Gå till innehåll

Programvara för att logga internetuppkoppling


Weedobooty

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har ett problem med korta avbrott i internettrafiken i mitt hus. Jag får korta avbrott på några sekunder och ibland måste jag stänga av och på routern för att få kontakt igen. Ibland har jag inga avbrott på flera veckor och ibland händerr det en gång i timmen.

 

Jag pratade med Telia, som är min leverantör. Dom säger att felet måste vara min router och jag har inga fakta för att hävda motsatsen, annat än att jag bytte router för ett tag sen och jag hade problemet i samma omfattning även innan jag bytte. Dom erbjuder naturligtvis ingen hjälp och jag ska väl vara jätteglad att jag fick tag i en människa där överhuvudtaget.

 

Jag behöver tips på en programvara som ligger och kollar min uppkoppling och loggar alla avbrott, gärna med så mycket information som möjligt som jag kan använda för att lista ut var problemet ligger.

 

Nån där ute som har erfarenhet av det här och kan tipsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jag har ett problem med korta avbrott i internettrafiken i mitt hus. Jag får korta avbrott på några sekunder och ibland måste jag stänga av och på routern för att få kontakt igen. Ibland har jag inga avbrott på flera veckor och ibland händerr det en gång i timmen.

 

Jag pratade med Telia, som är min leverantör. Dom säger att felet måste vara min router och jag har inga fakta för att hävda motsatsen, annat än att jag bytte router för ett tag sen och jag hade problemet i samma omfattning även innan jag bytte. Dom erbjuder naturligtvis ingen hjälp och jag ska väl vara jätteglad att jag fick tag i en människa där överhuvudtaget.

 

Jag behöver tips på en programvara som ligger och kollar min uppkoppling och loggar alla avbrott, gärna med så mycket information som möjligt som jag kan använda för att lista ut var problemet ligger.

 

Nån där ute som har erfarenhet av det här och kan tipsa?

 

Har tyvärr inga tips på programvara men har exakt samma problem fast med en annan leverantör. Kör du också adsl?

Nätet laggar, stänger ner och hoppar igång igen. Oftast får man starta om modemet för att det ska funka. Mycket irriterande när man sitter och lirar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga tips på programvara men har exakt samma problem fast med en annan leverantör. Kör du också adsl?

Nätet laggar, stänger ner och hoppar igång igen. Oftast får man starta om modemet för att det ska funka. Mycket irriterande när man sitter och lirar!

 

Jamen då tar vi och löser det här tillsammans då. Har du en trådlös router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen då tar vi och löser det här tillsammans då. Har du en trådlös router?

 

Japp. Adsl-modem samt en trådlös router. Lustigt nog har jag också nyligen bytt router och även modemet. Problemet var precis likadant innan med de gamla prylarna.

I samband med ett längre avbrott nämnde jag detta för leverantören (All-tele) och de svarade att det var ett vanligt förekommande fel som oftast berodde på routern... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pingplotter.com/

 

visar exakt var packet losses eller liknande uppstår, särskilt om felet är hos ISP nåt hop ut...så är det nästan ett måste att skicka med loggen

 

tex i fredas hade jag 5 hop ut 60% packetloss ... försvinnande bord, kunde inte se på EPT streamen osv var resultatet av det, ett mail med loggen till supporten så var det rätt snabbt fixat då dom exakt ser var problemet är.

 

i mitt fall starta dom antagligen om nån switch eller router bara

 

 

om det visar sig vara strul med just trådlöst: förutom störningar, testa med kabel, slå av krypteringen, test olika datorer(nätverkskort) om det är samma resultat.

 

vissa routrar / nätverkskort kanske går på knä om ni valt för kraftig kryptering tex(ju kraftigare kryptering desto mer beräkningskraft krävs ju varje gång de krypteras/dekrypteras)

 

finns speciella verktyg för att undersöka trådlösa delen med..., men börja med pingplotter för att utesluta tex fel hos nån isp router på vägen ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma/liknande problem med Telia under ett antal år. Det hände mig 3 gånger med ungefär ett års mellanrum. Varje gång var det fel på deras utrustning i telestationen.

Började jämt med korta avbrott som blev längre och längre och till slut fick ja ingen uppkoppling alls, tog ungefär en månad tills uppkopplingen dog. Men under de lite längre avbrotten så kunde man se på modemet att lampan som visade kontakt med telestationen blinkade(sync stog det på modemet).

Men det tog ju ändå ett antal veckor och samtal till Telia för att lösa problemet, varje gång. Och det är ju inte helt enkelt att få dom att lyssna. Och det var en plåga att varenda gång man ringde gå igenom samma idiotförklaring om man hade modemet i första jacket, hade startat om modemet osv.

 

Enklast är väl att om man vet att det kommer hända några gånger varje dag, dra en sladd direkt från modemet till datorn och kolla om det händer då också. Så vet ni om det är fel på modem eller router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har långt mellan modemet och datorn.

 

Nu har jag pingplottat hela eftermiddan och kvällen och jag ser avbrotten väldigt tydligt. Än så länge förstår jag dock inte hur jag ska tolka det jag ser.

 

Jag ligger och pingar fulltiltpoker.com. För det första - ligger spelservern verkligen där? För det andra - jag ser att den tappar paketen på sista hopen när det är ett avbrott, men vad betyder det egentligen? Den är bara en IP-adress utan DNS-namn. Det står ERR i "Cur"-kolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har långt mellan modemet och datorn.

 

Nu har jag pingplottat hela eftermiddan och kvällen och jag ser avbrotten väldigt tydligt. Än så länge förstår jag dock inte hur jag ska tolka det jag ser.

 

Jag ligger och pingar fulltiltpoker.com. För det första - ligger spelservern verkligen där? För det andra - jag ser att den tappar paketen på sista hopen när det är ett avbrott, men vad betyder det egentligen? Den är bara en IP-adress utan DNS-namn. Det står ERR i "Cur"-kolumnen.

 

Kör mot tex ping.sunet.se. och se om du även där får fel. Om felet ligger på FTP:s ISP så kan ju knappast din operatör göra nåt åt det, du kan ju dock skicka loggarna till ftp och klaga.

 

Där felen börjar synas ligger ju felet, att CUR visar error betyder antagligen att det hoppet inte svara på ditt ping, iaf att du inte tar emot svaret. Testade också igår och hade inga fel alls mot fulltiltpoker.com.

 

I vissa falla kan det bara vara en från en viss operatör till ett visst mål tex(tex en länk mellan telia och nån amerikansk operatör), testa därför så kort som möjligt mot garanterat bra ställe, tex ping.sunet.se.

 

där har du ju Getting Started Guide: http://www.pingplotter.com/gsg/

 

 

Om du inte vill koppla förbi routern kan du ju pinga den också. Ligger vanligtvis på 192.168.1.254 eller 192.168.1.1

hop 1 är routern(om man har en), förutsatt man inte har bockat i "Ignore first Hop?" i Options.

 

pingplotter_pro-48078-1.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...