Gå till innehåll

Neger - Ej rasistiskt


Carandiru

Recommended Posts

Fast finns det inte både vita och svarta Cubaner? Inklusive diverse mellansteg? Vill man att hudfärgen av någon anledning skall framgå så är ju inte Cuban speciellt bra som beskrivning.

 

/Bjorn

 

Helt rätt. Även åt asiatiska hållet. Indianer mm.

Mina polare är dock svarta.

 

Tänkte mer på ifall man inte vet varifrån en svart man/kvinna kommer ifrån.

Speciellt om man ska snacka om denne i tredje person...

 

Ponera att man ska peka ut en specifik lirare i en klunga 30 meter bort.

Vad säger man till polaren man talar med?

 

"Ser du den mörkhyade därborta?"

"Finns ju flera stycken..."

"Ja, men den där afrosvensken."

"Va?"

"Ja, han den svarta alltså."

"Han i svart skinnpaj menar du?"

"Nej, den färgade killen."

"Jaha, Robban Broberg."

"Men för helvete, NEGERN"

"Jaha. Varför sa du inte det med en gång?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Ser du den mörkhyade därborta?"

"Finns ju flera stycken..."

"Ja, men den där afrosvensken."

"Va?"

"Ja, han den svarta alltså."

"Han i svart skinnpaj menar du?"

"Nej, den färgade killen."

"Jaha, Robban Broberg."

"Men för helvete, NEGERN"

"Jaha. Varför sa du inte det med en gång?"

 

:-D

 

 

Anledningen till att det kan tyckas vara ett kränkande ord kanske är att det ofta missbrukas och används i en negativ mening och betoning både nu och en tid tillbaka.

 

Men att det skulle vara rasistiskt rakt av är ju bara löjligt att påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-D

Anledningen till att det kan tyckas vara ett kränkande ord kanske är att det ofta missbrukas och används i en negativ mening och betoning både nu och en tid tillbaka.

 

Men att det skulle vara rasistiskt rakt av är ju bara löjligt att påstå.

 

Rent generellt så blir det ju lite konstigt att rent generellt lägga sådana värderingar till orden. Väldigt mycket beror ju på sammanhanget.

 

Kan tänka mig massor av sett som ordet "neger" och även diverse andra känsliga ord kan änvändas på utan att vara nedsättande eller kränkande. På motsvarande sätt finns det ju många sätt att uttrycka sig kränkande utan att ta till sådana ord.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip har väl Björn rätt, dvs det personen egentligen menar (om det nu kommer fram) är det som är väsentligt, men vad leder det till.... mer skrämmande censur kanske?..

 

Tycker allt tyder på att censur bör nedgraderas ännu mer. Bara fakta-fel kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-D

 

 

Anledningen till att det kan tyckas vara ett kränkande ord kanske är att det ofta missbrukas och används i en negativ mening och betoning både nu och en tid tillbaka.

 

Men att det skulle vara rasistiskt rakt av är ju bara löjligt att påstå.

 

Visst är det så.

Folk tenderar att dra till med etniska beteckningar använda som kraftuttryck.

Sedan urholkas den egentliga betydelsen av ordet och faller i en "negativ brunn" där ordet ska omarbetas innan det kan komma ur brunnen igen.

 

Att det sedan finns grupperingar som ser det mesta som "kränkande" är ju en annan sak.

Ett tag var det ju snack om att man var rasist ifall man hissade Svenska flaggan. Inte så länge sedan...

 

De fornnordiska smyckena, med torshammaren i spetsen, klassades ju också som rasistsymboler bara för att bulorna använde dessa smycken.

Som tur är gick Guldfynd i strid mot detta svammel och fick stopp på medias rasismhysteri. Nu är det ingen som bryr sig, med all rätt.

 

När jag var i Gambia hade jag en torshammare i silver runt halsen. Bredvid den hade jag ett smycke som symboliserade den vita och svarta rasens brödraskap. Det här tyckte en svensk yngling var så fascinerande att han plåtade mig och skulle använda fotot i ett arbete om rasism.

 

Jag fattade inte ett skit och det gjorde inte negern som gett mig smycket heller. Why make a big deal of it? liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt känner jag mig oerhört KRÄNKT av den nya landsplågan "Svenne Banan" som spelas på radio hela jävla tiden.

 

Det har fått mig att ta steget till att bli hiphoprappare.

Jag filar just nu på mitt mästerverk i den genren. (Schangern)

Det går under arbetsnamnet "Knatte, Fnatte och Blatte" och kommer förhoppningsvis att kunna höras i radio nästa sommar.

 

OBS. Alla moralpaniker. Detta inlägg är bara ironi och ett lamt försök att vara rolig. Jag vet att det misslyckades och jag hoppas att ni kan ha överseende med detta...:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt känner jag mig oerhört KRÄNKT av den nya landsplågan "Svenne Banan" som spelas på radio hela jävla tiden.

 

Det har fått mig att ta steget till att bli hiphoprappare.

Jag filar just nu på mitt mästerverk i den genren. (Schangern)

Det går under arbetsnamnet "Knatte, Fnatte och Blatte" och kommer förhoppningsvis att kunna höras i radio nästa sommar.

 

OBS. Alla moralpaniker. Detta inlägg är bara ironi och ett lamt försök att vara rolig. Jag vet att det misslyckades och jag hoppas att ni kan ha överseende med detta...:cry:

 

Hint, det blir aldrig kul när man får det förklarat att det är ett skämt innan man hinner få en egen reaktion/uppfattning om det hela :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hint, det blir aldrig kul när man får det förklarat att det är ett skämt innan man hinner få en egen reaktion/uppfattning om det hela :)

 

Nä, jag vet. Jag ville bara inte få en banning på mig av någon hysterisk moderator. Fast å andra sidan så är ju inte Klyka moderator längre...

Jag var nog onödigt skitnödig där.:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tur så klickar han itne på den här tråden, annars ska du vara glad om du kommer undan med något annat än en livstids-ban.

 

Jag sitter redan med knäppta händer och läser "Fader Vår" både fram- och baklänges. Baklänges är kanske inte en bra taktik...:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...