Gå till innehåll

Vilka böcker bör man läsa eller "måste" ha läst?


rAilFISH

Recommended Posts

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag gillar inte att läsa. Tycker det är så fruktansvärt tråkigt. Så mina tips är nog bra att ta till sig då jag verkligen tyckt om dessa böcker :D

 

Dvärgen - Skriven av Pär Lagerkvist 1944

 

för att citera wikipedia om denna bok "Romanen är en studie i ondska som utspelar sig vid en machiavelliansk furstes hov i renässansens Italien."

 

American Physco om ingen nämnt den. Oxå riktigt bra.

 

 

 

Asså jag hoppas verkligen du skojar!

Dvärgen....

 

Min första spontana tanke när du skrev att du inte gillar att läsa så var det att enda anledningen till att du läst den va kanske under en påtvingad svenska lektion. Men alla är vi olika du kanske ändå uppskattar den... men jag drabbades av Per Lagerkvists Dvärgen i skolan... trodde jag hade placerat boken långt bak i mitt undermedvetna man kan kalla det för att jag coopade.

Men allt bubblar fram idag... Till alla PF läsare , boken är verkligen inte bra men den kanske är värd att läsas.

 

 

ANNARS:-) Så har jag två kanon heta boktips!

 

1 ; GODA OMEN- Terry Pratchett & Niel Gaiman. En Riktigt rolig Humor bok!

 

2; Pojken som kallades Det- Dave Pelzer. Verkligen en bra bok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkemisten av Paulo Coelho är nog den bästa jag har läst.

 

Jag måste nog läsa om den. Väldigt många hävdar ungefär samma som ovanstående. Jag hade väldigt svårt att se storheten i den boken. Veronica decides to die var mycket bättre tyckte jag.

 

Blindheten av Jose Saramago är en av mina personliga favoriter. Gillar man fantasy så är Robert Jordans bokserie väldigt bra, i alla fall de första 18 (svensk översättning) delarna jag har läst.

 

Robin Hobb skriver också sjukt bra böcker (förutom den senaste triologin) och är väl någon slags fantasy-light.

 

Paasilinna och Guillio har, som någon nämnde, skrivit en hel del bra av det mer lättslukade slaget.

 

Mark Haddons den besynnerliga händelsen med hunden om natten är en annorlunda och väldigt bra bok.

 

Gillar man historiska romaner som rekommenderas Conn Igguldens böcker om Ceasar och Djingis Khan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog läsa om den. Väldigt många hävdar ungefär samma som ovanstående. Jag hade väldigt svårt att se storheten i den boken.

 

 

 

Gillar man historiska romaner som rekommenderas Conn Igguldens böcker om Ceasar och Djingis Khan.

 

 

Eftersom vi rekomenderar samma böcker och jag oxå hade svårt att se Alkemistens storhet har vi nog rättt och alla andra fel.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi rekomenderar samma böcker och jag oxå hade svårt att se Alkemistens storhet har vi nog rättt och alla andra fel.....

 

Shit vad många inlägg det kom medan jag skrev mitt samtidigt som jag skriver uppsats (multi-tasking ftw!)!

 

Du och jag har naturligtvis helt rätt. Lackade lite på att de två sista böckerna om Ceasar inte höll lika hög klass som de två första. De är ju dock fortfarande väldigt läsvärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit vad många inlägg det kom medan jag skrev mitt samtidigt som jag skriver uppsats (multi-tasking ftw!)!

 

Du och jag har naturligtvis helt rätt. Lackade lite på att de två sista böckerna om Ceasar inte höll lika hög klass som de två första. De är ju dock fortfarande väldigt läsvärda.

 

Håller med tycker även att det blev ännu lite sämre med de två första Djingis böckerna. Dock är även de klart läsvärda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstod inte heller vad som var så bra med alkemisten, men var iofs bara 16-17 när jag läste den så möjligt att jag missade nåt extra djup i den.

 

rekar främlingen av camus, processen av kafka och fooled by randomness av taleb. det är de som poppar upp nu ivf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shantaram grym bok

 

Mmm Shantaram är nice även om den inte är en självbiografi i ordets stränga mening. Annars bör väl Obamas böcker ligga rätt i tiden.

 

Ska beställas !

 

"FEAR AND LOATHING IN LAS VEGAS " Boken och filmen är ett måste.

 

Filmen är iallfall jävligt skön , Johnny Deep. Finns den på svenska (boken) ?

 

Som alltid rekommenderar jag Vilhelm Mobergs Utvandrar-serie. Totalt fyra romaner. Bästa jag någonsin läst. Kan dock tänka mig att Utvandrarna inte går hem hos Stureplans-människor.

 

Varför skulle den inte gå hem hos Stureplans människor?

 

Shantaram. Fantastiskt bra.

 

Kan väl passa på att varna för den där skitboken om italienska maffian också. Den tyckte jag var helt värdelös.

 

Jag har sett filmen och tyckte filmen var riktigt dålig fkt även om den fått fina betyg , så skippar nog boken också.

 

Harry Potter obv

 

Aldrig läst , kommer aldrig läsa heller.

 

Alkemisten av Paulo Coelho är nog den bästa jag har läst.

 

Riktigt bra bok.

 

 

Well thanks för tipsen , har lite att gå igenom innan jag skeppar hem böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag hoppas verkligen du skojar!

Dvärgen....

 

Min första spontana tanke när du skrev att du inte gillar att läsa så var det att enda anledningen till att du läst den va kanske under en påtvingad svenska lektion. Men alla är vi olika du kanske ändå uppskattar den... men jag drabbades av Per Lagerkvists Dvärgen i skolan... trodde jag hade placerat boken långt bak i mitt undermedvetna man kan kalla det för att jag coopade.

Men allt bubblar fram idag... Till alla PF läsare , boken är verkligen inte bra men den kanske är värd att läsas.

 

 

ANNARS:-) Så har jag två kanon heta boktips!

 

1 ; GODA OMEN- Terry Pratchett & Niel Gaiman. En Riktigt rolig Humor bok!

 

2; Pojken som kallades Det- Dave Pelzer. Verkligen en bra bok

 

HAHA alltså jag blev oxå påtvingad den boken i skolan. Som dom flesta andra jag oxå läst. Men jag tycker ärligt att den va bra :) Maybe I'm a freak men jag blev underhållen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sagan om Ringen-trilogin. Vägra att ge dig efter de 80 första sidorna och du kommer att tacka mig efteråt.

 

Bukowski och Hemingway är nästan alltid höjdare.

 

Svårt att rekommendera böcker åt folk man inte känner. Vissa böcker kräver ett visst engagemang och koncentration.

 

Gillade du Lapidus, ska du läsa Gomorra, Cosa Nostra och några till, som jag inte kommer på just nu. Inte fiction som Lapidus böcker.

 

100 år av ensamhet är nog den tyngsta jävla skitbok jag läst...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstod inte heller vad som var så bra med alkemisten, men var iofs bara 16-17 när jag läste den så möjligt att jag missade nåt extra djup i den.

 

rekar främlingen av camus, processen av kafka och fooled by randomness av taleb. det är de som poppar upp nu ivf.

 

Jag instämmer med dessa och tycker nog gott man i samma anda kan pytsa in

Albert Camus - Pesten

JP Satre - Äcklet

Umberto Eco - Foucaults pendel

Italo Calvino - Om en vinternatt en resande

 

Som sommarläsning på semestern gillar jag Simenons böcker om Kommisarie Maigret (särskilt om man semestrar i Paris) eller Agatha Christies deckare om Poirot eller Ms Marple.

 

Som bubblare slänger jag in Illuminatustrilogin av R.A.W

 

hf 8-)

 

Om du vill ha nåt som kräver lite mer hjärnverksamhet, läs "Zen och konsten att sköta en motorcykel" eller "The dancing wu li masters".

 

Bibeln är ju poppis också, men jag har aldrig lyckats komma nån vart med den.

 

Dom böckerna tiltalade inte mig det minsta så imo:

Bibeln >>> Zen och konsten att sköta en motorcykel" & "The dancing wu li masters"

 

Märk världen - Tor Nörretranders

 

Den här kommer i samma klass som ovanstående två. Jag kontrar med Gödel, Escher, Bach an eternal golden braid - Douglas Hofstadter, den är f.ö. "a must read" oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..ödsla INTE din dyrbara tid och din beskattade pengar på "Alkemisten"!!!!

 

Hittade en "recension" på Adlibris av en Frodolf som sammanfattar min inställning ganska bra:

 

"Alkemisten är en skräpbok. Det är en bok skriven av en karl som vill verka vis och som om han har förstått livets mysterier, men missar målet totalt pretentiös bortom beskrivning! Bland all semi-religiös mumbo-jumbo, kvasiintellektuell gallimatias, och filosofisk ytlighet finns ingenting av värde för en läsare som äger någon form av realistisk uppfattning.

 

Detta är en bok jag varnar alla jag känner för jag är beredd att säga att jag "hatar" den. Jag tror aldrig jag har blivit så förbannad på en bok framför allt för att så många köper det! Skandal att den sålt så mycket."

av frodolf, 2008-08-06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkemisten är förmodligen den nästsämsta boken jag nånsin läst.

 

Den sämsta är ... kommer inte ihåg va den hette. typ 7e sanningen lr nåt sånt, handlade om att man skulle kisa o se energifältet runt människor, o försöka bli ren energi som jesus lr inkaindianer o sånt bs.... Den boken var visst jättestor med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid rekommenderar jag Vilhelm Mobergs Utvandrar-serie. Totalt fyra romaner. Bästa jag någonsin läst. Kan dock tänka mig att Utvandrarna inte går hem hos Stureplans-människor.

 

Du går från klarhet till klarhet Cooper. Både som skönlitterära verk och som historiska skildringar är eposet ett världskulturellt arv. Lätt topp tre i min bok all time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkemisten är förmodligen den nästsämsta boken jag nånsin läst.

 

Den sämsta är ... kommer inte ihåg va den hette. typ 7e sanningen lr nåt sånt, handlade om att man skulle kisa o se energifältet runt människor, o försöka bli ren energi som jesus lr inkaindianer o sånt bs.... Den boken var visst jättestor med.

 

Du tänker kanske på "Den 9:e insikten" med James Redfield?

Har läst den också men tycker den e bättre än Alkemisten. Faktiskt inte ens jämförbar..:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...