Gå till innehåll

Don Icm


Vrakman

Recommended Posts

Har suttit och funderat på en situation som uppstod ikväll, och är nog egentligen klar över vad jag tror är korrekt, men jag tänkte kolla och se vad pöbeln säger.

 

Situationen är bubbla, vi har KK, blinds 150/300

fi1 2500

fi2 2500

fi3 2500

fi4 2500

SB 1700

BB 3300

 

Alla viker till SB, som pushar, vad är då rätt och riktigt att göra med KK? Troligtvis ställer SB antagligen ATC här, men inte riktigt klar över fis (SB)kapacitet.

 

Edit: Förändrade stacksize på SB och BB från 1500 och 3500 till 1700 3300, för det var mer så situationen var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste skämta?

 

Ja just det, det är ju antagligen exakt det jag gör...Troll, av vilka skäl tror du det? Vore kul med argument.

 

Ändrade alldeles nyss lite i stacksizes, om det förändrar din åsikt? Ändrade för att det var mer likt situationen ifråga som jag tänkte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, om inte mina tankegångar en fredagkväll som denna är helt sneda så borde det väl det spela jättestor roll ifall du ska spela många Dons mot honom i fortsättningen? Lär ju vara rätt stor skillnad på att se handen i ett vakuum och i en helhet.

Är överlag ingen förespråkare för att man ska tänka så mycket på kommande situationer eftersom man allt för ofta inte alls vet att de ska uppstå mot samma spelare igen, men där skiljer sig Dons och satelliter (principen för båda är väl ungefär samma?) från cashgame och "vanliga" turneringar.

summa sumarum: ifall du tänkte spela många fler dons mot honom så borde syn vara bra, men ifall inte både du och han är regs så borde fold vara bäst.

Det är ju en enorm fördel för dig ifall han kommer sluta pusha superlight (som han ska pusha ifall du spelar bra i ett vakuum) på din bb eftersom han bedömmer att du har en lucka eftersom din synrange är för stor och det är bara du och han som förlorar equity på det och då vinner ju förstås alla andra vid bordet på det.

Äh, rätt mycket svamel i slutet, kanske utvecklar lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla viker till SB, som pushar, vad är då rätt och riktigt att göra med KK? Troligtvis ställer SB antagligen ATC här, men inte riktigt klar över fis (SB)kapacitet.
Jag tror nog vi kan folda där. Säg att vi hittar 68% chans till torsk vid syn. Vi borde ha över 80% chans till ITM vid fold...

 

SB borde väl pusha ATC här alltid givet stackar? Och vi synar bara med KK+? DON är en väldigt intressant och spännande spelform, det må jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i annan tråd så är DoN ofta väldigt o-initiutivt.

 

QQ är blixtfold i det här läget.

 

Ska nog ta QQ som dagens fråga, är en timme sen med den :ola:

 

Jag syftade på hur binärt det verkar vara i många lägen och därmed tråkigt och mekaniskt.

 

if short stack then push ATC

if stack size > average then fold <KK+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknat på det: Blixtfold även med KK (fast man sur-synar nog vid bordet).

Marginell syn med AA.

 

Fast Rebonius argument om regular vs regular är såklart spot on, dvs vi synar "bra regs" bara för att, typ. Dels för att de är regs och vet att pusha any 2 (en fisk har bättre hd än en reg, dvs mycket oftare ett ess, så vi lägger oss mot fisken), dels för kommande "imageskäl".

 

Edit: En tredje "dels" också - fisken kan mycket väl spela bort sig senare varv mot någon annan, ännu ett skäl att folda mot fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt så intressant det här med att calla om det är en reg som man kommer att möta kankse 1000-tals gånger till. Jag var i en liknande situation när jag tog en syn med 32o för att markera att nu får det tamefan vara färdigshovat mot min BB. Han fläker upp AK= och jag träffar givetvis en tvåa för vinst.

 

När han undrar om min vansinninga syn så förklarar jag i chatten att jag aldrig någonsin viker ner mig i BB. Något som givetvis inte är sant. Men efter det så vet jag att han har något bra när han väl trycker till i liknande situationer.

 

Blir det inte stundtals en form av chickenrace i DoN? Du kan calla i situationer som gör att du och den som shovar "förlorar" på det hela. Om du då vet att han som shovar är en tänkande spelare så kanske han viker ner sig i framtiden mot dig. Så du tar säg 3-5 sådana tillfällen. Låter vederbörande få veta att du tror att det är ett bra spel via chatten.

 

Kanske svammel men finns det inte en sådan dimension också? Ta en syn som en investering för framtida vinster? Men gör det gärna med 72o eller 32o. Händer som du har en 30-35% mot AKo. Men som framstår som bevis för att du callar med "any two".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är matematiskt korrekt för SB att pusha ATC och för hero att folda <AA vad spelar det då för roll om vi synar med 23o några ggr? Det förändrar inte det matematiska faktum som råder. Man kan ju inte "lura" matematiken genom att göra hero-/idiotsyner.

 

Jag vet att du vet att jag vet att han vet att din mamma vet att du vet att jag vet argument gör väl ingen skillnad i slutändan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är matematiskt korrekt för SB att pusha ATC och för hero att folda <AA vad spelar det då för roll om vi synar med 23o några ggr? Det förändrar inte det matematiska faktum som råder. Man kan ju inte "lura" matematiken genom att göra hero-/idiotsyner.

 

Jag vet att du vet att jag vet att han vet att din mamma vet att du vet att jag vet argument gör väl ingen skillnad i slutändan?

 

 

Man skall väl inte lura matematiken? Man skall väl snarare lura spelaren. Är det inte så att motspelarens callingrange är en faktor när du pushar? Om motspelaren i detta fall vet att man callar med endast AA och kanske KK så är det bara att trycka med "any two". Om däremot du visar upp att du callar med "any two" så kan inte motspelaren längra puscha med "any two".

 

Du har gått från en situation där han är allin varje gång till att inte vara allin varje gång. Kan inte detta vara värt något? Tänker jag fullständigt fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har rätt E.H., du måste visa att din HD för syn inte alltid är vad Fi förväntar sig. Men, syn med any two kanske får en tänkande spelare att rycka på axlarna och tänka "ja ja, det vara bara för att etablera image" och påverkar minimalt eller åt andra hållet. Beror på nivån också, hur bra är motståndet generellt?

 

Jag är nog för trött för seriös analys, men det är lite sten-sax-påse över det hela, vem tänker i flest nivåer... Jag skulle nog snudd på vika tom. AA här. Om du torskar går du från storstack till lillstack, inte alls bra. Om motståndarna är halvfiskiga och slåss sinsemellan ofta skulle jag vika AA. Är motståndet bättre/tightare lutar det mer åt syn eftersom man inte har lika stor chans att glida ITM på andras misstag.

 

Ungefär samma resonemang med annan stackfördelning. Är det större stackskillnad lutar det mer åt syn eftersom du sitter säkrare och inte ligger lika illa till om du torskar. Men som sagt, jag är trött, så jag svamlar nog...

 

/Andreas (DoN-noob)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite samma undringar som d-jarl... Har väl de där formeluträkningarna kvar att lära mig...

 

Det kan mycket väl vara en läcka i mitt spel som kan vara värd att täppa till men jag hade synat. Jag hade troligen lagt mig ifall SB-stacken skulle varit aningen större så att jag typ skulle få 500 marker kvar vid förlust. Men i detta fallet så skulle jag ju få 1600 kvar vilket kanske sänker min sannolikhet att hamna i pengarna en del, men det är ju knappast samma sak som att förlora.

 

Är mitt sätt att tänka här helt fiskigt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite samma undringar som d-jarl... Har väl de där formeluträkningarna kvar att lära mig...

 

Det kan mycket väl vara en läcka i mitt spel som kan vara värd att täppa till men jag hade synat. Jag hade troligen lagt mig ifall SB-stacken skulle varit aningen större så att jag typ skulle få 500 marker kvar vid förlust. Men i detta fallet så skulle jag ju få 1600 kvar vilket kanske sänker min sannolikhet att hamna i pengarna en del, men det är ju knappast samma sak som att förlora.

 

Är mitt sätt att tänka här helt fiskigt eller?

 

Jag skulle resonera på samma sätt som dig. Men jag spelar på micronivå också. Däremot finns det bla en tight reg som jag spelar emot och mot honom skulle jag lägga QQ 7 dagar i veckan.

 

Så det har nog en hel del att göra på vilken nivå man spelar på. På mina nivåer skulle normalspelaren calla med Ax, AA-55, KQ-K9,QJ-Q9, J10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...