Gå till innehåll

Hjälp att sluta lira!


deXmo2008

Recommended Posts

Hejsan. Har spelar poker i lite drygt två år nu och har mer och mer insett att jag lider av ett beroende. I mitt fall så är det inte att jag spelat bort stora summor vid några tillfällen utan snarare att jag hamnat i en ond spiral där jag sakta men säkert spelat bort lite varje månad, vilket när jag tittar på det i efterhand svider väldigt mycket. Om jag kollar tillbaka på dessa 2 år så har jag spelat bort ca 8000kr vilket kanske inte låter som en jättesumma, men jag är inte speciellt gammal och dessa pengar har rätt stor betydelse för mig.

 

Oftast så sätter jag in mellan 30-40 $ per gång i hopp om att bygga en rulle som sedan ska växa. Ibland har det gått bra vilket har eldat på det hela att hamna i träsket igen. Det som dock händer i 9 fall av 10 är att jag vinner något inköp de första dagarna, sedan när jag suttit 1-2 timmar nästföljande dag och kanske ligger ett halvt inköp plus så åker jag på beatet och tappar ett till 2 inköp. Detta har gjort att jag helt tappat tålamodet, skottat och sen spelat bort dessa hundralappar. Såhär har det sett ut månad efter månad, suget kommer alltid tillbaka och jag vet verkligen inte hur jag ska hålla mig borta när väl suget kommer. Vill inte fortsätta att ha detta röda märke i bankboken där 400 kr går till poker varje månad som jag vet att jag kommer förlora.

 

Kan även tillägga att jag lirat på 7 av de större sidorna där jag har blockat mina account nu. Däremot när suget väl kommer så glider jag in på poker.se, kollar toplistan av pokersiter och startar ett nytt konto. Vill verklige få slut på denna onda cirkel. Har sagt så många gånger efter jag losat en kväll att nu får den fan va över, men likförbaskat hamnar man där efter ett tag igen.

 

Någon som har något seriöst man kan ta till sig för att lämna detta träsk för gott?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa en annan hobby som inte kostar pengar, men som uppslukar tid och intresse.

 

tror inte mycket på att blocka siter hit och dit du kommer alltid hitta en väg så länge suget finns där. det du vill göra är ju att döda av suget helt och hållet. bäst aär helt enkelt o bli beroende av något annat som du kan acceptera, typ sportfiske, fysisk träning, whatever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe tack för tipsen. Kan väl tillägga att jag är en Gamer sedan barnaben så lirat en del datorspel som hållt mig borta från pokern. Men som jag nämner så kommer suget tillbaka, vet inte om det aktiveras av reklam, artiklar etc man råkar stöta på.

 

En del nämner även att 400kr i månad är lite för en hobby, men saken är den att jag ser inte poker som en hobby, längre, och att dessa 400kr är början på något som kan bli värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, du och jag är till synes väldigt lika, dock med skillnaden att jag började spela förra sommaren och har totallt spelat bort säkert 30.000 om inte mer. Vet heller inte hur jag skall sluta. Jag har dock en underbar flickvän som jag spenderar väldigt mycket tid med men det hjälper fan inte :( Har typ 20.000 i skulder med, dock inte pokerskulder utan annat krimms kramms. Men känns jävligt uselt att veta att jag kunnat vara skuldfri och haft körkort som alla andra i min ålder börjar skaffa nu om det inte vore för pokern. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Wow, du och jag är till synes väldigt lika, dock med skillnaden att jag började spela förra sommaren och har totallt spelat bort säkert 30.000 om inte mer. Vet heller inte hur jag skall sluta. Jag har dock en underbar flickvän som jag spenderar väldigt mycket tid med men det hjälper fan inte :( Har typ 20.000 i skulder med, dock inte pokerskulder utan annat krimms kramms. Men känns jävligt uselt att veta att jag kunnat vara skuldfri och haft körkort som alla andra i min ålder börjar skaffa nu om det inte vore för pokern. :(
Har du hört talas om Money Illusion. :)

 

Jag tror det är viktigt att veta att pengar är annat än dollar sedlar eller siffror på pokerkontot, lätt att man glömmer bort det när man spelar online.

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veti fan om det blir något billigare:-D

 

Från höjden av mina 42 år vågar jag mig dock på att säga att man inte ångrar det man investerar här - även om det senare går åt skogen. Så ut, ut och fynda sommaren är här! :-)

 

(sen kanske man med åren upptäcker att det är lika svårt att leva med kvinnor som utan dem, men that's another story)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag slutade med poker senast, jag har inte börjat igen, så var det med hjälp av dataspel. Visst det är inte lika stimulerande kanske men det fyller suget efter spel iaf.

Om du kombinerar det med typ träning så är det klart +. Så mitt tips är att du dyker in i ett annat spel ett tag tills tankarna på poker försvinner, för det gör de antagligen.

 

Ja, jag är som du beroende av spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska ta kontakt med någon stödgrupp i din stad. Nu vet jag inte var du bor, du kanske bor i någon liten skithåla i norrland som inte ens har ett mcdonalds. Men bor du i en vanlig stad med mer än 50K invånare så tycker jag att du kan ta kontakt med en stödgrupp för spelmissbrukare.

 

Påstår inte att du är en brukare, men om du inte slutar så kan du sluta som en.

Att använda andra spel som ett alternativ är inget alternativ i positiv mening för när du tröttnar på det spelet så vill du ha ett annat spel och ett annat and so on....till slut kanske du kommer att tänka : "fan, kanske ska ta å lira lite poker, det var ju nu ett tag sedan , oturen kanske har vänt"

 

Så det är mitt tips sen om det är bra eller inte.....

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att vi vill någon illa eller är dåliga människor, men umgås man mycket med oss kommer man helt enkelt komma mycket i kontakt med spel och dramatiskt öka risken att man åker dit. Därför rekommenderar vi starkt att du som känner att du har spelproblem tar en längre paus från forumet.

 

Vi försöker dock vara till så mycket hjälp vi kan med vårat spelberoendeforum, men ser det mest som ett led i att få hjälp utifrån på annat sätt som leder till att du inte exponeras för spelande på samma sätt. Nedan är en länklista med resurser som förhoppningsvis kan vara till hjälp.

 

Notera dock att vi som driver forumet har väldigt liten erfarenhet av att få bukt med spelande och därför har svårt att bedöma kvalitén på olika organisationer och sidor. Därför ser vi väldigt gärna att ni kommer med feedback kring sidorna vi länkat till och även ger förslag på andra resurser som kan vara till hjälp för människor med beroendeproblematik.

 

http://www.spelberoende.se/ - Spelbereondes Riksförbund.

http://www.beroendecentrum.com/ - Spelberoende i Stockholm. Fokus på behandling.

http://www.enigma.se/spelberoende/ - Spelberoende i Göteborg.

http://www.gamblersanonymous.org/ - GA, Amerikansk organisation visserligen.

http://www.spelinstitutet.se/ - Privatägt företag som behandlar spelberoende.

http://www.mbrg.se/ - Missbruksrådgivningen

 

http://www.slutaspela.nu/ - Nordens största resurssida för och om spelbeoroende.

http://www.socialanatet.com/sn/bibli...ategory_id=321 - Resurssamling.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsive_gambling - Wikiartikel om spelberoende.

 

http://www.fhi.se/templates/Page____343.aspx - Folkhälsoinstitutet om spelbeoroende.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3008 - Artikel från vårdguiden.

 

http://www.mariaungdom.nu/site.aspx?id=57 - Mariaungdom som nu från 2007 även tar emot "ungdomar som visar upp tydliga tecken på spelmissbruk". 08-6724538 för folk upp till 20år

020-819100 för folk över 20år. Hemsida är på uppbyggnad.

 

Text av Hjort, sammanfattat av QoS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror oxå att omgivningen är mycket mer förstående ochy hjälpsam än man tror. man är rädd för att bli "dömd". jag har skottat vilt ibland, och haft bergochdal-banor.

började om efter uppehåll pga av tristess, jobb och sjukdom i höstas och hade en omtumlande spelmånad, där jag började md en sjukrush, spelade bra, slapp undan allt vad beats hette, och spelade långt ovanför rullen. sen kom ju vändningen, och jag förlorade hela vinsten och lite till, och mådde dåligt, och förbannade mig själv, men valde att prata med de som stod mig närmast, både som kompisar men även närmast spel-mässigt. alla visade förståelse och stöd. visst, jag hade inte förlorat pengar som jag inte hade råd att förlora, men ändå för mig stora summor.

Men det sköna var att tala med folk så att jag inte behövde gå i en bubbla och tycka att allt är bra, allt är lugnt. för när man förlorar känner iaf jag ofta mig dum, korkad och misslyckad. men det känds bättre att vara öppen och ärlig istället för att gå och försöka lura sig själv och andra...

 

//Freddie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte speciellt... 6x400 = 2400, betydligt mer än terminsavgiften till diverse sportklubbar.

 

Mitt schackspelande kostade iaf betydligt mer.

Medlemsavgiften på 250-400kr/år var bara en liten del av kostnaderna som fanns. Det var schackböcker, datorer, program, startavgifter, tågresor mat och uppehälle under turneringarna etc.

 

Är även med i en idrottsklubb. Det är samma sak där. 250spänn i medlemsavgift, men det räcker ju med att man nöter ut två par löparskor om året så är man uppe i en 3000kr redan där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som problemet handlar främst om spelberoende och inte spelmissbruk. Tycker det är viktigt att särskilja termerna enligt hur jag definierar dem i alla fall. För mig är spelberoende att spela mer än vad man anser skäligt (själv eller möjligen av andra) vilket inte i mitt tycke ens behöver betyda att man förlorar pengar utan faktiskt kan göra en stor slant men försakar en massa som konsekvens. Spelmissbruk är för mig att förlora stora pengar på spelandet.

 

Spelberoende riskerar att förändras till spelmissbruk om man blir riktigt fast i träsket. Själv spenderar jag under perioder alldeles för mycket tid med sportspel och poker men har sluppit undan att förlora stora pengar på det men ibland önskar man att man spenderade tiden på något man egentligen tycker är både roligare och mer stimulerande.

 

Tycker det känns som trådskaparens huvudvärk inte är att han förlorar pengar för även med ansträngt ekonomi är 400:- i månaden i pokerpengar en liten slant men är besattheten av att vinna som lär vara den jobbigaste.

 

Vet inte om detta tillförde något till tråden men det som trådskaparen borde ägna sin kraft till är inte att försjunka i dataspelsberoende istället utan hitta alternativ där datorn INTE finns. Kanske sälja datorn? Kanske vänja sig vid att den är avstängd 4-5 kvällar i veckan, t.ex. på tisdag och torsdag kan man unna sig "datormissbruk" medan andra dagar förbjuder man sig själv att ens kolla Aftonbladet efter nyheter. Vad göra istället?

* Ta en lång promenad

* Gå på bio

* Se på TV

* Hälsa på vänner (kanske spela Playstation or whatever)

* Läsa en bok, snart är det så varmt ute på kvällarna att man kan sätta sig på balkongen

* Träna (golf, tennis, fotboll or whatever)

* Lösa korsord

 

Finns många alternativ som faktiskt kan vara rätt stimulerande om man bara bestämmer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag tycker att du ska ta kontakt med någon stödgrupp i din stad. Nu vet jag inte var du bor, du kanske bor i någon liten skithåla i norrland som inte ens har ett mcdonalds. Men bor du i en vanlig stad med mer än 50K invånare så tycker jag att du kan ta kontakt med en stödgrupp för spelmissbrukare.

 

Påstår inte att du är en brukare, men om du inte slutar så kan du sluta som en.

Att använda andra spel som ett alternativ är inget alternativ i positiv mening för när du tröttnar på det spelet så vill du ha ett annat spel och ett annat and so on....till slut kanske du kommer att tänka : "fan, kanske ska ta å lira lite poker, det var ju nu ett tag sedan , oturen kanske har vänt"

 

Så det är mitt tips sen om det är bra eller inte.....

 

Lycka till!

 

Jo Mcdonalds har länge kämpat mot spelberoende och för en sund livsstil rent allmänt, frukansvärt om man inte har ett mcdonalds runt knuten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...