Gå till innehåll

"Spela för att bli bättre NL10 5-max" - dagboken


Lacci

Recommended Posts

Välkommen till min dagbok som jag lite snärtigt döpt till "Spela för att bli bättre NL10 5-max" - dagboken :-D

 

För att ta min bakgrundshistoria som inte fick plats i rubriken:

Började spela poker när jag var 16 och fann det ju, som alla ungdomar, väldigt fascinerande att man kunde vinna pengar genom att spela spel! Spelade en del freerolls online och lyckades till slut klonka första plats på hela $50 och kände mig självklart bäst i världen, WSOP nästa!

 

Tyvärr blev det ju inte riktigt så...

Lyckades grinda upp dessa $50 ganska bra under de närmaste 1½ åren och hade precis blivit regular på NL50 när jag kände att jag var väldigt trött på poker. Eftersom jag är en man av handling inte ord, ehm, så plockade man ut rullen som då låg på ca $1500, vilket självklart var fina pengar som student.

Sen dess har jag faktiskt inte spelat en enda hand på två år(är 20 år nu).

 

Tills för en vecka sen vill säga. Hade under en längre tid funderat på att börja lira igen men känt att jag inte orkade lägga ner den tid som krävdes. Men så fick jag plötsligt lite ledigt tid och tänkte att "Nu kör vi!".

 

Så det blev till att sätta in $100 på Betsson och OnGame som nu stadigt växt till $150. Samtidigt har jag pluggat en hel del poker och känner att jag under veckan förbättrats snabbare än någonsin. Något som är mycket mer tillfredsställande än bara att grinda dag ut och dag in.

 

Därför har jag bestämt mig för att denna gången inte sikta in mig på grinden och att bygga BR utan att istället försöka förbättra mitt spel.

 

Rullen ligger som sagt på $150 och jag kommer lira 2-3 bord på NL10 max-5 på OnGame. Dagboken kommer att uppdateras några gånger per veckan när jag känner att jag vill skryta, grina ut eller få synpunkter på mitt spel.

 

Nu kör vi! :-D

 

 

Edit:

 

Kom på att jag kanske ska skriva ner vilka mål jag har!

Mitt första delmål är att få tillräckligt stor BR för NL10 d.v.s $300.

I det långa loppet siktar jag på , förutom att bli bättre såklart, att komma tillbaka till NL50 med en BR på $1500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så kan jag ju lika gärna passa på att posta min första HH i min nystartade dagbok :-)

 

Fi är en typisk LAG fisk med 48/14/2.8, iof bara över 20 händer men det säger ju nått iaf!

Han har även betat på flop ganska ofta så jag läser hans range som allt från låga PP till par med Ax och drag, finns mycket värde med andra ord så jag 3-betar. När han sedan ställer gör han det ganska fort och jag är osäker om det finns värde i att syna, vad tror ni?

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (4 handed) - Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Hero (Button) ($11.41)

SB ($6.10)

BB ($8.07)

UTG ($18.85)

 

Preflop: Hero is Button with J:club:, 10:spade:

1 fold, Hero bets $0.35, SB calls $0.30, BB calls $0.25

 

Flop: ($1.05) 10:diamond:, 7:heart:, 5:heart: (3 players)

SB bets $0.80, 1 fold, Hero raises $2.25, SB raises $4.95 (All-In), Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har även betat på flop ganska ofta så jag läser hans range som allt från låga PP till par med Ax och drag, finns mycket värde med andra ord så jag 3-betar. När han sedan ställer gör han det ganska fort och jag är osäker om det finns värde i att syna, vad tror ni?

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (4 handed) - Converter Tool from FlopTurnRiver.com

 

Hero (Button) ($11.41)

SB ($6.10)

BB ($8.07)

UTG ($18.85)

 

Preflop: Hero is Button with J:club:, 10:spade:

1 fold, Hero bets $0.35, SB calls $0.30, BB calls $0.25

 

Flop: ($1.05) 10:diamond:, 7:heart:, 5:heart: (3 players)

SB bets $0.80, 1 fold, Hero raises $2.25, SB raises $4.95 (All-In), Hero ???

 

Jag tror att du är ute och cyklar om du tror du kan raise-folda när du får 1:3 odds eller något med masssssssa drag på brädan och en beskrivning av FI som mer eller mindre värdelös. Om du tycker det är ett misstag att syna här ska du inte höja heller, utan folda eller syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du är ute och cyklar om du tror du kan raise-folda när du får 1:3 odds eller något med masssssssa drag på brädan och en beskrivning av FI som mer eller mindre värdelös. Om du tycker det är ett misstag att syna här ska du inte höja heller, utan folda eller syna.

 

Jepp kände också att oddsen talade för syn här, hade han haft full stack så hade det blivit klart enklare att komma undan. Så här slutade i alla fall handen:

 

Hero calls [$3.50 USD]

** Dealing Turn ** [ 9c ]

** Dealing River ** [ 5c ]

SB shows [Qh, Tc ]

Hero shows [Jc, Ts ]

SB wins $11.93 USD from main pot

 

Som var klart inom hans range, bara att bryta ihop och komma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat två sessioner nu som hamnat på mini plus. Tror att jag blivit lite för tight och ska försöka loosa upp lite i sen position och även sätta mer tryck på fiskar som limpar tidigt.

 

Några HH:s som jag har lite funderingar över:

 

1. Fi är 46/28 och jag undrar bara över bet storleken på sista höjningen, en småsak kanske men visst betalar han av med kungen här?

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (4 handed)

 

Hero (UTG) ($10.24)

Button ($13.92)

SB ($9.16)

BB ($10.23)

 

Preflop: Hero is UTG with 2:club:, 2:spade:

Button bets $0.30, 2 folds, Hero calls $0.20

 

Flop: ($0.65) 5:heart:, 2:diamond:, K:diamond: (2 players)

Hero bets $0.50, Button calls $0.50

 

Turn: ($1.65) 6:club: (2 players)

Hero bets $1.25, Button calls $1.25

 

River: ($4.15) 5:spade: (2 players)

Hero bets $3, 1 fold

 

Total pot: $4.15

 

2. Fi är 36/21/1.8 och CB:ar 50%, hur ska jag få ut mest värde här? Känns som min syn är ganska dålig eftersom han är en callingstation och inte så aggressiv. Nu hade han förmodligen bara två överkort men han kan ju ofta ha överpar/drag så det bästa valet hade väl varit att re-raisa?

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (4 handed)

 

Hero (Button) ($12.24)

SB ($9.53)

BB ($10.46)

UTG ($11.15)

 

Preflop: Hero is Button with 6:diamond:, 5:diamond:

1 fold, UTG bets $0.25, Hero calls $0.25, 1 fold

 

Flop: ($0.60) 4:diamond:, 6:heart:, 5:spade: (2 players)

UTG bets $0.30, Hero calls $0.30

 

Turn: ($1.20) 2:spade: (2 players)

UTG checks, Hero bets $0.90, 1 fold

 

Total pot: $1.20

 

3. Den handen jag spelade sämst idag. Fi är en riktig fisk med 77/6 så jag tycker för det första att jag borde skjuta en andra gång på turn alternativ re-raisa hans extremt svaga bet. Vad sägs?

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (3 handed) -

 

Hero (Button) ($9.91)

SB ($10.99)

BB ($4.85)

 

Preflop: Hero is Button with 3:spade:, 3:diamond:

Hero bets $0.40, SB calls $0.35, BB calls $0.30

 

Flop: ($1.20) 5:heart:, 7:heart:, 5:spade: (3 players)

SB checks, BB checks, Hero bets $0.90, SB calls $0.90, 1 fold

 

Turn: ($3) 7:club: (2 players)

SB bets $0.35, Hero folds

 

Total pot: $3

 

BR: $176,54 +$6,54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1

Beta mer på turn. Annars tycker jag river är ett ganska bra läge att checka för att få honom att bluffa ev missat drag.

 

Hand 2

Tycker absolut att du måste raisa på flop. Om han dessutom är en stor callingstation kommer han att syna med alla 2-8. På den här nivån är det nog möjligt att han synar med AK, AQ också. Så fortsätta att skjuta för värde.

 

Hand 3

Tråkigt läge, men en raise fold här känns väl ganska ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1

Beta mer på turn. Annars tycker jag river är ett ganska bra läge att checka för att få honom att bluffa ev missat drag.

 

Ja, $1.40 hade varit ett bättre bet, tyvärr är jag lat och skriver inte i siffrorna själv :-D

Checka kan även vara värt att testa här, ska hålla det i minnet.

 

Hand 2

Tycker absolut att du måste raisa på flop. Om han dessutom är en stor callingstation kommer han att syna med alla 2-8. På den här nivån är det nog möjligt att han synar med AK, AQ också. Så fortsätta att skjuta för värde.

 

Håller med även här, var rädda att han skulle lägga överkort här men det är ju bara dumt att tänka så eftersom man förlorar massa värde på nämnda händer.

 

Hand 3

Tråkigt läge, men en raise fold här känns väl ganska ok.

 

Jepp, riktigt jobbigt med minibet. Speciellt eftersom han har så galna stats så är det ju inte säkert att han slänger Ax vid ett reraise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite lir ikväll med, här är några intressanta HH's från kvällens session:

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (5 handed)

 

Hero (Button) ($10)

SB ($3.21)

BB ($5.75)

UTG ($5.16)

MP ($14.36)

 

Preflop: Hero is Button with 6:spade:, 6:diamond:

MP bets $0.35, Hero calls $0.35, 3 folds

 

Flop: ($0.85) J:club:, 7:heart:, 4:diamond: (2 players)

MP bets $0.60, Hero calls $0.60

 

Turn: ($2.05) 8:diamond: (2 players)

MP bets $1, Hero folds

 

Total pot: $2.05

 

Här är ett exempel där jag ballar ur, planerade att floata floppen och beta ut om han checkade, nu betar han halvpott och jag blev faktiskt lite ställd.

Fi är 18/12/2.0 med 100%(3) CB

 

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (5 handed)

 

MP ($10.61)

Button ($12.49)

SB ($8.65)

BB ($2.65)

Hero (UTG) ($15.46)

 

Preflop: Hero is UTG with Q:diamond:, 4:diamond:

3 folds, BB calls $0.05, Hero checks

 

Flop: ($0.20) J:diamond:, 2:diamond:, 9:diamond: (2 players)

BB bets $0.30, Hero calls $0.30

 

Turn: ($0.80) 7:club: (2 players)

BB bets $0.40, Hero raises $3, BB calls $1.85 (All-In)

 

River: ($5.30) 3:spade: (2 players, 1 all-in)

 

Total pot: $5.30

 

Vad finns det för andra linjer man kan välja här? Känner att min inte var den optimala eftersom han får gratis kort som han kan dra ut på. Fi var jäkligt loose-passive så bästa linjen hade väl varit att re-raisa floppen?

 

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (5 handed)

 

SB ($10.41)

BB ($12.50)

UTG ($7.16)

MP ($2.95)

Hero (Button) ($16.86)

 

Preflop: Hero is Button with A:heart:, K:heart:

UTG bets $0.35, 1 fold, Hero raises $1.25, 2 folds, UTG raises $6.81 (All-In), 1 fold

 

Total pot: $2.65

 

Den här handen vill jag ha en utskällning för, ska i princip aldrig lägga AKs här, speciellt inte mot en 38/24/7.0 som jag vunnit ett par större händer emot...

 

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (4 handed)

 

UTG ($4.62)

Button ($12.81)

SB ($5.99)

Hero (BB) ($17.70)

 

Preflop: Hero is BB with A:club:, K:spade:

1 fold, SB calls $0.10, Hero bets $0.60, UTG raises $4.52 (All-In), 1 fold, Hero calls $3.97

 

Flop: ($9.34) 4:heart:, 10:diamond:, J:club: (2 players, 1 all-in)

 

Turn: ($9.34) A:diamond: (2 players, 1 all-in)

 

River: ($9.34) 2:club: (2 players, 1 all-in)

 

Total pot: $9.34

 

...men jag lär mig snabbt och dunkar in den här handen en stund senare :-D

 

BR: 186,45 +$9,91

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1

Väljer du att syna flop så kan du nog lika gärna syna turn där, speciellt när han betar såpass lite. Brukar själv oftast kolla på hans "2 barrel stats" och ta beslutet efter det :)

 

Hand 2

Känns som de flesta linjerna är ok här med tanke på hur pass short han är. Oavsett om en till ruter kommer så vill jag få honom all in.

 

Hand 3

No comments... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 2, om du itne vill ge gratis är ju raise på floppen det enda alternativet. Tycker det är en helt OK linje då många inte tror att man är så agressiv med ett monster och kan göra marginella spel, ex. set på en rainbow bräda eller flush i det här exemplet. Så betta ordentligt men inte överdrivet.

 

hand3, vad hade fi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (5 handed)

 

SB ($19.28)

Hero (BB) ($12.10)

UTG ($1.90)

MP ($2.53)

Button ($4.40)

 

Preflop: Hero is BB with A:club:, Q:spade:

UTG calls $0.10, 1 fold, Button bets $0.45, 1 fold, Hero raises $1.50, 1 fold, Button calls $1.15

 

Flop: ($3.35) 3:diamond:, 9:diamond:, 3:club: (2 players)

Hero checks, Button checks

 

Turn: ($3.35) 9:heart: (2 players)

Hero checks, Button checks

 

River: ($3.35) 3:heart: (2 players)

Hero checks, Button bets $2.80 (All-In), Hero folds

 

Total pot: $3.35

 

Min egen analys:

Fi är 75/20/0.6 - Verkar också vara positionsmedveten, han har alltså stor range här.

Min re-raise pre är för liten. Skulle höjt till $2 här för att kompensera för min kassa position. Vid floppen har han $2.80 och här skulle jag höjt honom all-in, förväntar mig att han lägger sig ganska ofta, även om han bara har 50% FCB. Skulle jag få syn så ligger jag förmodligen inte allt för långt efter. Räknar med att hans call range här är låga par, A9-K9, färgdrag och AK ända ner till AT är ingen omöjlighet.

 

Kommentarer på min analys här?

 

 

No-Limit Hold'em, $0.10 BB (5 handed)

 

MP ($9.12)

Button ($10.41)

SB ($17.99)

BB ($26.01)

Hero (UTG) ($11.95)

 

Preflop: Hero is UTG with A:club:, A:diamond:

Hero bets $0.40, 1 fold, Button calls $0.40, 2 folds

 

Flop: ($0.95) 3:club:, 4:club:, 6:spade: (2 players)

Hero bets $0.80, Button calls $0.80

 

Turn: ($2.55) A:spade: (2 players)

Hero bets $2, Button calls $2

 

River: ($6.55) 5:club: (2 players)

Hero checks, Button bets $4, Hero calls $4

 

Total pot: $14.55

 

Min analys:

Fi är 96/15/2.1 - Enorm callingstation med andra ord.

Floppen är inte allt för trevlig med steg- och färgdrag men jag gör en standard CB. Turn är riktigt fin och gör nu så att jag inte är rädd för set eller tvåpar. Tycker att mitt bet här är för litet och att jag istället ska börja planera hur jag ska få in stacken på rivern. Funderar därför på om jag inte skulle överbeta lite lätt här så att jag höjer med 1/3 av min stack d.v.s ca $3. Fi är en sån callingstation så jag tror inte han bryr sig allt för mycket om skillnaden på betstorleken. Rivern är det värsta kortet i leken och jag bestämmer mig för att check/syna allt eftersom han i princip kan sitta med par i 3or här.

 

Kommentarer på min analys här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått med i studiecirkeln "Microgruppen med Jimmit" och skapat en ny dagbok där så jag kommer bli lite mer inaktiv på den här ett tag.

 

Förmodligen kommer jag bara posta mina resultat så att den som är intresserad kan se hur det går, om det finns någon d.v.s :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...