Gå till innehåll

Motion till pokerförbundet - Poker är ej skicklighetspel.


Recommended Posts

Sorry för dubbelposten ovan, skulle ändra men gjorde uppenbarligen fel.

 

är det inte rätt osannolikt att de skulle försöka ta ut skatt retroaktivt när skatteverket väldigt många gånger gått ut med information om att spel inom EU är skattefritt?

Självklart tar folk beslut om sina liv beroende på den informationen, skulle det vara 70% skatt retroaktivt skulle de flesta pokerspelares ekonomi vara rätt förstörd.

 

Jag håller med, det är extremt osannolikt med den retroaktiva delen men för årets inkomster är det den skatten som gäller.

 

Det är olagligt med retroaktiv beskattning om lagen ändras.

Här är det dock inte lagen som ändras utan en tolkning, dvs skatteverket har haft fel de senaste 5 åren och ändrar sin bedömning, de måste rätta sig efter domstolsbeslut.

 

Jag skulle dock ge den retroaktiva delen 1% sannolikhet men vad det gäller inkomståret 2009 så är det ju solklart att om en ny bedömning kommer gäller den för hela året.

 

Frågan är alltså om det är värt att få spela mellanstora turneringar i Sverige och skatta bort 70% för samtliga turneringsvinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så förbundet vill få nätspelare och liveturrespelare att beskatta vinster för att några jeppar ska få spela klubbspel lagligt? Vad i helvete? :roll:

 

Det är korrekt och Peder Månsson som är ordförande har haft kontakter med olika riksdagspartier och lobbat hårt för skicklighetspelsaspekten för att få spela småturrar vilket verkar vara den enda viktiga frågan för Pokerförbundet i dagsläget.

 

Pokerförbundet har under sin livstid alltid drivits av en liten krets av gamla livespelare därav den inriktningen.

 

Småturneringar bryr sig ingen om iallafall, men är det rikstäckande rekrytering till de och reklam och 100-500 spelare lär de agera speciellt om utländksa spelbolag är inblandade.

Privatspel med 10-15 pers i en stad är inget de bryr sig om.

 

Lägg väl märkte till att inga spelare i Grebbestad har råkat i svårigheter.

Staten gör allt för att förhindra utländska spelbolag att komma åt Sverigemarknaden och det är de bolagen som sponsrar eventet för att marknadsföra sig och vill givetvis synas så mycket som möjligt.

 

Det var en självklarhet att staten skulle rycka in och försöka förhindra den utvecklingen. Mest drabbade blev ju arrangörerna men tolka det som att avskräcka någon som vill göra något liknande i Sverige igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för dubbelposten ovan, skulle ändra men gjorde uppenbarligen fel.

 

 

 

Jag håller med, det är extremt osannolikt med den retroaktiva delen men för årets inkomster är det den skatten som gäller.

 

Det är olagligt med retroaktiv beskattning om lagen ändras.

Här är det dock inte lagen som ändras utan en tolkning, dvs skatteverket har haft fel de senaste 5 åren och ändrar sin bedömning, de måste rätta sig efter domstolsbeslut.

 

Jag skulle dock ge den retroaktiva delen 1% sannolikhet men vad det gäller inkomståret 2009 så är det ju solklart att om en ny bedömning kommer gäller den för hela året.

 

Frågan är alltså om det är värt att få spela mellanstora turneringar i Sverige och skatta bort 70% för samtliga turneringsvinster.

 

Den här domen har väl inte ändrat någonting skattemässigt så det är väl samma skatteregler som vanligt som gäller för 2009? Poker är inte klassat som ett skicklighetsspel officiellt. Måste väl komma en dom eller lag om ett nytt sätt att beskatta poker innan det blir tal om någon 70% skatt i så fall? Känns som hela den proceduren kan ta ett bra tag.

 

Personligen skiter jag helt i liveturneringar så hur berör allt det här cashgame onlinepoker? Domen gällde väl bara turneringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelarna i gemen borde oroa sig betydligt mindre för det här (skattebiten lär förbundet aldrig komma att kunna ha någon betydelse åt ena eller andra hållet, och om det skulle påverka så är nätpokern ändå död och begraven vid detta skattebeslut om x antal år) och i stället oroa sig över spelproppen som kanske gör att det blir förbjudet att spela nätpoker över huvud taget (förutom på SvS).

 

Denna ignorans hos nätpokerspelarna gör att jag skiter fullständigt att ens påtala de uppenbara felaktigheter som finns i den här tråden. Går nätpokern "sönder" så har ni er själva att skylla. Engagera er i förbundet.

 

Ett skattebeslut ligger flera år framåt. Ett nätpokerförbud kan vi se till hösten.

 

En skicklighetsklassning av turneringspoker skulle dock kunna sätta käppar i hjulet för statens eftersträvan att blocka utländska spelsajter, hur ska de kunna förbjuda/blockera något som inte är "utländskt lotteri" utan ett skicklighetsspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspelarna i gemen borde oroa sig betydligt mindre för det här (skattebiten lär förbundet aldrig komma att kunna ha någon betydelse åt ena eller andra hållet, och om det skulle påverka så är nätpokern ändå död och begraven vid detta skattebeslut om x antal år) och i stället oroa sig över spelproppen som kanske gör att det blir förbjudet att spela nätpoker över huvud taget (förutom på SvS).

 

Denna ignorans hos nätpokerspelarna gör att jag skiter fullständigt att ens påtala de uppenbara felaktigheter som finns i den här tråden. Går nätpokern "sönder" så har ni er själva att skylla. Engagera er i förbundet.

 

Ett skattebeslut ligger flera år framåt. Ett nätpokerförbud kan vi se till hösten.

 

En skicklighetsklassning av turneringspoker skulle dock kunna sätta käppar i hjulet för statens eftersträvan att blocka utländska spelsajter, hur ska de kunna förbjuda/blockera något som inte är "utländskt lotteri" utan ett skicklighetsspel?

 

Som Ola nämner så kanske man borde fokusera på att försöka påverka den kommande proppen, istället för att oroa sig över om det ska vara skatt eller inte. Den lär komma i augusti och om de följer betänkandet så lär valfriheten (ironiskt nog ett av moderaternas slagord) vara ett minne blott. Nu vet jag att många tror att det aldrig blir av men var inte så säkra på det. Se bara på UIEGA, IPRED, FRA och givetvis systembolaget.

 

Det vi kan göra är att stärka förbundet och kanske då påverka politikerna, anmäl er till årsmötet, (bli medlemmar först) och kom och påverka. Låt oss försöka stoppa denna eländiga proposition från att bli alltför hemsk.

 

Årsmötet är den 14:e juni kl 15.00 på Scandic Continental, Stockholm

 

medlemskap http://www.svenskapokerforbundet.com/register.php

 

Anmälan årsmötet (sista dag 9:e juni) info@svepof.se

 

MVH/

Murat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

propositionen var ett skämt från början och jag antar att pokerförbundet (liten ironi) inte stödjer den, eller tycker ni att det borde motioneras om att pokerförbundet ska uttala hur långt åt helvete propositionen är?

 

Dock viktigt att motarbeta den så starkt förbundet kan.

 

Skicklighetsaspekten är inte lika självklar då det finns argument på båda sidor, men skillnaden är att ena gruppen inte engagerar sig (ännu) och då är iaf jag lite rädd att de få live-intresserade jobbar mot att rasera flera tusen personers drömscenario (som internetpoker faktist är i dagsläget).

 

Sen finns det ett litet piratskepps svallvågor att försöka surfa på, lite uttalanden vore inte helt fel. Har ni ngn kontakt med Piratpartiet?

 

rosen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar gärna på argumenten för att rösta emot motionen.

Vilka är de generellt sätt?

 

Argumentet för att klassa poker som skicklighetsspel är att det är ett skicklighetsspel.

 

är det en rimlig misstanke att det främst är klubbägare och spelsiter (som kanske till och med betalar en del folk för dess åsikt) som vill driva på detta? Samt givetvis allmänt löst folk som vill tjäna pengar på events och liknande otyg?

 

Verkligen inte. De flesta är förmodligen pokerentusiaster som vill ha sitt spel rättvist behandlat av samhället.

 

Att argumentera för att poker ska klassas som lotteri borde vara omlöjligt för alla som tror sig kunna tjäna pengar på poker i längden. De hamnar direkt i en självmotsägelse. Att leva på poker och kalla det lotteri är ju ett skämt, det är pinsamt att höra på. Dra upp huvudet ur sanden och jobba istället för skattebefrielse med argument som går att försvara.

 

Bygg en stark argumentation för fortsatt skattebefrielse på vinster från skicklighetsspelet poker. Utgå inte från att det är kört i förväg. Poker som "folksport" är fortfarande så nytt att ingen del av lagstiftningen har hunnit anpassas till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man lagstifta om lotterier så finns det ju två moraliska anledningar att göra det. Dels att skydda spelmissbrukare (lol), dels för att ge staten monopol på en stor inkomstkälla. I ingetdera fall så är ett skicklighetsinslag alls relevant.

 

För spelmissbrukaren är det huvudsakliga rejält med varians i utfallen, vilket poker har med råge. Ett skicklighetsmoment ökar om något beroendefaran. Vill vi skydda spelmissbrukare så bör vi ju om något helt förbjuda poker och istället låta dem spela lotterier som inte är lika roliga och där det krävs lite mer jobb för att förlora en månadslön på en kväll.

 

Om vi vill lagstifta om lotterier för att säkerhetsställa en inkomstkälla åt staten så är det rätt uppenbart att skicklighetsmoment inte är ett motargument.

 

Rent pragmatiskt kan man ju också konstatera att poker konkurrerar med lotteriverksamheter om samma målgrupp. Det finns liksom en anledning till att poker läggs på Cosmopol.

 

Att poker inte skulle vara lotteri för att det finns ett skicklighetsmoment är som att säga att sportsbetting inte är ett lotteri för att det finns ett skicklighetsmoment.

 

Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag dels att poker faller väl in under lotterilagstiftningen och att den inte heller behöver anpassas för exempelvis nätpoker.

 

Allt snack om att skicklighet är relevant verkar istället mer och mer vara irrelevant sofisteri om något som egentligen inte har betydelse i frågan.

 

Argumentet för att klassa poker som skicklighetsspel är att det är ett skicklighetsspel.
Blackjack är också ett skicklighetsspel. Inte mindre lotteri för den sakens skull.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

1) Nej, jag hatar inte pengar.

2) Nej, jag är inte en förlorande spelare.

 

Anm. Jag är inte någon speciellt vinnande nätspelare. Har lyckats vinna så pass att jag fortfarande har intresset uppe för nätliret trots att det enbart är ett tidsfördriv och en hobby.

Mitt största intresse är livepokern och det är något jag verkligen brinner för. Var och en är sig själv närmast och jag skulle bli överlycklig om man i en snar framtid både kunde åka och lira klubbturrar och anordna egna utan att vara semikriminell.

Imo är såna här sammankomster bland det trevligaste man kan göra en ledig dag.

Om du Okocha också brann lika mycket för liveliret som jag skulle du nog inse fördelarna med att skicklighetsklassa pokern.

 

Anm. 2. Jag har full förståelse för de som helt eller delvis livnär sig på nätpokern och som anser att detta kan vara ett dråpslag för deras levebröd. Dock som jag skrev ovan - var och en är sig själv närmast.

 

Det är p.g.a denna och liknande frågor som NÄTPOKERSPELARNA OCKSÅ MÅSTE ENGAGERA SIG I SVEPOF. Hur svårt ska det vara att fatta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...