Gå till innehåll

Skuld till PartyPoker


skalle88

Recommended Posts

Om det nu är som party säger så kan det vara någon som har stulit din identitet. Be dem säga åt mastercard att spärra kortet, och försök komma ihåg om du fått något brev ifrån mastercard/bank. Troligen har du bara slängt det som reklam och missat att den innehöll en räkning. Ring även till mastercard själv och se om de kan se om något kort är utställt i ditt namn för eventuellt kan det då finnas mer transaktioner på kortet som tillslut hamnar som inkassoärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer info:

PartyPoker lägger ansvaret på mig eftersom förövaren måste ha känt till mitt lösenord.

 

Vad som har hänt är alltså att ett MasterCard i mitt namn har använts för att sätta in pengar på mitt konto. Dessa pengar har spelats bort. En bank (PartyPoker kan inte sägas vilken) tog tillbaka pengarna (chargeback) av PartyPoker när de upptäckte att JAG inte hade satt in dem med MasterCardet. Då var pengarna redan bortspelade och nu är mitt konto i obalans.

 

PartyPoker kan inte ge mig hela kortnummret eller banknamn så jag vet inte hur jag ska blocka kortet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skaffar man Mastercard kort i en annan persons namn?

Lär ju krävas både underskrift och ID-kort för att hämta ut det.

 

Alltså kortet kan inte stå i ditt namn. Känns lite väl otroligt.

 

Någon måste ha snott ett Mastercard, hackat sig in på ditt trådlösa nätverket, och av någon anledning satt in pengar med det kortet på ditt Partypoker konto och sedan blåst iväg insättningen.

 

 

Jag är även nyfiken på varför skulden har växt från 135$ i första tråden till 700$ nu.

 

Är det vanligt att pokerbolag gör såna här tabbar?

 

Med Visa, I stort sett aldrig.

Enda gången det slinker igenom en insättning det inte finns täckning för är om uppkopplingen till Visa strular eller om de sysslar med någon uppgradering.

 

http://pokerforum.nu/forum/poker-i-oevrig-media/52636-han-kaenner-sig-lurad.html

 

Med Mastercard vet jag inte hur det funkar.

Tror man får räkning hem i brevlådan en månad senare.

Man spelar alltså alltid på krita om man satt in med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Mastercard vet jag inte hur det funkar.

Tror man får räkning hem i brevlådan en månad senare.

Man spelar alltså alltid på krita om man satt in med det.

Jag har mastercard via Icabanken. Det är kopplat till mitt lönekonto och har ingen kredit dvs pengar dras direkt utan att någon räkning kommer i efterskott. Precis som ett visa.

 

PartyPoker kan inte ge mig hela kortnummret eller banknamn så jag vet inte hur jag ska blocka kortet...
En bra start kan vara att byta lösenord till PP, se över din datorsäkerhet etc. Det här är ju tydligen andra gången som något fuffens sker på ditt konto. Kan inte PPs T&C i huvudet men det lär nog ha en formulering om att de inte är ansvariga om din säkerhet brister. Prognosis Negative.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att undvika oklarheter åtminstone kring Visa- och Mastercard kan jag inflika med att det beror på vilken bank man har hur upplägget är. I vissa banker kan du få kredit på ditt Mastercard men inte på Visakortet och tvärt om.

 

Det vanligaste är att Mastercardet kan ha kredit men inte Visa.

 

Jag har Länsförsäkringar bank och ett Mastercard där pengar dras direkt och man kan inte hamna på minus.

 

I övrigt låter hela storien jättekonstig. Har den inträffat som beskrivits så måste det vara tungt för den som drabbas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skaffar man Mastercard kort i en annan persons namn?

Lär ju krävas både underskrift och ID-kort för att hämta ut det.

 

De flesta skickar kortet via posten utan krav på identifiering, så har du bara tillgång till brevlådan är det inte svårt. Skicka in en ansökan i personens namn, sen kollar du brevlådan varje dag strax efter posten kört förbi och innan folk brukar hinna hem. Blir lite svårare i lägenheter men helt omöjligt att fiska dem är det inte. Hände min farsa och det var ett jävla gissel att få stopp på allt.

 

Alternativ två, kolla med UC om någon bank gjort en kreditupplysning på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta är alltså teorin.

Någon skaffar ett MasterCard i trådskaparens namn (eller inte i trådskaparens namn, är det bara party som inte kontrollerat detta vid insättningen?). Detta kort är knutet till ett konto på en bank/kreditinstitut som inte trådskaparen känner till. Denne någon sätter sedan in pengar mha detta mastercard på trådskaparens pokerkonto till vilket denne någon fått tag i lösenordet. Någon med samma ip som trådskaparen spelar sedan bort pengarna(trådskaparen själv av misstag eller?) och banken/kreditinstitutet upptäcker att kortet inte är ok och gör en chargeback. Trådskaparens konto hamnar på minus. Om det bara handlar om 700 dollar så är det ganska mycket jobb för så lite pengar, men det kanske rör sig om större summor som försvunnit? Enda sättet ,om jag förstår det rätt, för tjuven i detta fall att tjäna pengar är att chipdumpa, har så skett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så detta är alltså teorin.

Någon skaffar ett MasterCard i trådskaparens namn (eller inte i trådskaparens namn, är det bara party som inte kontrollerat detta vid insättningen?). Detta kort är knutet till ett konto på en bank/kreditinstitut som inte trådskaparen känner till. Denne någon sätter sedan in pengar mha detta mastercard på trådskaparens pokerkonto till vilket denne någon fått tag i lösenordet. Någon med samma ip som trådskaparen spelar sedan bort pengarna(trådskaparen själv av misstag eller?) och banken/kreditinstitutet upptäcker att kortet inte är ok och gör en chargeback. Trådskaparens konto hamnar på minus. Om det bara handlar om 700 dollar så är det ganska mycket jobb för så lite pengar, men det kanske rör sig om större summor som försvunnit? Enda sättet ,om jag förstår det rätt, för tjuven i detta fall att tjäna pengar är att chipdumpa, har så skett?

 

Ja, har trådskaparen frågat Party vilken IP address allt detta har gjorts ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta skickar kortet via posten utan krav på identifiering, så har du bara tillgång till brevlådan är det inte svårt. Skicka in en ansökan i personens namn, sen kollar du brevlådan varje dag strax efter posten kört förbi och innan folk brukar hinna hem. Blir lite svårare i lägenheter men helt omöjligt att fiska dem är det inte. Hände min farsa och det var ett jävla gissel att få stopp på allt.

 

Alternativ två, kolla med UC om någon bank gjort en kreditupplysning på dig.

 

Du har nog rätt i att en del banker skickar kortet rätt i brevlådan, men oavsett så är det så extremt långsökt att det finns inte.

 

Man måste ju även öppna ett bankkonto i TS namn på något sätt.

Sen göra en chargeback efter att man torskat insättningen. Hur gör man det om man inte står som ägare till kortet?

Och har någon gjort en chargeback så sitter i såna fall pengarna på TS konto?

 

Någon skapar ett bankkonto och Mastercard i Ts namn, hackar sig in på hans nätverk och på hans partypokerkonto, sätter in pengar, torskar insättningen och gör en chargeback. Fatta hur långsökt det där låter.

Vad skulle iden med det hela ha varit?

 

Någon måste ju ljuga, antingen Skalle88 eller Party.

 

Vad är UC förresten?

 

Ja, har trådskaparen frågat Party vilken IP address allt detta har gjorts ifrån?

 

Samma IP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i att en del banker skickar kortet rätt i brevlådan, men oavsett så är det så extremt långsökt att det finns inte.

 

Man måste ju även öppna ett bankkonto i TS namn på något sätt.

Sen göra en chargeback efter att man torskat insättningen. Hur gör man det om man inte står som ägare till kortet?

Och har någon gjort en chargeback så sitter i såna fall pengarna på TS konto?

 

Någon skapar ett bankkonto och Mastercard i Ts namn, hackar sig in på hans nätverk och på hans partypokerkonto, sätter in pengar, torskar insättningen och gör en chargeback. Fatta hur långsökt det där låter.

Vad skulle iden med det hela ha varit?

 

Någon måste ju ljuga, antingen Skalle88 eller Party.

 

Vad är UC förresten?

 

 

 

Samma IP

 

UC= Upplysnings Centralen (Tror jag)

 

Oki, så TS har ett trådlöst nätverk och förövaren har antingen suttit i sin bil eller är en granne och tagit sig ett lir. Men vad gör man inte när man är spelsugen?

 

Kan också vara så att TS har en trojan på sin data och på så sätt har förövaren fått tillgång till alla personuppgifter osv.. Men för 700 eller 135 Dollar är det lite långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserat på de uppgifter jag har sett här så pekar allt på att detta gjorts av honom själv. Vet inte riktigt vad syftet är med tråden i så fall. Ganska säkert är i alla fall att han kan glömma partypoker i fortsättningen. Men han kan ju glädja sig med att deras möjligheter att kräva in skulden är ganska små.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i att en del banker skickar kortet rätt i brevlådan, men oavsett så är det så extremt långsökt att det finns inte.

 

Man måste ju även öppna ett bankkonto i TS namn på något sätt.

Sen göra en chargeback efter att man torskat insättningen. Hur gör man det om man inte står som ägare till kortet?

Och har någon gjort en chargeback så sitter i såna fall pengarna på TS konto?

 

Någon skapar ett bankkonto och Mastercard i Ts namn, hackar sig in på hans nätverk och på hans partypokerkonto, sätter in pengar, torskar insättningen och gör en chargeback. Fatta hur långsökt det där låter.

Vad skulle iden med det hela ha varit?

 

Någon måste ju ljuga, antingen Skalle88 eller Party.

 

Vad är UC förresten?

 

 

 

Samma IP

 

Är inte säker på att du måste knyta det till en bank om du har kredit eller betalkort. Då får du räkningar hem som ska betalas. Hursomhelst, om nu spelet har skett ifrån samma IP så faller ju hela iden om det nu inte är grannen som vill ge igen för något (gjort hans dotter på tjocken eller så).

 

UC är upplysningscentralen, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon måste ju ljuga, antingen Skalle88 eller Party.

 

Börjar fundera på om han är säker på att det är Party han kommunicera med?

 

Oberoende om det nu ens var möjligt att hamna på minus och han nu skulle vara skyldig att ersätta enligt deras regler pga av tex egen bristande säkerhet så borde de ge ut banken som utfört chargebacken och/eller kortnummer och andra uppgifter så han kan kontakta nån?

 

Han måste ju kunna förhindra ytterligare elände med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserat på de uppgifter jag har sett här så pekar allt på att detta gjorts av honom själv. Vet inte riktigt vad syftet är med tråden i så fall. Ganska säkert är i alla fall att han kan glömma partypoker i fortsättningen. Men han kan ju glädja sig med att deras möjligheter att kräva in skulden är ganska små.

 

Hur menar du att de kommer få svårt att kräva in skulden?

Lovar dig att jag aldrig hade orkat skapa två trådar om jag hade iscensatt det hela själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar fundera på om han är säker på att det är Party han kommunicera med?

 

Oberoende om det nu ens var möjligt att hamna på minus och han nu skulle vara skyldig att ersätta enligt deras regler pga av tex egen bristande säkerhet så borde de ge ut banken som utfört chargebacken och/eller kortnummer och andra uppgifter så han kan kontakta nån?

 

Han måste han ju kunna förhindra ytterligare elände med kortet.

 

Jag har varit i kontakt med PartyPokers support innan detta hände så jag känner mig säker på att det är PP jag har talat och mejlat med.

 

 

PartyPoker påstår att de inte har den information (kortnr och bank) själva. Men eftersom transaktionerna sköts(?) av PayPro så kanske de har information.

Sen står det (i de "Chargeback notice"-mejl jag har fått av PayPro) Billing descriptor: PKRSER.com (följt av ett nummer).

Vad är Billing Descriptor? Och vad innebär Invoice Number (stod nåt om det i mejlet)?

 

Jag pratade med en representant från MasterCard idag, hon menade att MasterCardet som hade använt förmodligen inte var svenskt eller kopplat till svensk bank. Hon sa vidare att kortet inte var SKAFFAT i mitt namn utan kanske stulet och sedan *abrakadabra* så att det stod/användes på mig.

Jag tänkte vidare på detta och egentligen är det väl inte säkert att ens kortet har mitt namn på det även om PartyPoker påstår det?

 

 

Ang chargeback: Alltså gjorde inte förövaren chargebacken utan banken som upptäckte att nåt var skumt (vet inte riktigt vad).*enligt PP.

 

Ang IPadresser: PartyPoker säger att allt gjordes från min egna IPadress men att två(?) andra IPadresser hade "haft tillgång" till mitt konto den aktuella dagen. Det ena numret gick till en server i Karlstad och det andra till en server i Amsterdam. Jag talade med dem i Karlstad men de kunde bara lämna ut uppgifter om adressinnehavaren till polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att de kommer få svårt att kräva in skulden?

Lovar dig att jag aldrig hade orkat skapa två trådar om jag hade iscensatt det hela själv.

 

Ok, vad är ditt syfte egentligen? Vi kan bara konstatera att om det är som du berättar kan du aldrig bli skyldig en gurka.Party kan aldrig kräva dig på några pengar.Worst case scenario har du blivit utsatt för identitets bedrägeri men kan heller aldrig där bli skyldig för något. Be dom visa upp namntäckning och identitetshandlingar när du ska ha ansökt för Mastercardet.

 

Bara för att klargöra: Partys enda lämpliga åtgärder dom kan ta är att hoppas på att du av någon konstig anledning skulle betala för någon annans misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lite hopplöst att försöka hänga med då du ändrar uppgifter hela tiden.

 

Nu står inte kortet längre i ditt namn, i förra tråden gjordes omöjligt uttag till det?

 

Från partys sida ser de väl för tillfället ut som nån med kontroll över din dator eller du själv som använt stulet kort på ditt party konto, dom har ingen möjlighet att bedöma om din dator är fjärrstyrd och kontrollerad av nån annan.

 

Att det är fler ip-adresser inblandade gör ju knappast från eller till, framförallt då båda ip du nämnde i andra tråden verkade vara vpn tjänster om jag kommer ihåg rätt. Du kan ju lika gärna själv ha använt dom för att försöka dölja din ip.

 

Du har endera brustit i säkerhet alternativ själv scammat, endast du själva som vet vilket. Har du inte använt nån annans kort, gör då som tidigare sades:

En bra start kan vara att byta lösenord till PP, se över din datorsäkerhet etc. Det här är ju tydligen andra gången som något fuffens sker på ditt konto. Kan inte PPs T&C i huvudet men det lär nog ha en formulering om att de inte är ansvariga om din säkerhet brister. Prognosis Negative.

 

på din orginal fråga: vilka möjligheter Party har att kräva tillbaka pengar: jag har ingen aning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lite hopplöst att försöka hänga med då du ändrar uppgifter hela tiden.

 

Nu står inte kortet längre i ditt namn, i förra tråden gjordes omöjligt uttag till det?

:oops: Jag häger inte heller med men jag var ju

dumfan?

 

Kan verkligen banken ta tillbaka något dom redan har godkänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vad är ditt syfte egentligen? Vi kan bara konstatera att om det är som du berättar kan du aldrig bli skyldig en gurka.Party kan aldrig kräva dig på några pengar.Worst case scenario har du blivit utsatt för identitets bedrägeri men kan heller aldrig där bli skyldig för något. Be dom visa upp namntäckning och identitetshandlingar när du ska ha ansökt för Mastercardet.

 

Bara för att klargöra: Partys enda lämpliga åtgärder dom kan ta är att hoppas på att du av någon konstig anledning skulle betala för någon annans misstag.

 

Party lägger ansvaret på mig eftersom någon har tagit sig in med mitt lösenord. Kan dom fortfarande inte kräva mig på pengar menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lite hopplöst att försöka hänga med då du ändrar uppgifter hela tiden.

 

Nu står inte kortet längre i ditt namn, i förra tråden gjordes omöjligt uttag till det?

 

Från partys sida ser de väl för tillfället ut som nån med kontroll över din dator eller du själv som använt stulet kort på ditt party konto, dom har ingen möjlighet att bedöma om din dator är fjärrstyrd och kontrollerad av nån annan.

 

Att det är fler ip-adresser inblandade gör ju knappast från eller till, framförallt då båda ip du nämnde i andra tråden verkade vara vpn tjänster om jag kommer ihåg rätt. Du kan ju lika gärna själv ha använt dom för att försöka dölja din ip.

 

Du har endera brustit i säkerhet alternativ själv scammat, endast du själva som vet vilket. Har du inte använt nån annans kort, gör då som tidigare sades:

 

 

på din orginal fråga: vilka möjligheter Party har att kräva tillbaka pengar: jag har ingen aning

 

Uppgifterna ändras efter den nya info jag får, jag vet att det är rörigt och att jag först missförstod mkt i min kontakt med PP. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid.

 

Jag har just talat med Party och den här gången fick jag lite av de uppgifter som "inte fanns" när jag talade med de andra telefonisterna. Banken ska finnas i Kanada. Det fysiska kortet ska inte stå i mitt namn till skillnad mot vad de har påstått tidigare.

Jag requesta också handhistorik för det datum då mitt konto senast användes för att se chipdump osv.

 

Om nån har "tagit kontroll" över datorn vad kan jag göra för att skydda mig? Formatera? Spec virusskydd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån har "tagit kontroll" över datorn vad kan jag göra för att skydda mig? Formatera? Spec virusskydd?

Steg ett lär vara: ta reda på om så är fallet först.

Det är liksom hopplöst att veta nåt säkert för nån här.

Du får ha nån som kan se över hur det kan ha varit möjligt.

 

där har du ett program att scanna med iaf: http://www.malwarebytes.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...