Gå till innehåll

Hedga dollarn


Recommended Posts

vad ligger kostnaden för att säkra kursen på? gissar det är mest stora företag som sysslar med sådant för lite större summer än vi pokerspelare normalt rör oss med ( om du inte lirar nosebleed då) och tror inte det är billigt.

 

Det bör ju vara gratis om någon vill göra samma sak fast omvänt (dvs säkra SEK mot dollar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för semi-OT, men varför vill man prompt ha hela sitt kapital bundet i SEK? Jag ser det snarare som en fördel att ha en del i USD då det ger ett visst skydd om Ingves låter kronan falla som en sten. Och hur mycket av totala kapitalet har du bundet i dollar? Misstänker att det är samma del som du inte heller har någon ränta på och då gissar jag att det bästa beslutet du kan ta nu är att ta ut en hel del av rullen till svensk bankkonto och på köpet få en del av dollarhedgen du är ute efter.

 

(Med reservation för att du redan tänkt på allt detta, i så fall får du gärna utveckla om du orkar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med att jag flyttat fram och tillbaka mellan Sverige och andra länder har jag flera gånger skaffat terminskontrakt från både svenska och utländska banker. Även i samband med import och export av varor. Såvitt jag kan minnas ( det var 15 år sedan senast) har jag aldrig betalat någon avgift alls. Jag har helt enkelt förbundit mig att köpa eller sälja en viss valuta till en i förväg bestämd kurs. Det har flera gånger hänt att jag fått en bättre kurs än den som gällt den dag jag ingått terminskontraktet - tror det har att göra med skillnad i ränteläge mellan olika länder kombinerat med terminskontraktets löptid. Det viktiga i sammanhanget har varit att jag ställt säkerhet till banken motsvarande terminsbeloppet - om jag vore bankman skulle jag inte acceptera en aktiv pokerrulle som säkerhet ;-) . Jag har också låtit terminskontrakt gå ut och bara cashat in vinsten av den fluktuation som skett under löptiden utan att göra någon valutatransaktion (förutsätter givetvis att det inte gått åt fel håll - men då kan man betala förlusten om man vill slippa göra transaktionen) Så här har det i alla fall gått att göra tidigare - men marknaderna och branschen kan ha ändrats. Jag har ingått kontrakt från 100 000kr upp till 3 millar. På engelska kallas det forward contract som någon redan varit inne på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med att jag flyttat fram och tillbaka mellan Sverige och andra länder har jag flera gånger skaffat terminskontrakt från både svenska och utländska banker. Även i samband med import och export av varor. Såvitt jag kan minnas ( det var 15 år sedan senast) har jag aldrig betalat någon avgift alls. Jag har helt enkelt förbundit mig att köpa eller sälja en viss valuta till en i förväg bestämd kurs. Det har flera gånger hänt att jag fått en bättre kurs än den som gällt den dag jag ingått terminskontraktet - tror det har att göra med skillnad i ränteläge mellan olika länder kombinerat med terminskontraktets löptid. Det viktiga i sammanhanget har varit att jag ställt säkerhet till banken motsvarande terminsbeloppet - om jag vore bankman skulle jag inte acceptera en aktiv pokerrulle som säkerhet ;-) . Jag har också låtit terminskontrakt gå ut och bara cashat in vinsten av den fluktuation som skett under löptiden utan att göra någon valutatransaktion (förutsätter givetvis att det inte gått åt fel håll - men då kan man betala förlusten om man vill slippa göra transaktionen) Så här har det i alla fall gått att göra tidigare - men marknaderna och branschen kan ha ändrats. Jag har ingått kontrakt från 100 000kr upp till 3 millar. På engelska kallas det forward contract som någon redan varit inne på

I realiteten har förstås avgiften varit inbakad i priset. Och ja, det är räntemarknaden i de två länderna som avgör kursen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för semi-OT, men varför vill man prompt ha hela sitt kapital bundet i SEK? Jag ser det snarare som en fördel att ha en del i USD då det ger ett visst skydd om Ingves låter kronan falla som en sten. Och hur mycket av totala kapitalet har du bundet i dollar? Misstänker att det är samma del som du inte heller har någon ränta på och då gissar jag att det bästa beslutet du kan ta nu är att ta ut en hel del av rullen till svensk bankkonto och på köpet få en del av dollarhedgen du är ute efter.

 

(Med reservation för att du redan tänkt på allt detta, i så fall får du gärna utveckla om du orkar)

Jo du har helt rätt i att det är smart att sprida riskerna och tittar man några år tillbaka så ser man att kronan tagit mycket stryk men samtidigt känns det inte bra i magen med dollar just nu heller. USA har under lång tid haft ett stort handelsbytesunderskott och trycker ut stora summor dollar. Nån gång måste inflationen ta vid och det borde innebära att dollarn tar stryk men det är bara min gissning utan att vara alltför insatt.

 

Visst kan jag plocka ut pengarna direkt men vill helst slippa flytta fram och tillbaka pengar och om inte annat för skattebiten. Jag har inte bestämt mig för att gå vidare med MINI FUTURES men spontant känns det skönt att kunna sluta bry sig om hur dollarn går.

 

BTW. Vet att jag sett inlägg från folk som frågat hur man hedgar mot oljepriset. Även här kan man använda sådana här MINI FUTURES om man är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina tolkningar, i ditt huvud.

 

Har jag någonsin påstått, eller ens antytt, att det skulle vara NÅGON ANNANS tolkning?

 

Men vi kan hålla oss till fakta om du vill. Du påstår tvärtsäkert att det inte går att hedga en valuta för att skydda sig mot kursförändringar. I verkligheten gör det det. Tycker därmed att du kan tacka för dig i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om det går att köpa via kapitalförsäkring så skattebiten borde inte vara något problem än så länge. Hittar ingen MÍNISHRT USD A utan bara en B men det kanske är samma skit. Hur högt courtaget blir står inte men om totala kostnaden kan hamna på omkring 5% tycker jag det verkar värt.

 

 

Jag får meddelandet att det inte är tillåtet att handla med denna typ av värdepapper i en kapitalförsäkring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får meddelandet att det inte är tillåtet att handla med denna typ av värdepapper i en kapitalförsäkring?

Verkar skumt. Det verkar funka för mig i alla fall när jag väljer att jag vill handla via min kapitalförsäkring. Dock har jag ännu inte tryckt på köpknappen, så jag vet inte om det kommer upp nåt meddelande då som säger samma sak som för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar skumt. Det verkar funka för mig i alla fall när jag väljer att jag vill handla via min kapitalförsäkring. Dock har jag ännu inte tryckt på köpknappen, så jag vet inte om det kommer upp nåt meddelande då som säger samma sak som du?

 

 

Gör det då?

 

Du får ändå en till fråga om du vill lägga ordern innan köpet går igenom.

 

Det är först när jag försöker lägga ordern som meddelandet kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bra om man inte behöver bli fattig pga valutakrasch ensam?

Hur tänker du då? Har man tex 20% bundet i USD pga rullen och 80% i SEK på bank blir man knappast fattig om dollarn kraschar (och man är definitivt inte ensam). Om det är något som jag skulle säga är risky så är det att ha allt kapital i SEK på ett bankkonto. Bättre då att ligga lång i dollar/eur och äga sitt boende tex. Men allt beror ju på vad man mäter sig själv mot. Om man har som sitt enda mål att nå x miljoner SEK eller liknande, helt utan hänsyn till köpkraft vare sig nationellt eller internationellt, ja då är den "riskfria" approachen att ha allt sitt kapital i SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag någonsin påstått, eller ens antytt, att det skulle vara NÅGON ANNANS tolkning?

 

Men vi kan hålla oss till fakta om du vill. Du påstår tvärtsäkert att det inte går att hedga en valuta för att skydda sig mot kursförändringar. I verkligheten gör det det. Tycker därmed att du kan tacka för dig i tråden.

Jag påstår ju ingenting. Det är du som feltolkar vad jag skriver. Jag försöker inte framstå som jag har koll, jag försökte få OP att beskriva logiken i något som verkade ologiskt. Som Gdaily nämnde så förstod jag inte vad OP var ute efter, och det är OK. Jag har inte sagt att jag vet vad han är ute efter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är nån som bryr sig om den här tråden längre, men det går iaf att konstruera en sorts "hemmagjord" hedge i vilken valuta man vill, och för vilken summa man vill.

Säg tex att du har 10 000 dollar på ditt pokerkonto som du vill säkra mot dagens SEK-kurs, i ett år. Det du kan göra då är:

 

1. Låna 10 000 USD

2. Växla in lånade USD mot SEK idag, till aktuell kurs

3. Sätt in dessa pengar på ett konto i Sverige

4. Om ett år, ta ut 10 000 USD från pokerkontot och betala av lånet på 10 000 USD.

 

Vips, med lite finansiell kreativitet har vi ingen valutarisk.

 

Kostnader för en sån här lösning blir: Utlåningsränta i USA minus inlåningsränta i Sverige. Även "spreaden" (skillnaden mellan bid och ask-priserna på valutan) och avgiften som växlingskontoret tar (inbakad i priset) blir kostnader.

 

Med dagens låga räntor kanske en sån här lösning möjligtvis vara fördelaktig, men hur lätt det är att få ett lån i USD har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...