Gå till innehåll

Viktminskning


larsdissler

Recommended Posts

Hallå.

 

 

Jag är ~185cm lång och väger ~110kg. med andra ord rätt duktigt överviktig.

 

Hursomhellst så besiktade jag bilen för lite över en månad sen, och den var inte ens i närheten av att gå igenom. Och med tanke på vilken skrothög de är så började jag kolla efter att köpa en ny istället för att repa. Idag har jag ännu inte hittat en ny bil och den gamla står avställd sedan en vecka tillbaka.

 

Därför var jag tvungen att cykla den dryga milen till och från jobbet i förra veckan, och måste fortsätta göra det tills jag köper en ny bil.

 

Men då jag länge funderat på att lägga om kostvanor och börja motionera känner jag inte att jag har särskilt bråttom utan kan fortsätta cykla.

 

Jag undrar därför om nån kan tipsa om bra (goda) sätt att lägga om kost, samt kanske tips på övningar man kan göra morgon/kväll för att speeda upp det hela.

 

Åker till Portugal v26, siktar på att ha gått ner 10-15kg då.

 

Alla tips välkomnas :)

 

Hoj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 183 cm och vägde 111 kg när jag lade om kosten och började motionera bättre igen. Mitt problem var att jag tränade väldigt mycket upp till 14-15 års ålder och sedan bibehöll samma matvanor efter att jag tvingades sluta träna. Poff sade magen.

 

Receptet var ganska enkelt:

 

* normala portioner, aldrig flera

* inga sötsaker - glass, godis, etc. var portförbjudet (fast kakor lyckades jag aldrig disciplinera bort)

* läsk hade jag redan slutat dricka sedan tidigare

* mycket grönsaker

* minst 1*45 eller 2*30 min promenader i hyfsat tempo om dagen, med enstaka undantag

* mat vid regelbundna tillfällen och någon frukt emellan

 

Sedan hjälpte det till att jag hade kärleksproblem samtidigt och fullständigt tappade aptiten i omgångar, men just det vet jag inte om jag rekommenderar.

 

Men i grunden: ät mindre, träna mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principen är att du måste peta i dig färre kalorier än du bränner. Försök att köra max ca 2000 kcal/dygn. Äter du mer fett och protein så känns det som om du får en stor portion och blir mätt. Dock så klarar du lättare kalorimålet.

Undvik alltså pasta, ris potatis(ta 1/4 av vad du brukar men du kan ta lite mer kött och sås istället!). Generellt sett så minska på portionerna och rör på dig mycket(tiden är viktigare än effekten) Sitter du och nöter ex i en rodd maskin i 1 h bränner du ca 600 kal utan att du får på det minsta sätt syra.. Även lite muskelbygge i kombo med detta är bra.

Det är jobbigast första veckorna. Klarar du dig på detta sätt i en månad så är det inte svårt att fortsätta till iprincip önskad vikt. (om du inte har grava alkoproblem).

Det största fördelen viktminskning)tjejerna gillar inte fatso.

(trotts detta är det ganska svår att hålla vikten länge)

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan hjälpte det till att jag hade kärleksproblem samtidigt och fullständigt tappade aptiten i omgångar, men just det vet jag inte om jag rekommenderar..

 

Amen to that. Lägg sen till till random problem på jobbet så har du gått ner 10 kg på fyra veckor. Been there done that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag gick ned till 74 kg som lägst. Började smälla i mig sötsaker när jag fick sambo och bakade kakor och sånt några gånger i veckan, men är på väg ned från 84 kg igen och ligger på 80 kg just nu. Det funkar! När jag låg på 74 kg hade jag alltså vägt 50 % mer som mest. :)

 

Hmm, samma vikt som jag kom ned i då. Fast jag sprang ~15 min varje dag istället för promenad. Och sen enkla steg som något mindre middagsportion + 2 mackor istället för 3 på morgonen.

 

Fast nu är jag nog uppe på 90-95 igen. Hemskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker till Portugal v26, siktar på att ha gått ner 10-15kg då.

 

Åka till Portugal brukar hjälpa för mig, varje gång jag åker dit en vecka (speciellt under den varma årstiden) har det rykt en 3-4 kg. Men det beror kanske på vad man gör när man är där också?!?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja träna något som är kul så du tränar för träningens skull istället för att se träningen som något jobbigt för utföra för att gå ner i vikt.

 

Träna sen väldigt mycket så kan du äta hur mycket som helst så länge du håller dig borta från de värsta kalorifällorna (typ läsk godis chips).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

byt ut läsken mot kolsyrat vatten

 

Kolsyrade drycker i allmänt försvårar matsmältningen vilket är ett nono.

 

Om du är ute efter att bränna kalorier och gå ner i vikt så bör du ut innan frukosten och gå/springa en runda.

 

Anledningen är att eftersom det gått minst 10h (hoppas jag) sen ditt senaste mål mat. Då har din kropp förbrukat nästan allt glykol. Glykol kan liknas med kroppens bränsle (kort förklarat).

 

Kroppen måste då föbränna den energikälla som ligger närmast till hands, vilket är fett.

 

Samma gäller efter ett styrketräningspass om du ställer dig på löpbandet. Faktum är att du ökar din förbränning med upp till 250%.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Samma gäller efter ett styrketräningspass om du ställer dig på löpbandet. Faktum är att du ökar din förbränning med upp till 250%.

 

 

Källa på det tack?

Samt förbränner muskler i rasande takt eftersom du är katabol. Efter styrketräning ska man (om man vill ha muskler och en kropp som mår bra) snabbt få i sig kolhydrater.

Om man däremot inte vill ha muskler och enbart är ute efter fettförbränning så kanske löpning efter styrketräning fungerar.

 

Då är det bättre att helt enkelt löpa på morgonen en annan dag (som du säger) och ta styrketräningen en annan. Fast om kaloriintaget är lika högt den dagen så kvittar det såklart när man löper eftersom kroppen kompenserar för det. Det är inget magiskt att löpa på morgonen när glykogenlagren är låga.

Äter du X kcal den dagen så kvittar det om du löper morgon, precis efter middag eller på kvällen. Kalori in/ut gäller alltid.

 

Jag rekommenderar inte som late sa att löpa efter gympass.

En personlig preferens som jag föredrar är att löpa före gympasset, hur optimalt det är vet jag dock inte men eftersom jag vill ha muskler så är det bättre än efter :-)

 

Kroppen måste då föbränna den energikälla som ligger närmast till hands, vilket är fett.

 

Källa?

Vid mellan-högintensiv kardio så hinner kroppen inte frisläppa fett tillräckligt snabbt och tar istället av vadå? Proteiner, dvs muskler. Om vi pratar enbart promenader stämmer det att man tar mest av fettet även om det inte bara är det. Fettförbränning/inlagring och muskelupp/ner-byggnad pågår konstant, det är alltid båda, aldrig en av de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar därför om nån kan tipsa om bra (goda) sätt att lägga om kost, samt kanske tips på övningar man kan göra morgon/kväll för att speeda upp det hela.

 

Ät mindre,mer planerat, skippa godis, chips, alkohol,småätande, pizzor,kebaber och kör din morgoncykling. Jag lovar att det är precis allt du behöver göra.

Allting är så energitätt nuförtiden att det stora problemet är att folk äter för mycket.

 

Exempel: Byt ut kvällsmaten mot en burk makrill i tomatsås alternativt en bönsallad, byt ut frukosten till gröt+ägg och överät inte på lunchen, svårare är det inte.

 

Dev, du ligger efter, jag vägde som "sämst" (nu i efterhand) 58kg på mina 179 cm. Men det är nog enda gången i mitt liv jag inte fått i mig en sötsak på 3 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolsyrade drycker i allmänt försvårar matsmältningen vilket är ett nono.

 

Om du är ute efter att bränna kalorier och gå ner i vikt så bör du ut innan frukosten och gå/springa en runda.

 

Anledningen är att eftersom det gått minst 10h (hoppas jag) sen ditt senaste mål mat. Då har din kropp förbrukat nästan allt glykol. Glykol kan liknas med kroppens bränsle (kort förklarat).

 

Kroppen måste då föbränna den energikälla som ligger närmast till hands, vilket är fett.

 

Samma gäller efter ett styrketräningspass om du ställer dig på löpbandet. Faktum är att du ökar din förbränning med upp till 250%.

 

Lycka till!

 

Det är glykogen, inte glykol som lagras i musklerna och ditt muskelglykogen hinner inte förbrännas över en natt.

 

Allt det handlar om är kalorier in / kalorier ut, och du förbränner lika mkt kalorier om du går på tom mage som om du går mätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa på det tack?

http://www.buildingbodies.ca/Cardio/early-morning-cardio.shtml

http://www.bodyproud.org/forum/topics/morning-cardio-on-an-empty

http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=43

 

Jag vill inte börja något krig om rätt eller fel i den här frågan. Det finns olika studier som stöttar olika teorier. Jag väljer bara att tro på den här för den har fungerat för mig också.Sen så förstod jag det som att OP ville gå ner i vikt. Muskler verkade inte vara prio 1 (Ifall du läser avsnittet om minskad muskelmassa)

 

 

Det är glykogen, inte glykol som lagras i musklerna och ditt muskelglykogen hinner inte förbrännas över en natt.

Givetvis menar jag glykogen jag var något sliten när jag skrev igår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...