Gå till innehåll

Pension, spara privat


awa81

Recommended Posts

Trodde inte att det var sant men när jag söker på ordet pension på detta forum hittar jag inte ett skit. Kanske hög tid att starta upp en sådan tråd.

 

Eftersom vi som spelat poker på heltid inte betalar inkomstskatt eller har någon arbetsgivaresom betalar andra avgifter gäller det att bygga upp ett bra privat pensionsprarande.

 

Det jag funderar på är att starta en kapitalförsäkring och sedan månadsspara i olika aktier i den..

 

Men frågan är, hur mycket bör jag spara varje månad för att få en lika bra pension som någon som t.ex. tjännar 30 000kr i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde inte att det var sant men när jag söker på ordet pension på detta forum hittar jag inte ett skit. Kanske hög tid att starta upp en sådan tråd.

 

Eftersom vi som spelat poker på heltid inte betalar inkomstskatt eller har någon arbetsgivaresom betalar andra avgifter gäller det att bygga upp ett bra privat pensionsprarande.

 

Det jag funderar på är att starta en kapitalförsäkring och sedan månadsspara i olika aktier i den..

 

Men frågan är, hur mycket bör jag spara varje månad för att få en lika bra pension som någon som t.ex. tjännar 30 000kr i månaden?

 

 

Mellan 3000-5000 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Varför vill du använda skattefria pengar till pensionsparande?

 

Jag är ingen ekonom men vitsen med att pensionsspara är väl oftast för att slippa betala så mycket skatt?

 

Annars skulle jag föreslå en kapitalförsäkring på typ Avanza där man kan spara i fonder och aktier, eller varför inte köpa reella tillgångar. Guld, skog, fastigheter, konst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så investerar du i faktiska tillgångar som du har nytta medan du fortfarande lever, och som förhoppningsvis inte sjunkit till helvetet den dag du vill dra dig tillbaka från musslickandet/klickande .

Detta har jag gjort under 3 års tid nu, sparat i aktier och sparkonto och läst allt om mr Warren Buffett

 

Det berör på hur gammal du är

28 år

 

Varför vill du använda skattefria pengar till pensionsparande?

 

Jag är ingen ekonom men vitsen med att pensionsspara är väl oftast för att slippa betala så mycket skatt?

Förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna mer

 

Annars skulle jag föreslå en kapitalförsäkring på typ Avanza där man kan spara i fonder och aktier, eller varför inte köpa reella tillgångar. Guld, skog, fastigheter, konst...

 

Som jag skrev tänker jag öppna en kaptialförsäkring, och jag har både Avanza och Nordnet 8-)

 

Tack för alla svar, eftersom jag bara har spelat poker på heltid i 4år bör jag starta med att sätta in 100-150 000kr i en kapitalförsäkring och sedan spara ca 4000 kr per måndad. Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Varför vill du använda skattefria pengar till pensionsparande?

 

Jag är ingen ekonom men vitsen med att pensionsspara är väl oftast för att slippa betala så mycket skatt?

Du betalar skatt när du väljer att plocka ut pensionen.

Tack för alla svar, eftersom jag bara har spelat poker på heltid i 4år bör jag starta med att sätta in 100-150 000kr i en kapitalförsäkring och sedan spara ca 4000 kr per måndad. Eller tänker jag fel?

Hur stor pension vill du ha? Hur länge räknar du med att kunna ta ut pension? Ungefärlig avkastning som du räknar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar skatt när du väljer att plocka ut pensionen.

 

Hur stor pension vill du ha? Hur länge räknar du med att kunna ta ut pension? Ungefärlig avkastning som du räknar med?

 

1. Vilken pension då tänker du på? Om jag sparar i en kapitalförsäkring behöver jag väll inte skatta för det när jag plockar ut?

 

2. Svårt att säga hur stor pension jag kan tänkas behöva, enligt det oranga brevet kommer jag få 4500 vilket inte räcker på långa vägar. Och med tanke på framtida inflation osv kanske jag skulle behöva 20 000kr netto varje månad för att leva ett ok liv. Säg att jag går i pension när jag är 65 och lever till 80år, lever jag längre får jag hoppas att jag har barn som kan försörja mig eller får jag stoppa i mig några roliga tabletter och avsluta det själv ;)

Avkastningen jag räknar med får bli som aktieindex, vilket förhoppningsvis blir 4-7% , men vem vet. Blir att köpa extremt brett för att minimera risker.

 

Tack för svar och råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PMa mig ifall du vill ha hjälp.. Har snackat med flera pokerspelare i liknande situation och kan förmodligen svara på dina frågor. Sitter i skolan nu så håller mig kort.

 

Tack, men svara gärna här när du har tid, jag tror att många fler pokerspelare skulle vilja läsa om hur man lägger upp ett bra pensionssparande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du använda skattefria pengar till pensionsparande?

 

Jag är ingen ekonom men vitsen med att pensionsspara är väl oftast för att slippa betala så mycket skatt?

Förstår inte riktigt hur du menar, förklara gärna mer

 

[/b]

 

Jag är rätt borta på sånt här också. Men jag tror det funkar så här, mer eller mindre.

 

Säg att du tjänar 40 000:- brutto i månaden. Då betalar man ganska hyfsad skatt på det som ligger över brytpunkten. Typ ~50% åtminstone. Då kan man istället betala in t ex 2000:- i månaden till en pensionsförsäkring.

 

Du tappar dock bara 1000:- i nettolön eftersom du slipper skatta för de där 2000:- du betalar in. Man får alltså 2000:- till en kostnad av 1000:-. Sen kan de pengarna förränta sig under åren. Ränta på ränta på ränta även på de 1000:- som man hade fått betala i skatt annars.

 

Sen när du får ut pengarna när du går i pension får du skatta för pengarna. Man skjuter alltså upp skatten och hoppas att pengarna förräntar sig bra och att skatten är mindre än 50% när man ska ta ut dem.

 

Jag ser alltså inte någon fördel med att göra så här med pengar som redan är skattade. Möjligt att jag missat nåt väsentligt dock. :D

 

En fördel/nackdel är ju att man inte kommer åt pengarna. Fördelen är ju att man inte frestas att bränna det på annat. Nackdelen är att man inte kommer åt de om man verkligen behöver...

 

Undrar vad som händer om man vinner 70 millar på WSOP och väljer att betala in allt till en pensionsförsäkring. Slipper man skatta då? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som pensionssparar och drar av det i deklarationen?

Man kan alltså upprätta ett pensionssparavtal med t.ex. sin bank och göra en egen "fond" som du själv förvaltar och man får göra avdrag i deklarationen.

 

Hur fungerar det i praktiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lever jag längre får jag hoppas att jag har barn som kan försörja mig eller får jag stoppa i mig några roliga tabletter och avsluta det själv ;)

 

Om du ska skaffa ungar pga att de kan försörja dig i äldre dar så borde du först räkna på vad en unge kostar i 19-20 år sådär.

 

Sen får du också räkna med att det krävs lite planering, du kommer inte att upptäcka när du är 76 att det finns en unge som kan försörja dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt borta på sånt här också. Men jag tror det funkar så här, mer eller mindre.

 

Säg att du tjänar 40 000:- brutto i månaden. Då betalar man ganska hyfsad skatt på det som ligger över brytpunkten. Typ ~50% åtminstone. Då kan man istället betala in t ex 2000:- i månaden till en pensionsförsäkring.

 

Du tappar dock bara 1000:- i nettolön eftersom du slipper skatta för de där 2000:- du betalar in. Man får alltså 2000:- till en kostnad av 1000:-. Sen kan de pengarna förränta sig under åren. Ränta på ränta på ränta även på de 1000:- som man hade fått betala i skatt annars.

 

Sen när du får ut pengarna när du går i pension får du skatta för pengarna. Man skjuter alltså upp skatten och hoppas att pengarna förräntar sig bra och att skatten är mindre än 50% när man ska ta ut dem.

 

Jag ser alltså inte någon fördel med att göra så här med pengar som redan är skattade. Möjligt att jag missat nåt väsentligt dock. :D

 

En fördel/nackdel är ju att man inte kommer åt pengarna. Fördelen är ju att man inte frestas att bränna det på annat. Nackdelen är att man inte kommer åt de om man verkligen behöver...

 

Undrar vad som händer om man vinner 70 millar på WSOP och väljer att betala in allt till en pensionsförsäkring. Slipper man skatta då? :D

 

Senast jag kollade regelboken behöver man inte skatta för cashgame på nätet i en sajt som ligger i EU.

Om jag tjännar 40 000 en månad så tar jag ut det rakt av. Det är därför jag undrar hur mycket jag måste spara privat för att kompensera att jag inte betalar inkomstskatt och så länge jag inte gör det kommer jag få lägsta möjliga grundpension. Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska skaffa ungar pga att de kan försörja dig i äldre dar så borde du först räkna på vad en unge kostar i 19-20 år sådär.

 

Sen får du också räkna med att det krävs lite planering, du kommer inte att upptäcka när du är 76 att det finns en unge som kan försörja dig.

 

Det var lite på skämt det därom att ha en unge som ska försörja mig samt att ta livet av sig. ;-) I värsta fall får jag leva på minimum efter 80 och hoppas det finns några sociala skyddsnät kvar som gör att jag inte behöver svälta ihjäl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite på skämt det därom att ha en unge som ska försörja mig samt att ta livet av sig. ;-) I värsta fall får jag leva på minimum efter 80 och hoppas det finns några sociala skyddsnät kvar som gör att jag inte behöver svälta ihjäl

 

Förstod det, var bara tvungen att spinna vidare lite. :-D

 

I värsta fall får du väl hoppas att folk fortfarande spelar poker och gör det sämre än du? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borja med att kopa lagenhet/hus kontant.

 

Om jag visste exakt var jag vill bo skulle det vara en utmärkt idé, skumt att du vet att jag bor i en hyresrätt 8-)

Men som det känns nu kanske jag flytar om ett år så jag väntar med det. Det ska bli intressant att följa den nya investeringsformen med ägarlägenheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Awa tänk om när det gäller kapitalförsäkringen. Man kan inte betala mindre än noll i skatt. Däremot är det såklart ett bra tänk att skjuta konsumtion på framtiden (dvs att spara på "egen" hand).

 

Kan inte så mycket om kapitalförsäkring men som jag har fattat det tar dom 1% av din avkastning varje år. Fördelen är att när jag utan avgift kan flytta runt mina pengar bland olika aktier samt den dagen jag ska ta ut pengarna behöver jag inte skatta.

 

Pensionsparar jag i fonder rakt av måste jag skatta 30% på all vinst varje gång jag tar ut.

 

Vad menar du med att man inte kan betala mindre än noll i skatt?, det är väll självklart, har jag sagt något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...