Gå till innehåll

Sveriges dummaste person?


DrRoland

Recommended Posts

Varför litar inte gamlingar på banker?

 

Statliga insättningsgarantier är ett relativt nytt fenomen. När banker fallerade förr i tiden innebar det att insatta medel gick förlorade. Tyvärr finns det ju en enorm nackdel med insättningsgarantier, som vanligt när staten lägger sig i.

 

Tidigare var man tvungen att själv ta ansvar för var man stoppade pengarna, men nu, när allt är "försäkrat", har man inget incitament att göra någon egen research utan sätter in pengarna i första bästa "bank" och stuntar i vad banken gör med pengarna, vilket leder till att bankerna underblåser felaktiga investeringar och finansiella bubblor.

 

Så går det när staten kliver in och sabbar samspelet mellan marknadskrafterna. Man strävar hela tiden efter att eliminera riskerna, utan att ta hänsyn till balansen "risk-reward", som är nödvändig för att marknaden ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som sagt. Det är totalt riskfritt att ha pengarna på banker - samtidigt som det innebär ökad säkerhet och ränta. Så gamlingarna är omöjliga att förstå sig på.

 

Invanda mönster är svåra att bryta. Om man under hela livet har levt med vetskapen att banker kan fallera och att insatta medel kan gå upp i rök är det ganska förståeligt att man inte ändrar sig på en femöring och börjar lita på banker hux-flux. Varför tror du t.ex. att man inte hittar särskilt många 90-åringar som sitter och surfar på Internet? Det är ganska basic psykologi, nicht wahr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Femöring och femöring, det rör ju sig ändå om decennier.

 

Ju äldre man blir, desto svårare blir det att anpassa sig till förändringar och vissa gör det aldrig. Datorer har varit ett standardinslag i samhället i snart 30 år, men vissa har aldrig ens fått för sig att börja knappa på en häxburk. Som sagt, det är helt enkelt så människor fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vafan, här förväntar man sig ngt om Robinson-Zubejde eller ngn annan av alla kvasikändisidioter men så har OP valt ut en stackars 80-årig tant som är glömsk, kanske lite dement, och som glömt sina besparingar på spårvagnen. Vilken jävla offside-tråd. Alla som tycker det här är kul eller garvar åt att tanten är dum ska fan ha spöstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen för det, men jag är inte typen som orkar sitta i en halvtimme för att fundera ut en smart rubrik.

 

"Glömde en halv miljon på spårvagn" var den aftonbladet använde och "Vem är den lycklige? En halv miljon kronor.." är den dom använt sig av inne på flashback. https://www.flashback.info/showthread.php?t=860485

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farmor hade lovat farsan att inte ha pengar hemma. Jättejätetjättelovat. När hon dog vid 94 års ålder så visst fan var pengarna i byrålådan. Och hon hade till och med skrivit en lapp om varför (hon var klar i knoppen väldigt länge) - för att banken hade slutat med bankbok! Så hon visste inte hur mycket hon hade på banken eftersom honinte klarade av det där med ett konto utan bankbok... därför pengarna i byrålådan, så hon kunde se att de fanns. Hämtade ut pensionen kontant varje månad.

 

Lovar att man kommer göra lika dumma saker själv när vi blir gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju äldre man blir, desto svårare blir det att anpassa sig till förändringar och vissa gör det aldrig. Datorer har varit ett standardinslag i samhället i snart 30 år, men vissa har aldrig ens fått för sig att börja knappa på en häxburk. Som sagt, det är helt enkelt så människor fungerar.

 

Om du med "standardinslag" menar "långsamt gått från kuriositet som få haft någon form av beständig kontakt med, till var mans ägodel" så har du en poäng. Jag menar, går vi tillbaka 15 år i tiden så vettefan om ens vart tredje hushåll hade en persondator hemma. Visst använde de flesta dator i skolan, och många i jobbet - men i vilken utsträckning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med "standardinslag" menar "långsamt gått från kuriositet som få haft någon form av beständig kontakt med, till var mans ägodel" så har du en poäng. Jag menar, går vi tillbaka 15 år i tiden så vettefan om ens vart tredje hushåll hade en persondator hemma. Visst använde de flesta dator i skolan, och många i jobbet - men i vilken utsträckning?

 

Klart vi kan debattera exakt hur och när datorer blev ett standardinslag i våra liv, men det har ju noll att göra med fenomenet att människor ofta har svårt att anpassa sig till förändringar, och att det blir svårare ju äldre man blir, nicht wahr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder fortfarande bankbok!

Bankbok är värdelöst. Bankbok räknas som rena pengar. Tappar du bankboken så tappar du pengarna (i princip).

 

Jag råkade stå bakom en bankkund och tjuvlyssna på ett samtal med bankkassörskan. Detta måste ha varit 1997-1998 och troligen på SEB i Solna.

Iaf. hade ju kunden tappat sin bankbok med ca 15.000 kr. Bankkassörskan förklarade att om kunden inte hittade bankboken skulle man behöva annonsera i tidningen efter bankboken för att, som det heter på juridiska, "döda" skulden. Efter att man annonserat skulle det dröja 6 månade innan kunden fick några pengar. Hela förfarande med att döda skulden skulle kosta många tusenlappar och då var det inte ens säkert att kunden skulle få några pengar alls. Någon som hittar bankboken kan helt enkelt knalla in till en bank och kräva att få pengarna! ... Så uppfattade jag samtalet. Någon som jobbar på bank och som kan bekräfta eller korrigera mitt påstående?

 

Detta är inte första gången en åldring blivit av med sina besparingar. Det är tyvärr ganska vanligt att rånare/tjuvar siktar in sig på gamlingar för att de vet att de kan förvara stora pengar hemma. Detta var heller inte sista gången något liknande händer. Det kommer att hända fler gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter jättekonstigt, minst sagt. 1997 måste allting redan ha varit datoriserat och bankboken mest en teknikalitet.

Att ta ut pengar med bara bankbok utan ett giltigt ID har såvitt jag vet aldrig gått att göra.

Jora. Bankkassörskan kunde se att det fanns pengar. Men bankboken krävdes eller måste dödas. Annars kunde kunden kräva pengarna en andra gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farmor hade lovat farsan att inte ha pengar hemma. Jättejätetjättelovat. När hon dog vid 94 års ålder så visst fan var pengarna i byrålådan. Och hon hade till och med skrivit en lapp om varför (hon var klar i knoppen väldigt länge) - för att banken hade slutat med bankbok! Så hon visste inte hur mycket hon hade på banken eftersom honinte klarade av det där med ett konto utan bankbok... därför pengarna i byrålådan, så hon kunde se att de fanns. Hämtade ut pensionen kontant varje månad.

 

Lovar att man kommer göra lika dumma saker själv när vi blir gamla.

 

Det där begriper jag inte heller. Varför inte bara begära ett kontoutdrag när hon tar ut pengar över disk? Funkar lika bra som bankbok.

 

Och det där med att bankboken måste finnas för att komma åt pengarna är ju ännu dummare. Måste vara finskt.:-D

Vad är i så fall vitsen med att sätta in pengar på banken, ifall man i praktiken har hela summan på sig, eller i en byrålåda?

 

Det funkar ju att ta ut pengar över disk, bara med att visa upp körkortet.

Måste handla om något mystiskt sparkonto med särskilda regler.

Aldrig hört talas om nåt sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart vi kan debattera exakt hur och när datorer blev ett standardinslag i våra liv, men det har ju noll att göra med fenomenet att människor ofta har svårt att anpassa sig till förändringar, och att det blir svårare ju äldre man blir, nicht wahr?

 

Förutom att tidsrymden är som mest hälften så stor som du först angav, menar du.

 

Men nej, din lektion har inte fått mig att förstå varför gamlingar inte förstår sig på banker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jora. Bankkassörskan kunde se att det fanns pengar. Men bankboken krävdes eller måste dödas. Annars kunde kunden kräva pengarna en andra gång.

 

Hmm... När jag dödade min bankbok i början av 2000-talet tog det 3 minuter och en underskrift (och nej - jag hade inte med mig bankboken eller visste var den fanns). Det var visserligen inte SEB, men har svårt att se att det skulle vara markant skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, trodde detta var en dagbok med självinsikt. Blev lite besviken när den endast innehöll tråkiga historier om bankböcker.

 

Hade för övrigt själv en bankbok hos dåvarande sparbanken så sent som det tidiga 2000-talet. Var alltid tvungen att visa upp legitimation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bankbok på 2000-talet? Sitter ni med skrivmaskin och faxar in era foruminlägg också?

 

Ärvde pengar från min morfarsfar för väldigt länge sedan men använde inte alla pengarna förrän på 2000-talet. Har ingen aning vem som fixade bankboken men det bör ha gjorts på mitten av 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...