Gå till innehåll

Jonas Gustavsson


Recommended Posts

Nja.

Steve Mason är 88a, och har spelat 52 matcher med ett snitt på 2.22 insläppta och .918% i NHL.

Johan har spelat 42 matcher 1.96 insläppta per match och 932% svs.

 

4 år yngre och lirar i en liga som håller högre klass, tbh väldigt tveksamt ifall han får spela mer än 25 matcher i CBJ tröjjan per säsong.

 

Sen får man inte heller glömma att han kommer släppa in puckar som aldrig för mot vf i finalen..

Kan krossa hans NHL drömmar. :mrgreen::twisted:

hoppsan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera HV till finalplatsen. Skillnaden i effektivitet var avgörande. Fan , det som kändes så bra efter match 3.

 

Besviken på Holmqvist, MYCKET besviken. Han gjorde inget bra slutspel, hjälper inte att göra sådana monsterräddningar på frilägen när man senare släpper in 2 passningar från Falk och Thörnberg. Sen att Frölunda inte producerar framåt är inte heller bra, men tror dom kände att Honken inte var i riktigt den formen som behövdes och det skapade oro tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska börja med att säga att jag som Brynäsare alltid sett Honken som något extra, trots att han alltid haft ganska djupa svackor tycker jag han varit top3 av alla svenska målvakter enda sedan hans genombrott på slutet av 90-talet.

 

Att han "floppade" enligt många i slutspelet kommer inte som någon chock, vet sedan tidigare att han kan vara enormt ojämn.

 

Trots mina patriotiska känslor till Honken sedan tidigare måste jag säga att jag håller Gustavsson LÅNGT före Honken just nu, vet inte om jag någonsin sett en så pass jävla tät målvakt.. Enormt modern spelstil, stor, lugn och stabil. Sjukt imponerande, ingen tillfällighet alls att han slog rekordet och att han varit så bra som han varit.

 

Läste någonstans att det var lätt att stå i FBK och det må så vara, men personligen tror jag han ger laget FBK mer än vad laget FBK ger honom. Såg obv alla matcher mot Brynäs och tre av SAIK-matcherna och han var tamejfan helt otroligt bra!

 

Återstår väl att se hur mkt tyngd Bengt-Åke lägger i Honkens rutin till VM, men jag tycker nog inte det råder någon tvivel om att Gustavsson är bäst i ES atm.

 

Att han sen skulle peta Mason som varit sjukt bra i NHL känns ju dock lite i överkant..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besviken på Holmqvist, MYCKET besviken. Han gjorde inget bra slutspel, hjälper inte att göra sådana monsterräddningar på frilägen när man senare släpper in 2 passningar från Falk och Thörnberg. Sen att Frölunda inte producerar framåt är inte heller bra, men tror dom kände att Honken inte var i riktigt den formen som behövdes och det skapade oro tror jag.

 

Jo jag är också besviken på Honken som släppte in lite för många billiga mål. Men jag är ännu mer besviken på "stjärnorna" framåt som inte kunde förvalta spelövertaget på ett bättre sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja byta ut Stefan Liv mot någon annan målvakt i hela elitserien! Visst Gustavsson har varit grymt bra men Brynäs och skellefteå räcker liksom inte till tvivlar extremt på att han kommer hålla 0,47 i insläppta mål per match när de möter HV.....

 

 

tror du någon annan tror det eller?

 

hatar fan alla som inte förstår hur bra gustavsson är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det alla missar är ju att elitserien i princip ALDRIG haft så mkt bra målvakter som detta år, både Lindbäck och Markström hade varit topp5 för ett par år sedan.. Nu finns framför dem Liv, Honken och Gustavsson samt ett släp moderna målvakter som Backlund, Modig, Nihlstorp mfl som är riktigt bra målvakter allihop.

 

Detta förstärker bara Gustavsson i mina ögon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja byta ut Stefan Liv mot någon annan målvakt i hela elitserien! Visst Gustavsson har varit grymt bra men Brynäs och skellefteå räcker liksom inte till tvivlar extremt på att han kommer hålla 0,47 i insläppta mål per match när de möter HV.....

 

 

 

Nä det är väl ingen som tror att en målvakt kommer släppa in 0,47 per match i en final.. det är väl inte heller det diskussionen gäller.

Sure brynäs och skellefteå är inga super lag men skellefteå slog ändå ut linköping.. och ska man jämföra med Liv så tror du själv han hade haft 0,47 mot dessa lag? Jag tror knappast det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är väl ingen som tror att en målvakt kommer släppa in 0,47 per match i en final.. det är väl inte heller det diskussionen gäller.

Sure brynäs och skellefteå är inga super lag men skellefteå slog ändå ut linköping.. och ska man jämföra med Liv så tror du själv han hade haft 0,47 mot dessa lag? Jag tror knappast det!

 

Överlag känns det som att vi i Sverige stirrrar oss blinda på antal insläppta mål per match, i NHL gäller i stortsett bara räddningsprocenten som trots allt är aningen pricksäkrare (om än långt från hundra) när det gäller att se vilken målvakt som presterar.

 

Även i denna statistik krossar Gustavsson övriga ES-målvakter både i grundserien och i slutspelet. Så förstår inte riktigt vad diskussionen går ut på, det är bevisat svart på vitt att han är bäst i ES därmed basta.

 

Förvisso har försvarsspelet en påverkan på räddningsprocenten iom att motståndarna får aningen sämre skottlägen, men så pass dominant som han varit både i grundserien och slutspelet känns det inte som att man kan argumentera för att Liv eller Honken eller någon annan är bättre just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag känns det som att vi i Sverige stirrrar oss blinda på antal insläppta mål per match, i NHL gäller i stortsett bara räddningsprocenten som trots allt är aningen pricksäkrare (om än långt från hundra) när det gäller att se vilken målvakt som presterar.

 

Även i denna statistik krossar Gustavsson övriga ES-målvakter både i grundserien och i slutspelet. Så förstår inte riktigt vad diskussionen går ut på, det är bevisat svart på vitt att han är bäst i ES därmed basta.

 

Förvisso har försvarsspelet en påverkan på räddningsprocenten iom att motståndarna får aningen sämre skottlägen, men så pass dominant som han varit både i grundserien och slutspelet känns det inte som att man kan argumentera för att Liv eller Honken eller någon annan är bättre just nu.

 

 

 

Jag håller med

Jonas Gustavsson har varit genomgående bäst hela säsongen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att Gustavsson varit den bästa målvakten genom hela säsongen, Men skulle ändå välja Liv eftersom han har rutin samt verkar bli en fantom varje gång det verkligen gäller i slutspelet... Det jag menade med att han inte kommer hålla 0.47 i snitt insläppta per match i finalen är att hade Fbk mött timrå(som inga lag ville möta)och Frölunda så tror JAG att monstret Gustavsson som han kallas i alla medier, haft en betydligt sämre siffra än den han har idag. Men som sagt bara det jag tror :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om han inte bibehåller ett halvt insläppt mål per match i snitt så är det en sjuk utveckling killen haft. Har aldrig sett någon uppvisa sådana framsteg på så kort tid. Det är ju inte direkt fråga om någon formtopp heller. Han har varit bra hela säsongen och blir bara bättre. Ser inga svagheter alls i hans spel för tillfället.

 

Forsätter han utvecklas har han potential att peta Rolf Mason till och med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja byta ut Stefan Liv mot någon annan målvakt i hela elitserien! Visst Gustavsson har varit grymt bra men Brynäs och skellefteå räcker liksom inte till tvivlar extremt på att han kommer hålla 0,47 i insläppta mål per match när de möter HV.....

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig bytt Jonas Gustavsson mot Stefan Liv, enda argumentet för det skulle vara att Jonas förmodligen skulle dra till NHL relativt snabbt vilket Liv förmodligen aldrig kommer göra. Förstår inte varför folk tycker att Liv är så magisk. Om man bortser från ett slutspel där han va rätt bra har han aldrig varit någon stjärna. Han är ganska solid men tror inte han komemr bli ngn stjärna..

 

http://eliteprospects.com/player.php?player=116

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är också besviken på Honken som släppte in lite för många billiga mål. Men jag är ännu mer besviken på "stjärnorna" framåt som inte kunde förvalta spelövertaget på ett bättre sätt.

 

Precis, hörde att Frölunda gjorde 2 mål på 23 PP's i slutspelet. Det är katastrof, med ett så ineffektivt power play så vinner man inte SM-guld. Tragiskt, men verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlag känns det som att vi i Sverige stirrrar oss blinda på antal insläppta mål per match, i NHL gäller i stortsett bara räddningsprocenten som trots allt är aningen pricksäkrare (om än långt från hundra) när det gäller att se vilken målvakt som presterar.

 

Helt fel, i NHL ar det i forsta hand gaa man ser till och i sverige raddningsprocent. I NHL anses aven antal vinster for malvakter vara ett battre matt pa en malvakts sasong an raddningsprocenten vilket i sig ar lite sjukt.

 

Men haller med dig i ovrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, hörde att Frölunda gjorde 2 mål på 23 PP's i slutspelet. Det är katastrof, med ett så ineffektivt power play så vinner man inte SM-guld. Tragiskt, men verklighet.

 

Det sjuka är ju att väldigt mycket av sportjournalistiken ligger på den här nivån. Du däremot, du är troligen pokerspelare och inser säkert varför det där är på tok för resultatorienterat tänk.

 

Allra värst är det ju i VM - "Slovakien har seglat upp som en outsider till guldet, och man har till exempel turneringens bästa powerplay med 24% effektivitet".

 

Ursäkta - hur statistiskt relevant är en sådan siffra efter typ sex matcher? Och om fyra av målen kom mot Kazakstan? Det händer nästan aldrig att man läser sportjournalistik där journalisten uppvisar uppenbar förståelse för siffror.

 

Helt fel, i NHL ar det i forsta hand gaa man ser till och i sverige raddningsprocent. I NHL anses aven antal vinster for malvakter vara ett battre matt pa en malvakts sasong an raddningsprocenten vilket i sig ar lite sjukt.

 

Men haller med dig i ovrigt.

 

Ja, det där är så sjukt. Man tycks vara så statistikfetischistiska där borta att jag ibland undrar om s.k. experter och andra initierade ens skulle kunna föra ett vettigt resonemang utan att grunda det i siffror. "Schulmanns API är ju 0.14 vilket får ses mot ljuset av att han snittar 34.6 avh i ett lag med en snitt-AJX på 14.1 - det är unikt inte bara i hela ligan idag, utan under hela det här decenniet". Ungefär så låter det.

 

Att rangordna målvakter efter antalet vinster blir ju som att byta ut lagets prestation mot målvaktens - vem bryr sig om de övriga 10 på isen liksom?

 

- Från nattens NGL meddelas att Steve Mason slog Henrik Lundqvist med 4-2. Masons forcerade Lundqvists försvar från första nedsläpp och svensken tvingades att kapitulera både en och två gånger de första fem minuterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...