Gå till innehåll

Rökförbud på krogen från 1 juni!


freeman

Recommended Posts

Blir bara mer och mer less på alla ickerökare, inte nog med att dom nu fått rökfritt överallt dom ska visa sin skadeglädje hela tiden också. Chokladcigaretter? Blir mer än gärna portad på en krog varje gång man är ute så länge man hinner klappa till en smilande ickerökare efter att han fällt någon "jätterolig" kommentar om mitt rökande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Blir bara mer och mer less på alla ickerökare

Håller med bzkt, alla? Ok, jag säger gärna att jag tycker det kommer bli skönt att slippa lukta askkopp när jag kommer hem från krogen, men det innebär väl inte att jag förtjänar en snyting för att jag fäller en "rolig" kommentar angående rökning?

Själv kommer jag inte reta rökarna, mer än jag gör idag, dvs skoja med de man känner på det vis som man vet är ok. Ge och ta. Om någon annan fäller en kommentar kan du alltid försöka tänka så här: "Tidigare fick de stå ut med rök som ger ohälsa, kläder och hår som stinker samt ibland sönderbrända kläder. Nu får jag stå ut med en pik då och då". Kanske anar man en viss skillnad i proportionerna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart dags nu... Det är kört, det är ute med oss rökare...

 

Så, obligatorisk utgång för alla rökare nu i helgen! Nu ser vi till att puffa ordentligt så vi kan komma tillbaka nästa helg, och om det blir för jobbigt att inte röka, då slickar vi på de inrökta tapeterna och tuggar på mattorna tills vi kan bete oss som människor igen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ickerörare? Ursäkta men vad har jag gjort?

 

Ok alla var att ta i, byt ut alla mot vissa..

 

Om någon annan fäller en kommentar kan du alltid försöka tänka så här: "Tidigare fick de stå ut med rök som ger ohälsa, kläder och hår som stinker samt ibland sönderbrända kläder. Nu får jag stå ut med en pik då och då".

 

Varför ska jag tänka så? Tidigare hade ickerökarna ett val, antingen gå på en vanlig krog med rökarna eller gå på ett rökfritt ställe. Vi (rökarna) tvingade aldrig er att vara på ställen där folk röker. + Att jag har aldrig fällt kommentar ute/online om ickerökare (inte innan detta) så varför ska jag ta kommentarer från dom?

Det dög inte för "er" att bara vissa krogar var rökfria så "ni" tog alla krogar och gjorde som rökfria.

Ni hade ett val innan 1 Juni, vi har inget val efter.

För mycket snack om vad ickerökarna fått stå ut med, det finns faktiskt (och har funnits) rökfria ställen där ni har kunnat gå utan att få rök på/i er.

 

När jag tex äter lunch så kollar jag upp så att jag får röka där efter maten, jag går inte in och äter för att sen klaga på att det är rökfritt och sen tala illa och högt om ickerökarna som sitter runt mig.

 

Vissa verkar dock gå ut och festa hela natten bland rökare, vaknar upp dagen efter och går online och klagar på att deras kläder luktar rök. Vissa kunde då ha gått på ett annat ställe kvällen innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supper > Du får det att låta som om det fanns massor av bra ickerökar-ställen. Var isf?

 

Sen äre ganska självklart att majoriteten som INTE röker, inte ska behöva lida för en minoritets ovana.

 

Jag ska ut och fira 1 juni, även om detta borde hänt långt tidigare. Det kanske är dags att sluta röka nu, kanske i bästa fall (obs! kanske) så gör rökförbudet det lättare för vissa att sluta röka då de inte blir lika sugna när de är ute o festar om ingen annan röker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart dags nu... Det är kört, det är ute med oss rökare...

 

Så, obligatorisk utgång för alla rökare nu i helgen! Nu ser vi till att puffa ordentligt så vi kan komma tillbaka nästa helg, och om det blir för jobbigt att inte röka, då slickar vi på de inrökta tapeterna och tuggar på mattorna tills vi kan bete oss som människor igen ;)

 

:lol:

 

Det är taget! Ikväll röker jag in Societén i varberg och på lördag tar jag något annat ställe...

 

*suck* Visst har man förståelse för alla dessa ickerökare som tycker att det ska bli skönt att slippa röklukten osv... Men att inte få ta ett bloss när man sitter och avnjuter en stor, kall bärs, tja, det suger så jäkla hårt...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ut och fira 1 juni, även om detta borde hänt långt tidigare.

 

Det är ju precis den här sortens kommentarer man som rökare stör sig på. Jag ska ut och fira... Rökning har varit tillåtet men är snart det inte längre. Ok, fine, då får man väl leva med det då. Men dylika kommentarer skulle jag klara mig utan...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supper > Du får det att låta som om det fanns massor av bra ickerökar-ställen. Var isf?

 

Sen äre ganska självklart att majoriteten som INTE röker, inte ska behöva lida för en minoritets ovana.

 

Varit på pubrundor på Söder flera gånger och råkat ramla in på flera ickerökar-ställen, dock inte stannat speciellt länge eller lagt namnen på minnet..

Hade det varit så jobbigt med rökare så hade nog ickerökarna redan kollat upp vilka ställen som är rökfria och då redan kunnat namnen på dom krogarna.

 

Sen har jag inte sagt att majoriteten ska behöva lida, har aldrig sagt nej till rökfria ställen. Dock så ser jag det som riktigt sjukt att ägarna av krogarna inte får bestämma själva.

Struntar i om det vore 90% rökfritt på alla krogar i landet så länge det iaf fanns ett val, så att vi kunde hålla oss till våra 10% men nej, man kan inte bjuda på någonting här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dög inte för "er" att bara vissa krogar var rökfria så "ni" tog alla krogar och gjorde som rökfria.

Ni hade ett val innan 1 Juni, vi har inget val efter.

För mycket snack om vad ickerökarna fått stå ut med, det finns faktiskt (och har funnits) rökfria ställen där ni har kunnat gå utan att få rök på/i er.

"Vi" har inte bestämt det här, "vi" tycker det bara är väldigt skönt att slippa rökning nu. Förstår inte hur du kan vara så arg på icke-rökarna, detta är ett beslut fattat ur rena hälsosamma skäl. Passiv rökning för de som besöker stället och till största del de som jobbar på ställena är orsaken till det.

 

Nämn en rökfri nattklubb i Stockholm för folk som är 18-20 år. Dem finns inte helt enkelt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte arg på på alla ickerökare, självklart inte. Bara less på dom som argumenterar om hälsa hit och hälsa dit, har sagt det innan och kan säga det igen. Ni kan ha 90% av kroglivet, eller mer who cares, bara vi som vill röka kan få någon/några pubar någonstans. Vad jag gör med mitt liv rör ingen annan så folk som snackar om min hälsa har jag inte mycket till övers för, men att ni ska slippa passiv rökning är en självklarhet, men att ni (skriver ni för detta måste komma från folk som hatar rökare, ni behöver inte betyda du i sammanhanget) inte kan ge rökarna någonting är bara för mycket.

 

Kan inte på rak arm nämna rökfria krogar, jag kan kolla upp det och skriva namnen här senare. Har som sagt aldrig brytt mig om dom och då aldrig lagt namnet på minnet.

Men även om det inte skulle finnas så finns det tillräcligt med folk som hatar rök/rökare för att skapa ett rökfritt publiv i Sthlm även utan att skapa lagar för det. För det har väl aldrig varit någon som hindrat folk från att öppna rökfria krogar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv varit ute på rätt många krogar i Stockholm och jag har hittills inte sett en enda rökfri krog. Lunch är en helt annan sak än pub/bar. Argumentet "Ni icke-rökare kunde ju välja om ni ville gå till ställen med rök eller inte" stämmer inte helt om alla ställen är rökställen. Med samma argument kan man väl svara: "Ni rökare kan välja om ni vill gå till ställen där folk slänger ur sig skämt om rökare eller inte.".

 

Jag har aldrig sett en rökfri pub i Stockholm. Jag har aldrig sett ett rökfritt diskotek i Stockholm. Jag har aldrig sett ett rökfritt inneställe i Stockholm. Jag har aldrig sett en rökfri biljardhall i Stockholm etc. De enda gångerna jag ens har hört talas om dessa ställen är när rökare säger att jag ska gå dit om jag inte gillar rök. Ingen verkar dock veta var dessa ställen finns. Valmöjligheten icke-rökare har, att gå till ett rökfritt ställe är således en imaginär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fairlane, exakt. Varför skulle en krog/klubb/biljardhall eller liknande ha rökfritt och förlora massor av rökande kunder? Tror knappast det kompenserar upp de icke-rökare som kommer dit bara därför.

 

Suppe, du är arg på helt fel personer, det är inte icke-rökarna som bestämt att det ska vara såhär.

men att ni (skriver ni för detta måste komma från folk som hatar rökare, ni behöver inte betyda du i sammanhanget) inte kan ge rökarna någonting är bara för mycket.

Vi kan inte ge er något? Tro mig, vi icke-rökare har inte så mycket att bestämma om :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon annan fäller en kommentar kan du alltid försöka tänka så här: "Tidigare fick de stå ut med rök som ger ohälsa, kläder och hår som stinker samt ibland sönderbrända kläder. Nu får jag stå ut med en pik då och då".

 

Varför ska jag tänka så? Tidigare hade ickerökarna ett val, antingen gå på en vanlig krog med rökarna eller gå på ett rökfritt ställe. Vi (rökarna) tvingade aldrig er att vara på ställen där folk röker. + Att jag har aldrig fällt kommentar ute/online om ickerökare (inte innan detta) så varför ska jag ta kommentarer från dom?

Det dög inte för "er" att bara vissa krogar var rökfria så "ni" tog alla krogar och gjorde som rökfria.

Ni hade ett val innan 1 Juni, vi har inget val efter.

För mycket snack om vad ickerökarna fått stå ut med, det finns faktiskt (och har funnits) rökfria ställen där ni har kunnat gå utan att få rök på/i er.

 

När jag tex äter lunch så kollar jag upp så att jag får röka där efter maten, jag går inte in och äter för att sen klaga på att det är rökfritt och sen tala illa och högt om ickerökarna som sitter runt mig.

 

Vissa verkar dock gå ut och festa hela natten bland rökare, vaknar upp dagen efter och går online och klagar på att deras kläder luktar rök. Vissa kunde då ha gått på ett annat ställe kvällen innan.

Jag går till det ställen där jag vet att det är roligt, där mina polare säkert hänger på, eller säger att "kan vi inte dra till [insert något krognamn här]?". Jag vill inte bli tvingad att dra till ställen som är rökfria bara för att få slippa lukten. Har aldrig varit på något sånt ställe, och kommer nog inte att göra det förrän den 1:a juni.

Som sagt, jag hade försökt att visa lite respekt om jag hade varit rökare på ett café eller en krog. Det finns så många andra tidpunkter som rökaren kan ta sig ett bloss, där det inte alls är lika instängt och lukten inte sätter sig så förbaskat enkelt.

 

Är jag medveten om att jag är en usel bilförare, ja då håller jag mig nog borta från vägarna. Det handlar om att ta hänsyn och inte alltid göra som man själv tycker är bäst/roligast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fairlane, exakt. Varför skulle en krog/klubb/biljardhall eller liknande ha rökfritt och förlora massor av rökande kunder? Tror knappast det kompenserar upp de icke-rökare som kommer dit bara därför.

 

 

När Beppes Bodega i Båstad för lite mer än ett år sedan införde rökfritt så ökade de sin fina skara stamkunder med ganska mycket, visst de tappade en del "rökare" men det vägdes upp ganska duktigt med nya "icke rökare". De hade tydligen en kille i baren som rökde minst ett paket per kväll, oftast mer, som slutade söka helt på mindre än en månad (eftersom jag inte har några Swedish Match-aktier tycker iaf jag att detta är bra).

 

Det jag vill ha sagt med detta är att många fler som jobbar i branchen kommer att sluta och det kan inte vara så dåligt för någon (om man inte sitter på SM-aktier). Dessutom är tycker jag att det är lite frächare att få en drink serverad av någon som inte har haft händerna i munnen precis innan han/hon gör min drink.

 

//Han som har jobbat på krogen för 4-5år och aldrig börjat röka och dessutom tycker att det ska bli hur skönt som helst nu när sista helgens jobb i rök är avklarad.

 

Oj vilken lång predikan det blev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag tänka så? Tidigare hade ickerökarna ett val, antingen gå på en vanlig krog med rökarna eller gå på ett rökfritt ställe.
Jag måste faktiskt också fråga vart alla dom här rökfriga ställena som du pratar så varmt om ligger någonstans? SPECIELLT dom på söder, dom är jag väldigt intresserade av, eller ja var innan det blir imorgon.

 

Jag förstår att du inte lägger namnen på dom där ställena på minnet, men att dom skulle vara speciellt många är ju en smula... jag vet inte, dom finns iaf helt enkelt inte, jag gissar på att du varit full alltför ofta på dina krogrundor och trllat in på EN krog som har rökfritt som i varit samma varje gång :lol:

 

Äh, dom finns iaf helt enkelt inte i dom mängder som du pratar om.

 

1 Juni blir det utgång, det lovar jag er allihopa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja höra vad krögarna har att säga om det här... Jag misstänker att mitt favoritställe här i uppsala kommer bli lidande av det iaf, då säkerligen 80-90% av klientelet är rökare.

 

En annan intressant sak kommer att vara de nya 'dofterna' man kommer att uppleva, har hört att det har ställt till med problem i bl a Norge att röken inte längre dämpar de övriga lukterna i lokalen :)

 

Hur som helst, blir nog inte utgång förrän till senhösten för min del, ölen känner sig jävligt ensam utan sin bästis John Silver.... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SweCyrus, intressant. Tror inte fallet skulle bli så i Stockholm dock. Förövrigt så sålde Swedish Match sin cigarettproduktion för ett tag sen så det påverkar inte SM. Så de med SM-aktier kan vara lugna. :)

 

Ok erkänner missen med SM men att det skulle ha funkat i Sthlm är jag övertygad om. Eftersom Båstad tillsammans med Gotland är lilla Sthlm på sommaren... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ut och fira 1 juni, även om detta borde hänt långt tidigare.

 

Det är ju precis den här sortens kommentarer man som rökare stör sig på. Jag ska ut och fira... Rökning har varit tillåtet men är snart det inte längre. Ok, fine, då får man väl leva med det då. Men dylika kommentarer skulle jag klara mig utan...

 

/TF

 

Jag ska fira som en KUNG då rökförbudet införs!! JAAAA! ÄNTLIGEN!!! YIPPIE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ut och fira 1 juni, även om detta borde hänt långt tidigare.

 

Det är ju precis den här sortens kommentarer man som rökare stör sig på. Jag ska ut och fira... Rökning har varit tillåtet men är snart det inte längre. Ok, fine, då får man väl leva med det då. Men dylika kommentarer skulle jag klara mig utan...

 

/TF

 

Jag ska fira som en KUNG då rökförbudet införs!! JAAAA! ÄNTLIGEN!!! YIPPIE

 

Typisk antirökare-attityd... *suck*

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...