Gå till innehåll

Router - nån som kan sånt?


Weedobooty

Recommended Posts

Hej.

 

Nu har jag tröttnat på min svindåliga Netgear WGT624 trådlösa router som disconnectar stup i kvarten. Jag ska ta ut den och slakta den ungefär som dom gör med skrivaren i "Office space".

 

Så jag kommer att behöva en ny. Är det någon som är insatt i routers som kan tala om för mig vad jag ska leta efter eller rentav rekommendera en bra router.

 

Det enda jag behöver är:

-Att hantera fyra datorer i en normalstor villa

-Att inte disconnecta när jag sitter heads-up i fyra SNGs och plockar upp KK på två bord. Inte annars heller.

-trådlöst naturligtvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en Netgear WPN824 v2,

~2år gammal som har fungerat ypperligt och är väldigt stabil, enda kruxet är att den buggat med portforwarding så dom inte syns längre men fortfarande ligger sparade, verkar som det har löst sig med senaste firmware.

 

Har två datorer kopplade med kabel, en laptop och Wii som kör det trådlösa och inga problem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nu har jag tröttnat på min svindåliga Netgear WGT624 trådlösa router som disconnectar stup i kvarten. Jag ska ta ut den och slakta den ungefär som dom gör med skrivaren i "Office space".

 

Så jag kommer att behöva en ny. Är det någon som är insatt i routers som kan tala om för mig vad jag ska leta efter eller rentav rekommendera en bra router.

 

Det enda jag behöver är:

-Att hantera fyra datorer i en normalstor villa

-Att inte disconnecta när jag sitter heads-up i fyra SNGs och plockar upp KK på två bord. Inte annars heller.

-trådlöst naturligtvis

 

Klirra senaste Firmware så brukar det lösa den typen av fel. Du kan också säkna MTU något i 10 tal steg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem, gick inte grinda och blev så jävla irreterad, förlorade nog flera tusentals kronor på att det hoppade stup i kvarten.

 

Hade en Netgear WPN824 men den verkar funka bra för vissa och kasst för andra.

 

Köpte en D-Link (ogillade dem innan pga deras billigare modeller) DIR-655 på onoff för ca 1000 SEK, och kan inte vara mer nöjd. Utan tvekan den bästa routern jag använt:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163

 

Min rekommendation iallafall. Klarar garanterat av dina krav och hoppar inte, dessutom så har den riktigt hög överföringshastighet. Värd varenda krona :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har D-Link DIR-655 är kanon nöjd med den, aldrig fått nån disconnect med den.

 

DIR-655 och DIR-855 är i princip samma router tror jag med skillnaden att 855:an har fått display och en energysaving funktion som gör att den anpassar effekten beroende på längden på kabeln för enheter som körs trådat. Så vill du inte kolla på displayn tror jag att du aldrig sparar in merkostnaden på lägre strömförbrukning. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Säkna MTU låter bra. Vad är det.

 

Firmware är up-to-date.

 

Google slutat fungera?

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=MTU+netgear&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=

 

Skämt åsido ;)

 

I och med att du har den senaste versionen av firmware så är det något annat som krånglar.

 

Det bästa du kan göra är att ringa till Netgear supporten, dom talar Svenska, då kommer du får gå genom några enkla små steg som brukar lösa denna typ av problem.

 

Jag tog mig friheten att söka fram nummret till dig :)

 

Support för konsumenter tel: 0770-93 00 33

(svensk support mån-fre kl. 09.00-20.00 & lör kl. 10.00-18.00. Övrig tid engelsk support)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linksys är enligt mig den bästa routern. Har inte haft en krasch ännu och allt går smidigt, hade en likadan netgear innan.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

 

Har väldigt svårt för Dlink då jag haft överjävliga problem me de.

 

Problemet med den Netgear du har är ofta överhettningsproblem.

 

Den hamstern länkar till fungerar toppen bra.

Har en Macbook,laptop och en stationär kopplad till den och det blir aldrig några avbrott.

Skulle inte orginal firmware duga finns en uppsjö att byta ut mot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google slutat fungera?

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=MTU+netgear&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=

 

Skämt åsido ;)

 

I och med att du har den senaste versionen av firmware så är det något annat som krånglar.

 

Det bästa du kan göra är att ringa till Netgear supporten, dom talar Svenska, då kommer du får gå genom några enkla små steg som brukar lösa denna typ av problem.

 

Jag tog mig friheten att söka fram nummret till dig :)

 

Support för konsumenter tel: 0770-93 00 33

(svensk support mån-fre kl. 09.00-20.00 & lör kl. 10.00-18.00. Övrig tid engelsk support)

 

 

Googlar på "säkna MTU" och får träff på den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en äldre router alternativt äldre laptop, så kommer ett gratis men ack sånt härligt tips, tvinga datorn att köra B(11Mbit) standard istället för G(54Mbit). Testa det så ska du se att din trådlösa trafik går smidigt utan tappade paket osv.

Givetvis kommer trafiken att gå långsammare men inget du kommer märka när du lirar poker. Du kommer inte att missa dina KK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går säkert bättre om du googlar efter "sänka MTU"

 

annars kan det ju vara saker i närheten som stör, stora metall föremål, andra trådlösa enheter osv... och störningen kan ju även bero på nätverkskortet

 

Jag kanske skulle ha lagt en smiley där. Pikar han mig för att inte använda Google, så kan jag inte låta bli att pika hans stavfel.

 

Men hursomhelst. Jag har övervägt det där du föreslår. Om inte min tjej räknas som stort metallföremål (hon är i närheten ibland) så ser jag inte vad som skulle kunna störa. Det är samma problem med flera datorer i huset. Grejen är den att ibland funkar det i flera veckor och ibland händer det minst en gång i timmen. Det slår mig nu att jag hade samma problem med min förra router och köpte en ny för att slippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linksys är enligt mig den bästa routern. Har inte haft en krasch ännu och allt går smidigt, hade en likadan netgear innan.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

 

Har väldigt svårt för Dlink då jag haft överjävliga problem me de.

 

Problemet med den Netgear du har är ofta överhettningsproblem.

 

Kan bara hålla med ovanstående talare, Linksys är outstanding. Jag har testat D-link, Xyxel och Netgears prylar med varierande kvalitet och kommer nog aldrig att köra nåt annat i fortsättningen.

 

Cisco standard rakt igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske skulle ha lagt en smiley där. Pikar han mig för att inte använda Google, så kan jag inte låta bli att pika hans stavfel.

 

Men hursomhelst. Jag har övervägt det där du föreslår. Om inte min tjej räknas som stort metallföremål (hon är i närheten ibland) så ser jag inte vad som skulle kunna störa. Det är samma problem med flera datorer i huset. Grejen är den att ibland funkar det i flera veckor och ibland händer det minst en gång i timmen. Det slår mig nu att jag hade samma problem med min förra router och köpte en ny för att slippa det.

 

:) kanske hon har en massagestav som stör om hon inte får tillräcklig uppmärksammhet?

 

Har du testat 2 routrar och har samma fel låter de ju som om det är nåt i den trådlösa omgivningen eller problem innan routern?

 

Testat med kabel? Testat utan router? ...för att iaf utesluta att felet är hos operatören eller iaf nånstans innan routern? (pingplotter kan du tex lämna körandes på nån dator ett tag för att se var de kan tänkas strula till sig)

 

Hur är det med kabeln som kommer in till routern, kolla så den inte går bredvid elkablar, blinkande lysrös, är gammal osv, eventuella modem(eller andra enheter) som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) kanske hon har en massagestav som stör om hon inte får tillräcklig uppmärksammhet?

 

Har du testat 2 routrar och har samma fel låter de ju som om det är nåt i den trådlösa omgivningen eller problem innan routern?

 

Testat med kabel? Testat utan router? ...för att iaf utesluta att felet är hos operatören eller iaf nånstans innan routern? (pingplotter kan du tex lämna körandes på nån dator ett tag för att se var de kan tänkas strula till sig)

 

Hur är det med kabeln som kommer in till routern, kolla så den inte går bredvid elkablar, blinkande lysrös, är gammal osv, eventuella modem(eller andra enheter) som strular?

 

Mmm, jag ska kolla om hon har nån teknisk utrustning som jag inte känner till. Grejen är den att jag spelar ju oftast på morgonen innan familjen har vaknat, så det är ju liksom inget tekniskt igång.

 

Jag har kört en massa med pingplotter, men det krävs ju lite vetenskaplig setup för att få ut nåt av det. Jag måste ju åtminstone plotta på en dator som är ansluten med sladd och en som går trådlöst för att konstatera att felet finns i etern, right? Kunde jag, skulle jag dra en sladd, men det är för långt.

 

Jag har förstås pratat med min ISP (Telia), men dom tar ju naturligtvis inte på sig nånting när dom ser (säger dom) att dom levererar bredband in i huset. Hjälper till med felsökning gör dom inte heller. Det skulle inte jag göra heller om jag vore dom.

 

Helst vill jag ju köpa en ny fin router, så att jag kan slakta den jag har som i Office space.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

D-Link är sjukt bra, så länge ni håller er från 5öres routrarna. (dem för 450-650 kronor).. köp en för 800+ upp och ni får routrar som e galet värda sina pengar.

 

mmm har stått o tickat på sen den kom ut ur lådan utan reboot.

 

Ja det är väldigt prisvärt att köpa en router för 800+ när du kan få bättre prestanda med en Linksys för billigare peng :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, jag ska kolla om hon har nån teknisk utrustning som jag inte känner till. Grejen är den att jag spelar ju oftast på morgonen innan familjen har vaknat, så det är ju liksom inget tekniskt igång.

 

Jag har kört en massa med pingplotter, men det krävs ju lite vetenskaplig setup för att få ut nåt av det. Jag måste ju åtminstone plotta på en dator som är ansluten med sladd och en som går trådlöst för att konstatera att felet finns i etern, right? Kunde jag, skulle jag dra en sladd, men det är för långt.

 

Jag har förstås pratat med min ISP (Telia), men dom tar ju naturligtvis inte på sig nånting när dom ser (säger dom) att dom levererar bredband in i huset. Hjälper till med felsökning gör dom inte heller. Det skulle inte jag göra heller om jag vore dom.

 

Helst vill jag ju köpa en ny fin router, så att jag kan slakta den jag har som i Office space.

 

 

Visst, du kan ju köpa nån ny router som föreslås här om du litar på turen. Kan dock vara på sin plats utesluta annat iom du redan haft 2 routrar med samma resultat. Om det är så att det är nåt annat som strular hjälper de ju knappast oberoende vilken router du testar, särskilt om problemet är innan routern eller lokalt på datorn.

 

För att utesluta det så måste du ju testa för att med säkerhet veta var problmet är.

Om flera datorer har samma problem så kan vi ju utesluta nätverkskortet...eller annat strul på den lokala datorn.

 

...testa utan router med kabel..låt en dator stå på med pingplotter en tid med tex ping vart 5:e sek...om det inte finns nån packetloss så funkar ju den biten bra(modem, medienomvandlare, telejack, kablar till dessa, telias lina till målet osv)

 

sedan kan du titta på annat...du vet, uteslutningsmetoden.

...samma med router och kabel.

...sedan: trådlöst, dvs som du har det nu.... När kommer packetlossen?

 

Hur ser dina pingplotter grafer ut nu när det strular då(du kan ju ha på den i bakgrunden medan du spelar)?

 

 

 

Jag kan ju säga att jag kör med kabel och har tappt bord till och från under årens lopp av olika anledningar: ISP:n strular några hopp ut, min router är överbelastad, pokerservarna haft strul osv... men det är fan så svårt att åtgärda nåt om man inte pekar ut felet först....en pingplotter screencap/log brukar fixa det fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...