spela mer tight på dessa låga nivåer jämfört med högre nivåer och ha en "tightare" push range?

 

Mina fyra senaste turneringar har jag åkt ut på 4-5 plats med följade händer:

 

Pushade AJ med 10bb på knappen när alla lagt sig framför mig fick syn av K10 och åkte ut.

 

Pushade 12bb topp pair damer på floppen och fick syn av Ax åkte ut.

 

Pushade 10bb 77 och fick syn av K9 åkte ut.

 

Pushade 910s 6bb i smallblind när alla lagt sig fick syn av bb med 7J och åkte ut.

 

Kom gärna med tankar kring detta om hur man skall anpassa sin strategi till de lägre nivåerna, om ni nu tycker att man skall göra detta?!?

 

Tacksam för kloka reflektioner och tips, jag börjar tveka lite på mitt sätt att spela och behöver kanske lite inspiration =)

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju som du själv är inne på att kanske inte vara för aggressiv då det är lite lättläst. Jag menar du måste kanske inte pusha först in varje varv. Det kan vara värt att lägga en hand som egentligen är en push-hand om du pushat ofta på sistone. Spela lite för image liksom.

 

Sen funderar jag på mot vilka stackar du pushar? Tänk på det här med att spela stackarna, inte bara korten. Inte optimalt kanske att pusha som shortie mot chippien om han knappt förlorar några marker på att syna och förlora. Mellanstackarna är ju oftast rädda för att åka ut så det kan ju vara idé att sikta in sig på dom.

 

Mitt sista tips, skaffa SNGEGT eller liknande program. Bra att titta igenom spelet efteråt för att se om man psushade/synade fel.

 

GL!

 

MC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ju som sagt inte stackdjupen på dina synare. Om du är nere på ett M på 1 och det är 4-5 spelare kvar t ex så är Ax en helt resonabel callhand.

 

Annars tror jag inte att förklaringen oftast är att spelare har "läst" en när de synar med KToff. Det är oftast nötter som tror att de har en stark hand, eller bara blir otåliga och tänker "äh va fan, jag chansar och trycker". Det är inte alltid man sett en sån stack spela löst tidigare heller.

 

Sen går det ju inte att komma ifrån att man nästan alltid måste ta risker i bubbelspelet om man inte har en fetstor stack. Det är liksom ett av livsvillkoren i SnG:s Ibland kommer man då att få en donksyn och bli utdragen. Å andra sidan så får man ju många gånger också en gratis påökning av stacken när K6o inte förbättrar sig mot ens A5s.

 

Känn av bordsstämningen också. Är den passiv kanske du inte behöver ta så stora risker om du har en hyggligt stor stack: Du får rundfold på din BB hyggligt ofta och har du sen en passiv spelare till vänster så kan du begränsa dina pusher mot hans BB när alla foldat till dig. Är folk väldigt aggro så surfar man ju ibland in i pengarna på att själv sitta still i båten. Nackdelen är att man då kommer in med så liten stack att man nästan måste pusha/syna med vad som helst direkt ITM och oddsen för att åka ut direkt blir då rätt feta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag sagt det? Näe...precis! Det jag sagt är att man ibland kanske borde vika om man pushat konstant tidigare. På den nivå trådskaparen spelar synar folk i regel för brett och påverkas enligt min uppfattning av att de helt enkelt blir förbannade när de får en push i fejan konstant. Så...en fold för image ibland är enligt min mening inte fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP har fått in det som favorit och fått syn av skithänder. Det är inget att klaga på. Min erfarenhet från dessa nivåer är att folk pushar för tight och synar för löst. Gör tvärtom så går det nog bra. Lek lite med olika sng-analysverktyg som Max Cady föreslog och inse att en hand som är 60% favorit förlorar hyfsat ofta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

En sak jag som jag känner att jag missat lite på är att jag spelar ganska likt oavsett stämmningen på bordet. Är det ganska fiskigt och aggressivt kring bordet kanske det är värt att avvakta lite och inte försöka stjäla lika mycket.

 

Mitt sista tips, skaffa SNGEGT eller liknande program. Bra att titta igenom spelet efteråt för att se om man psushade/synade fel.

 

Vart hittar jag ett sådant program? Kostar det pengar?

 

Vilken instruktionssida skulle ni rekommendera för en som vill börja tjäna pengar på 3-10 dollars SNG:s? Har hört talas om bland annat cardrunners och Sitngogrinders, finns det fler som är bra? Vilken är mest prisvärd?

 

Tack för ett bra och upplysande forum!

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

En sak jag som jag känner att jag missat lite på är att jag spelar ganska likt oavsett stämmningen på bordet. Är det ganska fiskigt och aggressivt kring bordet kanske det är värt att avvakta lite och inte försöka stjäla lika mycket.

 

 

 

Vart hittar jag ett sådant program? Kostar det pengar?

 

Vilken instruktionssida skulle ni rekommendera för en som vill börja tjäna pengar på 3-10 dollars SNG:s? Har hört talas om bland annat cardrunners och Sitngogrinders, finns det fler som är bra? Vilken är mest prisvärd?

 

Tack för ett bra och upplysande forum!

 

Mvh Johan

 

Bara att googla. SNGEGT och SNGPT är nog de bästa skulle jag tro. Och ja...de kostar pengar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

Ja det är antagligen därför han spelar 3-5 dollars...

 

Jag tolkar TS som att han vill lära sig lite om ICM, och inte hur mycket $/h han kan tjäna. Då skulle han ju omedelbart gå upp till 10 dollars som har lika dåliga spelare som de han spelar. Eller för den delen multitablar (vilket jag fräckt antar att TS inte gör). Om jag tror rätt exemplifierar han det på sättet ovan för att illustrera att han har problem med bubbelspelet, och att han vill förbättra sig.

 

Så mitt förslag är att skita i roi, $/h och fokusera på ICM för att du ska lära dig bubbeleffekter på riktigt, inte hur det ser ut i dina enskilda sngs. Att detta sen påverkar ITM, ROI och $/h är nästa steg.

 

Kämpa på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluwajt: Håller självklart med dig att $/hr är viktigaste framgångsmåttet, men jag gjorde de antagande som Vrakman gör och tycker då att ROI visar hur pass bra han slår nivån (vilket han kanske inte gör med de redovisade ITM siffrorna?). Att det behövs lite kunskaper om varians visar "i mina fyra senaste.."

 

Du får bra tips av Vrakman. Sedan ska man aldrig glömma bort att även SnG är mer än bara prefloppspel och bubbelspel. Det är fortfarande poker det handlar om och det är bara att göra sin hemläxa ordentligt så får du betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är antagligen därför han spelar 3-5 dollars...

 

Jag tolkar TS som att han vill lära sig lite om ICM, och inte hur mycket $/h han kan tjäna. Då skulle han ju omedelbart gå upp till 10 dollars som har lika dåliga spelare som de han spelar. Eller för den delen multitablar (vilket jag fräckt antar att TS inte gör). Om jag tror rätt exemplifierar han det på sättet ovan för att illustrera att han har problem med bubbelspelet, och att han vill förbättra sig.

 

Så mitt förslag är att skita i roi, $/h och fokusera på ICM för att du ska lära dig bubbeleffekter på riktigt, inte hur det ser ut i dina enskilda sngs. Att detta sen påverkar ITM, ROI och $/h är nästa steg.

 

Kämpa på!

 

Tror du tolkade mitt inlägg ganska bra där! Inte så att jag är ute efter att tjäna stora pengar på detta då jag inte har tiden med fulltidsjobb mm.. =)Däremot vill jag ju utveckla mitt spel och bli en vinnande spelare! (om än på en låg nivå)

 

ICM låter intressant, har förstått det som att någon slags matematisk uträkning som anger när det är optimalt att pusha?

 

Vart lär jag mig bäst om detta? Måste man vara ett mattesnille eller räcker det att bara träna upp en bra känsla för när det är rätt och fel att ställa in?

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på att jag tidigare använde SnGWizard ju! Inte SNGPT eller SNGEGT. Jag tycker Wizard är väldigt bra för att man får ett "kvitto" på om man spelat rätt eller fel. Givetvis är ju $/h och/eller ROI inte så intressant som ICM i ditt fall. Utöver SnGWizard så rekomendera jag STARKT att du kollar in de SnG-videos som finns här på forumet. Skulle nog säga att jag lärt mig det meste denom dom och genom att läsa och posta på forumet.

 

Lycka till och fråga på bara!

 

 

Edit: Förresten...undrar om man inte kan få nån av SnGPT och de där programen gratis om man reggar sig på nån sajt? Jag har för mig att det är så faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...