Gå till innehåll

EV-Allin PT3


zlatan11

Recommended Posts

PT3 har med en ny graf där man kan kolla EV-allin, HM har väll haft den ett tag. Någon som kan förklara hur den är beräknad?

 

Bara händer som blir allin eller om man skulle gått allin eller...?

 

Har inte sprungit så bra dom sista månaderna och skulle va bra med lite kommentarer på min graf, vad kan man få ut av den?

 

allin.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilket nätverk du lirat på, är det ett nätverk där det blir showdowns vid all-ins, delvis alla spelare som är all-in visar sina kort oberoende av utgång så stämmer grafen till 100%. Om du däremot spelar på ett nätverk där förlorande hand inte visar sin hand vid all-in situationer så kommer grafen bli mycket (mycket) inkorrekt.

 

 

Den är beräknad på följande sätt: 'Chans att vinna potten'% av ('pottens storlek' minus 'rejk') delat med 'personer all-in'.

T ex om du degar 100$ pre med AA och möter QQ och potten blir på 200$: 0,80*(200-3)/2 där 0,80 (80% mao) står för din chans att vinna med AA över QQ, där 200 står för pottens storlek, där -3 står för rejken och /2 står för antal personer som degat. Om du vinner handen kommer EV:et att säga att du ligger plus 78,5$ medan ditt resultat kommer ligga på 98,5$, du har alltså sprungit 20$ över ditt EV.

Om du förlorar handen kommer EV:et fortfarande säga att du ligger plus 78,5$ medan ditt resultat kommer ligga på -98,5$, du har alltså sprungit 177$ under ditt EV.

 

EV:et bryr sig alltså inte om utgången av handen utan bara om dina chanser att vinna handen när ni går all-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som inte stämmer för mig, min ALLIN-EV graf (money won) visar exakt lika mkt pengar som ajg har vunnit det här året... vilket den inte bör göra om det endast handlar om ALLIN situationer? Jag menar, mkt potter man har plockat upp osett, eller förlorat för den delen.

 

Nu ligger min actual won / all-in ev graf närinpå mitt aktuella plus för de här året......??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som inte stämmer för mig, min ALLIN-EV graf (money won) visar exakt lika mkt pengar som ajg har vunnit det här året... vilket den inte bör göra om det endast handlar om ALLIN situationer? Jag menar, mkt potter man har plockat upp osett, eller förlorat för den delen.

 

Nu ligger min actual won / all-in ev graf närinpå mitt aktuella plus för de här året......??

 

Jo men all-in EV:et räknar även potter som du vunnit utan att ni varit all-in också. Vinner du t ex en pott på 50$ där du bluffar hem den på turn så får du även +50$ "EV-dollar". EV:et ligger oftast nära ditt vanliga resultat, speciellt på en stor hand-sample av naturliga skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men all-in EV:et räknar även potter som du vunnit utan att ni varit all-in också. Vinner du t ex en pott på 50$ där du bluffar hem den på turn så får du även +50$ "EV-dollar". EV:et ligger oftast nära ditt vanliga resultat, speciellt på en stor hand-sample av naturliga skäl.

 

Rätta mig gärna om jag har fel, men det du menar är väl att så länge man inte är all in så kommer EV-grafen att röra sig exakt likadant som actual winnings? Dvs om man aldrig skulle gå all in skulle ens actual winnings och all in Ev vara två identiska linjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel, men det du menar är väl att så länge man inte är all in så kommer EV-grafen att röra sig exakt likadant som actual winnings? Dvs om man aldrig skulle gå all in skulle ens actual winnings och all in Ev vara två identiska linjer.

 

Som jag förstår det är det det han menar. Om det är så så är det ju inte så konstigt? Jävligt svårt (för att inte säga omöjligt) att programera ett program där man ser hur många lättspelade och bra händer och floppar/turns och rivrar man får och hur bra man springer på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel, men det du menar är väl att så länge man inte är all in så kommer EV-grafen att röra sig exakt likadant som actual winnings? Dvs om man aldrig skulle gå all in skulle ens actual winnings och all in Ev vara två identiska linjer.

Yes det stämmer. Men EV-grafen ligger ändå nästan lika med resultat-grafen även om du varit all-in mycket på en stor sample eftersom EV:et balanseras ut mer ju mer händer du har. Man har nästan alltid lika mycket tur som otur med andra ord även om många inte tror det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Den är beräknad på följande sätt: 'Chans att vinna potten'% av ('pottens storlek' minus 'rejk') delat med 'personer all-in'.

 

EV:et bryr sig alltså inte om utgången av handen utan bara om dina chanser att vinna handen när ni går all-in.

 

Måste bara fråga här då det här känns felaktigt...

 

Vårt all in Ev borde väl bestämmas av hur mycket vi går all in med i relation till hur mycket vi kan vinna?

 

Med din uträkning kommer en All in Ev-kurva alltid vara positiv, vilket inte kan stämma. När man gör ett dåligt spel måste Ev-kurvan sjunka om det ska vara någon mening med den.

 

Uträkningen borde väl se ut så nånting såhär:

 

(Pottstorlek x vår vinstchans) - vårt satsade belopp.

 

Ex: Vi synar all in för 10 i en pott på 20. Vår vinstchans är 33%, så vårt spel är Ev-neutralt.

 

(30 x 0.33) - 10 = 10 - 10 = 0.

 

Om vi istället har samma pott med 20% vinstchans, så kommer vi i regel förlora 4.

 

(30 x 0.2) - 10 = 6 - 10 = -4

 

Borde inte detta stämma? Tänker jag fel någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...