Gå till innehåll

Spelpsykologi


Matteprof

Recommended Posts

Läste nyligen om ett försök av forskare i USA. Där ställde man försöktpersoner inför 2 val dom skulle tvingas att göra. Man lät försökspersonerna först välja mellan en säker vinst på $500 eller en 50/50 chans till en vinst på $1000. Därefter fick försökspersonerna välja en säker förlust på $500 eller en 50/50 chans förlust på $1000.

 

Resultat:

Det visade sig att de flesta (84%) valde den säkra vinsten på $500 men det visade sig samtidigt att de flesta (69%) valde 50/50 chansen på $1000 i förlust.

 

Så jag sätter upp ett litet exempel för er. :D

 

Ni tvingas att ställa er inför 2 val. Först får ni välja mellan en säker vinst på 5000 kr eller en 50/50 chans att vinna 12 500 kr. Därefter ställs ni inför att måsta göra valet att antingen ta en säker förlust på 5000 kr eller en 50/50 chans att förlusten blir 12 500 kr.

 

Vad hade ni valt då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag sätter upp ett litet exempel för er. :D

 

Ni tvingas att ställa er inför 2 val. Först får ni välja mellan en säker vinst på 5000 kr eller en 50/50 chans att vinna 12 500 kr. Därefter ställs ni inför att måsta göra valet att antingen ta en säker förlust på 5000 kr eller en 50/50 chans att förlusten blir 12 500 kr.

 

Vad hade ni valt då???

 

Mina val är rätt självklara i de här fallen, jag skulle föredra ett 50% skott på att vinna 12 500kr och en säker förlust på 5000 kr framför att en 50% risk att förlora 12 500 kr.

 

Mina beslut beror på att nyttan med pengar är ganska linjär för mig upp till, säg 500 000 kr. Om de inblandade pengarna skulle vara större än så, skulle jag vara benägen att göra tvärtom. Jag tror att när summorna är tillräckligt stora så växer deras nytta inte längre linjärt, alltså den andra miljonen är inte lika mycket värd som den första. Antagligen är det hela mer komplext, men det är mitt grundläggande resonemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vi snackade lite om just det hära.

Då kom vi in en på en annan intressant "hjärnsak".

 

50/50 chansen vad består det momentet av?

Vi säger att det är en 2 st spelkort som ligger på ett bord, ena är markerad X, den andra O. Man ska sedan välja mellan dessa två, får man X då har man vunnit.

 

Dock tyckte diverse löst folk att det vore "enklare"/"bättre" om det som exempel fanns 50 kort markerad X och 50 kort markerad O.

 

Fortfarande fiftyfifty men på något sätt tycker man det är enklare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Det är alltid 50-50, endera är det ...eller så är det inte, simpelt och solklart.

 

Nu förstod nog inte du riktigt vad Feedback menade, det är klart det är 50-50, men en del tycker det är lättare om man illustrerar det med 50 kort av vardera.

 

Men jag fattar absolut inte varför du ska dra upp en 3½ år gammal tråd bara för att göra den kommentaren.... *suckar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...