Gå till innehåll

IPRED - Bästa programmet att skyddas...


Eldkvarn

Recommended Posts

Jag har 100/100 i uppkoppling och ligger runt 600kB/s i nedladdning, med occasional peak på 1mbit/s.

 

Det duger väl, men år 2002 ringde just och ville ha sin uppkopplingshastighet tillbaka.

 

Främst vi med snabba uppkopplingar som 100/100 drabbas av stor %-förlust ja. Vi får inte snabbare än dom med 10/10 som säkert nästan får full kapacitet almost...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är bara de som uploadar en massa och providar folk med material som kommer jagas, inte om man laddar ner en film då och då. Det var iaf vad djävulen(Ponten)sa i kvällsöppet på tv4.

 

JAg hoppas ponten inte har några barn, fan va mobbade de måste bli i skolan annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju konstigt om man inte satte åt någon vanlig Svensson för att skrämmas...

 

Har inte läst lagen men finns det inget krav på proportionalitet när det gäller domstolsorder om att lämna ut IP-användare? Har fått för mig att det krävs uppladdningar i mindre skala eller nedladdningar i ordentligt stor skala för att få ett positivt domstolsbeslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta om mitt upplägg. Om det är bra eller dåligt, tja, jag tycker att det funkar bra.

 

En dator används som vanligt, med min riktiga ip, för poker, bankärenden med mera. Observera att vissa, t ex Neteller, får spader om du råkar koppla upp dig via vpn, och stänger kontot.

 

En mediadator kopplad till tv:n sköter också peer-to-peer programmen. Den är uppkopplad till swissvpn, en stabil vpn i Schweiz. Farten är någorlunda.

 

Ett gratis program som heter Tunnelrat kopplar upp vpn-förbindelsen om den skulle dö. I Comodo firewall har jag dessutom skapat regler som gör att utvalda program enbart går via swissvpn.

 

Eftersom kapaciteten på swissvpn - och andra vpn jag testat - är begränsad, så är det inte längre lika viktigt att trixa med QOS och andra inställningar i routern, så att inte peer-to-peer ska stjäla all bandbredd från pokerprogram och surfande.

Hur skapar man regler Comodo så att utorrent enbart ska gå via swissvpn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skapar man regler Comodo så att utorrent enbart ska gå via swissvpn?

 

Skapa en network zone. Jag är inte säker på hur jag fick fram just denna range, men den verkar vara tillräcklig:

 

Network zone: swissvpn 80.254.50.0 - 80.254.183.255

 

Skapa en predefined firewall policy swissvpn only ( eller lägg direkt till dessa regler för ett visst program, och skapa sedan en policy utifrån det programmet)

 

v Allow IP Out from In [swissvpn] to IP Any Where Protocol Is Any

v Allow IP In From IP Any To In [swissvpn] Where Protocol Is Any

x Block IP In/Out From IP Any To IP Any Where Protocol Is Any

 

Gå till Network security policy, och välj att använda policyn swissvpn only för lämpliga program.

 

Testa genom att koppla ned vpn, och se om trafiken går ned till noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en network zone. Jag är inte säker på hur jag fick fram just denna range, men den verkar vara tillräcklig:

 

Network zone: swissvpn 80.254.50.0 - 80.254.183.255

 

Skapa en predefined firewall policy swissvpn only ( eller lägg direkt till dessa regler för ett visst program, och skapa sedan en policy utifrån det programmet)

 

v Allow IP Out from In [swissvpn] to IP Any Where Protocol Is Any

v Allow IP In From IP Any To In [swissvpn] Where Protocol Is Any

x Block IP In/Out From IP Any To IP Any Where Protocol Is Any

 

Gå till Network security policy, och välj att använda policyn swissvpn only för lämpliga program.

 

Testa genom att koppla ned vpn, och se om trafiken går ned till noll.

 

Funkade perfekt, tusen tack! Litet tips från mig: Tunnelrat är ett gratisprog som håller koll på VPN och restartar om den krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

doh...ouch

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2701391.svd

Antipiratbyrån kan ha begått dataintrång

 

Publicerad: 5 april 2009, 22.08

Infiltratörer, svarta pengar, bevisprovokation, hemliga metoder och dataintrång är vardag för många underrättelseorganisationer. Nu också för upphovsrättsindustrin.

 

Strax efter midnatt den 1 april, dagen då IPRED blev lag, genomförde en utredare på Svenska Antipiratbyrån ett tiotal nedladdningar av filer från en FTP-server. Detta i syfte att säkra bevis för att de filer som fanns på servern var upphovsrättsskyddade. Bevisningen återfinns i den ansökan om informationsföreläggande som advokat Peter Danowsky lämnande in till Solna tingsrätt. Syftet med ansökan är att domstolen enligt IPRED skall tvinga Internetoperatören att lämna ut namnet på abonnenten som innehade den IP-adress som användes av FTP-servern.

 

 

Advokat Peter Danowsky hävdar att bevisningen visar stor fildelning till allmänheten. Jag hävdar att bevisningen faktisk visar att ingen fildelning har genomförts samt att bevisningen lika väl kan visa att antipiratbyrån kan ha genomfört ett dataintrång mot en privat FTP-server samt stulit ett tiotal filer.

 

...

...

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en bra guide hur man fixar så att uTorrent går ner om ens VPN skulle dö: http://forums.ivacy.com/index.php?topic=136.0

 

Har precis fixat allt, tankar i ca 500kb/s och uppladningen går otroligt segt. Internet laggar svin mycket, MSN går ner, spotify laggar, går segt att surfa runt på webben...

 

Notera att ip-rangen på den sidan handlar om Ivacy. Du måste blocka en annan range för relakks, dold.se, swissvpn o.s.v.

 

Vad gäller att allt segar, så är det inte så konstigt om man kopplat upp sig så att all trafik går via vpn. Man kan dock göra undantag med hjälp av routing-kommandon. Något elegant sätt att fixa detta på känner jag inte till, utan man får alltså t ex identifiera vilken ip-adress pokerforum.nu, diverse pokersiter med mera mera har, och routa dem genom sin vanliga ip.

 

Här är några exempel. De är dock lite gamla, dvs jag har inte kollat att ip-adresserna är de som används nu. Eftersom jag kör vpn på en dator, och surfar med mera på en annan, så behöver jag inte göra så här.

 

I exemplen är den 'vanliga' rutten via en router med ip 192.168.1.1

-----------------

permanent rutt för site med en enda ip

pokerforum

route -p add 64.40.115.178 192.168.1.1

-------------

permanent rutt för pokersajt som använder två ip, användning av MASK för att täcka in lite fler adresser

everest poker

route -p add 66.212.232.0 MASK 255.255.255.0 192.168.1.1

route -p add 207.176.169.0 MASK 255.255.255.0 192.168.1.1

-------------

ett till exempel, spotify

route -p add 78.31.8.0 MASK 255.255.255.0 192.168.1.1

 

de permanenta rutterna hamnar inte i en tabell, utan i registry, i

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services

\Tcpip\Parameters\PersistentRoutes

dit man lätt kan gå för att ta bort dem ifall det blivit en enda soppa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade hem utan problem förra veckan via swissvpn, nu funkar det inte alls. Går att surfa etc, men torrent går inte igång. Är helt röda.

 

Har IP 80.254.66.15 och har satt comado IP range till 80.254.50.0 - 80.254.183.255 som Matfrid angav.

 

Vad kan felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så räknar du om hur mycket dom förlorat på din fildelning. Så att om du laddat hem 5 filmer så låter en böter på 1000kr rimligt, men sedan kollar dom även hur mycket du delat ut, har du en ratio på 5 på en film så blir det ytterligare böter.

 

Det här är bara vad jag tror!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade hem utan problem förra veckan via swissvpn, nu funkar det inte alls. Går att surfa etc, men torrent går inte igång. Är helt röda.

 

Har IP 80.254.66.15 och har satt comado IP range till 80.254.50.0 - 80.254.183.255 som Matfrid angav.

 

Vad kan felet vara?

 

Jag vet inte. Men prova att stänga av comodo, så vet du om de reglerna har med problemet att göra. Om du använder utorrent så kolla också vad dess guide för port forwarding tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man skall kombinera poker och vpn?

 

Riskerar man inte strul om vpn dör, stänger man av den då så att man kan lira som vanligt eller?

 

Bra fråga.

 

Några saker:

 

1 - Logga inte in på neteller. Jag gjorde det när jag var uppkopplad mot SAS VPN-nät på jobbet en gång under expektbonustiden och neteller blev låst blixtsnabbt (då det såg ut som att jag loggade in från Danmark).

 

 

2 - I praktiken skall det vara så att du bara fortsätter spela om ditt VPN går ned (du blir reconnectad eller får starta om klienten, det är nog lite olika baserat på vilken sajt du spelar på). MEN, och här kommer kruxet:

 

Jag känner till ett scenario när en nosebleedspelare tog ett game mot en kille som sprang ganska bra på nivån för ett tag sedan. Han blev ägd rakt av och backade en mkt stor summa N. Vad han då gjorde var att han lånade ut kontot till en annan spelare som tog över mitt i sessionen - den andra spelaren satt i ett annat land. Den andra spelaren vann enligt uppgift en ännu större summa (4*N) och de slutade således 3*N upp. Efter vad jag hört upptäckte game security sessionen i efterhand och konstaterade vad som hänt, delvis pga att ip-adresserna låg i olika länder och hos olika ISPer (det var tydligen första ledtråden), varvid de helt enkelt valde att stänga kontot och flytta tillbaka pengarna. I teorin skulle man ju kunna få den typen av problem pga att man VPNar och flyttar sitt IP från England till Sverige mitt i en hand.

 

 

Ninjaedit: Kollade just med en kille jag känner som jobbar på game security på en av de större sajterna, han sade att de med stor sannorlikhet kan särskilja mellan VPN-nedkoppling och kontobyte. Men det kan naturligtvis skilja från sajt till sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på vad man kan få för böter om man åker dit. Är det inte så att man får betala per film man uploadat, typ 200kr /st?

Isf tjänar man ju på att inte använda DC+ där man uploadar allt möjligt. däremot torrent så är det ju bara en sak i taget man uploadar så säg att de kollat upp en i 2v innan de kommer o sätter dit en, då kanske man bara hunnit ladda upp 5 filmer på den tiden och får plöjsa 1000kr. Funkar det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...