Gå till innehåll

Motivationstips för att öka sitt spelande?


Macaronis

Recommended Posts

Har under den senaste tiden haft en sjunkade motivation att spela poker online och vill reda bot på detta. Oftast blir det bara någon timme eller två per dag, men det finns tid att ta av som jag istället kan sitta och spela något tidsfördrivande spel eller liknande.

 

 

Jag vill utnyttja tiden bättre och spela mer poker. Tid är trots allt pengar och en timmlön på ett vanligt jobb kommer inte i närheten av den jag har hos pokern. Men förstår inte varför jag inte har någon lust att spela.

Har fått ett litet oplanerat break nu på 4-5 dagar utan någon poker, men motivationen har trots detta inte ökat. Jag har inte tänkt att svika vänner och andra aktiviteter för pokern men när jag ändå är hemma och ledig så vill jag ta vara på tiden. Är student och under vissa perioder är det i princip ingenting att göra på dagarna. Istället för att grinda på kan jag sätta mig att lira Xbox, surfa eller kolla filmer en hel dag.

 

 

Försöker sätta press på mig själv att spela men hittar gärna en bortförklaring att borden inte är fiskiga nog, trots att jag innerst inne vet att jag kommer tjäna pengar vid borden.

En annan ovana jag har är att lägga ner pokern så fort jag fått flyt i spelet och vunnit något inköp eller två istället för att forstätta ösa på.

Eventuellt är det så att jag är rädd att förlora på nåt sätt och därför håller mig borta istället för att se de pengar jag kan vinna.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska reda bukt på detta problem, men inser att jag måste göra något om jag vill få fart på liret och nå NL 5/10 som är mitt mål inom ett halvår.

 

Jag tror jag behöver öka min självdisciplin och tvinga mig själv att lira mer eller mindre även om det inte är det lättaste.

Nåt annat är kanske att man har nåt vid sidan om, kanske nåt ätbart?

Har även försökt få mig fastbiten genom att kolla på WPT avsnitt, men med uteblivet resultat.

 

Någon som har nåt tips på hur man ökar motivationen att spela mer och längre?

 

Kan tillägga att jag inte spelar sämre poker då jag lyckas sätta mig ner vid borden måttligt motiverad. Spelar fortfarande solid och vinnande poker men känner mig som sagt hopplöst omotiverad.

 

* RP och flytt till Allmän Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som ska leva på pokern måste det här vara ett stort problem, ifall motivationen försvinner.

 

Jag läste en väldigt bra bok för ett par år sedan (kommer inte ihåg namnet...) som handlade delvis om just det här. Det var ett par som levde som pokerspelare i Las Vegas. Det var verkligen ingen glamorös tillvaro de förde. De spelade Limit Hold´em mot mestadels turister. Snacka om grindande för deras del. För att stå ut med det livet började de knarka och för att ha råd med den levnadsstilen blev det tvungna att köra ännu fler timmar vid bordet..... Klart läsvärt!

 

Om poker bara är en hobby, spela bara då du känner för det! I annat fall så kanske du till slut tappar bort varför du ens började spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaronis, kanner igen ditt problem.

 

Senaste 2 veckorna har jag varit sjukt omotiverad att lira poker.

 

Dock finns alltid kanslan i bakhuvudet att man gar miste om en massa pengar nar man inte spelar.

 

Och precis som du sager de senaste dagarna nar jag lirar brukar jag lamna efter att plussa 1 eller 2 inkop.

 

Har sjalv forsokt fundera ut hur jag skall losa detta problemet. Och ja... jag vet faktiskt inte. Umgas mkt mer med vanner nu senaste tiden an vad jag gjort innan. Haromdagen spelad ejag lite 2/4 NL framfor polarna och det var lite kul. De "ooooade" och var mer nervosa an vad jag var.

 

Satter upp mal just nu om jag lirar, och satter undan pengarna till annat an BR. Da kanns pengarna genast mer verkligt.

 

Som haromdagen. Jag tankte "ok, vinner jag 300 euro idag sa tar jag ut 200 och koper nagot roligt for det."

 

Jag skarpte mitt spel och tyckte det var kul eftersom jag antligen hade nagot mal for spelet.

 

Och mitt mal just nu ar att fa upp BR till en riktigt fin niva sa att man kan resa runt o leva pa pokern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här tror jag att den gode, om än slaskige, Swede, har en bra poäng...

 

Du verkar inte ha någon annan målsättning med ditt pokerspel än att kunna ta ut så mycket att du kan leva på det, Macaronis. Sätt upp ett kortsiktigt mål och ett (eller flera) långsiktiga mål så ska du se att motivationen kommer tillbaka...

 

;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag faktiskt satt upp ett mål och det är att grinda upp rullen så jag kan lira högre nivåer. Innan har jag bara spelat på och tagit ut så fort jag nått en viss gräns för att sedan grinda upp till gränsen igen.

Har som mål att grinda och bara bygga rulle och behöver inte ta ut då jag får sköna pengar från rakebacken som jag klarar mig på.

 

Så problemet kvarstår med motivationen. Men ska göra ett rejält försök imorrn när tentan är avklarad. Får se om jag lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa ett nytt spel! Funkade hur bra som helst för mig. Började bli lite less på Holdem så jag bestämde mig för att testa Omaha Hi/Lo. Otroligt kul spel! Sen känns det nästan som om jag spelar Holdem nu för att dra ihop pengar till mitt Omaha. ;)

 

Finns ju hur många pokerspel som helst att prova på, 7stud, 5stud, Omaha, Razz osv osv. Dessutom misstänker jag att man blir lite bättre även på Holdem av att spela andra pokerformer.

 

Det är kul att testa nya saker och hjärnan älskar att lära sig, så börja spela andra sorters poker är mitt tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låtsas under ett par, tre dagar att du har en månadslön på 100.000 och gå runt i stan och titta på alla saker du ska köpa, när du får tid. Lägg ner all möda på att "lura dig själv" att du verkligen har råd med allt.

 

Om du sedan i efterhand ser det livet som något eftersträvansvärt, kommer du automatiskt ha mål och motivation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ibland att poker är rätt psykiskt påfrestande. Man sitter 3-4 pers på lågnivå och lirar 120 potter i timmen. Jag kallar det för "maskinpoker", man får lite robotögon/öron och uppfattar inget annat i omgivningen. Man ska ta tusen beslut, hinner fan knappt gå och slå en 7:a och man svälter nästan ihjäl, typ. Förlorar man, eller blir rädd att förlora det man vunnit gör ju inte det saken bättre.

 

Då tar man en paus, kranar lite gammal Supertramp eller en hederlig texasblues. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macaronis, vad har du alltid önskat dig i julklapp men aldrig fått?

 

Sätt upp ett mål att du skall vinna pengar till den där lego borgen du aldrig fick till jul, eller den där jätte sällsynta Beatles vinylen osv osv.

 

Sen när du nått målet, behöver du självklart inte köpa borgen, men att just veta att när du vunnit en del pengar kan du få dig en liten belöning.

Från egen erfarenhet känns det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du måste söka hjälp för ditt speloberoende

 

Vad menar du med detta?

Jag tror att det var ett så kallat skämt.

 

Att köpa något fint för en del av pengarna man vinner tror jag dock funkar bra. Jag satt och grindade på låga nivåer och clearade bonusar i ett par veckor, och till slut mådde jag nästan illa bara av att tänka på poker. Detta märktes också på mitt spel, när jag var omotiverad rann pengarna iväg lite väl snabbt. Så jag tänkte att "Nä, nu skiter jag i det här, tar ut pengarna och köper någonting schysst för pengarna. Eftersom jag inte spelat så länge hade jag inte mer än ett par tusen, men det räckte iaf till en ny gitarr. *tittar kärleksfullt på sin blåa Ibanez*

 

Dessutom hade jag kvar någon tusenlapp på pokerkontot efter detta inköp, så tror du inte att jag sitter där och grindar igen? :-) Och nu är det plötsligt roligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Intressant problem. Men så är det väl så också att pokern inte är ditt jobb, det är en hobby? Man skall inte utöva en hobby mer än man själv vill, då försvinner det roliga. Spela när du känner för det, känn dig inte pressad att lira när du inte vill. Och om du känner att du MÅSTE lira fast du eg inte vill det, då kanske du ska hitta andra glädjeämnen i livet än pengar? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har märkt att det är bra mycket roligare att spela på högre nivåer, det var som roligast när jag satt på NL100, och gick ganska bra, dock så insåg man att man kanske tagit sig lite vatten över huvudet när jag förlorade $170 i en pott, när rullen då låg på $1000.

 

På NL50 är det inte alls lika roligt, och jag spelar sämre, slaskar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du måste söka hjälp för ditt speloberoende

 

Vad menar du med detta?

Du menar väl inte att det är normalt att tvinga sig till något?

 

Finns inte motivationen där borde du skafaf en hobby eller låta bli att spela poker helt enkelt. Jag personligen skulle aldrig spela poker om det inte var för att jag tyckte det var kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Låtsas under ett par, tre dagar att du har en månadslön på 100.000 och gå runt i stan och titta på alla saker du ska köpa, när du får tid. Lägg ner all möda på att "lura dig själv" att du verkligen har råd med allt.

 

Om du sedan i efterhand ser det livet som något eftersträvansvärt, kommer du automatiskt ha mål och motivation.

 

Hmmm...underligt vad konstigt en del tänker...=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skakar liv i denhär tråden igen då jag har stött på samma problem.

Allt började i mitten av maj. Körde på som vanligt, ett antal timmar om dagen. Jag är ingen storspelare, men går plus.

Satt och tänkte på mitt mål, dra in $1000 i månaden. Inte helt omöjligt, men jag kände att jag var långt ifrån att nå dit. Ligger runt kanske $2-300 nu i månaden, när jag spelar.

Så för att ta mig närmare målet så införskaffade jag en del böcker. Tänkte att nu när sommaren kommer så kan jag ju inte sitta inne och spela, men sitta ute och läsa funkar. Läste en hel del, kände att böckerna hade en del att lära mig. Framförallt att bli mer aggresiv, spelar lite mesigt. Har länge vetat att det varit min största brist för att nå målet, men behövde mer kunskap för att lära mig täta den luckan.

 

Hursomhelst, när sommaren var slut så var lusten till poker helt borta. Har snart inte spelat på 2 månader, provade lite igår, men det fanns ingen glädje alls. Då känns det dumt att sätta sig. Men trodde att det skulle tända till igen om jag bara började, men icke.

 

Har egentligen inget större behov av pengar, men har alltid haft en dröm om att kunna leva ut lite mer. Köpa kläder och grejer utan att behöva tänka efter så mycket. Jobbet fixar de nödvändiga kostnaderna och pokern skulle stå för fickpengarna. Men just nu känns den lilla drömmen långt bort.

 

Någon som har nya insikter om hur man motiverar sig och hittar tillbaks till det roliga med poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

en tumregel är ju att man inte ska spela om man inte är sugen. Så du bör inte tvinga dig själv att spela. Då är det lätt att du tappar tålamodet, känner dig likgiltig och spelar sämre. Detta vet du ju förstås redan, men det tål säkert att upprepas.

 

För att få tillbaka motivationen brukar jag göra en eller flera av dessa saker:

 

- Köpa ett par nya pokerböcker.

- Spela något nytt eller annat spel (på lägre nivå för att känna mig bekväm och endast tycka det är skojigt).

- Spela andra spel (ej poker).

- Titta koncentrerat på höglir på typ UB eller Expekt.

- Ladda hem några WSOP-avsnitt.

- Ta en medveten paus på en vecka och bestäm att du inte ska spela eller göra något som har med poker att göra under den tiden. Om du sedan efter några dagar helt plötsligt vill spela igen... gör det!

 

Du ska inte känna att du slösar bort tiden om du gör andra saker än spelar poker. Se det som att det är nödvändigt att investera tid i annat ibland för att du ska tycka det är roligare att spela igen, och då kommer du troligen spela bättre och vinna mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man poker som en hobby så ser jag ingen anledning att man skall tvinga sig själv att spela fler timmar.

 

Om man däremot har pokern som signifikant del av sin försörjning (vet att vissa t.ex. finansierar studierna med poker på deltid) så är det ju som vilket jobb som helst. Ibland vill man ju absolut inte jobba men man blir så illa tvungen.

 

Sätt upp ett visst antal timmar som du ska spela per vecka eller månad och försök hålla dig till det och ta oxå ut vinsten i form av "timlön" så blir det en mera reguljär och direkt återkoppling mellan spelad tid och inkomst.

 

Exempel:

Du snittar (EV) $20 per timme i vinst, av detta vill du låta hälften gå till att bygga rulle och ta ut resten som lön. Ta då ut $10 per timme alldeles oavsett hur det går. Vill du nödvändigtvis öka på spelandet kan du ju t.o.m. köra med "övertid" så att du t.ex. tar ut $10/h de första 150h du spelar varje månad och sedan tar ut $15 för varje timme därutöver.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...