Gå till innehåll

Rökförbud på krogen från 1 juni!


freeman

Recommended Posts

Jobbigt att vara ickerokare och behova andas skitluft pa utestallena. Jobbigt att inte kunna ta en cigg om man kanner for det. Debatten kan ga pa i evigheter men det ar absurt att staten far bestamma vad man far och inte far gora (inom rimliga granser till alla smartasses) =). Vill man forstora sina lungor, go ahead. Vill man inte andas rok sa ga inte till dessa stallen dar det roks. Gnall om att det roks pa alla bra utestallen ar ju trams for det argumentet skulle kunna tillintetgoras enbart genom att majoriteten av svenska folket inte vill ha rokning pa utestallen sa ge alla rokare a break och lat dem leva sitt liv som de vill istallet for att lata staten bestamma over vad de far och inte far gora. Jag anser att att alla har ratt att leva sitt liv som de vill..

 

Men det kommer inte som en overasking att en lag som denna skulle kunna passeras. Tyvarr blir Sverige "dummare och dummare" for varje generation. Vi ar smarta overlag i Sverige och just darfor lamnar de flesta som har ngt mellan oronen Sverige och slammet kvarstar och lever pa staten. Jag spyr bara jag tanker pa det. Om 50 ar kommer mina ord att bli sanna nar draggen inser att de maste betala for sig sjalva eftersom alla produktiva mnskor som forr betalat for deras levebrod inte langre ar dar att ge de dumma javlarna support. Sverige ar ett land dar fria ideer sags vara uppskattade men kan ngn se ett nytt volvo, saab ericsson vaxa fram i tider som dessa? Knappast.

 

Blev visst lite OT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 170
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"alla ska få leva sitt liv precis som de vill". Jag håller med, men det är inte så enkelt. Då kan vi ju legalisera allt knark, jag menar det är ju helt och hållet upp till en själv eller hur?

 

"jamen andra kommer ju till skada då" tänker du säkert då.

 

Vad säger du om folket som måste jobba i den här röken? "Skaffa andra jobb då!" Varför ska de behöva rätta sig? Minoriteten får rätta sig, det är det enda rätta. I mitt tycke kan de få skaffa en rökklubb nånstans dit alla rökare kan gå istället för att ha ett rökfritt ställe. Jag menar då är det ju bara för rökarna att gå dit.

 

"Men det stället är ju inge kul, tänk om jag vill gå dit mina polare går då?" Välkommen till hur vi ickerökare har haft det tills nu. Alla rökare kan väl bojkkotta alla ställen nu då, så får vi se om det funkar? Jag tror rökarna kommer gå ut ändå skaru se.

 

Vakna! Det handlar om rökning, inte om man vill äta jordgubbsglass eller vaniljglass, eller vad du nu vill rationalisera "tänkandet" till. Vissa drar upp alkoholdebatten som om det skulle vara samma sak som rökning. Tänk om! Tung alkoholism ger medicinsk påverkan, men om man dricker nån gång då och då (som jag tror de flesta gör) har det inte visats någon permanent skada. Allt beror ju såklart på hur man dricker. Jag tror nog att de flesta hanterar spriten någorlunda.

 

Jag tror de flesta idag känner till att rökning predisponerar en för hjärt och kärlsjukdom (cancern och lungsjukdomarna KOL/emfysem känner väl alla till?)

 

Alkoholism ger fettlever och levercirrhos (skrumplever), detta kräver tungt drickande under en längre tid, inget man får av några fyllor/år. Problemen med alkohol uppkommer oftast med fallskador, medvetslöshet, aggression/bråk och bilkörning. Är sjukt dyster statistik det med, men alkohol i små mängder utgör ju ingen fara, så det blir svårt att förbjuda den, då den stora massan faktiskt kan hantera alkohol.

 

Äh vet inte varför jag svarade så utförligt, blir bara trött på debatten, efter att ha sommarjobbat på MIVA (medicinsk intensivvård), och alla ignoranta människor som inte fattar att det handlar om folks hälsa. Du skulle också ändra uppfattning efter ett par månader på miva, eller om du vill följa med och lyssna på lite lungor på lung klin. på SöS. Ja, jag pluggar till läkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh vet inte varför jag svarade så utförligt, blir bara trött på debatten, efter att ha sommarjobbat på MIVA (medicinsk intensivvård), och alla ignoranta människor som inte fattar att det handlar om folks hälsa. Du skulle också ändra uppfattning efter ett par månader på miva, eller om du vill följa med och lyssna på lite lungor på lung klin. på SöS. Ja, jag pluggar till läkare.

 

Varför inte förbjuda allt som är farligt? Förbud mot att gå över gatan, förbud mot att flyga, förbud mot att äta äpplen.

 

Alla människor får ta ansvar för sitt eget liv. Om man tycker att man har positivt väntevärde när man röker, så röker man givetvis. Om man tycker att man har positivt väntevärde genom att gå över gatan, så går man över gatan. Det här är saker som varje enskild människa ska tänka över och värdera. Får man positivt väntevärde genom att göra en sak, så gör man givetvis den saken.

 

Narkotika ska givetvis legaliseras. Maken till mer förmynderi finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt tror jag inte man far lungcancer som ickerokare pga att man gar ut och festar ett par ggr i veckan.

 

Och ja, jag tycker inte att man bor jobba pa sadaana platser om man inte kan hantera roken. Jag menar jag skulle inte hoppas pa en krabb-fiskebat i alaska aven om de betalar mig 100k i manaden pga den hoga dodsrisken. Detta ar ju ett klart overdrivet exempel men poangen bestar, om du inte klarar av dina arbetsforhallanden sa jobba inte dar.

 

Sjalvklart respekterar jag ju dina asikter, det ar ju klart att det ar bra for var folkhalsa osv men jag tycker inte att detta ar ngt staten ska lagga sig i.

 

Jag ar sjalv en ickerokare och kommer tycka att det ar nice att dra pa krogen om sommrarna nar jag kommer hem och halsar pa men jag tycker att det ar forfarligt att staten ska fa bestamma over sadana har saker.

 

Det kanns som om vi blir fodda i en liten box, i ett system som alla maste folja som ar satt av ngn annan. Jag menar vem ar ett par 45 aringar som sitter i en gammal ekstol bakom en massa viktiga papper att saga till mig vad som ar halsosamt for mig. Vem gav dem den ratten? For att de gick i skolan och fick en massa degrees, kande ratt manniskor i ratt positioner och vips sa sitter de i regeringen och ska saga till mig vad jag ska gora och far gora med min egen halsa? Vem gav dem den ratten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

For att de gick i skolan och fick en massa degrees, kande ratt manniskor i ratt positioner och vips sa sitter de i regeringen och ska saga till mig vad jag ska gora och far gora med min egen halsa? Vem gav dem den ratten?

Svenska folket kanske? Demokrati betraktas väl allmänt som rätt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kommer inte som en overasking att en lag som denna skulle kunna passeras. Tyvarr blir Sverige "dummare och dummare" for varje generation. Vi ar smarta overlag i Sverige och just darfor lamnar de flesta som har ngt mellan oronen Sverige och slammet kvarstar och lever pa staten. Jag spyr bara jag tanker pa det. Om 50 ar kommer mina ord att bli sanna nar draggen inser att de maste betala for sig sjalva eftersom alla produktiva mnskor som forr betalat for deras levebrod inte langre ar dar att ge de dumma javlarna support. Sverige ar ett land dar fria ideer sags vara uppskattade men kan ngn se ett nytt volvo, saab ericsson vaxa fram i tider som dessa? Knappast.

Ayn Rand anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar verkligen alla "sköt dig själv och skit i alla andra" människor. Det är verkligen en uppfriskande attityd. Vilka härliga medmänniskor! Empatin/sympatin flödar.

 

Vaddå? Det var hans eget val! Jävla uteliggare!

 

(obs! inlägget kan innehålla ironi!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar verkligen alla "sköt dig själv och skit i alla andra" människor. Det är verkligen en uppfriskande attityd. Vilka härliga medmänniskor! Empatin/sympatin flödar.

 

Vaddå? Det var hans eget val! Jävla uteliggare!

 

(obs! inlägget kan innehålla ironi!)

 

Kan ju inte tanka mig att du baserar det enbart pa en roknings "debatt".

 

Jag tycker att man bor kompromissa pa fragor som dessa och inte bli barnpassad av regeringen.

 

Och ja, uteliggaren har valt det livet, vill denne fa hjalp sa ar varlden full av hjalpsamma manniskor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ifragasatta saker som var regering gor och beslut de tar utan att behova ifragasatta demokratin i sig sjalv.

Då är det väl bättre om du säger att det är folket det är fel på eftersom de flesta verkar tycka att rökförbudet är bra. Det skulle vara mer ifrågasättbart om det visade sig att en majoritet ville ha rökförbud och regeringen sa nej, men sånt har ju också hänt.

 

Och lite orelaterat, det är kul med alla (i allmänhet, inte nödvändigtvis i tråden) som konstant klagar på Sverige och tycker att USA är så fantastiskt. Där finns det ju inga absurda lagar alls, eller? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ifragasatta saker som var regering gor och beslut de tar utan att behova ifragasatta demokratin i sig sjalv.

Då är det väl bättre om du säger att det är folket det är fel på eftersom de flesta verkar tycka att rökförbudet är bra. Det skulle vara mer ifrågasättbart om det visade sig att en majoritet ville ha rökförbud och regeringen sa nej, men sånt har ju också hänt.

 

Och lite orelaterat, det är kul med alla (i allmänhet, inte nödvändigtvis i tråden) som konstant klagar på Sverige och tycker att USA är så fantastiskt. Där finns det ju inga absurda lagar alls, eller? :roll:

 

Har ni fatt rosta om detta da?

 

Vad jag menar ar att bara for att man rostar pa ngn sa ska dom inte fa kunna gora vad som helst och sen vanda sig om och saga, jaha men du rostade ju pa oss, vi ska fora fram dina asikter och det gor vi sa tyst med dig lille svensson.

 

Snor du nagons hast har i Texas sa star det hangning i stora lagboken.

Har sett det ske flera ggr ute pa gatan. ganska festligt sen drar man in pa Saloonen och dricker scotch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar ar att bara for att man rostar pa ngn sa ska dom inte fa kunna gora vad som helst och sen vanda sig om och saga, jaha men du rostade ju pa oss, vi ska fora fram dina asikter och det gor vi sa tyst med dig lille svensson.

 

Det kallas representativ parlamentarism och är precis det sättet på vilket Sverige styrs. Du röstar fram ett gäng (parti) som du tror kommer att representera dina åsikter och dina intressen på ett bra sätt. De gör sedan detta efter bästa (nåja) förmåga. Det du söker är någon form av direkt demokrati, där vi har folkomröstningar i varenda liten fråga.

Oavsett vilket system som skulle använts i denna fråga skulle resultatet blivit det samma, eftersom majoriteten av svenskarna var för rökförbudet.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar ar att bara for att man rostar pa ngn sa ska dom inte fa kunna gora vad som helst och sen vanda sig om och saga, jaha men du rostade ju pa oss, vi ska fora fram dina asikter och det gor vi sa tyst med dig lille svensson.

 

Det kallas representativ parlamentarism och är precis det sättet på vilket Sverige styrs. Du röstar fram ett gäng (parti) som du tror kommer att representera dina åsikter och dina intressen på ett bra sätt. De gör sedan detta efter bästa (nåja) förmåga. Det du söker är någon form av direkt demokrati, där vi har folkomröstningar i varenda liten fråga.

Oavsett vilket system som skulle använts i denna fråga skulle resultatet blivit det samma, eftersom majoriteten av svenskarna var för rökförbudet.

 

//Hickmott

Lagen införskaffades väl av hälsosamma skäl för de som besöker rökiga lokaler och framförallt för de som jobbar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jsg hsller med om att representativ parlamentarism ar bra i mer aspekter an vad jag tycker den ar kass sa jag argumenterar inte emot var demokrati i sig for den ar langt battre an vad t.ex. USA upplagg ar dar man har en massa skumrask som pagar bakom ridan med politiskt agda nyhetskanaler osv sa man haller folkmassan i skuggan manga ggr.

 

Jag gillar helt enkelt inte att bli barnpassad av en regering som sager till mig vad som ar bast for mitt valbefinnande. Det ar svart for mig att argumentera for eller emot eftersom jag finner bade fordelar och nackdelar med allt det har. Jag haller med om vad ni skriver till 70% men jag inser ocksa att vart system har sina brister och bara for att man inte haller med om allt sa betyder det inte att man bojkottar ett system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kallas representativ parlamentarism och är precis det sättet på vilket Sverige styrs. Du röstar fram ett gäng (parti) som du tror kommer att representera dina åsikter och dina intressen på ett bra sätt. De gör sedan detta efter bästa (nåja) förmåga. Det du söker är någon form av direkt demokrati, där vi har folkomröstningar i varenda liten fråga.

Oavsett vilket system som skulle använts i denna fråga skulle resultatet blivit det samma, eftersom majoriteten av svenskarna var för rökförbudet.

 

//Hickmott

 

Vad majoriteten av svenska folket tycker i denna fråga ar fullständigt ointressant. Det är igen mänsklig rättighet att få gå på krogen. Det är krogens ägare som tar de ekonomiska riskerna och krogen är hans privata egendom.

Om 51% av svenska folket röstade för att de övriga 49% skulle avrättas vore det ju i sig ett demokratiskt beslut men ändå kanske inte helt moraliskt acceptabelt. Demokrati måste med andra ord begränsas. Demokrati bör användas till att fatta de beslut vi måste fatta gemensamt. Vem jag släpper in i min lägenhet eller om jag tillåter någon att röka i min lokal är inte något som bör underställas en demokratiskt process.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad majoriteten av svenska folket tycker i denna fråga ar fullständigt ointressant. Det är igen mänsklig rättighet att få gå på krogen. Det är krogens ägare som tar de ekonomiska riskerna och krogen är hans privata egendom.

Om 51% av svenska folket röstade för att de övriga 49% skulle avrättas vore det ju i sig ett demokratiskt beslut men ändå kanske inte helt moraliskt acceptabelt. Demokrati måste med andra ord begränsas. Demokrati bör användas till att fatta de beslut vi måste fatta gemensamt. Vem jag släpper in i min lägenhet eller om jag tillåter någon att röka i min lokal är inte något som bör underställas en demokratiskt process.

 

Jag är inte helt säker på att så många som 49% håller med dig att det inte är en mänsklig rättighet att få gå på krogen.

Du ser förstås inga problem i att man inte släpper in färgade på sin krog heller t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker på att så många som 49% håller med dig att det inte är en mänsklig rättighet att få gå på krogen.

 

Tja, de kan ju starta egna krogar. Med de regler de önskar.

 

Du ser förstås inga problem i att man inte släpper in färgade på sin krog heller t.ex?

 

Jag skulle inte besöka en krog med sådan policy och inte de flesta andra vettiga människor heller. Jag tror att diskriminering är en dålig affärsidé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

14 år senare... Ni som hotade med att aldrig mer gå på krogen om ni inte fick röka, hur gick det?

Och nu i somras kom nästa steg i jakten på rökare, rökning på uteserveringar förbjöds och även rökning vid entréer osv förbjöds.

Vad blir nästa steg? Kriminalisera nedskräpningen med cigarettfimpar? Eller höja skatterna ännu mer på tobaksprodukter?

Förföljelsen av nikotinisterna går vidare. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...