Gå till innehåll

Skatt är stöld-bild (avdelat från Risker med att skatta)


Snygglenn

Recommended Posts

det jag vänder mig emot är att i ett AC-land skulle ni statister kunna bilda era egna skattekollektiv med sociala skyddsnät, men ACfolk slipper bli tvingade att vara med. dvs likadant för som idag, men frihet för de få andra som inte tvingas in i kollektivet. ser inte var det negativa i att ge folk ett val skulle vara, men är väl främmande tankar för er kommunister att folks egna val skulle vara något positivt.

 

Jag är långt ifrån kommunist. Och vad är ett "AC-land"?

Och till sist, sluta med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att folk ens orkar försöka diskutera med fjortisar, thai-brats och wannabe-anarkister om det logiska i att skatt inte är stöld.

Låt dom tro att de har rätt - vi lär ändå inte ändra systemet inom en överskådlig framtid.

Som tidigare nämnts - om det inte passar, flytta då för fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen skatt ÄR ju stöld. Om vi inte kallar det för stöld så är det iallafall stöld-liknande.

 

Japp! Senaste gången någon snodde min cykel så byggde tjuven en rörledning av ramen som de sedan lät mig och alla andra i kvarteret använda för att föra in varmvatten i husen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Senaste gången någon snodde min cykel så byggde tjuven en rörledning av ramen som de sedan lät mig och alla andra i kvarteret använda för att föra in varmvatten i husen...
Snarast är ju en cykelstöld att jämföra med en överföring. Cykeln gick från ett rikt kapitalistsvin (du), till en mer behövande (cykeltjuven) och samhället som helhet blev bättre av denna mer rättvisa fördelning av resurser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarast är ju en cykelstöld att jämföra med en överföring. Cykeln gick från ett rikt kapitalistsvin (du), till en mer behövande (cykeltjuven) och samhället som helhet blev bättre av denna mer rättvisa fördelning av resurser.

 

Det skall också poängteras att transaktionen skedde helt utan att göda den så föraktade byråkrat-klassen! Det nya, klasslösa rättvise-samhället har gått från utopi till verklighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar grundskola, årskurs 1-9.

 

Hur ska fattiga familjer få lån? Vem ska låna ut (CSN finns ju inte, det är statsfinansierat. Bankerna lånar inte ut till folk som inte kan betala tillbaks).

 

Vet inte om det är någon modell jag förespråkar men givet att det tillåts skriva kontrakt med minderåriga (ev. mha. deras föräldrar) så skulle man ju kunna tänka sig en modell liknande den som fotbollsklubbar använder sig av i sina ungdomsakademier.

 

Dvs att företag betalar någons utbildning i utbyte mot att vederbörande är "kontrakterad" till dom för ett antal års tjänst. Är dock som sagt inte helsåld på modellen.

 

Skall dock tilläggas att i en mera minimalistisk stat så tror jag det är väldigt få svenska föräldrar som inte skulle ha råd med skolgång för sina barn i en eller annan form.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det finns teoretiskt bättre experiment att göra. Men med mindre att Kina, eller något liknande land, helt enkelt beordrar in folk i ett experiment (vilket de ju faktiskt gör lite då och då) så är det svårt att hitta så bra naturliga experiment.

 

Det är mest ett påpekande att det inte verkar som stora klyftor och icke-existerande skyddsnät med nödvändighet orsakar hög brottslighet och låg säkerhet.

 

Man hamnar ju också i ett problem om hurivida man testar nivån av statlig intervention eller dess utförande. Idag ägnar sig ju de flesta (alla?) stater åt "social ingenjörskonst" i olika skala och på olika områden beroende på ideologi och rikedom.

 

Och hur ska man då veta om de skillnader man ser beror på graden av sådan "social ingenjörskonst" eller kvaliteten på dess utförande. Det torde ju vara ganska så uppenbart att "Social ingenjörskonst" är SVÅRT, faktom är att jag tycker att det är ett av skälen till att man bör vara restriktiv med det och även program som i teorin är bra blir direkt skadliga pga kefft utförande.

 

Ser det som fullt möjligt att två snarlika länder kan ha två snarlika system för t.ex. "föräldrarpolitik" (dvs barnbidrag, föräldrarledighet, regler för VAB, dagis etc etc) men ändå få oerhört skifftande resultat pga små skillnader i utförandet.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...