Gå till innehåll

IPRED-lagen sjösätts 24.00. Men vänta, det kommer mer.


The Grand Bark

Recommended Posts

Vid midnatt trädet IPRED-lagen i kraft som säkert många vet, efter lite sonderingar visade det sig att det bara är toppen på isberget. Googlar man runt lite om nedanstående blir man fan mörkrädd. FRA är ju redan i gång och har visserligen ett annat syfte men att viljan att kontrollera Nätet var så omfattande visste iaf inte jag.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/friheten-krymper-pa-internet-1.827300

Från DN:

Lagar gör det lättare att kontrollera nättrafiken

 

Ipred-direktivet: fildelningslag som träder i kraft den 1 april i Sverige och ger upphovsrättshavare rätt att begära misstänkta illegala fildelares IP-adresser.

 

FRA-lagen: förslaget gäller avlyssning av utländsk trafik – där avsändare och mottagare finns utanför landets gränser. Att avlyssna inhemsk trafik är inte tillåtet. Efter hård kritik om dåligt individskydd har den kommande lagen reviderats.

Datalagringsdirektivet: innebär att tele- och internetoperatörer måste lagra all information om vem som ringt, messat eller mejlat vem och dessutom var mobiltelefonerna var vid tidpunkten för samtalet.

Telekompaketet: mycket omfattande, bland annat regler som ska öka konkurrensen på telekom- och bredbandsmarknaden, förbättrat konsumentskydd, operatörer måste meddela kunden om datorn varit utsatt för attacker, den som utsätts för spam ska kunna väcka talan i domstol.

 

Acta-förslaget (Anti-counterfeiting trade agreement): tänkt att bli ett nytt internationellt handelsavtal för att skärpa lagstiftningen kring upphovsrättsliga frågor. Acta har fått kritik eftersom förhandlingarna är sekretessbelagda och EU-parlamentet inte får ta del av dem.

 

Alltså, filtrering, blockering, censur osv. Sökmotorer som pekar på upphovsrättsskyddat material kan få restriktioner. Tullare får utökade befogenheter att kolla igenom och radera filer eller förstöra utrustning såsom mobiler, Mp3, laptops. IPRED2 är även på gång. Det finns säkert positiva effekter för vissa grupper, men hallå Orwell, give us a break. Intrångsundersökning i hemmet med hjälp av Kron-Kalle för att kolla hårdiskar, KRF kan tydligen i samband med undersökningen låsa bankkonton. Civilprocesser, böter yada yada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jodå, var lugna, det kommer mer när första stegen är tagna

 

http://news.cnet.com/8301-1009_3-10199107-83.html?tag=mncol;title

 

The U.K. government is considering the mass surveillance and retention of all user communications on social-networking sites, including Facebook, MySpace, and Bebo.

 

Vernon Coaker the U.K. Home Office security minister, on Monday said the EU Data Retention Directive, under which Internet service providers must store communications data for 12 months, does not go far enough. Communications such as those on social-networking sites and via instant-messaging services could also be monitored, he said.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lag efter lag har kommit det senare året, och fler är på väg.

 

Framförallt finns här ett enormt demokratiskt underskott. Partierna som driver igenom detta

  • har inte gått till val på förändringarna
  • har inte stått för förändringarna
  • har undvikit offentlig debatt
  • låter besluten komma som beställning från EU
  • fattar inte ett jävla dugg om vad de gör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lag efter lag har kommit det senare året, och fler är på väg.

 

Framförallt finns här ett enormt demokratiskt underskott. Partierna som driver igenom detta

  • har inte gått till val på förändringarna
  • har inte stått för förändringarna
  • har undvikit offentlig debatt
  • låter besluten komma som beställning från EU
  • fattar inte ett jävla dugg om vad de gör

 

Ja, det är tammejfan ofattbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens inlägg på FB. :mrgreen:

 

Ursprungligen postat av Adversarius

Lät de sista megabyten av ett peruanskt calypso-samlingsalbum från 1973 i 128 kbps ladda några minuter över tolvslaget, övertygad om att det var riskfritt. Sen kände jag mig trött och gick in i badrummet för att borsta tänderna.

 

När jag stod där, kl. 00:22, tyckte jag mig höra några konstiga dova ljud inifrån huset. Jag övertygade mig om att det var tvättmaskinen som fortfarande stod på, och borstade färdigt. Sen gick jag tilbaka in i mitt rum(hade jag verkligen släckt tidigare?) och grävde ner mig i sängen för en god natts sömn.

 

Efter bara några sekunder fick jag en märklig känsla i hela kroppen. Till min förskräckelse tyckte jag mig känna flåsande andetag i nacken. Sakta trevade jag med handen bakom min rygg, och till min enorma förskräckelse kände jag något där. Jag fumlade runt lite mer och upptäckte att min hand smekte ett tygklätt lår. Då rörde sig en skugga bakom mig. Konturen av ett huvud började röra sig emot mitt öra, och plötsligt bröt tystnaden med ett triumferande vrål rakt in i hörselgången:

 

"Tagen på bar gärning, din usle kilobytmarodör!"

 

Och inom en sekund var allt kaos. Helikopterstrålkastare lyste in i mitt rum och bländade mig, figuren slet av sig täcket och slängde sig upp ur min säng, varpå jag till min skräckblandade förvåning upptäckte att det var Henrik Pontén, klädd i svart kostym och med portföljen i högsta hugg. Fönstret krossades med ett öronbedövande brak och tre tungt beväpnade Säpo-poliser svingade sig in på rep. Som i slow motion ryckte en polis upp två Uzis, en i var hand, och med ett primalvrål pepprade han min dator tills bara teknologisk kaffeved återstod. Den andra polisen ryckte en pistol ur hölstret, slängde sig på marken, rullade runt, och mitt i rörelsen avfyrade han ett välriktat skott rakt på min iPod, som flög in i väggen och gick i småsmulor. Den tredje polisen grabbade tag i min externa hårddisk och hivade den med full kraft ut genom fönstret, varpå en värmesökande missil sköt ut från helikoptern ovanför och sprängde den i mikrober med en öronbedövande explosion. Pontén dansade en ursinnig segerdans mitt på golvet och svingade portföljen åt alla håll.

 

Förstummad av chock reste jag mig upp, och höjde armen för att skyla mig mot vinddraget, omkringblåsta papper och helikopterns bländande strålkastarljus. Jag lyckades urskilja "I.P.R.E.D." i stora vita bokstäver på dess sida, innan Wagner's "Ride Of The Valkyries" började strömma från högtalare i den med öronbedövande volym. Pontén gick ner i spagat och spelade ett vildsint luftgitarrsolo mitt på min matta. Då sparkades min dörr in av ytterligare två poliser, likt de andra klädda i skottsäker väst och hjälmar med visir. Den ena slängde ner mig på mage och ställde sig med knäna på min rygg. Han låste mina armar bakom ryggen och vrålade ursinnigt något om "Norrlands Guantanamo" men jag kunde inte urskilja vad han sa över allt oväsen. Musiken nådde sitt klimax, Pontén stod nu och dansade med kraftiga, juckande rörelser mot mig. Plötsligt fick jag ett kraftigt batongslag i huvudet och tuppade av.

 

Nu sitter jag här i en mörk cell. Då och då hör jag kvävda skrik genom väggarna. De har klätt av mig naken och tatuerat ett piratskepp på mitt bröst, med något slags serienummer under. Allt som finns är inne är en skål fil, en rostig toalett och ett porträtt av en skrattande Lars Ulrich på väggen. Lyckligtvis hade jag gått en hemlig överlevnadskurs organiserad av Piratbyrån tidigare, där jag lärde mig hur man bygger om toalettens spolmekanism till en fungerande minidator som jag lyckats koppla upp mot fängelsenätet, och här är jag nu.

 

Jag är så rädd... Vad ska jag göra? Är jag märkt för evigt? Är detta slutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens inlägg på FB. :mrgreen:

 

Lät de sista megabyten av ett peruanskt calypso-samlingsalbum från 1973 i 128 kbps ladda några minuter över tolvslaget, övertygad om att det var riskfritt. Sen kände jag mig trött och gick in i badrummet för att borsta tänderna.

 

När jag stod där, kl. 00:22, tyckte jag mig höra några konstiga dova ljud inifrån huset. Jag övertygade mig om att det var tvättmaskinen som fortfarande stod på, och borstade färdigt. Sen gick jag tilbaka in i mitt rum(hade jag verkligen släckt tidigare?) och grävde ner mig i sängen för en god natts sömn.

 

Efter bara några sekunder fick jag en märklig känsla i hela kroppen. Till min förskräckelse tyckte jag mig känna flåsande andetag i nacken. Sakta trevade jag med handen bakom min rygg, och till min enorma förskräckelse kände jag något där. Jag fumlade runt lite mer och upptäckte att min hand smekte ett tygklätt lår. Då rörde sig en skugga bakom mig. Konturen av ett huvud började röra sig emot mitt öra, och plötsligt bröt tystnaden med ett triumferande vrål rakt in i hörselgången:

 

"Tagen på bar gärning, din usle kilobytmarodör!"

 

Och inom en sekund var allt kaos. Helikopterstrålkastare lyste in i mitt rum och bländade mig, figuren slet av sig täcket och slängde sig upp ur min säng, varpå jag till min skräckblandade förvåning upptäckte att det var Henrik Pontén, klädd i svart kostym och med portföljen i högsta hugg. Fönstret krossades med ett öronbedövande brak och tre tungt beväpnade Säpo-poliser svingade sig in på rep. Som i slow motion ryckte en polis upp två Uzis, en i var hand, och med ett primalvrål pepprade han min dator tills bara teknologisk kaffeved återstod. Den andra polisen ryckte en pistol ur hölstret, slängde sig på marken, rullade runt, och mitt i rörelsen avfyrade han ett välriktat skott rakt på min iPod, som flög in i väggen och gick i småsmulor. Den tredje polisen grabbade tag i min externa hårddisk och hivade den med full kraft ut genom fönstret, varpå en värmesökande missil sköt ut från helikoptern ovanför och sprängde den i mikrober med en öronbedövande explosion. Pontén dansade en ursinnig segerdans mitt på golvet och svingade portföljen åt alla håll.

 

Förstummad av chock reste jag mig upp, och höjde armen för att skyla mig mot vinddraget, omkringblåsta papper och helikopterns bländande strålkastarljus. Jag lyckades urskilja "I.P.R.E.D." i stora vita bokstäver på dess sida, innan Wagner's "Ride Of The Valkyries" började strömma från högtalare i den med öronbedövande volym. Pontén gick ner i spagat och spelade ett vildsint luftgitarrsolo mitt på min matta. Då sparkades min dörr in av ytterligare två poliser, likt de andra klädda i skottsäker väst och hjälmar med visir. Den ena slängde ner mig på mage och ställde sig med knäna på min rygg. Han låste mina armar bakom ryggen och vrålade ursinnigt något om "Norrlands Guantanamo" men jag kunde inte urskilja vad han sa över allt oväsen. Musiken nådde sitt klimax, Pontén stod nu och dansade med kraftiga, juckande rörelser mot mig. Plötsligt fick jag ett kraftigt batongslag i huvudet och tuppade av.

 

Nu sitter jag här i en mörk cell. Då och då hör jag kvävda skrik genom väggarna. De har klätt av mig naken och tatuerat ett piratskepp på mitt bröst, med något slags serienummer under. Allt som finns är inne är en skål fil, en rostig toalett och ett porträtt av en skrattande Lars Ulrich på väggen. Lyckligtvis hade jag gått en hemlig överlevnadskurs organiserad av Piratbyrån tidigare, där jag lärde mig hur man bygger om toalettens spolmekanism till en fungerande minidator som jag lyckats koppla upp mot fängelsenätet, och här är jag nu.

 

Jag är så rädd... Vad ska jag göra? Är jag märkt för evigt? Är detta slutet?

 

hahahaahahahah Den här pojken vann just internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag inte satt mig in i det hela ordentligt, främst pga att jag inte kunde förstå varför dem skulle jaga en så obetydlig människa som mig.

Men sonen kom rusande och ville ha klart för sig om det här stämmer.

Så gör det det?

 

http://www.worldofwar.se/forum/viewtopic.php?id=41646

 

Ganska kortfattat men nog för att göra en 14:åring orolig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket ändå inte förändrar det faktum att olaglig fildelning även tidigare varit just det - olaglig.

 

Visst är det så, men ingen har gjort så mycket åt olagligheterna tidigare. När IPRED2 landar så dras tumskruvarna åt ordentligt.

 

 

Måste erkänna att jag inte satt mig in i det hela ordentligt, främst pga att jag inte kunde förstå varför dem skulle jaga en så obetydlig människa som mig.

Men sonen kom rusande och ville ha klart för sig om det här stämmer.

Så gör det det?

 

http://www.worldofwar.se/forum/viewtopic.php?id=41646

 

Ganska kortfattat men nog för att göra en 14:åring orolig

 

Din länks OP handlar ungefär om det som min OP handlar om, han hade inte med Telekompaketet dock. FRA och IPRED1 är redan igång, de andra kommer vartefter när det förhandlats klart och kommer att påverka oss vare sig vi vill eller inte. För egen del är jag mest oroad ur ett demokrati- och integritetsperspektiv. Det finns inga poliser inblandade, utan Antipiratbyrån tar hjälp av tingsrätten och Kronofogden (vid ev. intrångsundersökning, som det kallas). Efter 9/11 så har mycket förändrats och det känns som att det är starka krafter igång att bl a kontrollera Internet. 1984 är här, på riktigt. Läser man lite om signalspaningssystemet Echelon är det lätt att bli nojig.

 

Hardcoregängen på nätet bryr sig inte, de kör krypterad tunnlad trafik, krypterar sina hårddiskar, fildelar i slutna nätverk osv. Men den vanliga svennen som tankar ibland blir förstås oroad. Redan idag har det inlämnats förfrågan till tingsrätten om tillstånd att få ut ip-nr till en FTP-sajt med 2000 ljudböcker på.

 

Och allt sker i Terrorismens och Upphovsrättens namn. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De med lite kunskap håller sig undan. Det är inte dom som är problemet för branschen, problemet och målet är vanliga Svenssons.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.221713/darfor-kommer-ipred-att-funka

Det finns runt tiotusen aktiva och ideologiskt övertygade pirater i Sverige. Många av dem är tekniskt kunniga och kan utan några större problem ta på sig osynlighetsmanteln på internet och sopa igen alla spår.

Men om vi ska vara krassa – vem bryr sig?

Du lär aldrig få höra branschen säga det, men den här gruppen är i grund och botten ganska ointressant för skiv- eller filmbolagen. I bästa fall går de på bio, men chansen att de ska spendera några stora jättesummor på cd- eller dvd-skivor är ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De med lite kunskap håller sig undan. Det är inte dom som är problemet för branschen, problemet och målet är vanliga Svenssons.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.221713/darfor-kommer-ipred-att-funka

 

Utan de däringa tiotusen piraterna, vad han nu fått den siffran ifrån, så skulle nog det inte finnas så mycket material tillgängligt för nedladdning från första början, eller vad tror du? Undrar om film- och DVD-försäljningen kommer att fördubblas nu? Njä.

 

Han är lite lustig han Martin Appel, rubriken lyder "Därför kommer Ipred att funka". Lite längre ner på sidan skriver han om "4 steg - så blir du anonym på nätet" :lol:

 

Mediagiganterna borde lagt lite tid och pengar på tekniklösningar för länge sen imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan de däringa tiotusen piraterna, vad han nu fått den siffran ifrån, så skulle nog det inte finnas så mycket material tillgängligt för nedladdning från första början, eller vad tror du? Undrar om film- och DVD-försäljningen kommer att fördubblas nu? Njä.

 

Han är lite lustig han Martin Appel, rubriken lyder "Därför kommer Ipred att funka". Lite längre ner på sidan skriver han om "4 steg - så blir du anonym på nätet" :lol:

 

Mediagiganterna borde lagt lite tid och pengar på tekniklösningar för länge sen imo.

 

:) Jo, siffran vet jag inte varifrån den kommee eller annat, men poängen är att dom som vill kan skydda sig. Det gäller inte endast fildelning, det samma gäller terrorism, barnporr och andra olagligheter.

 

Lagen kommer att få effekt iom att Svenssons inte orkar sätta sig i hur göra sig i anonym, det är för jobbigt. Men hardcorsen kommer ändå att finnas oberoende. Vad skulle kunna få slut på det? Förbjuda kryptering?

 

Och andra sidan har man ju gått så långt i Tyskland att man förbjudit vissa verktyg för dom som jobbar med nätverksäkerhet för att hackers använder samma verktyg....så det är väl bara tidsfråga innan program som använder kryptering också förbjuds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddar ner film från TPB just nu. Jag åker gärna fast. Hade varit trevligt med en liten rättegång faktiskt, ser det bara som krydda i tillvaron. Förutsatt att jag förlorar, vad skulle äventyret kosta?

 

Det blir väl ingen rättegång? Antagligen kommer du helt enkelt hosta upp en stor mängd stålar och slippa dras med rättegångskostnader och hot om större belopp vid rättegång.

 

Och till skillnad ifrån FRA-lagen så är den här lagen dessutom direkt kränkande mot privatpersoner, för att inte tala om skadlig på mer sätt än ett. Oavsett om fildelning i sig är olagligt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...