Gå till innehåll

En hand jag spelade igår


Azazil

Recommended Posts

Hej!

 

En noob-hand, men jag tar den här då det rör Omaha (flytta den gärna om den passar bättre under nybörjarforumet).

 

Jag hade ingen uppfattning om hur fi (jag testar att använda poker - lingo) spelar. Jag hade ju många outs, typ 65% chans att träffa stege eller färg, men inte bästa färg, utan bara en riktigt risig sådan. Var det ändå rätt att dega in? Jag är alltså Ozryel:

 

PokerStars Game #24838046848: Omaha Pot Limit ($0.01/$0.02) - 2009/02/11 19:09:55 ET

Table 'Tydeus II' 9-max Seat #7 is the button

Seat 1: Ozryel ($4.07 in chips)

Seat 2: amnesia1980 ($2.69 in chips)

Seat 3: xredboyx ($2.11 in chips)

Seat 4: CoriAnn ($3.89 in chips)

Seat 5: trickstyle24 ($4.70 in chips)

Seat 6: dode-c ($2.51 in chips)

Seat 7: gonti111 ($2.62 in chips)

Seat 8: Cave_OwL ($0.79 in chips)

Seat 9: Gory Blood ($6.20 in chips)

Cave_OwL: posts small blind $0.01

Gory Blood: posts big blind $0.02

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Ozryel 7 of Diamonds8 of Clubs7 of Hearts10 of Hearts

Ozryel: calls $0.02

amnesia1980: calls $0.02

xredboyx: calls $0.02

CoriAnn: calls $0.02

trickstyle24: folds

dode-c: folds

gonti111: folds

Cave_OwL: folds

Gory Blood: checks

*** FLOP *** 9 of Hearts3 of Hearts6 of Clubs

Gory Blood: checks

Ozryel: bets $0.11

amnesia1980: raises $0.33 to $0.44

xredboyx: folds

CoriAnn: folds

Gory Blood: folds

Ozryel: raises $0.33 to $0.77

amnesia1980: raises $1.65 to $2.42

Ozryel: raises $1.63 to $4.05 and is all-in

amnesia1980: calls $0.25 and is all-in

Uncalled bet ($1.38) returned to Ozryel

*** TURN *** 9 of Hearts3 of Hearts6 of Clubs4 of Hearts

*** RIVER *** 9 of Hearts3 of Hearts6 of Clubs4 of HeartsAce of Spades

*** SHOW DOWN ***

Ozryel: shows 7 of Diamonds8 of Clubs7 of Hearts10 of Hearts (a flush, Ten high)

amnesia1980: shows 5 of Clubs9 of Spades7 of Spades9 of Clubs (a straight, Three to Seven)

Ozryel collected $5.20 from pot

 

Var det idiotiskt att inte höja preflop? Jag är fruktansvärt mesig i mitt preflop-spel...

 

Tacksam för alla (nåja, nästan alla) kommentarer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det idiotiskt att inte höja preflop? Jag är fruktansvärt mesig i mitt preflop-spel...

 

Tacksam för alla (nåja, nästan alla) kommentarer!

 

Du sitter UTG (i tidig position) och handen är inte så spektakulär än om bra så helt okej att limpa. Finns många sätt att vinna i omaha, att väldigt sällan höja preflopp i fullring PLO är inget fel, speciellt inte som nybörjare.

 

Du sitter ur position gentemot den andra spelaren så dega in. Hade du haft position på honom så skulle du ju kunnat ha spelat lugnare, även om dega in också är ett okej spel. När han potthöjer dig på floppen miniraisar du bara, höj pott istället där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sitter UTG (i tidig position) och handen är inte så spektakulär än om bra så helt okej att limpa. Finns många sätt att vinna i omaha, att väldigt sällan höja preflopp i fullring PLO är inget fel, speciellt inte som nybörjare.

 

Du sitter ur position gentemot den andra spelaren så dega in. Hade du haft position på honom så skulle du ju kunnat ha spelat lugnare, även om dega in också är ett okej spel. När han potthöjer dig på floppen miniraisar du bara, höj pott istället där.

 

mitt enda tillägg blir att jag faktiskt tycker du kan passa handen pre. Du är ur position med en hand som ofta blir rättsvårspelad (ofta hittar du något på flopp men sällan nöten).

Såpass alltså? Jag plussar oftast, men det sitter ofta någon annan vid bordet som det går mycket mycket bättre för, och den personen höjer nästan alltid mycket preflop. Jag har känt mig rätt töntig som bara sitter och fissynar och bara bettar om jag träffar.

 

Tack så mycket för alla kommentarer och råd! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du haft position på honom så skulle du ju kunnat ha spelat lugnare.

Här måste jag bara ställa en fråga, om jag hade spelat lugnt och det hade kommit en hjärter på turn, skulle jag verkligen våga betta då med tanke på hur dålig min färg är? Många spelare skulle ju dessutom fortsätta att spela toppset aggressivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att höja mkt preflop men svårare.

Nog klokt att börja med att behärska postflopp spelet i omaha å ha höga starthandskrav och ta väldigt stor hänsyn till position.

Sen så får det andra komma med tiden (den vägen har jag i alla fall gått själv;-) )

 

Men för en erfaren duktig spelare så är den hand du har i detta exempel standardraise från sen position först in eller med någon limpare före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste jag bara ställa en fråga, om jag hade spelat lugnt och det hade kommit en hjärter på turn, skulle jag verkligen våga betta då med tanke på hur dålig min färg är? Många spelare skulle ju dessutom fortsätta att spela toppset aggressivt?

 

Visst kan han ha högre färg men det ska man nog inte vara alltför rädd för, skulle han reraisa dig så får du väl slänga handen. Fi reraisar dig nog väldigt sällan med bara toppset om färgen är möjlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Alltså jag vet inte längre med den här handen, vad kan jag egentligen sätta honom på när han spelar sådär? Har han ett set är jag knapp underdog. Har han en hand som A789 med färgdrag så han ju massiv favorit. Det är i stort sett bara två par eller ett stegdrag utan färgdrag som jag har hyfsade odds mot, och det är väl rätt ovanligt att folk spelar på det sättet med en sån hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, snygg bump =)

Jo :) Jag har ju spelat rätt mycket mer nu än när jag startade tråden, och så satt jag och läste här på forumet och hittade den.

fold pre, deg flopp som tidigare sagt
Ni säger ju det, och jag ifrågastäter det verkligen inte (jag är knappast en av de bättre spelarna här). Men jag förstår liksom inte vad jag ska sätta motståndaren på för att vilja spela så?

 

Fold pre är jag helt med på. Men spelade jag den idag så skulle jag antagligen bara syna floppen (turn vet jag inte hur jag skulle spela). Usch, betyder det att mitt spel har blivit ännu mesigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop är ganska bedrövlig du kan ABSOLUT inte limp in här inte ens på 0.01/0.02 öppna är ifs ännu sämre. Paret dödar dina wrapdrag och är för lågt för att floppa Tset tillräckligt ofta. Du kan bara folppa en bra wrap på x69 floppar där x inte kan vara TJQK (Om du hade haft T997 kan du floppa bra wraps på 68x och 8Jx floppar. Observera att x inte är lika känsligt för överkort här speciellt på 68x floppar, men även det är en fold UTG).

 

Jag hade öppna om det är foldat till mig i MP här. Din hand spelar jätte dåligt multiway dessutom, eftersom du kan få in det riktigt dåligt 3 vägs mot t.ex NFD+SD/SET+SD/Wrap + FD.

 

I sämsta fall:

 

board: 3h6c9h

 

7s7h8dTh 10.76%

9d9c8sTc 61.29%

Ah7c8hKs 27.95%

 

 

Men även här inte så bra:

 

board: 3h6c9h

 

7s7h8dTh 25.06%

99** 50.28%

Ah*h** 24.66%

 

I en HU pot kommer du så got som alltid ha ok Equity men självklart inte favorit mot 99** (51.34%) eller 99MM (56.21%) som är mer realistiskt preflop (Wrap+FD kan var favorit mot set många gånger men det gäller förstås inte en 13 out wrap + T high FD). Skulle gissa på att du har runt 45-50% här HU mot en range av made hands och drag.

 

Med tanke på vilka flopptexturer som är bra för din hand så tror jag att det ofta blir 3 vägs all in på floppen eftersom minst halva bordet kommer att se floppen efter din inbjudan till limpfest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...